جرم مزاحمت در واتساپ و نحوه پیگیری آن در دادگاه

جرم مزاحمت در واتساپ

یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر به‌ عنوان معضلی برای افراد به شمار می‌رود، جرم مزاحمت در واتساپ است. تعداد زیادی از مردم با نحوه پیگیری این جرم و اسناد قابل ارائه در مورد آن آشنایی ندارند. معمولا این سوال در خصوص این جرم مطرح می‌شود که آیا متن یا فایل صوتی یا تصویری دریافتی از طریق واتساپ در دادگاه قابل استناد خواهد بود یا خیر؟ همچنین این مورد نیز مطرح می‌شود که امکان پیگیری و شکایت علیه اکانت حذف شده وجود دارد؟ در این مطلب تلاش کرده‌ایم این سوالات را پاسخ دهیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

جرم مزاحمت در واتساپ زمانی محقق می‌شود که فردی با ارسال متن، صوت، کلیپ یا تصویر از طریق واتساپ موجب مزاحمت برای دیگران شود. فردی که با اقدامات خود باعث مزاحمت برای طرف مقابل شده باشد، مستحق مجازات خواهد بود. مزاحمت از طریق واتساپ برای بسیاری از افرادی که از این شبکه پیام‌ رسان استفاده می‌کنند، رخ داده است. معمولا افراد با مسدود کردن فرد مزاحم به این موضوع خاتمه می‌دهند.

گاهی ممکن است فرد مزاحم با شماره‌های مختلف مزاحمت را ادامه دهد. در این‌ صورت مستحق مجازات خواهد بود. چنانچه فردی که این مزاحمت علیه او صورت‌ گرفته است ، از این موضوع ناراحت باشد، می‌تواند علیه فرد مزاحم شکایت کند. با شکایت او متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در صورتی که وقوع این جرم برای قاضی محرز شود، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد. لازم به ذکر است که این جرم از انواع جرم مزاحمت است.

جرم مزاحمت در واتساپ چیست؟

واتساپ یکی از برنامه‌های پیام‌ رسان هوشمند محسوب می‌شود. این برنامه به‌ عنوان یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین برنامه‌های پیام رسان مورد استفاده مردم قرار گرفته است. بعضی از افراد بدون توجه به کاربردهای مفید این برنامه، از آن استفاده‌های نادرستی می‌کنند. یکی از این موارد، ایجاد مزاحمت برای دیگران است. اگر شخصی بدون رضایت طرف مقابل یا با هدف آزار رساندن به او پیام‌هایی را در واتساپ برایش ارسال کند، جرم مزاحمت واتساپی شکل می‌گیرد. در این ‌صورت شخصی که پیام‌ها به او ارسال شده‌اند، می‌تواند علیه طرف مقابل شکایت کند.

توضیح بیشتر با یک مثال

به‌ عنوان مثال، تصور کنید آقایی برای یکی از خانم‌های همکار خود، متن یا تصاویر مستهجن ارسال می‌کند. این موضوع به ‌عنوان مزاحمت قابل پیگیری است. چنانچه این آقا از طریق واتساپ این اقدام را انجام دهد، مرتکب جرم مزاحمت واتساپ شده‌ است. خانمی که این پیام‌های غیراخلاقی را دریافت کرده ‌است، می‌تواند علیه آقا شکایت کند. با شکایت او متهم تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. چنانچه وقوع این عمل مجرمانه در دادگاه ثابت شود، مرتکب به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

سرور برنامه واتساپ در ایران وجود ندارد. به ‌همین دلیل بازیابی پیام‌هایی که از طریق واتساپ ارسال شده و توسط طرفین پاک شده باشند، امکان پذیر نیست. بنابراین فردی که قصد شکایت علیه فرد مزاحم را دارد، باید متن، عکس، فایل صوتی یا کلیپی که دریافت کرده ‌است را ذخیره کند. سپس آن را به دادگاه ارائه دهد. این موارد به اثبات ادعای او در خصوص متهم بودن طرف مقابل کمک خواهند کرد.

پیگیری مزاحمت در واتس اپ چگونه است؟

برای ‌اینکه این موضوع در دادگاه مطرح شود، باید شاکی علیه مرتکب شکایت کند. توجه داشته باشید به دلیل اینکه سرور واتساپ در ایران وجود ندارد، اگر فرد مزاحم حساب کاربری خود را پاک کند، دسترسی به اطلاعات و بازیابی داده‌ها امکان پذیر نخواهد بود. به‌ همین دلیل بهتر است برای پیگیری مزاحمت در واتس اپ در زمان مزاحمت فرد، شکایت خود را مطرح کنید.

برای اثبات این موضوع مدارکی مانند تصویر صفحه‌ گفتگو یا فایل‌هایی که متهم برایتان ارسال کرده ‌است را ذخیره کنید.

گاهی ممکن است بزه دیده با فرد مزاحم آشنایی قبلی داشته باشد. در این ‌صورت شناسایی و اثبات جرم راحت‌تر صورت می‌گیرد. تصور کنید خانم و آقایی با یکدیگر فامیل هستند و قصد ازدواج دارند اما پس ‌از مدتی به دلیل اختلاف یا هر مورد دیگری یکی از آن‌ها از این ازدواج منصرف می‌شود و طرف مقابل با ایجاد مزاحمت در واتساپ موجب ناراحتی او خواهد شد. در این ‌صورت شاکی می‌تواند علیه مرتکب شکایت کند. او با ارائه فایل‌ها و داده‌هایی که از طرف مقابل دریافت کرده ‌است، پیگیری مزاحمت در واتس اپ را انجام خواهد داد.

مصادیق ارتکاب جرم مزاحمت در واتساپ چیست؟

در شرایطی ممکن است افرادی که سابقه آشنایی با طرف مقابل را دارند، با یک شماره‌ ناشناس برای او ایجاد مزاحمت کنند.

به ‌عنوان مثال، خانمی را تصور کنید که با یک شماره ناشناس از طریق واتساپ برای هم‌کلاسی خود ایجاد مزاحمت می‌کند. او با این کار موجب مزاحمت و ناراحتی طرف مقابل می‌شود. ممکن است شاکی علیه او شکایت کند و این شخص تحت تعقیب قرار بگیرد. معمولا این اقدام با اهدافی مانند انتقام، حسادت، اختلاف و ضرر رساندن به آبروی افراد صورت می‌گیرد. در هر صورت هر گونه مزاحمتی از طریق واتساپ یا سایر برنامه‌ها در مراجع قضایی قابل پیگیری خواهد بود.

در مواقعی ممکن است مزاحمت از طریق همسر سابق افراد صورت بگیرد. بعضی از افراد بعد از جدایی، با ایجاد مزاحمت برای همسر سابق خود، موجب ناراحتی او می‌شوند. این اقدام نادرست نتایج منفی و مخربی را به‌ دنبال خواهد داشت. هتک حرمت، بی‌احترامی و تشدید اختلاف از نتایج این اقدام نادرست است. زمانی ‌که فردی به وسیله واتساپ برای همسر سابق خود مزاحمت ایجاد کند، جرم مزاحمت در واتساپ شکل می‌گیرد. در این ‌صورت با شکایت بزه دیده، متهم تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. اگر وقوع جرم او در دادگاه محرز شود، مرتکب به حبس محکوم خواهد شد.

تصور کنید فردی با ارسال فایل های صوتی مکرر موجب مزاحمت برای همکار، همسایه یا هر فرد دیگری می‌شود. او این اقدام را با هدف آزار رساندن به این شخص انجام می‌دهد. در صورتی ‌که دریافت‌ کننده این فایل‌ها علیه متهم شکایت کند، او تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. چنانچه وقوع این عمل غیر قانونی در دادگاه اثبات شود، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

مجازات جرم مزاحمت واتساپ در قانون

در قانون برای افرادی که به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی برای دیگران ایجاد مزاحمت کنند، مجازاتی تعیین ‌شده است. مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی اگر فردی از طریق دستگاه‌های مخابراتی مرتکب مزاحمت برای دیگران شود، به حبس محکوم خواهد شد.

در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مجازات این جرم به نصف کاهش پیدا کرد و به ‌عنوان جرمی قابل گذشت معرفی شد. یعنی مجازات فردی که از طریق برنامه واتساپ برای دیگران ایجاد مزاحمت می‌کند، حبس از ۱۵ روز تا ۳ ماه خواهد بود. همچنین جرم مزاحمت واتساپی به‌ عنوان جرم قابل گذشت محسوب می‌شود. یعنی تحت تعقیب قرار گرفتن متهم، صرفا با شکایت شاکی امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین گذشت یا رضایت شاکی موجب توقف دادرسی و مجازات متهم خواهد شد.

فردی را در نظر بگیرید که در یک شرکت مشغول به کار است. او به هر دلیلی از محیط کار خود اخراج می‌شود. پس ‌از اخراج با شماره ناشناسی در واتساپ، برای مدیر این شرکت مزاحمت ایجاد می‌کند. در این حالت جرم مزاحمت واتساپ محقق خواهد شد. مدیر که از این موضوع شکایت دارد، می‌توانند علیه او در دادگاه اقدام کند. تحقیقات مقدماتی در خصوص جرم مزاحمت در واتساپ انجام خواهد شد. با پیگیری مراجع صلاحیت‌دار هویت این فرد، معلوم می‌شود. مطابق قانون این فرد را به حبس از 15 روز تا سه ماه محکوم می‌کنند.

خدمات حقوقی وب سایت احتراما

ورود به محاکم و پیگیری جرائم نیازمند اطلاعاتی حقوقی است. به این منظور می‌توانید با ثبت درخواست خود در وب سایت احتراما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برخوردار شوید. کارشناسان ما با توجه به موضوع پرونده، شما را راهنمایی می‌کنند تا بتوانید خواسته خود را در دادگاه مطرح کنید.

برای شرح خواسته خود در مراجع قضایی بهتر است که یک لایحه به همراه داشته باشید و به دادگاه تقدیم کنید. کارشناسان مجموعه احتراما خدمات تنظیم لایحه را به صورت دقیق و کاربردی به شما ارائه می‌دهند. شما می‌توانید این اقدام مهم را به آن‎‌ها واگذار کنید.

در آخر چنانچه در خصوص این مطلب سوالی دارید یا تجربه‌ای در این مورد داشته‌اید، می‌توانید این موارد را در قسمت ثبت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

تنظیم لایحه مزاحمت از طرف شاکیتنظیم لایحه مزاحمت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال