لایحه اعسار چک توسط چه اشخاصی به دادگاه تقدیم می‌شود و رد این لایحه به چه صورت است؟

لایحه اعسار چک

نمونه لایحه اعسار چک در مواقعی به دادگاه تقدیم می‌شود که صادر کننده چک، توانایی پرداخت مبلغ آن را ندارد. اگر شما چکی صادر کنید ولی در زمان سررسید چک یا حتی مدت‌ها بعد از آن، نتوانید مبلغ آن را به ‌طرف مقابل بپردازید، باید معسر بودن خود را در دادگاه ثابت کنید. در صورتی ‌که دارنده چک، علیه شما طرح دعوا کند، می‌توانید با مراجعه به دادگاه، نمونه لایحه اعسار چک را تنظیم و تقدیم کنید.

اعسار از پرداخت چک، به معنی ناتوانی از پرداخت مبلغ آن است. اگر فردی توانایی مالی برای پرداخت مبلغ چک را داشته باشد ولی آن را تأدیه نکند، دارنده چک می‌تواند با مراجعه به دادگاه، علیه او طرح دعوا کند. در این حالت، صادر کننده چک با تقدیم نمونه لایحه اعسار چک ، از دادگاه تقاضا می‌کند که مبلغ چک را تقسیط کند. از طرف دیگر، دارنده چک نمونه لایحه رد اعسار چک را علیه صادر کننده، به دادگاه تقدیم می‌کند. در این حالت، اموال و دارایی صادرکننده چک، بررسی می‌شود. در صورتی ‌که استطاعت مالی او برای پرداخت مبلغ چک احراز شود، تقاضای اعسار او رد خواهد شد.

معمولاً افرادی که مبلغ چک را بعد از گذشت ماه‌ها یا سال‌ها پرداخت نمی‌کنند، موظف هستند که خسارت تاخیر پرداخت مبلغ چک را بپردازند. تعیین میزان خسارت تاخیر پرداخت به عهده قاضی دادگاه است. قاضی میزان خسارت را بر اساس مبلغ چک، روزهایی که طی ‌شده است و نرخ تورم آن، مشخص و صادرکننده را به پرداخت آن مکلف می‌کند. ممکن است این خسارت تاخیر دو تا سه ‌برابر یا در مواقعی چند برابر مبلغ چک باشد.

شما در این مقاله با نکات مهم در رابطه با اعسار و رد اعسار چک آشنا خواهید شد. این لایحه، یکی از انواع لایحه چک محسوب می‌شود.

شناخت ماهیت و مفاهیم کاربردی لایحه اعسار چک

اعسار به معنی رنج، ناتوانی و تنگدستی است. اعسار چک یعنی؛ صادر کننده به ‌علت تنگدستی، توانایی تادیه مبلغ چک را ندارد. در این حالت، برای اینکه دادگاه دستور جلب صاحب چک را ندهد و او راهی زندان نشود؛ بعد از صدور اجراییه، نمونه لایحه اعسار چک را به دادگاه تقدیم می‌کند. او در متن نمونه لایحه اعسار چک ، درباره شرایط مالی خود و مبلغ چک توضیح می‌دهد. سپس لیست اموال و دارایی خود را معرفی می‌کند. اگر قاضی عدم توانایی او برای پرداخت مبلغ چک و خسارات تأخیر پرداخت آن را احراز کند، این مبلغ را برای او قسط‌ بندی می‌کند. با پذیرش اعسار صادر کننده چک توسط دادگاه، معمولاً یک ‌سوم تمام محکوم‌ به (آنچه به پرداخت آن محکوم شده است) به‌ عنوان پیش‌ قسط تعیین و با توجه به درآمد این شخص، اقساطی به‌ صورت ماهانه، معین می‌شود.

در صورتی ‌که صادر کننده چک، توانایی پرداخت مبلغ اقساط را نداشته باشد، بعد از گذشت چند ماه می‌تواند درخواست تعدیل اقساط را به دادگاه ارائه دهد. دادگاه با بررسی مجدد، درباره اقساط، تصمیم‌گیری می‌کند.

اثبات توانایی مالی صادر کننده چک در لایحه رد اعسار چک

اگر طرف مقابل یعنی دارنده چک، مدعی باشد که صادر کننده چک، اموالی دارد که از محل فروش آن‌ها می‌تواند بدهی و خسارت تاخیر را بپردازد، باید آن اموال را به دادگاه معرفی کند. نمونه لایحه رد اعسار چک باید تا قبل‌ از قطعی شدن حکم به دادگاه تقدیم شود. بعد از آن، دارنده چک به مدت بیست روز حق دارد درخواست تجدید نظر دهد. اگر در این مدت درخواست خود را مطرح نکند، دیگر نمی‌تواند نمونه لایحه رد اعسار چک را به دادگاه تقدیم کند و صرفاً می‌تواند اموال صادر کننده را به دادگاه معرفی و درخواست تعدیل اقساط را مطرح کند. در این شرایط، اگر قاضی احراز کند که صادر کننده چک پس ‌از صدور حکم دادگاه، اموالی را کسب کرده است، مبلغ اقساط را بیشتر خواهد کرد.

توجه داشته باشید که نمونه لایحه اعسار چک فقط در زمانی به دادگاه ارائه می‌شود که دارنده چک علیه صادر کننده طرح دعوا کرده باشد. یعنی نمونه لایحه اعسار چک باید پس از طرح دعوای دارنده چک، به دادگاه تقدیم شود.

نحوه تنظیم نمونه لایحه اعسار چک

اگر قصد دارید نمونه لایحه اعسار چک را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل را به‌ صورت کامل در متن این لایحه بنویسید. پس ‌از آن، درباره وضعیت مالی، شغل و میزان درآمد خود، به‌ طور کامل توضیح دهید. توضیحات خود را به‌ صورت خلاصه و بدون ابهام بیان کنید تا در زمان دادگاه، صرفه جویی شود. بهتر است که توضیحات خود را به‌ صورت پاراگراف‌های مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. به دلیل اینکه قاضی دادگاه، مخاطب نمونه لایحه اعسار چک است، بهتر خواهد بود که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. برای این کار، می‌توانید از یک وکیل یا مشاور کمک بگیرید.

استفاده از مواد قانونی مناسب، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه، موجب تاثیر گذاری بهتر نمونه لایحه اعسار چک می‌شود. در انتهای نمونه لایحه اعسار چک، تقاضای اصلی خود، مبنی‌ بر تقسیط مبلغ چک و خسارت تاخیر پرداخت آن را به ‌صورت کامل بنویسید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است و با توجه به محتوای نمونه لایحه اعسار چک در این‌ مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

اسناد و مدارکی که می‌توانید به آن‌ها اشاره کنید!

زمانی‌ که نمونه لایحه اعسار چک را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که ضمن آن، مدارک و دلایل خود را نیز ارائه دهید. در صورتی‌ که در جایگاه معسر، نمونه لایحه اعسار چک را به دادگاه تقدیم می‌کنید، باید لیست اموال و مدارک خود را نیز به دادگاه ببرید. همچنین می‌توانید چند نفر از همکاران یا افرادی که از وضعیت مالی شما مطلع هستند را به ‌عنوان شاهد به دادگاه معرفی کنید تا اطلاعاتی را در رابطه با شرایط مالی شما به قاضی ارائه دهند.

اگر در جایگاه معترض به اعسار، نمونه لایحه رد اعسار چک را به دادگاه تقدیم می‌کنید، باید مدارکی باشند که عدم اعسار طرف مقابل را ثابت ‌کند. در واقع، اگر این شخص اموالی دارد که از دادگاه مخفی کرده یا آن را به طور صوری به اشخاص دیگر منتقل کرده‌ است، می‌توانید با معرفی این اموال، ادعای خود را ثابت کنید. در صورتی ‌که شخصی از اموال مخفی طرف مقابل یا اقدامات او برای انتقال اموالش به ‌منظور فرار از پرداخت مبلغ چک، اطلاع دارد، می‌توانید او را به ‌عنوان شاهد به دادگاه معرفی کنید.

ماده 2 قانون صدور چک

بر اساس این ماده، شخصی که چکی را صادر می‌کند، باید در تاریخ صدور چک، معادل مبلغی که در آن ذکر شده است را در بانک محال علیه، پول نقد یا اعتبار قابل ‌استفاده داشته باشد. این شخص نباید تمام یا قسمتی از مبلغی که به اعتبار آن چک صادر کرده ‌است را از بانک خارج کند یا به عدم پرداخت آن دستور دهد. همچنین نباید چک را به‌ گونه‌ای تنظیم کند که به علتی مانند عدم مطابقت امضا یا قلم‌خوردگی در متن چک یا مواردی مانند آن، از پرداخت مبلغ چک خودداری کند.

اهمیت آگاهی از قوانین در نظرتان باشد!

برای پیگیری موضوع این مقاله و ارائه لایحه‌ای که در نظر دارید، حتما به این مساله توجه داشته باشید که آگاهی از قوانین، در نتیجه بخشی به اقدامات شما، تاثیر مثبتی خواهد داشت. با کسب اطلاعات کاربردی درباره اقدامی که آن را پیگیری می‌‎‌کنید، می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید و آن تصمیمات را در زمان مناسب انجام دهید. بدون شک گفتگو با یک مشاور متخصص یا یک وکیل مجرب در این رابطه، اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

علاوه براین، مهم است که لایحه شما حاوی مطالب مناسبی باشد و به خوبی به اسناد، مدارک و شواهدی که در نظر دارید، اشاره کند. در واقع نوشتن لایحه یک مهارت و تخصص است که همزمان به دانش تخصصی کافی نیز نیاز دارد. شما این امکان را دارید که با ثبت درخواست تنظیم لایحه به صورت اختصاصی ، لایحه مورد نیاز خود را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار بگیرید.

تنظیم لایحه چک از طرف شاکیتنظیم لایحه چک از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال