لایحه مطالبه مهریه از نظر انواع آن و نکات!

لایحه مطالبه مهریه

لایحه مطالبه مهریه یکی از لوایح بسیار مهم در دادگاه خانواده و یکی از انواع لایحه مهریه است. عقد نکاح باعث به وجود آمدن حقوق و تکالیفی برای زن و شوهر در مقابل یکدیگر می‌شود. زن باید از شوهرش تمکین کند. مرد هم موظف است که احتیاجات زندگی را برای او فراهم کند. همچنین مرد باید مهریه و سایر حقوق مالی همسرش را به او بدهد. به‌ محض وقوع نکاح، زن مالک تمام مهریه می‌شود. یعنی هر زمان که مهریه خود را مطالبه کند، شوهر باید مهریه را به او بدهد. همچنین زن می‌تواند هر تصرفی که می‌خواهد در مهریه داشته باشد.

زمانی ‌که خانم مهریه خودش را از مرد مطالبه می‌کند و مرد مهریه را به او نمی‌دهد، خانم می‌تواند از طریق دادگاه برای گرفتن مهریه خود اقدام کند. به این صورت که با تنظیم نمونه لایحه مطالبه مهریه و بیان خواسته خود، از قاضی تقاضا می‌کند که به این ‌موضوع رسیدگی کند. قاضی بعد از بررسی مدارک و دلایل، مرد را ملزم به تادیه مهریه خانم می‌کند.

مفهوم‌ شناسی این نوع از لایحه

قبل از آن که لایحه درخواست مهریه را تنظیم کنید، بهتر است با مفاهیم مرتبط با آن آشنا شوید. در اصطلاح حقوقی مهریه به ‌معنای مالی است که شوهر به ‌مناسبت عقد نکاح به همسرش می‌دهد. زن به‌ جهت مالکیتی که بر مهریه دارد، می‌تواند هر زمانی ‌که بخواهد مهریه را مطالبه کند.

انواع مهریه در لایحه مطالبه مهریه

مهریه به انواع مشخصی تقسیم می‌شود که در ادامه، درباره هر کدام از آن‌ها، توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد:

مهرالمسمی:

زمانی ‌که زن و مردی تصمیم می‌گیرند با یکدیگر ازدواج کنند، در هنگام نکاح مهریه‌ای را تعیین می‌کنند و بر میزان آن توافق خواهند کرد. به این مهریه که ضمن عقد یا بعد از آن با توافق و تراضی هر دو طرف تعیین می‌شود، مهرالمسمی گفته می‌شود. زن بعد از وقوع عقد نکاح می‌تواند این مهریه را مطالبه کند. در صورتی که شوهر از تادیه آن امتناع کند، زن می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه مطالبه مهریه الزام او را از دادگاه تقاضا کند.

مهرالمثل:

زمانی‌ که مهریه با توجه به وضعیت زن و شأن خانوادگی و سایر صفات او تعیین می‌شود، به آن مهرالمثل گفته می‌شود. مهرالمثل در جایی تعیین می‌شود که در زمان عقد، درباره مهریه صحبتی نشده باشد یا اینکه مهریه‌ای که تعیین ‌شده است، مورد توافق دو طرف نباشد. با فرض چنین حالتی، به زن مهرالمثل تعلق می‌گیرد. در شرایطی که مهریه تعیین نشده باشد یا مهریه تعیین شده باطل محسوب شود، ممکن است خانم لایحه درخواست مهریه را به دادگاه تقدیم کند تا قاضی حقوق مالی او را تعیین کند. در این صورت دادگاه با توجه به جایگاه اجتماعی و شان خانوادگی او مهریه را برای خانم معین خواهد کرد.

مهرالمتعه:

هر گاه که در زمان عقد، مهریه تعیین ‌شده باشد و شوهر قبل‌ از رابطه زناشویی خانم را طلاق دهد، زن استحقاق دریافت مهرالمتعه را دارد. مهرالمتعه همان نصف مهریه تعیین ‌شده است. چنانچه خانم در زمان عقد به علت اختلاف بخواهد از همسر خود جدا شود، می‌تواند با تنظیم لایحه برای مطالبه مهریه به منظور دریافت مهریه خود اقدام کند.

حق حبس در مورد مهریه

زمانی ‌که بین زن و شوهر عقد نکاح واقع می‌شود، زن مالک مهریه خواهد شد. در این صورت، خانم می‌تواند تا مهریه به او تسلیم نشده ‌است، با شوهر خود رابطه زناشویی برقرار نکند یا به خانه او نرود. به این حالت حق حبس گفته می‌شود. حق حبس یک حق قانونی است که قانون‌گذار از جهت حمایت از زن برای او در نظر می‌گیرد. بنابراین زن می‌تواند تا زمانی‌ که مرد مهریه او را نداده ‌است، وظایف خود را در مقابل او انجام ندهد. البته شرط لازم برای حق حبس، حال بودن مهریه است. یعنی اگر برای مهریه زمانی تعیین نشده باشد، زن می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند. در صورتی ‌که مهریه موجل باشد، یعنی برای آن زمانی تعیین شده باشد، خانم نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده کند.

برای مثال:

ممکن است مردی به همسرش بگوید مهریه تو را یک‌ سال بعد از عقد به ‌طور کامل تسلیم می‌کنم. در این حالت اگر زن این ‌موضوع را پذیرفته باشد، نمی‌تواند قبل ‌از اتمام یک ‌سال برای دریافت مهریه خود اقدام کند. همچنین اگر زنی با همسر خود رابطه زناشویی برقرار کند، دیگر نمی‌تواند از حق حبس استفاده کند، ولی می‌تواند مهریه خود را به ‌طور کامل مطالبه کند. در این شرایط خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه مطالبه مهریه از قاضی تقاضا کند که مرد را به تسلیم مهریه ملزم کند.

مطالبه مهریه در زمان عقد

گاهی ممکن است که خانم در زمان عقد و قبل ‌از رابطه زناشویی مهریه خود را مطالبه کند. او با تنظیم نمونه لایحه مطالبه مهریه و بیان تقاضای خود، الزام مرد به دادن مهریه را از دادگاه خواستار می‌شود. با فرض تحقق این وضعیت، به دلیل اینکه رابطه زناشویی بین آن‌ها واقع نشده ‌است، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود که به آن مهرالمتعه گفته می‌شود. در این حالت، ممکن است که زن مهریه خود را دریافت کند و با مرد زندگی کند یا اینکه ممکن است بعد از دریافت مهریه تقاضای طلاق خود را مطرح کند. در هر صورت مرد باید نصف مهریه خانم را به او بدهد.

نکات مهم درباره نمونه لایحه مطالبه مهریه

در عقد موقت بر خلاف عقد دائم؛ مهریه به ‌عنوان رکن اصلی عقد محسوب می‌شود. یعنی اگر مهریه تعیین نشود، این عقد باطل است.

زن می‌تواند برای مهریه خود به دادگاه محل وقوع عقد نکاح مراجعه و نمونه لایحه مطالبه مهریه را تقدیم کند.

حق حبس برای مهریه فقط در صورتی ممکن است که زن با شوهر خود رابطه زناشویی برقرار نکرده باشد. چنانچه زنی با مرد رابطه زناشویی برقرار کند، دیگر نمی‌تواند از حق حبس استفاده کند.

دریافت مهریه به معنی پایان زندگی نیست. یعنی لازم نیست مطالبه مهریه حتماً ضمن تقاضای طلاق مطرح شود. بلکه زن می‌تواند بعد از تقدیم لایحه برای درخواست مهریه به دادگاه ، مهریه خود را دریافت کند و با مرد زندگی مشترک را ادامه دهد.

ماده 1085 قانون مدنی

این ماده حق حبس زن برای دریافت مهریه را بیان می‌کند. مطابق این ماده، خانم می‌تواند تا زمانی ‌که مهریه خود را دریافت نکرده ‌است، از انجام وظایف زناشویی در برابر شوهرش امتناع کند. البته این موضوع، به حال بودن مهریه بستگی دارد. یعنی اگر مهریه موجل (زمان‌دار) نباشد، زن می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند. این موضوع موجب محرومیت زن از نفقه و سایر حقوق مالی او نخواهد شد.

پیشنهاد ما درباره لایحه مطالبه مهریه

نوشتن لایحه را دست کم نگیرید!

تجربه نشان داده است که تهیه و ارائه یک لایحه کاربردی و جامع که به تمام اسناد، مدارک و دلایل قابل ارائه به دادگاه اشاره کند، می‌تواند در رای نهایی قاضی تاثیرگذار باشد. در واقع شیوه استدلال شما در لایحه، در مواردی می‌تواند قاضی را مجاب کند که به نفع شما رای دهد. بنابراین، به هیچ وجه نوشتن لایحه را بیهوده نپندارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که مسئولیت نوشتن لایحه مورد نظر خود را به مشاوران حقوقی یا وکلای مجرب بسپارید. برای این منظور می‌توانید از خدمات وب سایت احتراما بهره ببرید و در بخش تنظیم لایحه درخواستتان را ثبت کنید.

از طرف دیگر، ممکن است بخواهید در خصوص شرایط پیگیری پرونده مورد نظر خود، از اشخاص متخصص مشاوره بگیرید. برای این منظور نیز، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

ثبت نظر یا سوال