لایحه دفاعیه نفقه شامل چه نکاتی است؟

لایحه دفاعیه نفقه

لایحه دفاعیه نفقه در حال حاضر یکی از مهمترین و رایج‌ترین لوایح در خصوص مسائل خانواده در سطح کشور است. اگر تا‌کنون به مراجع قضایی، مراجعه کرده باشید، حتما در این مکان‌ها، زنانی را دیده‌‌‌اید که حتی، گاهی پس از گذشتن زمان کوتاهی از آغاز زندگی مشترک با همسران خود اختلاف و کشمکش پیدا کرده‌‌اند و اکنون برای دستیابی به حقوق خود یا برای دفاع از آن، به دادگاه‌ها آمده‌‌اند.

مسائل اقتصادی، تورم و بالا رفتن بی ‌رویه قیمت‌ها و به دنبال آن، بالا رفتن سطح توقعات اشخاص در زندگی مشترک، در بروز این مسائل بی تاثیر نیستند اما زمانی که زن و مرد تصمیم می‌گیرند که با یکدیگر ازدواج کنند، بدون شک، باید با در نظر داشتن تمام این مسائل، متعهد شوند که حقوق متقابل یکدیگر را رعایت کنند. یکی از این حقوق، واریز نفقه به خانوم، توسط مرد است. اگر مردی از انجام این وظیفه قانونی سرپیچی کند، زن می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه نفقه از قاضی بخواهد که مرد ملزم به واریز نفقه شود.

نمونه لایحه دفاعیه نفقه چه لایحه‌ای است؟

طبق قانون، مرد در ازدواج دائم، موظف است که نفقه همسرش را بپردازد. این نفقه شامل هزینه‌ها و مخارج لازم جهت تامین خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت، درمان، وسایل و لوازم زندگی است. قانون به این نکته اشاره می‌کند که اگر خانم، قبل از ازدواج در منزل پدری خدمتکار داشته است یا به دلیل بیماری و عیب و نقص یا هر علت دیگر به خدمتکار عادت دارد، مرد موظف است که بعد از ازدواج نیز برای همسر خود خدمتکار بگیرد.

اکنون، حالتی را در نظر بگیرید که مرد در زندگی مشترک به همسرش نفقه نپردازد و شرایط ادامه زندگی برای زن دشوار شود. در این شرایط، خانم می‌تواند نمونه لایحه دفاعیه نفقه تنظیم و به مرجع قضایی – عموما شورای حل اختلاف – تقدیم کند. خانم با نوشتن لایحه نفقه زن ، از قاضی می‌خواهد که میزان نفقه او را تعیین کند تا مرد به موجب قانون، موظف شود که نفقه را بپردازد. اگر خانم، به هر دلیل نتواند شخصا این لایحه را تنظیم کند، می‌تواند از وکیل دادگستری یا مشاور حقوقی، برای تنظیم و تقدیم این لایحه کمک بگیرد.

زمان تقدیم نمونه لایحه دفاعیه نفقه به مرجع قضایی

به محض اینکه مرد و زن با یکدیگر ازدواج کنند، حقوق و تکالیف متقابلی برای طرفین به وجود می‌آید. نفقه یکی از این حقوق زن است. بنابراین، پس از ازدواج، مرد موظف است که نفقه را در حد متعارف به همسرش بپردازد. نفقه، تکلیفی قانونی است که در هر شرایطی به عهده مرد است. حتی زمانی که زن، ثروتمند یا شاغل باشد. اگر مرد نفقه همسر خود را به بهانه‌های مختلف نپردازد، زن در این زمان می‌تواند با نوشتن نمونه متن لایحه دفاعیه نفقه و تقدیم آن به قاضی، از دادگاه بخواهد که مرد ملزم به واریز نفقه شود.

به علاوه، اگر مرد نفقه همسر خود را از مدت‌ها قبل نیز نداده باشد، زن می‌تواند در نمونه لایحه نفقه ، به این مساله اشاره کند و از قاضی تقاضا کند که نفقه دوران گذشته، حال و حتی آینده را نیز تعیین کند تا مرد به موجب قانون، ملزم شود که نفقه همسرش را بپردازد.

مسائل شکلی و ضروری در تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نفقه

این لایحه یک متن رسمی است که شما برای دستیابی به حقوق قانونی خود، آن را به قاضی تقدیم می‌کنید. در نتیجه، رعایت مسائل شکلی در نحوه نوشتن لایحه دفاعیه نفقه موجب می‌شود تا لایحه اعتبار قانونی و تاثیر گذار‌ی بیشتر‌ی داشته باشد.

لایحه خود را با خطی خوانا و با بیانی شیوا و رسا بنویسید.

لایحه دفاعیه نفقه زن را به صورت کوتاه، مختصر و مفید تنظیم کنید. زیرا طولانی بودن این لایحه و ذکر مطالب نا‌مربوط، نه نتها در دستیابی به حقوقتان کمکی به شما نمی‌کند، بلکه ممکن است از ذکر مطالب مهم و اساسی نیز غافل شوید.

نحوه نوشتن لایحه دفاعیه نفقه باید به گونه‌ای باشد که مخاطب این لایحه، یعن قاضی، بین تمام جملات ارتباط منطقی و عرفی و وحدت مفهوم را ببیند و متوجه منظور شما از تقدیم لایحه شود.

در نمونه متن لایحه دفاعیه نفقه ، ابتدا متن لایحه، سپس مواد قانونی مرتبط با آن و در نهایت، دلایل و مدارک خود را بیان کنید. اگر در خصوص نمونه لایحه دفاعیه مطالبه نفقه خانم ، قاعده فقهی یا روایاتی نیز وجود داشته باشد، ذکر این موارد به ارزش و اعتبار لایحه کمک بیشتری می‌کند.

در پایان لایحه، ضمن رعایت ادب و احترام، از قاضی بخواهید که در خصوص نمونه لایحه نفقه ، با عنایت به متن لایحه و مدارک موجود، تصمیم شایسته و عادلانه بگیرد. سپس با ذکر نام و نام خانوادگی خود، لایحه را امضاء کنید. اگر شما، وکیل خانم هستید و از طرف او این لایحه را به قاضی تقدیم می‌کنید، در این حالت، لازم است که تصویر وکالت نامه خود را نیز به لایحه پیوست و سپس به قاضی تقدیم کنید.

بررسی شرایط قانونی مرتبط

باید قبل از تنظیم این لایحه، شرایطی وجود داشته باشد و زن نیز در صورت لزوم، آن را اثبات کند تا بتواند با تقدیم لایحه دفاعیه نفقه زن ، حقوق قانونی خود را از مرد بگیرد. زیرا قانون، اصل را بر این مطلب می‌گذارد که مرد در زندگی مشترک به زن نفقه می‌دهد. بنابراین، خانم باید خلاف این مطلب را ثابت کند.

اول اینکه، تنها در ازدواج دائم است که مرد وظیفه دارد به همسر خود نفقه بپردازد. پس زن در ازدواج موقت، مستحق دریافت نفقه نیست. مگر اینکه طرفین این موضوع را ضمن عقد موقت شرط کنند یا صیغه عقد بر همین اساس، بین زن و مرد خوانده شود.

به علاوه، زن باید در منزل مشترک با مرد زندگی کند، نیاز‌های مرد را نیز تامین کند و تمام وظایف خود را انجام دهد. البته اگر زن بتواند در دادگاه ثابت کند که سکونت با مرد در منزل مشترک برای او خطر جانی، مالی و حیثیتی دارد، با اجازه دادگاه، می‌تواند در منزل دیگری سکونت کند و مرد نیز موظف است که نفقه او را بپردازد.

طلاق و نمونه لایحه دفاعیه نفقه

اگر زن و مرد به واسطه طلاق رجعی- طلاقی (طلاقی که مرد تا مدتی معین (عده) بعد از صیغه طلاق می‌تواند به همسر خود رجوع کند و زندگی مشترک را با ایشان ادامه بدهد، بدون اینکه نیاز باشد دوباره صیغه عقد ازدواج بین طرفین خوانده شود.) از یکدیگر جدا شوند اما مرد در مدت عده به زن رجوع کند، در این شرایط، طلاق بی تاثیر است و مرد باید نفقه همسر‌ خود را بپردازد.

طلاق بائن نقطه مقابل طلاق رجعی است و امکان مراجعه مرد به زن در آن وجود ندارد اما در این شکل از طلاق نیز اگر زن باردار باشد، مرد موظف است تا زمان زایمان به ایشان نفقه بدهد.

ماده 1109 قانون مدنی و نمونه لایحه دفاعیه نفقه

در این ماده در خصوص طلاق رجعی یعنی طلاق با امکان رجوع، توضحاتی بیان شده است. مطابق این ماده، اگر مرد در مدت معین (عده) به زن رجوع کند، باید به ایشان نفقه بدهد و در طلاق بائن نیز که امکان رجوع مرد به زن وجود ندارد، اگر خانم، باردار باشد، مرد وظیفه دارد تا زمان زایمان به ایشان نفقه بپردازد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی احتراما مرجع تخصصی تنظیم لایحه است. شما می‌توانید درخواست تنظیم لایحه خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم. ضمن آنکه می‌توانید برای استفاده از سرویس مشاوره حقوقی تلفنی نیز، درخواستتان را ثبت کنید.

تنظیم لایحه نفقه از طرف زوجتنظیم لایحه نفقه از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال