لایحه ایفای ناروا چیست؟ + توضیحات کاملی درباره ماهیت استرداد وجه یا مال

لایحه ایفای ناروا

در ابتدای بحث لازم است نکته‌ای را در مورد نمونه لایحه ایفای ناروا برای شما مخاطب گرامی یادآور شویم. توجه داشته باشید که ممکن است بسیاری از عبارات و عناوین یا اصطلاحات حقوقی، در بین مردم با ‌عنوان غیر از عنوان واقعی خود مطرح شوند. ایفای ناروا یا استیفای ناروا یا دارا شدن بلا جهت، عناوینی هستند که در بین حقوق‌دانان و بعضی مردم به کار برده می‌شوند اما زمانی‌ که قرار است در مورد این موضوع طرح دعوا کنیم، عیناً این عبارات به کار برده نمی‌شوند.

یعنی عنوان دادخواست و لایحه به جای ایفای ناروا عبارت کامل‌تر استرداد وجه یا استرداد مال خواهد بود. به‌ همین دلیل ما برای کمک به افرادی که ممکن است با عنوان دقیق این دعاوی آشنایی نداشته باشند؛ از عناوین لایحه استیفای ناروا و لایحه ایفای ناروا استفاده کرده‌ایم تا آن‌ها نیز بتوانند با جست ‌و جوی عنوان مورد نظرشان به نتیجه درست دسترسی پیدا کنند. لذا در هر قسمت از این مقاله که از این عناوین استفاده شده ‌است، منظور ما عبارت صحیح‌تر مطالبه یا استرداد وجه در باب ایفای ناروا یا مطالبه استرداد مال در باب استیفای ناروا خواهد بود.

بنابراین اگر قصد دارید دعوای مطالبه وجه یا استرداد وجه در باب استیفای ناروا را در دادگاه مطرح کنید، لایحه خود را با عناوین استرداد وجه یا مطالبه وجه یا مال در باب ایفای ناروا بنویسید.

آشنایی بیشتر با لایحه ایفای ناروا ؛ ایفای ناروا چیست؟

زمانی ‌که شخصی وجه یا مالی را دریافت کند که مستحق آن نیست، مکلف است آن را به کسی که مال یا وجه را به‌ اشتباه به او داده ‌است، پس بدهد. به این ‌موضوع، ایفای ناروا یا دارا شدن بلا جهت یا استیفای ناروا گفته می‌شود.

ایفای ناروا به شیوه‌های گوناگون محقق می‌شود و اشتباه شخصی که مال یا وجه را به دیگری می‌دهد رکن اصلی آن است. ایفای ناروا موجب مسئولیت‌هایی برای هر دو طرف خواهد شد. شخصی که مالی را به‌ صورت ناروا دریافت می‌کند، باید آن را به صاحبش پس بدهد.

حتما برای شما یا اطرافیانتان نیز پیش ‌آمده است که در زمان انتقال یا واریز وجهی، به ‌اشتباه مبلغی را برای شخصی غیر از فرد مورد نظرتان پرداخت کنید. این‌ موضوع یکی از مصادیق ایفای ناروا محسوب می‌شود. در این حالت، می‌توانید ابتدا از طریق بانک این موضوع را پیگیری کنید. اگر به نتیجه مورد نظرتان نرسیدید، با در دست داشتن مدارک، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست خود را مبنی بر مطالبه وجه بابت استیفای بلاجهت ثبت کنید. با تعیین و تشکیل جلسات دادرسی، نمونه لایحه ایفای ناروا را به دادگاه تقدیم کنید. در متن نمونه لایحه ایفای ناروا درباره مال یا خواسته مورد نظر خود، به طور کامل توضیح دهید. قاضی با بررسی مدارک و دلایلی که ارائه‌ شده است در این‌ رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

مصادیق ایفای ناروا در این لایحه

ایفای ناروا یا استیفای ناروا یا دارا شدن بلا جهت به ۲ حالت کلی تقسیم می‌شود. حالت اول فقدان نسبی دین و حالت دوم فقدان مطلق دین است. این موارد را به ‌طور ساده‌تر بیان می‌کنیم.

فقدان مطلق دین یعنی شخصی که مال یا وجهی را به ‌اشتباه پرداخته است، به‌ طور مطلق مدیون نبوده و شخصی هم که مال را به ‌طور ناروا استیفا کرده‌، طلبکار نبوده است. مانند زمانی‌ که شخصی به اشتباه کیف متعلق به دیگری را کیف خود فرض می‌کند و مدارک و وجوه خود را در آن قرار می‌دهد. این شخص وقتی متوجه اشتباه خود می‌شود، صاحب کیف وجوه و مدارک را به او پس نمی‌دهد. در این حالت، این شخص بدهکار نبوده و فقط به اشتباه این اقدام را انجام داده ‌است. در صورتی که صاحب کیف، اموال خود را پس ندهد، این شخص می‌تواند علیه او طرح دعوا کند. سپس با تقدیم نمونه لایحه ایفای ناروا درباره اشتباه خود و پس گرفتن این اموال به ‌طور کامل توضیح دهد.

حالت دوم که ۲ مصداق دارد، در جایی است که فقدان نسبی دین مطرح می‌شود. این حالت به ‌معنای آن است که دین وجود دارد، ولی پرداخت‌کننده بدهکار نیست یا اینکه گیرنده طلبکار نیست.

ذکر یک مثال

مانند زمانی‌ که شما ۵۰ میلیون به دوست خود بدهکار هستید. سپس در زمان پرداخت بدهی خود، به ‌اشتباه پول را برای شخصی واریز می‌کنید که با او شباهت اسمی دارد یا شماره کارت یا شماره‌ حساب آن‌ها با یکدیگر شباهت دارد. در این حالت شما بدهکار هستید ولی شخصی که پول را دریافت کرده ‌است، طلبکار مورد نظر شما نیست. در این شرایط، اگر برای پس گرفتن پول خود اقدام کنید ولی نتوانید آن را پس بگیرید؛ می‌توانید علیه شخصی که به ‌اشتباه پول خود را برای او واریز کرده‌اید، دعوای مطالبه وجه بابت استیفای نامشروع یا مطالبه وجه بابت استیفای بلاجهت را مطرح کنید. پس ‌از آن با تشکیل جلسات دادرسی علیه او، نمونه لایحه ایفای ناروا را تنظیم و تقدیم کنید سپس از قاضی تقاضا کنید که او را به پس دادن پول شما ملزم کند.

گاهی ممکن است شما به دیگری ۱۰۰ میلیون تومان بدهکار باشید و طرف مقابل هم طلبکار مورد نظرتان باشد. شما در زمان پرداخت بدهی خود، به جای ۱۰۰ میلیون، 150 میلیون تومان به او پرداخت می‌کنید. در این حالت اشتباه در مورد اشخاص رخ نداده، بلکه اشتباه در مبلغ رخ داده‌ است. شما می‌توانید برای پس گرفتن این مبلغ به او مراجعه کنید. اگر این شخص پول شما را پس ندهد، از طریق قانون اقدام کنید. یعنی ابتدا علیه او دعوای مطالبه وجه بابت استیفای ناروا را مطرح کنید. سپس لایحه استیفای ناروا را به دادگاه حقوقی تقدیم خواهید کرد. قاضی با بررسی همه جوانب این پرونده، رأی مناسب را صادر می‌کند.

نحوه تنظیم محتوای متن نمونه لایحه ایفای ناروا

اگر قصد دارید نمونه لایحه ایفای ناروا را تنظیم کنید، لازم است که برای انتقال بهتر مفاهیم، تا حد ممکن روان و ساده بنویسید و از پرداختن به موضوعات غیر مرتبط خودداری کنید. توضیحات خود را به ‌صورت مختصر و خلاصه بیان کنید تا در زمان دادگاه صرفه‌جویی شود. مشخصات خود و طرف مقابل که مال یا وجه را به‌ صورت ناروا استیفا کرده ‌است، باید در مقدمه لایحه نوشته شود. سپس درباره میزان وجه یا مشخصات مال و نحوه اشتباه خود توضیح دهید. پس ‌از آن دلایل خود را به‌ ترتیب اولویت و به‌ صورت تیتروار بنویسید. دلایل شما باید محکمه‌پسند باشند.

برای نوشتن نمونه لایحه ایفای ناروا می‌توانید از مواد قانونی مرتبط، نظریه‌های مشورتی، قواعد فقهی و آراء وحدت رویه استفاده کنید در صورتی‌ که به مواد قانونی و شیوه‌ تنظیم نمونه لایحه ایفای ناروا تسلط ندارید، این کار را به یک وکیل یا مشاور حقوقی بسپارید. در انتهای متن به ‌عنوان نتیجه‌گیری خواسته خود را بر اساس دلایل و توضیحاتی که ارائه داده‌اید، مطرح کنید. قاضی با توجه به مدارکی که ارائه‌ شده است در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

مواد قانونی مرتبط با نمونه لایحه ایفای ناروا

در ادامه این بخش، به چند ماده قانونی که می‌توانید در هنگام نوشتن لایحه به آن‌ها استناد کنید، اشاره می‌کنیم:

  1. ماده ۳۰۱ قانون مدنی: بر اساس این ماده، اگر کسی به ‌صورت عمدی یا به اشتباه، چیزی را دریافت کند که مستحق آن نبوده‌ است، ملزم می‌شود که آن را به مالک پس بدهد.
  2. ماده ۳۰۲ قانون مدنی: در صورتی ‌که شخصی به‌ صورت اشتباهی، خودش را مدیون بداند و دینی را تادیه کند، حق دارد آن مال یا وجه را از طرف مقابل پس بگیرد.
  3. ماده‌ ۳۰۳ قانون مدنی: کسی که مالی را بدون حق دریافت کرده است، ضامن عین و منفعت آن خواهد بود. در این حالت تفاوتی میان اینکه به ناروا و بلا جهت بودن حق خود، عالم یا جاهل باشد، وجود ندارد.

یک توصیه در خصوص این لایحه

تنظیم لایحه از جمله فعالیت‌هایی است که به دانش تخصصی و مهارت نیاز دارد. به همین دلیل تاکید می‌شود که تنظیم لوایح مورد نظر خود را به وکلا یا مشاوران حقوقی بسپارید. به این منظور، توصیه ما استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین بهره برداری از امکان ثبت درخواست تنظیم لایحه اختصاصی است. بعد از ثبت درخواست، با شما ارتباط می‌گیریم.

ثبت نظر یا سوال