لایحه دفاعیه طلاق و همه نکاتی که باید بدانیم!

لایحه دفاعیه طلاق

لایحه دفاعیه طلاق از انواع لایحه پر کاربرد در دادگاه خانواده است. خانواده به ‌عنوان مهمترین نماد اجتماعی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. همه افراد تلاش می‌کنند که خانواده‌ای سالم و موفق داشته باشند، اما متأسفانه گاهی این نهاد اجتماعی در معرض آسیب قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر، تحولات جامعه موجب تغییر در سبک زندگی مردم شده‌ است. یکی از مسائل بسیار مهم، افزایش آمار طلاق در جامعه است. عوامل مختلفی موجب افزایش طلاق می‌شوند که از مهمترین آن‌ها، بیکاری، اعتیاد، خیانت، مشکلات جنسی و عدم درک متقابل همسران است.

گاهی مواقع مراجعه به مشاوران خانواده و کمک گرفتن از افراد با تجربه می‌تواند به صلح و سازش زوجین منجر شود. اما ممکن است خانم و آقایی بعد از طی کردن تمام این مراحل همچنان بر تصمیم خود مبنی ‌بر طلاق از همسرشان اصرار داشته باشند. چنانچه شما هم به هر علتی قصد دارید از همسر خود جدا شوید، لازم است که نمونه لایحه دفاعیه طلاق را تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید. در این مطلب درباره این لایحه توضیح خواهیم داد.

مفهوم‌ شناسی طلاق و انواع آن

طلاق به معنی رهایی و جدایی است. در قانون، طلاق به ۲ دسته طلاق رجعی و بائن تقسیم می‌شود. در طلاق بائن، شوهر نمی‌تواند به همسر خود رجوع کند اما در طلاق رجعی، شوهر می‌تواند در مدت عده به خانم رجوع کند. عده به مدت‌ زمانی گفته می‌شود که خانم در آن بازه زمانی بعد از طلاق، اجازه ندارد که مجدداً ازدواج کند. عده طلاق ۳ ماه است و در این سه ماه، خانم نمی‌تواند شوهر دیگری اختیار کند.

گاهی ممکن است خانم و آقا در دوران عقد و قبل ‌از شروع زندگی مشترک، تصمیم به جدایی بگیرند. در این حالت، مهریه خانم در صورتی‌ که با آقا رابطه زناشویی نداشته باشد، نصف می‌شود. اگر این خانم با همسر خود ارتباط زناشویی برقرار کرده باشد، مهریه کامل را دریافت می‌کند. در این حالت، زن و شوهر بعد از مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه طلاق تقاضای خود را مطرح می‌کنند. دادگاه صالح برای رسیدگی به امور طلاق، دادگاه خانواده است. اگر در شهری دادگاه خانواده تشکیل نشده باشد، یکی از شعبه‌های دادگاه حقوقی را به این امر اختصاص می‌دهند.

گاهی ممکن است شما سال‌های زیادی با همسر خود زندگی کرده باشید و فرزندانی هم داشته باشید. چنانچه بخواهید از یکدیگر جدا شوید؛ در این حالت دادگاه هنگام صدور رای برای طلاق، برای مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و حضانت فرزندان نیز تعیین تکلیف می‌کند. در صورتی ‌که در زمان عقد نکاح، شرط تنصیف دارایی هم میان زن و شوهر مطرح‌ شده باشد، به این ‌موضوع هم رسیدگی می‌شود.

نحوه تقاضای طلاق از سوی زوجین

اختیار طلاق در فقه و قانون به آقا داده ‌شده است. شوهر به ‌عنوان رییس و سرپرست خانواده برای طلاق تصمیم‌ گیری می‌کند. اگر آقایی بخواهد همسر خود را طلاق دهد، موظف است تمام حقوق مالی او را پرداخت کند. شوهر برای طلاق همسر خود، باید بعد از مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه طلاق ، تقاضای طلاق را مطرح کند. قاضی بعد از بررسی مدارک و شنیدن دلایل آقا و خانم، آن‌ها را به داوری ارجاع می‌دهد. بعد از آن، اگر قاضی نظر داور را بپذیرد، با توجه به ‌نظر او رای را صادر می‌کند.

در مواردی هم قانون به خانم اجازه داده‌ است که برای طلاق از آقا اقدام کند. مانند زمانی ‌که شوهر، نفقه خانم را پرداخت نمی‌کند یا زمانیکه مفقودالاثر است. همچنین در شرایطی که آقا زندگی مشترک را برای خانم تحمل‌ ناپذیر می‌کند، این خانم می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه طلاق به دادگاه، طلاق خود را تقاضا کند.

نکات مهم درباره نمونه لایحه دفاعیه طلاق

زمانی ‌که قاضی گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند، مدت اعتبار و انقضای این گواهی ۳ ماه است. یعنی اگر زوجین این گواهی را به دفترخانه طلاق تحویل ندهند یا آن را تحویل بدهند ولی برای اجرای صیغه طلاق حاضر نشوند، اعتبار گواهی از بین می‌رود.

زمانی ‌که آقا برای طلاق همسر خود اقدام می‌کند، باید تمام حقوق مالی او را بپردازد.

اگر آقا در دفترخانه ثبت طلاق حاضر نشود، این‌ موضوع به‌ منزله انصراف او از طلاق خواهد بود. یعنی طلاق منتفی می‌شود. اما زمانی ‌که خانم در دفترخانه‌ غایب باشد، صیغه طلاق بدون حضور او جاری خواهد شد.

خانم و آقا می‌توانند برای‌ اینکه به صورت حضوری به دادگاه مراجعه نکنند، وکیل بگیرند. در این‌ صورت، وکیل به‌ جای آن‌ها در تمام جلسات دادگاه حاضر می‌شود.

اگر خانم یا آقا از آدرس همسر خود اطلاعی نداشته باشد و او را مجهول‌ المکان معرفی کند، باید آدرس آخرین اقامتگاه او را به دادگاه اعلام کند. دادگاه در این‌ باره تحقیق و تصمیم‌ گیری می‌کند.

در ازدواج موقت، چیزی به نام طلاق وجود ندارد. یعنی ازدواج موقت یا به فسخ یا بذل (بخشش مدت) تمام می‌شود. طلاق مخصوص ازدواج دائم است.

شروط ضمن عقد ازدواج در لایحه دفاعیه طلاق

زن و شوهری که عقد نکاح بین آن‌ها واقع می‌شود، می‌توانند برای ازدواج با یکدیگر، هر شرطی که بر خلاف قانون نباشد را تعیین کنند. برای مثال؛ ممکن است آقا اختیار تعیین منزل را به همسر خود بدهد یا اینکه به خانم، برای طلاق وکالت دهد و برای آن شرطی تعیین کند. یعنی به خانم بگوید اگر من با شما بدرفتاری کردم یا مجدد ازدواج کردم، از سمت من برای طلاق وکالت دارید. موضوع وکالت در طلاق، مسئله‌ای پذیرفته‌ شده است و در دادگاه قابل ‌قبول خواهد بود. یعنی اگر آقا بر خلاف شروط ضمن عقد که با خانم توافق کرده‌اند، رفتار کند، خانم می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه طلاق ، برای طلاق از آقا اقدام کند.

البته نکته‌ای که لازم است درباره وکالت در طلاق بدانید، این است که اگر خانم از شوهرش تمکین نکند و به رأی دادگاه برای اجبار به تمکین هم توجه نکند، آقا با اجازه از دادگاه، می‌تواند همسر دوم اختیار کند. در این حالت، وکالت خانم برای طلاق از آقا از بین می‌رود و دیگر وکالت در طلاق نخواهد داشت.

خانم یا آقایی که برای طلاق اقدام می‌کنند، باید نمونه لایحه دفاعیه طلاق را تنظیم کنند. لازم است که در نمونه لایحه دفاعیه طلاق ، درباره علت تقاضای خود و شرایط زندگی مشترک به ‌طور دقیق توضیح داده شود. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، تصمیم‌گیری می‌کند. برای مثال ممکن است همسر شما ناشزه باشد. یعنی به علت ناسازگاری خانه را رها کرده است و با لایحه تمکین و رای الزام به تمکین دادگاه هم به خانه شما برنمی‌گردد. در این حالت می‌توانید علیه او نمونه لایحه دفاعیه طلاق را تنظیم و به دادگاه ارائه دهید. قاضی با توجه به شرایط و وضعیت زندگی شما در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

چه زمانی نمونه لایحه دفاعیه طلاق تنظیم می‌شود؟

زمانیکه خانم یا آقا چاره‌ای جز رهایی از زندگی مشترک پیدا نمی‌کنند، طلاق را راه پایان می‌بینند. باید توجه داشته باشید که جدایی زوجین نباید باعث پایمال شدن حقوق آن‌ها شود. حضانت فرزند، مهریه، نفقه و سایر حقوق مالی و غیر مالی، مسائلی هستند که باید در مورد آن‌ها تعیین تکلیف شود. به ‌همین ‌منظور شخص متقاضی طلاق که ممکن است آقا یا خانم باشد، با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه طلاق از قاضی تقاضا می‌کند که به این ‌موضوع رسیدگی کند. دادگاه در جلساتی که با حضور خانم و آقا یا وکیل آن‌ها تشکیل می‌شود، به این‌ موضوع رسیدگی خواهد کرد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید برای طلاق خودتان، درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا وکلای ما با شما تماس بگیرند.

تنظیم لایحه طلاق از طرف زوجتنظیم لایحه طلاق از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال