لایحه حضانت و نکات قانونی و مهمی که باید بدانید!

لایحه حضانت

لایحه حضانت یک لایحه بسیار مهم و کاربردی در دادگاه خانواده است. زمانی که زن و شوهر صاحب فرزند می‌شوند، حضانت این فرزند به ‌عنوان حق و تکلیف به عهده آن‌ها قرار می‌گیرد. بدیهی است که بهترین نوع حضانت برای کودک، حضانت و سرپرستی مشترک والدین است. گاهی شرایطی به وجود می‌آید که زوجین ناچار به طلاق می‌شوند. چنانچه زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند، دادگاه در مورد حضانت فرزندشان تصمیم‌گیری می‌کند. مطابق قانون حضانت، حق والدین است. یعنی تا زمانی ‌که والدین باشند، شخص دیگری چنین حقی نسبت‌ به فرزند آن‌ها ندارد. در صورت جدا شدن والدین ، فرزندان به یکی از آن‌ها سپرده می‌شوند.

معمولاً حضانت فرزندان تا هفت ‌سالگی به خانم سپرده می‌شود. بعد از آن تا سن بلوغ به آقا واگذار خواهد شد. در صورتی ‌که شما قصد دارید برای حضانت فرزندتان اقدام کنید؛ لازم است بعد از مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه حضانت فرزند تقاضای خود را مطرح کنید. قاضی در صورت احراز شرایط به این ‌موضوع رسیدگی می‌کند.

حضانت به چه معناست؟

در حقوق، حضانت به معنی سرپرستی، نگهداری و مواظبت از فرزند است. هر کدام از والدین که عهده‌ دار حضانت فرزند شوند؛ باید در جهت تربیت او تلاش کنند. همچنین لازم است که از سلامت جسم و روح کودک مواظبت کنند. اگر شما می‌خواهید بعد از جدایی از همسرتان این مسئولیت را در قبال فرزندتان بپذیرید؛ باید با تنظیم نمونه لایحه حضانت فرزند و تقدیم آن به دادگاه برای گرفتن حضانت فرزند خود اقدام کنید.

به‌ عنوان مثال: ممکن است بعد از جدایی شما از همسرتان دادگاه حضانت فرزند را به‌ علت بیماری شما به خانم سپرده باشد. شما بعد از اینکه از صحت و سلامت کامل برخوردار شوید، می‌توانید حضانت را از طریق دادگاه به عهده بگیرید. یعنی ممکن است شما در هنگام طلاق از همسرتان به‌ علت یک بیماری واگیردار شرایط لازم برای حضانت فرزندتان را نداشته باشید. دادگاه نیز به ‌همین دلیل حضانت را به همسر شما سپرده است. در صورت این‌ که بعد از یک سال سلامت کامل خود را به دست آورده باشید می‌توانید برای حضانت فرزندتان اقدام کنید. برای این کار، لازم است با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه حضانت فرزند مدارک لازم را به دادگاه ارائه دهید. قاضی در صورت احراز سلامت شما، در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

لایحه حضانت فرزند دختر

مطابق قانون، حضانت فرزند دختر تا هفت‌ سالگی با خانم است. بعد از هفت‌ سالگی تا سن بلوغ، حضانت او به آقا واگذار می‌شود. زمانی ‌که دختر به سن بلوغ می‌رسد، خودش می‌تواند انتخاب کند که با کدام یک از والدین زندگی کند. در واقع بعد از رسیدن به سن بلوغ موضوع حضانت منتفی است. یعنی به شخص بالغ اختیار داده می‌شود که خودش سرپرست خود را انتخاب کند.

گاهی ممکن است شوهر شما حضانت دخترتان را به ‌عهده داشته باشد. چنانچه شما قصد داشته باشید حضانت را از او بگیرید لازم است که به دادگاه مراجعه کنید. سپس با تنظیم لایحه حضانت فرزند دختر درباره تقاضای خود توضیحات کامل را بیان کنید. قاضی بعد از بررسی پرونده به تقاضای شما رسیدگی می‌کند. برای مثال: اگر مطابق قانون دختر بعد از سن هفت‌سالگی تا زمان بلوغ در نزد شوهر شما زندگی می‌کند؛ چنانچه شما متوجه شوید که دخترتان به ‌علت دوری شما به بیماری روانی یا افسردگی مبتلا شده است، می‌توانید برای حضانت او اقدام کنید. برای این کار لازم است با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه حضانت فرزند دختر تقاضای خود را در دادگاه مطرح کنید.

نکته‌ای که لازم است درمورد حضانت دختر بدانید، این است که؛ دختر با رسیدن به سن بلوغ یعنی ۹ سال تمام قمری، خودش می‌تواند سرپرستش را انتخاب کند. یعنی برای گرفتن حضانت او نیاز به اقدام خاصی نیست. زیرا خودش انتخاب می‌کند که نزد چه کسی زندگی کند. به عبارت دیگر اگر دختر شما بعد از بلوغ، شوهرتان را به‌ عنوان سرپرست انتخاب کند، شما نمی‌توانید برای گرفتن حضانت او اقدام کنید. زیرا بعد از بلوغ موضوع حضانت منتفی می‌شود و همه ‌چیز به تصمیم فرد بالغ ارتباط دارد.

در زمان حضانت پرداخت مخارج به‌ عهده کیست؟

زمانی‌ که فرزندتان بعد از طلاق نزد شما زندگی می‌کند، لازم است که شوهرتان هزینه‌های زندگی او را پرداخت کند. دادگاه در حکم طلاق در مورد هزینه‌ها و مخارج فرزند تعیین تکلیف می‌کند. یعنی لازم است که بعد از طلاق هم نفقه فرزندتان توسط شوهر شما پرداخت شود. در صورتی ‌که آقا از تامین نفقه فرزند خودداری کند، شما می‌توانید در مقام اطلاع دهنده، علیه او در دادگاه طرح دعوا کنید.

چنانچه فرزندتان به سن بلوغ رسیده باشد، در صورت احراز رشد او در دادگاه، خودش می‌تواند برای گرفتن نفقه اقدام کند. در صورتی که دادگاه به تأمین نفقه فرزند توسط شوهر سابق شما حکم دهد، لازم است که نفقه او را تامین کند. اگر این آقا بعد از حکم دادگاه همچنان از پرداخت نفقه خودداری کند ممکن است به حبس محکوم شود.

حق ملاقات والدین با فرزند

حضانت فرزند به هرکدام از والدین که سپرده شود، طرف مقابل حق ملاقات با فرزند را دارد. دادگاه در حکم طلاق در مورد حضانت و حق ملاقات تعیین تکلیف می‌کند. طرفی که حضانت به او سپرده شده ‌است، نمی‌تواند از ملاقات همسر سابقش با فرزند جلوگیری کند. جلوگیری از ملاقات فرزند با همسر سابق، خلاف قانون است. همینطور مسافرت بردن فرزند به خارج از کشور در زمان ملاقات ممنوع است.

یعنی اگر شما بدانید همسر شما قصد دارد به ‌همراه فرزندتان از کشور خارج شود، می‌توانید مانع ملاقات آن‌ها شوید. علاوه‌ بر آن می‌توانید مراتب را به مراجع قضایی اطلاع دهید. در غیر این صورت، نمی‌توانید از ملاقات او با فرزندتان جلوگیری کنید. زیرا این ‌موضوع حق آن‌ها محسوب می‌شود. به‌ عبارت‌ دیگر حکم به ممنوعیت ملاقات برای کودک از والدین وجود ندارد و دادگاه چنین حکمی را صادر نمی‌کند. کاری که می‌توانید در این زمینه انجام دهید این است که تقاضا کنید دادگاه فاصله‌ زمانی بین ملاقات را بیشتر کند. یعنی ممکن است دادگاه به ‌جای یک روز در هفته ۱ روز در ماه را برای ملاقات آن‌ها با هم تعیین کند.

دو نکته مهم درباره نمونه لایحه حضانت فرزند

حضانت دختر و پسر تا هفت ‌سالگی با خانم است. بعد از آن، تا زمان بلوغ به آقا واگذار می‌شود. یعنی دختر از سن هفت تا نه‌ سالگی و پسر از سن هفت تا پانزده ‌سالگی تحت حضانت آقا هستند.

در نظر داشته باشید که والدی که عهده‌دار حضانت است، نمی‌تواند مانع ملاقات همسر سابقش با فرزندشان شود.

چرا ارائه اسناد و مدارک در لایحه حضانت فرزند مهم است؟

ضمن تقدیم نمونه لایحه حضانت فرزند به دادگاه، تمام دلایل و مدارک خود را برای حضانت فرزندتان ارائه دهید. در صورتی ‌که قبلاً به هر علتی حضانت فرزندتان از شما گرفته شده‌ است، می‌توانید با ارائه مدارک کافی، صلاحیت خود برای حضانت را ثابت کنید. در صورتی‌ که دادگاه وجود شرایط حضانت را در شما احراز کند، ممکن است به نفع شما حکم دهد. یعنی حضانت فرزندتان را به شما واگذار کند. در مواقعی نیز که قصد دارید حضانت فرزندتان را به دلیل عدم صلاحیت همسرتان از او بگیرید، می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه حضانت فرزند و ارائه مدارک کافی، قاضی را مجاب کنید که حضانت فرزند را به شما واگذار کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید با زدن روی لینک تنظیم لایحه ، درخواست خود را مبنی بر تنظیم و نوشتن یک لایحه ثبت کنید تا لایحه مناسبی مطابق با شرایط پرونده خود در اختیار داشته باشید. نوشتن لایحه مرتبط و ارائه آن به دادگاه، به شما این امکان را می‌دهد که اسناد و مدارکی که در نظر دارید را به صورت مکتوب و نظام‌مند به اطلاع دادگاه و قاضی رسیدگی کننده به پرونده برسانید. ارائه لایحه می‌تواند شانس شما را در دریافت رای موافق، بالا ببرد. به همین دلیل است که به تنظیم لایحه، بسیار تاکید شده است.

ضمن آنکه می‌توانید از وکلا و مشاوران ارشد حقوقی احتراما نیز مشاوره حقوقی تلفنی (روی لینک بزنید) بگیرید. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی، کافی است که درخواست خود را در لینک مربوط به این خدمات ثبت کنید.

تنظیم لایحه حضانت از طرف پدرتنظیم لایحه حضانت از طرف مادر

ثبت نظر یا سوال