چه چیزی باعث می‌شود که لایحه گرانفروشی اهمیت بیشتری داشته باشد؟

لایحه گرانفروشی

گران‌فروشی، یکی از تخلفاتی است که موجب آسیب به نظام اقتصادی کشور می‌شود. قبل‌ از تصویب قانون حمایت از مصرف کنندگان، مردم برای شکایت از شخص گران‌فروش، نمونه لایحه گرانفروشی را به دادگاه انقلاب تقدیم می‌کردند. با تصویب قانون حمایت از مصرف کنندگان رسیدگی به گران‌فروشی در سازمان تعزیرات انجام می‌شود. در این سازمان نیازی به تقدیم نمونه لایحه گرانفروشی نیست. یعنی معمولاً مردم شکوائیه خود را در این سازمان مطرح می‌کنند. اما همچنان بعضی مردم به ‌جای شکوائیه از عبارت نمونه لایحه دفاعیه گرانفروشی در گفت ‌و گوهای خود در این زمینه استفاده می‌کنند. این لایحه زمانی کاربرد دارد که جرم گرانفروشی محقق شده باشد.

لایحه گرانفروشی یا شکواییه؟!

یکی از دلایل این موضوع تحولات بیش از اندازه قوانین و تغییر صلاحیت مراجع در طول سا‌ل‌های اخیر است. یعنی حتی در طول مدت‌های بسیار کوتاهی صلاحیت رسیدگی به گرانفروشی بین قوه قضاییه و قوه مجریه و سازمان‌های مربط به آن‌ها متغیر بوده است. تا اینکه در سال 1388 با تصویب قانون حمایت از مصرف کنندگان، صلاحیت رسیدگی به گرانفروشی و بسیاری تخلفات دیگر به سازمان تعزیرات محول شد. این سازمان تحت نظر وزارت دادگستری فعالیت می‌کند و نسبت به سایر سازمان‌ها دارای وظایف و اختیارت گسترده‌ای است.

بنابراین به جهت اینکه بسیاری از مردم با تحولات قانونی درباره گرانفروشی اطلاعی ندارند، ممکن است هنوز هم در گفتگوهای خود از لایحه به جای شکواییه استفاده کنند اما باید بدانید که منظور همان است. ما نیز در این مقاله از هر دو عبارت استفاده کرده‌ایم تا افرادی که از تغییر قوانین مربوط به گرانفروشی اطلاعی ندارند، با جستجوی نمونه لایحه دفاعیه گرانفروشی بتوانند با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در مورد گرانفروشی و قوانین مربوط به آن کسب کنند.

بنابراین تنها دلیل استفاده از لایحه دفاعیه در خصوص گرانفروشی در متن مقاله، همین مساله است. باید توجه داشته باشید که برای شکایت از گرانفروشی صرفا سازمان تعزیرات صالح به رسیدگی است و نیازی به تقدیم نمونه لایحه گرانفروشی نیست. شما می‌توانید شکایت خود را با تنظیم شکواییه مطرح کنید.

لایحه گرانفروشی چیست و چه شرایطی دارد؟

گران‌فروشی به این معنا است که شخصی کالا یا خدماتی را با قیمت بیشتری نسبت‌ به نرخ مصوب به مردم عرضه کند. در واقع زمانی ‌که شخصی بدون مجوز از نظام صنفی، قیمت کالا یا خدماتی را زیاد کند، مرتکب تخلف شده‌ است. در این حالت با این شخص مطابق قانون برخورد می‌شود.

به یک مثال در ادامه این مطلب توجه کنید:

اگر شخصی بدون مجوز از نظام صنفی پوشاک، قیمت پوشاک مغازه خود را بالا ببرد، به ‌طوری‌ که تفاوت آن با سایر افراد هم ‌صنف او بسیار متفاوت باشد، مرتکب تخلف گران‌فروشی شده‌ است. در این حالت خریدار می‌تواند از او شکایت کند. این شکایت در گذشته با تقدیم نمونه لایحه گرانفروشی در دادگاه انقلاب انجام می‌شد. اما امروزه شاکی با تنظیم شکواییه و تقدیم آن به سازمان تعزیرات، این ‌موضوع را پیگیری می‌کند. در مورد گران‌فروشی جریمه‌های مختلفی در قانون تعزیرات آمده‌ است. این جریمه‌ها به تناسب تعداد تخلفات در هر دوره متفاوت هستند.

یعنی اگر شخصی فقط یک ‌بار گران‌فروشی کرده باشد، با شخصی که سه بار در سال مرتکب این تخلف می‌شود، جریمه‌های متفاوتی دارند. این جریمه‌ها به‌ صورت نقدی شروع می‌شوند و در صورت تکرار ممکن است موجب تعطیلی واحد صنفی شوند.

تفاوت کم‌فروشی و گران‌فروشی

گران‌فروشی به ‌معنای آن است که شخصی کالا یا خدماتی را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب، به مردم عرضه کند. این‌موضوع با کم‌فروشی متفاوت است.

کم‌فروشی یعنی اینکه شخصی کالا یا خدماتی را از میزان یا معیاری که برای آن مشخص ‌شده است، کمتر عرضه کند. در این تخلف هم برای متخلف، جریمه نقدی یا تعطیلی واحد صنفی در نظر گرفته می‌شود. همچنین ممکن است پروانه کسب او نیز تعلیق شود.

تفاوت گران‌فروشی و کم‌فروشی را با ذکر مثال بیان می‌کنیم:

شخصی که مرغ را به قیمت بالاتر از نرخی که تعیین ‌شده است به مردم عرضه کند، مرتکب گران‌فروشی می‌شود. در این‌ صورت خریدار می‌تواند علیه گران‌فروش به سازمان تعزیرات شکایت کند. برای این کار نیز لازم است که ضمن تقدیم شکوائیه ( نمونه لایحه گرانفروشی ) خواسته خود را مبنی ‌بر برخورد قانونی با متخلف مطرح کند.

کم‌فروشی در مورد همین واحد صنفی به این صورت است که متخلف مرغ را به میزان کمتر از معیاری که تعیین ‌شده است، عرضه کند. ممکن است این شخص با دست‌کاری تنظیمات ترازوی خود، میزان کمتری مرغ را به مشتری بدهد. همچنین ممکن است با اضافه کردن چیزی وزن آن را به‌ صورت کاذب بالا ببرد. مانند اینکه به کیسه حاوی مرغ، آب یا یخ اضافه کند تا وزن‌ آن در ترازو بیشتر از مقدار واقعی نشان داده شود. در این حالت این شخص مرتکب کم‌فروشی شده ‌است. رسیدگی به کم‌فروشی در صلاحیت سازمان تعزیرات است.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه گرانفروشی

برای اینکه بتوانید ثابت کنید طرف مقابل مرتکب تخلف گران‌فروشی شده‌ است، باید مدارک خود را ضمن تقدیم شکوائیه (نمونه لایحه گرانفروشی) به سازمان تعزیرات ارائه دهید. در صورتی‌ که فاکتور خرید را به‌ همراه دارید، می‌توانید آن را به سازمان تعزیرات تقدیم کنید. همچنین تقدیم استشهادیه یا معرفی شهود نیز می‌تواند در این ‌مورد مؤثر باشد.

قوانین نمونه لایحه گرانفروشی

در ادامه این مطلب به چند ماده قانونی مرتبط اشاره خواهیم کرد:

ماده 1 قانون تشدید مجازات محتکران و گران‌فروشان

بر اساس این ماده، شخصی که کالا را با قیمتی بیشتر از نرخ متعارف به دیگران بفروشد، گران‌فروش است. اگر این شخص، کالاهایی را که توسط دولت توزیع می‌شوند، با قیمت بیشتری نسبت به نرخ مصوب بفروشد، مرتکب گران‌فروشی شده‌ است.

ماده 15 قانون امور صنفی

بر اساس این ماده، افراد صنفی عرضه‌کننده کالا و خدمات، باید قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمات را به ‌صورت روشن و مکتوب بر روی کالا یا با نصب در محل نمایان کنند. به‌ طوری ‌که برای همه قابل رویت باشد.

ماده 16 قانون امور صنفی

مطابق این ماده، صاحبان اماکن عمومی، به تشخیص امور صنفی و کمیسیون نظارت، مکلف هستند که فهرست قیمت غذا و مواد غذایی را که برای مشتریان ارائه می‌شود، در برگه‌های مخصوص در دسترس مشتریان قرار دهند و مطابق آن‌ها صورتحساب به مشتری بدهند.

چکار کنیم؟

لایحه بخش جدا نشدنی از هر دفاع موفق است. برای حضور در دادگاه باید یک لایحه استاندارد همراه داشته باشید. نوشتن لایحه، به تخصص و دانش حقوقی نیاز دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم نوشتن لایحه مورد نظر خود را به کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب بسپارید. در این راستا، خدمات تنظیم لایحه توسط تیم حقوقی احتراما را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با ثبت درخواست در این بخش، می‌توانید در سریع‌ترین زمان به لایحه مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.

همچنین این امکان را خواهید داشت که برای کسب اطلاعات در خصوص سوالات حقوقی خود، از خدمات مشاور حقوقی تلفنی بهره ببرید. برای ثبت درخواست، روی لینک بزنید.

ثبت نظر یا سوال