بررسی موارد استفاده از لایحه ابطال شناسنامه در پرونده تابعیت، تغییر جنسیت و موارد مهم دیگر

لایحه ابطال شناسنامه

نمونه لایحه ابطال شناسنامه یکی از لوایح مهم و کاربردی است که به دادگاه حقوقی تقدیم می‌شود. ابطال شناسنامه موضوعی است که به دلایل گوناگون از دادگاه تقاضا خواهد شد.

احتمالا شما نیز با افرادی مواجه شده‌اید که شناسنامه آن‌ها المثنی بوده است. دریافت شناسنامه المثنی یکی از مواردی است که موجب ابطال شناسنامه اولیه و صدور شناسنامه جدید می‌شود. ابطال شناسنامه در مواردی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها فوت اشخاص، تغییر تابعیت از ایران به کشور دیگر و رای صادره دادگاه مبنی ‌بر ابطال شناسنامه است. یعنی باید دادگاه به ابطال شناسنامه دستور دهد تا این ‌موضوع امکان‌پذیر باشد. در صورتی ‌که مشخصات اصلی فرد با آنچه در شناسنامه درج شده ‌است، مطابقت نداشته باشد، می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه ابطال شناسنامه به دادگاه، از قاضی درخواست کند تا به ابطال شناسنامه او رای دهد. مواردی مانند تغییر سن، پاک کردن نام همسر سابق، تغییر جنسیت، دریافت شناسنامه المثنی از مواردی هستند که موجب ابطال شناسنامه قبلی و صدور شناسنامه جدید برای افراد می‌شوند.

مهاجرت یا فوت از مهمترین موارد استفاده از لایحه ابطال شناسنامه

گاهی ممکن است افراد به ‌علت مهاجرت، تابعیت کشور خود را ترک کنند. در صورتی ‌که شخصی متولد ایران باشد و قصد ترک تابعیت کند، باید شناسنامه فعلی او ابطال شود. همچنین شخصی که در کشور دیگری متولد شده است و قصد دارد که تابعیت ایران را دریافت کند، شناسنامه اولیه او باطل و شناسنامه جدیدی برای او صادر می‌شود. در خصوص ترک تابعیت در اغلب موارد نیازی به حضور در دادگاه نیست ولی ممکن است شرایطی ایجاد شود که ابطال شناسنامه نیازمند دستور دادگاه باشد. در این حالت خواهان باید با مراجعه به دادگاه و تقدیم لایحه دفاعیه در خصوص ابطال شناسنامه از قاضی درخواست کند تا به ابطال شناسنامه او رای دهد.

فوت افراد نیز یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مصادیق ابطال شناسنامه محسوب می‌شود. برای ابطال شناسنامه به‌ علت فوت، لازم است که گواهی فوت توسط پزشک یا مرکز درمانی صادر و به اداره ثبت احوال تحویل داده شود. در صورتی‌ که فوت این فرد ثابت شود، اداره ثبت احوال برای ابطال شناسنامه متوفی اقدام می‌کند. این‌ موضوع معمولاً بدون مراجعه به دادگاه انجام خواهد شد.

ماهیت شناسنامه چیست و بررسی امکان ابطال آن در لایحه ابطال شناسنامه

شناسنامه سندی است که هویت افراد در آن ثبت خواهد شد. به دلیل اینکه شناسنامه توسط مرجع صلاحیت‌دار و در حدود اختیارات او ثبت می‌شود، آن‌ را یکی از اسناد معتبر و با ارزش می‌نامند. به‌ موجب قانون، زمانی ‌که شناسنامه توسط اداره ثبت احوال و توسط مامور صلاحیت‌دار صادر شود، به ‌عنوان یک سند رسمی محسوب خواهد شد. بنابراین ابطال آن امکان‌پذیر نیست؛ مگر اینکه با ارائه مدارک و دلایل معتبر و به دستور دادگاه انجام شود.

ابطال شناسنامه موضوعی است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته ‌است زیرا در گذشته افراد اطلاعاتی در این زمینه نداشتند. حتی ممکن بود شناسنامه فرزندانی را که فوت می‌کردند برای فرزندان تازه‌ متولد شده خود، استفاده کنند و شناسنامه متوفی را باطل نکنند. با افزایش آگاهی مردم نسبت ‌به قوانین و البته وضع مقررات سختگیرانه در زمینه ثبت فوت و تولد افراد، این ‌موضوع با دقت نظر فراوانی مورد توجه قرار گرفت.

ابطال شناسنامه به دلیل تغییر جنسیت

تغییر جنسیت یکی از مسائلی است که در سال‌های اخیر موجب ابطال شناسنامه افراد متقاضی شده‌ است. افرادی که دچار اختلالات هویت جنسی هستند از متقاضیان ابطال شناسنامه محسوب می‌شوند. وقتی دادگاه با بررسی گزارش پزشکی قانونی به تغییر جنسیت فردی دستور دهد، برای ابطال شناسنامه او نیز صلاحیت دارد. به ‌این‌ ترتیب که این شخص با تقدیم نمونه لایحه ابطال شناسنامه ، از دادگاه درخواست می‌کند، نسبت به ابطال شناسنامه او تصمیم‌گیری کند. قاضی بعد از بررسی محتوای نمونه لایحه دفاعیه ابطال شناسنامه و شرایط این پرونده، به ابطال شناسنامه او رأی خواهد داد.

در واقع اگر خانمی قصد دارد بعد از عمل تغییر جنسیت، نام مردانه برای خودش انتخاب کند یا مردی قصد دارد که بعد از عمل جراحی نام دخترانه داشته باشد، باید دعوای خود را علیه اداره ثبت احوال مطرح کنند. یعنی خوانده این دعوا، اداره ثبت احوال است. بنابراین در متن نمونه لایحه ابطال شناسنامه اداره ثبت احوال به ‌عنوان خوانده نوشته می‌شود. سپس خواهان توضیحاتی را در زمینه عمل جراحی صورت ‌گرفته و تقاضای خود، مبنی ‌بر ابطال شناسنامه ارائه می‌دهد. سپس از قاضی درخواست می‌کند به ابطال شناسنامه او و صدور شناسنامه جدید رای دهد.

مصادیق دیگر این موضوع در لایحه ابطال شناسنامه

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از خانواده‌ها به دلیل اطلاعات محدود خود، شناسنامه فرزندان فوت ‌شده خود را باطل نمی‌کردند. سپس با تولد فرزند جدید، همان شناسنامه را برای این نوزاد اختصاص می‌دادند. با گذشت سال‌ها این ‌موضوع موجب بروز مشکلات زیادی برای این افراد می‌شود. در واقع آن‌ها از سن واقعی و مشخصات اصلی خود، اطلاع ندارند. به‌ همین دلیل این اشخاص با مراجعه به اداره ثبت احوال و دادگاه، برای ابطال شناسنامه خود، درخواست می‌کرد. خواهان با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه ابطال شناسنامه از قاضی درخواست می‌کرد تا به ابطال شناسنامه او رای دهد. اگر قاضی صحت این‌ موضوع را احراز می‌کرد، به ابطال شناسنامه خواهان رای می‌داد و خواهان در این دعوا پیروز میشد.

گاهی مواقع ابطال شناسنامه به دلیل اشتباه مامور ثبت احوال انجام می‌شود. به این صورت که مامور ثبت احوال یکی از مشخصات هویتی فردی را به اشتباه وارد کرده است و این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای صاحب شناسنامه می‌شود. مانند اینکه نام خانوادگی او را متفاوت با نام خانوادگی خانواده او یا با فاصله بنویسد. یا یک حرف یا نقطه از نام یا نام خانوادگی او را ثبت نکند. در این حالت صاحب شناسنامه، می‌تواند برای ابطال آن به اداره ثبت احوال مراجعه کند.

کاربرد نمونه لایحه ابطال شناسنامه

زمانی ‌که خواهان قصد دارد شناسنامه خود را باطل کند و برای دریافت شناسنامه جدید اقدام می‌نماید، باید از دادگاه مجوز بگیرد. دادگاه در صورتی به ابطال شناسنامه او رای می‌دهد که صحت مدارک و توضیحات او را احراز کند. همان طور که بیان شد، نمونه لایحه ابطال شناسنامه در موارد متعددی کاربرد دارد. موضوع اثبات نسب و نفی بلد که خواهان با ارائه دلیل و مدارک مناسب، تلاش می‌کند قاضی را مجاب کند تا به ابطال شناسنامه او رأی دهد، از موارد مربوط به ابطال شناسنامه محسوب می‌شود. در واقع زمانی‌ که شخصی به دلیل تغییر سن، تغییر جنسیت یا دریافت شناسنامه المثنی خواهان دریافت شناسنامه جدید باشد، می‌تواند نمونه لایحه دفاعیه ابطال شناسنامه را به دادگاه تقدیم کند. این موارد نمونه‌هایی از موارد ابطال شناسنامه هستند.

برای مثال:

فرض کنید در سال‌های گذشته خانمی نوزادی را در یک محیط عمومی از خانواده او ربوده ‌است. سپس شناسنامه فرزند خود را برای نوزادی که ربوده، اختصاص می‌دهد. بعد از چند سال که این کودک بزرگ می‌شود، این خانم اطلاعاتی را در مورد پدر و مادرش و شناسنامه جعلی او به فرد ربوده شده می‌دهد. این شخص بعد از اطلاع از این موضوع و پس از پیدا کردن پدر و مادر اصلی خود، برای دریافت شناسنامه جدید اقدام می‌کند. او با مراجعه به دادگاه و ارائه مدارک و معرفی شهود، ابطال شناسنامه قبلی را درخواست خواهد کرد. سپس در متن نمونه لایحه ابطال شناسنامه درباره این ماجرا به‌ طور مختصر شرح می‌دهد. دادگاه با بررسی این پرونده درباره خواسته خواهان تصمیم‌گیری خواهد کرد و رای صادر می‌شود.

ماده ۴۹ قانون ثبت احوال

براساس این ماده، اگر افرادی در اعلام مرگ یا ولادت، خلاف واقع اظهارنظر کنند یا مکررا برای دریافت شناسنامه اقدام کنند یا در مورد مرگ یا ولادت اشخاص دیگر، شهادت دروغ دهند یا ماما یا پزشکی باشند که خلاف واقع گواهی صادر کرده است، به مجازات حبس محکوم می‌شوند.

تنظیم لایحه با احتراما

اگر مدتی در مراجع قضایی حضور داشته باشید، به خوبی از این مساله مطلع خواهید شد که مهمترین، کاربردی‌ترین و از اولین اقداماتی که برای رسیدگی به یک پرونده باید انجام شود، تنظیم لایحه است.

تنظیم لایحه اقدامی است که با توجه به شرایط مدنظر شما انجام می‌شود. به همین دلیل لایحه حاوی مطالبی خواهد بود که تمایل دارید در محاکم قضایی به آن‌ها اشاره کنید.

از دیگر خدمات تیم حقوقی احتراما، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. این خدمات نیز به سهولت، با ثبت درخواست و در سریع‌ترین زمان رسیدگی می‌شود.

ثبت نظر یا سوال