لایحه تعدیل پیش قسط مهریه با رعایت چه نکات قانونی و اسنادی کامل می‌شود؟

لایحه تعدیل پیش قسط مهریه

مهریه یکی از حقوق مالی زن است که با عقد نکاح برای او ایجاد می‌شود. به ‌موجب این حق، خانم می‌تواند هر زمانی ‌که بخواهد، مهریه خود را از شوهرش دریافت کند. در صورتی‌ که آقا از تادیه مهریه همسرش خودداری کند، این خانم می‌تواند از طریق دادگاه برای گرفتن مهریه خود اقدام کند. چنانچه مرد بتواند عدم توانایی مالی خود را ثابت کند، دادگاه با توجه به وضعیت مالی او مهریه خانم را به صورت قسطی تعیین می‌کند. علاوه بر این مرد مکلف می‌شود، میزانی از مهریه را به صورت پیش‌پرداخت به خانم بپردازد. ممکن است که هر دو طرف یا یکی از آن‌ها به این ‌موضوع معترض باشند. در این حالت با تنظیم لایحه تعدیل پیش قسط مهریه و ارائه مدارک لازم از قاضی رسیدگی به این موضوع را تقاضا می‌کنند. این لایحه یک نوع لایحه مهریه است.

ممکن است مرد نتواند پیش ‌قسط مهریه را بپردازد. ولی در مقابل خانم با تنظیم نمونه لایحه اعتراض به پیش قسط مهریه و ارائه مدارک لازم، مدعی می‌شود که همسرش توانایی تادیه مبالغی بیشتر از این میزان پیش‌ قسط مهریه را دارد. قاضی با بررسی شرایط و مدارک، تصمیم مناسب را در این زمینه اعلام می‌کند.

پیش‌ قسط چیست؟

پیش‌ قسط یا پیش ‌پرداخت، مالی است که مردی که معسر بودن او در دادگاه تعیین‌ شده است، موظف است به خانم پرداخت کند. در واقع این پیش‌ قسط مبلغی است که مرد قبل‌ از پرداخت قسط‌های بعدی مهریه، به خانم می‌دهد. زمانی ‌که مرد برای اثبات عدم توانایی مالی خود برای پرداخت مهریه به دادگاه مراجعه می‌کند، قاضی تقاضای او را بررسی می‌کند. در صورتی‌ که دادگاه عدم توانایی مالی مرد را تایید کند، مهریه خانم را به ‌صورت قسطی معین می‌کند تا مرد بتواند آن را به ‌تدریج بپردازد.

تعیین میزان پیش ‌پرداخت، یک قانون مشخص و یک معیار شناخته ‌شده ندارد. یعنی قاضی میزان پیش ‌پرداخت مهریه را مطابق نظر خودش تعیین می‌کند. در نهایت خانم و آقا می‌توانند با تنظیم نمونه لایحه اعتراض به پیش قسط مهریه، به این میزان معترض شوند. پرداخت نکردن پیش‌ پرداخت توسط مرد، ممکن است منجر به حبس او شود. به ‌همین ‌جهت قانون‌گذار با در نظر گرفتن این حق اعتراض برای هر دو طرف، به نوعی در جهت تسهیل پرداخت مهریه خانم و جلوگیری از حبس مرد عمل کرده است.

لایحه تعدیل پیش قسط مهریه توسط چه کسانی تنظیم می‌شود؟

زن و شوهری که برای موضوع مهریه به دادگاه مراجعه می‌کنند، می‌توانند لایحه تعدیل پیش قسط مهریه را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنند. به ‌جهت اینکه تعیین میزان پیش ‌پرداخت مهریه، یک موضوع کاملاً اختیاری برای قاضی است، ممکن است مورد اعتراض زن و شوهر باشد. یعنی خانم با تنظیم لایحه اعتراض به پیش پرداخت مهریه و تقدیم آن به دادگاه، ادعا کند که شوهرش توانایی مالی مبالغی بیش ‌از پیش ‌پرداخت را دارد. در مقابل مرد هم با تنظیم لایحه تعدیل پیش قسط مهریه از قاضی تقاضا کند، میزان پیش ‌پرداخت را کاهش دهد تا بتواند آن را به خانم بپردازد. برای اعتراض به این‌ موضوع، به هر دو طرف بیست روز زمان داده‌ می‌شود. اعتراض نکردن آن‌ها در این بازه زمانی، به‌ معنای پذیرش میزان پیش ‌پرداخت تلقی می‌شود.

لایحه حذف پیش قسط مهریه

گاهی ممکن است مردی که از پرداخت پیش ‌قسط مهریه، معسر است، با تنظیم لایحه حذف پیش قسط مهریه از قاضی تقاضا کند که این پیش ‌قسط را برای او حذف کند. حذف پیش ‌قسط به‌ ندرت صورت می‌گیرد. معمولاً میزان پیش ‌قسط مهریه، در صورت اعتراض مرد، کاهش داده می‌شود، اما حذف آن فقط در موارد نادری ممکن است رخ دهد. در شرایطی که قاضی عدم توانایی مرد را احراز کند امکان حذف پیش ‌قسط مهریه وجود دارد.

بنابراین مردی که درآمد ماهیانه ندارد یا اینکه درآمد او بسیار کم است، با تنظیم لایحه حذف پیش قسط مهریه و ارائه مدارک لازم، معسر بودن خود را از پرداخت پیش‌ قسط مهریه ثابت می‌کند. در این حالت ممکن است قاضی پیش‌ پرداخت را حذف کند و میزان قسط‌های مهریه را با توجه به درآمد و دارایی او تعیین کند. در صورتی‌ که اعتراض مرد در مدت ‌زمان بیست روزه در دادگاه رد شود، او مکلف به پرداخت پیش‌ قسط است. یعنی اگر آن را نپردازد، این ‌موضوع منجر به حبس او خواهد شد.

نحوه تنظیم لایحه تعدیل پیش قسط مهریه

برای تنظیم لایحه تعدیل پیش قسط مهریه لازم است که مشخصات خود و همسرتان را بنویسید. در لایحه تعدیل پیش قسط مهریه می‌توانید دلایل خود را برای تقاضای تعدیل پیش‌ پرداخت بیان کنید. عبارات خود را به ‌صورت خلاصه و شیوا بنویسید. به منظور افزایش کاربرد و تاثیر نمونه لایحه اعتراض به پیش قسط مهریه می‌توانید از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کنید. قاضی بعد از مطالعه محتوای لایحه اعتراض به پیش پرداخت مهریه و بررسی دلایل، حکم مناسب را صادر می‌کند.

اسناد و مدارک مرتبط

شخصی که لایحه تعدیل پیش قسط مهریه را تنظیم می‌کند، باید با ارائه دلایل و مدارک مناسب قاضی را قانع کند تا به نفع او حکم دهد. در این موضوع شهادت شهود و تنظیم استشهادیه نقش مؤثری دارند. زیرا شهود می‌توانند به توانایی یا عدم توانایی مالی مرد، در دادگاه شهادت دهند. همچنین تنظیم استشهادیه که توسط افراد مطلع، امضا و تایید می‌شود، می‌تواند در تصمیم قاضی مؤثر باشد. علاوه‌ بر این موارد، ارائه لیست اموال و دارایی مرد هم به اثبات عدم توانایی مالی او کمک می‌کند.

اگر لایحه اعتراض به پیش پرداخت مهریه توسط خانم تنظیم‌ شود، باید مدارکی را به دادگاه ارائه دهد که توانایی مالی همسرش را ثابت می‌کند. مانند اینکه اموال پنهان ‌شده مرد را با ارائه مدارک مالکیت او، به دادگاه معرفی کند. قاضی بعد از رسیدگی به این‌ موضوع، تصمیم مناسب را اعلام می‌کند.

پیشنهاد ما درباره این لایحه

اقدام مهمی که می‌تواند به حضور موثر شما در محاکم قضایی کمک کند، تهیه و تنظیم یک لایحه دقیق و جامع است. نوشتن لایحه به تجربه و دانش حقوقی نیاز دارد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنند نوشتن آن را به متخصصان حقوقی واگذار کنید. تیم حقوقی احتراما در راستای رفع این نیاز، به ارائه خدمات تنظیم لایحه اختصاصی می‌پردازد. شما می‌توانید با زدن روی لینک، درخواست خود برای تهیه این لایحه را ثبت کنید.

علاوه بر مواردی که بیان شد، این امکان نیز وجود دارد که در خصوص پرونده‌هایی که آن‌ها را پیگیری می‌کنید یا در خصوص لایحه‌ای که تنظیم خواهید کرد، با مشاوران حقوقی ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها مشاوره بگیرید. برای این منظور مناسب است که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

تنظیم لایحه تعدیل پیش قسط مهریه از طرف زوجتنظیم لایحه تعدیل پیش قسط مهریه از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال