لایحه دفاعیه مهریه به همراه توضیحات کامل درباره نحوه صحیح نوشتن این لایحه

لایحه دفاعیه مهریه

زمانی ‌که زن و شوهر با یکدیگر رابطه زوجیت برقرار می‌کنند، بین آن‌ها یک رابطه متقابل که هم حق و هم تکلیف است، ایجاد می‌شود. یکی از حقوقی که با وقوع عقد نکاح به وجود می‌آید، حق زن به دریافت مهریه از مرد است. مهریه یک تعهد مالی است که براساس فقه و حقوق به عهده‌ مرد قرار داده ‌شده است. مرد موظف است که هر زمانی‌ که خانم، مهریه را بخواهد، آن را تامین و به او تسلیم کند. زمانی ‌که مرد مهریه خانم را به او ندهد، خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه ، از قاضی الزام شوهر به تسلیم مهریه را تقاضا کند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، مرد را به تأمین و تسلیم مهریه خانم ملزم می‌کند.

در صورتی ‌که مرد نتواند این مهریه را به‌ طور کامل به خانم بدهد، می‌تواند از دادگاه تقاضا کند که با توجه به وضعیت مالی که دارد، مهریه را به‌ تدریج بپردازد. مرد معمولا در چنین شرایطی لایحه اعسار مهریه را به دادگاه ارائه می‌دهد. اگر مهریه زن تقسیم‌ بندی شود، دادگاه مرد را مکلف می‌کند در زمان مقرر، میزانی که تعیین‌ شده است را به خانم بپردازد.

لوایحی که تاکنون درباره آن‌ها صحبت کردیم، از انواع لایحه مهریه محسوب می‌شوند. در ادامه این مقاله به نوع دفاعیه این لایحه می‌پردازیم.

حق حبس مهریه یعنی چه؟

خانم می‌تواند تا زمانی ‌که مهریه خود را از مرد دریافت نکرده ‌است، از انجام وظایف زوجیت خودداری کند. همچنین خانم می‌تواند تا قبل ‌از گرفتن مهریه، به خانه مرد نرود زیرا این حقی است که قانونگذار برای او پیش‌ بینی کرده‌ است. البته شرط این مورد، حال بودن مهریه است. یعنی اینکه برای مهریه تاریخی معین نشده باشد. در صورتی ‌که مرد مهریه همسر خود را ندهد، این خانم می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه و بیان شرایط خود، از دادگاه الزام مرد را به تسلیم مهریه تقاضا کند. گاهی ممکن است خانم به خانه مرد برود و از او تمکین کند.

در این حالت، دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود برای گرفتن مهریه استفاده کند زیرا این حق برای زمانی است که خانم با مرد رابطه زناشویی برقرار نکرده باشد. البته این خانم می‌تواند بدون استفاده از حق حبس هم برای گرفتن مهریه اقدام کند. او می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه و ارائه مدارک و دلایل کافی، از قاضی الزام مرد را برای دادن مهریه تقاضا کند.

چند نکته مهم درباره نمونه لایحه دفاعیه مهریه

رسیدگی به امور و دعاوی مربوط به مهریه، در صلاحیت دادگاه خانواده است. زمانی‌ که خانمی قصد دارد، مهریه خود را از طریق دادگاه بگیرد، باید لایحه دفاع مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند. در مناطقی که دادگاه خانواده وجود ندارد، یکی از شعبه‌های دادگاه حقوقی، به این ‌موضوع رسیدگی می‌کند.

نکته دیگری که بهتر است در این ‌مورد بدانید، این است که بعضی مردم تصور می‌کنند، خانم فقط در زمان تقاضای طلاق می‌تواند نمونه لایحه دفاعیه مهریه را تنظیم کند، در حالیکه این‌ موضوع صحیح نیست و خانم می‌تواند هر زمان که بخواهد، مهریه خود را از مرد بگیرد.

در عقد نکاح، ممکن است مهریه تعیین نشود یا مهریه‌ای که تعیین‌ شده است به هر دلیلی مانند مالیت نداشتن موضوع مهریه، باطل باشد. در این حالت، به خانم مهرالمثل تعلق می‌گیرد. یعنی متناسب با وضعیت خانوادگی، اجتماعی و مواردی مانند آن مهریه برای او تعیین می‌شود.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه مهریه

یکی از آثار مالی عقد نکاح، مهریه است. معمولا مهریه زن در زمان عقد نکاح، تعیین و ثبت می‌شود. زن، مالک مهریه است. یعنی به محض وقوع عقد نکاح، مالکیت او بر مهریه ثابت می‌شود. گاهی ممکن است هدف خانم از تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه و ارائه آن به دادگاه، فقط گرفتن انتقال و ترساندن شوهر باشد. یعنی ممکن است این خانم به‌ علت اختلاف با شوهر خود این تقاضا را در دادگاه مطرح کند. در حالی ‌که با توجه به وضعیت مالی آقا، می‌داند که امکان تأمین مهریه او وجود ندارد. در این حالت، خانم با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه دفاعیه در خصوص مهریه ، تقاضای خود را برای دریافت مهریه از شوهر خود بیان می‌کند. اگر این‌ موضوع به علت اختلاف و ناسازگاری باشد، ممکن است با ارجاع آن‌ها به مشاوره خانواده ، حل ‌و فصل شود.

گاهی ممکن است زن و مردی به ‌موجب وقوع عقد موقت به یکدیگر محرم شوند. مهریه در عقد موقت لازمه و رکن اصلی عقد است. یعنی اگر مهریه تعیین نشود، عقد موقت باطل است. در این شرایط، اگر مرد مهریه خانم را به او نداده باشد، خانم می‌تواند برای گرفتن مهریه، به دادگاه مراجعه کند. سپس با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه و ارائه مدارک لازم، الزام شوهر را به تأدیه مهریه تقاضا کند. در صورتی که رابطه زوجیت بین آن‌ها محرز شود، قاضی مرد را به تأمین و تسلیم مهریه زن ملزم می‌کند.

چه زمانی لایحه دفاعیه مهریه را تنظیم می‌کنند؟

ممکن است زن، مهریه را از همسر خود تقاضا کند، ولی مرد از دادن مهریه خانم امتناع کند. در این حالت، خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه ، تقاضای خود را در دادگاه مطرح کند. در صورتی که دلایل و مدارک او برای دریافت مهریه مؤثر باشد، قاضی مرد را به تسلیم مهریه زن اجبار می‌کند. به‌ عنوان مثال: خانمی که ده سال با شوهرش زندگی کرده‌ است، می‌تواند مهریه خود را از او دریافت کند و همچنان بعد از گرفتن مهریه، زندگی مشترک را ادامه دهد. همچنین ممکن است زن و شوهری به‌ علت ناسازگاری قصد طلاق داشته باشند. در این حالت هم، زن می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه مهریه از قاضی تقاضا کند که شوهرش را به تادیه مهریه او وادار کند.

نحوه نوشتن لایحه دفاعیه مهریه

در نحوه نوشتن لایحه دفاعیه مهریه ، همانند سایر لوایح دیگر لازم است که نام خوانده و خواهان نوشته شود. در این ‌مورد، خواهان خانمی است که مهریه خودش را تقاضا کرده ‌است، خوانده هم شوهر این خانم خواهد بود که ممکن است دادگاه او را به محکوم به تسلیم مهریه کند. برای نوشتن مهریه نمونه لایحه دفاعیه مهریه لازم است که خانم تمام دلایل و توضیحات خود را به ‌طور کامل، بدون ابهام و به‌ صورت خلاصه بنویسد. یکی از مواردی که برای نوشتن نمونه لایحه دفاعیه مهریه بهتر است رعایت شود، استفاده از مواد قانونی، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه است. نحوه نوشتن لایحه دفاعیه مهریه باعث افزایش اعتبار و ارزش آن می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم

نوشتن و تهیه لایحه‌ای که متناسب با هدف شما باشد و بتواند اسناد و مدارک و اطلاعاتی که در نظر دارید را به اطلاع قاضی و دادگاه برساند، اقدامی است که به دانش حقوقی اختصاصی نیاز دارد. بنابراین، مناسب است که نوشتن لایحه مورد نظر خود را به مشاوران حقوقی متخصص یا وکلای مجرب بسپارید. برای این منظور این امکان را دارید که به سهولت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درخواستتان را در بخش تنظیم لایحه اختصاصی ثبت کنید تا با شما ارتباط بگیریم.

علاوه براین، این امکان نیز وجود دارد که برای آگاهی از تشریفات قانونی و گفتگو درباره مسائل حقوقی مرتبط با این اقدام قانونی، با مشاوران حقوقی ارتباط برقرار کنید. برای دریافت خدمات مشاوره، می‌توانید درخواستتان را در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

تنظیم لایحه مهریه از طرف زوجتنظیم لایحه مهریه از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال