لایحه طلاق توافقی چیست و چه اهمیتی دارد؟

لایحه طلاق توافقی

در اطراف همه ما افرادی وجود دارند که زندگی مشترک آن‌ها با طلاق به پایان می‌رسد. طلاق واژه‌ای ‌آشنا در کتاب‌های حقوقی است. خانم و آقایی که با توافق و رضایت با یکدیگر ازدواج کرده‌ا‌ند ممکن است به‌ جایی برسند که طلاق را ترجیح دهند. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است. افزایش آگاهی و تغییر سبک زندگی افراد، باعث شده ‌است که زوجین طلاق توافقی را انتخاب کنند. در این نوع طلاق؛ همسران با هم درباره تمام حقوق مالی و غیرمالی خود توافق می‌کنند. بعد از توافق به دادگاه مراجعه خواهند کرد و نمونه لایحه طلاق توافقی را به دادگاه ارائه می‌دهند. دادگاه بعد از بررسی کامل لایحه و شرایط مورد نیاز، تصمیم مناسب را اخذ می‌کند.

مفهوم طلاق توافقی

طلاق به معنی جدایی و رهایی است. توافقی هم به معنی آن است که دو نفر درباره یک موضوع با یکدیگر گفتگو کنند و به یک تصمیم واحد برسند. طلاق توافقی راه مورد پسند افرادی است که می‌خواهند پروسه طولانی ‌مدت طلاق را در مدت کوتاه‌تری به پایان برسانند. چنانچه شما هم قصد دارید به‌ صورت توافقی از همسر خود جدا شوید، لازم است که ابتدا یک توافق‌نامه را تنظیم کنید. در این توافق‌نامه، به ‌طور کامل درباره حقوق مالی و غیرمالی خود تصمیم بگیرید. یعنی درباره مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و امثال این موارد توافق کنید.

سپس نتیجه توافق خود را در توافق‌نامه بنویسید. بعد از آن دو راه برای طلاق توافقی وجود دارد. راه اول؛ این است که شما مستقیم به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. راه دوم هم این است که ابتدا به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه شود تا نام شما را در سامانه ثبت کنند. در ادامه درباره این دو شیوه توضیح می‌دهیم:

مراجعه به مراکز مشاوره

اگر ابتدا به مراکز مشاوره بروید، مشاوران این مرکز با ارائه مشاوره‌های تخصصی تلاش می‌کنند شما و همسرتان را از طلاق منصرف کنند. در صورتی‌ که بعد از دریافت مشاوره، همچنان بر تصمیم خود مبنی‌ بر طلاق توافقی پایبند باشید، این مرکز گواهی عدم انصراف از طلاق را برای شما صادر می‌کند و به دادگاه ارسال خواهد کرد. در این حالت شما و همسرتان بعد از مراجعه به دادگاه باید نمونه لایحه طلاق توافقی را تنظیم کنید و دلایل تصمیم خود را به همراه توافق‌نامه به دادگاه ارائه دهید. دادگاه بعد از احراز شرایط طلاق توافقی، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

مراجعه به دفاتر خدمات قضایی

در حالتی که ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید؛ بعد از ثبت ‌نام شما و تعیین تاریخ، به دادگاه مراجعه می‌کنید. اولین کاری که دادگاه انجام خواهد داد، این است که شما را به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهد. توجه داشته باشید که مراجعه به مشاوران خانواده در طلاق توافقی الزامی است. یعنی دادگاه موظف است که ابتدا شما را به این مرکز معرفی کند، سپس اقدامات لازم را انجام دهد.

یعنی در صورتی ‌که مشاوران تایید کنند که قصد ندارید از طلاق انصراف دهید، بعد از آن دادگاه وارد مرحله بررسی می‌شود. بعد از اینکه مشاور، گواهی عدم انصراف از طلاق را به دادگاه بفرستد، برای شما تاریخ مراجعه به دادگاه تعیین خواهد شد. پس ‌از مراجعه به دادگاه، شما و همسرتان می‌توانید نمونه لایحه طلاق توافقی را تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید. چنانچه دلایل شما برای طلاق توافقی کافی باشد، قاضی گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.

اهمیت مشاوره در هنگام طلاق توافقی

افرادی که قصد دارند از یکدیگر طلاق بگیرند، تلاش می‌کنند راحت‌ترین و سریع‌ترین راه را انتخاب کنند. زیرا بازه زمانی تصمیم به طلاق تا صدور گواهی عدم امکان سازش، برای زوجین، افکار و شرایط آزار دهنده‌ای را به ‌همراه دارد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است تحت تاثیر هیجانات منفی و صحبت افرادی که دوران بعد از طلاق را یک دوران رؤیایی برای شما تصویرسازی می‌کنند، قرار نگیرید. تا حد ممکن تلاش کنید توصیه روان‌شناسان خانواده را با دقت گوش دهید و عمل کنید. شاید بعد از عمل به این موارد، فرصت مجددی به همسر خود بدهید و از طلاق منصرف شوید.

نکات مهم درباره نمونه لایحه طلاق توافقی

توجه داشته باشید که اگر دادگاه برای شما گواهی عدم امکان سازش صادر کند، تا ۳ ماه بعد از آن، فرصت دارید که به دفتر ثبت طلاق مراجعه کنید. در صورتی ‌که در مدت ‌زمان ۳ ماه به دفتر ثبت طلاق نروید، این گواهی فاقد اعتبار می‌شود.

اگر بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه، شوهر از طلاق دادن خانم منصرف شود، نمی‌توان او را به طلاق مجبور کرد.

در شرایطی که زوجین در زمان عقد و پیش ‌از شروع زندگی مشترک از هم طلاق بگیرند، چنانچه بین آن‌ها رابطه زناشویی واقع نشده باشد، خانم می‌تواند نصف مهریه خود را دریافت کند. اما اگر بعد از رابطه زناشویی تصمیم به طلاق بگیرند، این خانم مستحق دریافت تمام مهریه خود است. البته همان ‌طور که از نام این طلاق مشخص است، همه‌ چیز به توافق زوجین بستگی دارد. یعنی خانم می‌تواند با توافق آقا، هر میزان مهریه را دریافت کند.

توافق‌ نامه چیست؟

توافق‌ نامه یا قرارداد برگه‌ای است که همسران در طلاق توافقی قبل ‌از مراجعه به دادگاه آن را نوشته و امضا می‌کنند. شما هم می‌توانید قبل‌ از اینکه به دادگاه مراجعه کنید؛ با تنظیم یک توافق‌ نامه درباره حقوق مالی و غیرمالی خود و همسرتان تعیین تکلیف کنید. برای مثال، درباره نفقه، مهریه، اجرت‌المثل و حضانت فرزندانتان توافق کنید. بعد از اینکه توافق‌ نامه را امضا کردید، همراه نمونه لایحه طلاق توافقی آن را به دادگاه ارائه دهید. قاضی بعد از بررسی توافق‌ نامه و سایر دلایل، تصمیم مناسب را اعلام می‌کند.

ممکن است در توافق‌ نامه چیزهایی بیشتر یا کمتر از چیزی که در سند ازدواج ثبت ‌شده به هرکدام از همسران تعلق بگیرد. برای مثال، اگر مهریه خانم ۵۰ سکه است، می‌تواند با توافق همسر خود خانه‌ای که در آن سکونت دارند را به ‌عنوان مهریه از شوهرش بگیرد. همچنین خانم می‌تواند مهریه خود را به آقا ببخشد و در عوض حضانت فرزندان را از او بگیرد. همان‌طور که بیان شد همه‌ چیز به توافق زوجین بستگی دارد و هیچ محدودیتی در این‌ مورد وجود ندارد.

کارایی نمونه لایحه طلاق توافقی

زمانی ‌که خانم و آقا تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند، تلاش می‌کنند به طور مسالمت‌آمیز مسائل را حل کنند تا زودتر از یکدیگر جدا شوند. در این شرایط بعد از مراجعه به دادگاه، متن لایحه طلاق توافقی را به قاضی تحویل می‌دهند. آن‌ها ضمن تقدیم نمونه لایحه طلاق توافقی توافق‌نامه را به دادگاه ارائه می‌دهند. طبق قانون قاضی مکلف است آن‌ها را به مراکز مشاوره معرفی کند. چنانچه مشاوره هم در انصراف آن‌ها از طلاق مؤثر نباشد، گواهی عدم انصراف از طلاق را تنظیم و به دادگاه ارسال می‌کند. قاضی بعد از بررسی محتوای متن لایحه طلاق توافقی ، توافق‌نامه و گواهی عدم انصراف از طلاق، گواهی عدم امکان سازش را برای آن‌ها صادر می‌کند.

برای مثال: خانم و آقایی را در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها قصد دارد برای همیشه به کشور دیگری مهاجرت کند. در صورتی‌ که یکی از آن‌ها شرایط مهاجرت را نداشته باشد و مخالف این‌موضوع باشد، ممکن است تصمیم بر طلاق توافقی بگیرند. در این حالت بعد از مراجعه به مراکز مشاوره و نوشتن توافق‌نامه به دادگاه مراجعه می‌کنند. سپس نمونه لایحه دفاعیه طلاق توافقی را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کنند. در صورتی‌ که در مورد جدایی مصمم باشند، قاضی گواهی عدم امکان سازش را برای آن‌ها صادر می‌کند.

پیشنهاد ما

پرونده‌های مربوط به طلاق توافقی، در گروه پرونده‌هایی با درخواست کننده زیاد قرار می‌گیرند. آمار طلاق حاکی از این مساله است که همه روزه، زوج‌های زیادی تمایل دارند که به زندگی مشترک خود پایان دهند. برای این زوج‌ها مناسب است که درخواست طلاق توافقی خود را از طریق دادگاه و محاکم قضایی پیگیری کنند. مسلم است که آگاهی از فرآیند پیگیری این درخواست، در افزایش سرعت انجام آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که حتما در خصوص آن با مشاوران حقوقی مجرب و وکلا گفتگو کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

علاوه براین، نوشتن و تنظیم یک لایحه مناسب، بسیار ضروری و کاربردی خواهد بود. شما می‌توانید مسئولیت نوشتن و تنظیم لایحه مورد نظرتان را به مشاوران حقوقی و وکلای تیم احتراما بسپارید.

تنظیم لایحه طلاق توافقیتنظیم لایحه طلاق توافقی

ثبت نظر یا سوال