لایحه دفاعیه در خصوص آدم ربایی را بهتر بشناسید!

لایحه آدم ربایی

لایحه آدم ربایی یکی از لایحه‌های بسیار مهم و حیاتی در حوزه حقوق جزا است. جرم آدم ربایی یکی از جرائم مهم و پیچیده ‌است که بسیاری آن را بعد از قتل، سخت‌ترین جرم معرفی می‌کنند. جرم آدم ربایی، موجب ترس و تشویش اذهان عمومی و از بین رفتن نظم جامعه می‌شود. این جرم ممکن است موجب خدشه دار شدن یا از بین رفتن حیثیت شخصی شود که ربوده ‌شده است. ممکن است این شخص دیگر هرگز نتواند به‌ صورت طبیعی و عادی زندگی خود را ادامه دهد. زیرا خاطرات و ترس زمان ربوده شدن و قضاوت‌های دیگران، همیشه با او همراه خواهد بود.

نمونه لایحه دفاعیه آدم ربایی زمانی تنظیم می‌شود که شخصی که ربوده شده است یا خانواده، او علیه رباینده شکایت می‌کنند. این لایحه یکی از انواع مهم لایحه است. آن‌ها با تنظیم لایحه دفاعیه در جرم آدم ربایی تقاضای مجازات مجرم را در دادگاه مطرح می‌کنند. به ‌هرحال لایحه دفاعیه در مورد آدم ربایی در مواقعی تنظیم می‌شود که شخصی توسط شخص دیگر ربوده شود. تنظیم لایحه دفاعیه جرم ادم ربایی نیازمند تخصص و دقت فراوان است. زیرا شخصی که آن را تنظیم می‌کند، باید به تمام نکات قانونی و ارکان جرم آدم ‌ربایی تسلط کافی داشته باشد. در صورتی ‌که شما قصد دارید با نحوه‌ تنظیم لایحه دفاعیه در خصوص آدم ربایی آشنا شوید؛ توصیه می‌شود که این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

موارد تشدید مجازات برای اشاره در لایحه آدم ربایی

در قانون مجازات اسلامی مواردی بیان شده است که با توجه به آن‌ها شخص رباینده به حداکثر مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود. زمانی‌ که جرم آدم‌ ربایی واقع می‌شود، اگر رباینده، ربودن را با وسیله نقلیه انجام دهد، به حداکثر مجازات این جرم محکوم می‌شود. در این حالت تفاوتی میان نوع وسیله نقلیه نیست. یعنی موتورسیکلت، هر نوع خودرو سبک یا سنگین، قطار، کشتی، هواپیما و هلی‌کوپتر یا هر نوع وسیله‌ دیگر، تفاوتی ندارند و همه این موارد سبب تشدید مجازات مرتکب خواهند شد. علاوه‌ براین در صورتی ‌که سن شخصی که ربوده ‌شده است کمتر از پانزده سال تمام باشد، رباینده به حداکثر مجازات این جرم محکوم می‌شود.

در موارد بسیار زیادی دیده‌ شده است که شخصی که مرتکب جرم آدم‌ ربایی شده‌ است، با ضرب و شتم یا آزار جنسی، باعث آسیب به جسم، روح و حیثیت شخصی می‌شود که ربوده ‌شده است. این موارد نیز سبب می‌شوند که مرتکب به حداکثر مجازات مقرر در قانون محکوم شود.

البته نکته بسیار مهمی که لازم است به آن توجه کنید این است که، مجازات جرم آدم ‌ربایی به ‌موجب قانون مجازات حبس، کمتر شده ‌است. در این جرم، برای مواقعی که عوامل تشدید مجازات وجود ندارد، مرتکب به مجازات حبس درجه پنج، یعنی حبس بیش از دو تا پنج سال و در مواردی که سبب تشدید مجازات مجرم می‌شوند، مرتکب جرم آدم ‌ربایی به حبس درجه چهار، یعنی حبس بیش از پنج تا ده سال محکوم می‌شود.

نکات مهم اولیه در جرم موضوع لایحه آدم ربایی

برای تحقق جرم آدم ‌ربایی، وجود سوءنیت لازم و ضروری است. یعنی بدون وجود سوءنیت این جرم محقق نمی‌شود. البته اثبات عدم سوءنیت به عهده مرتکب است.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم آدم‌ ربایی، دادگاه کیفری دو است.

اگر شخصی با رضایت خود یا فریب رباینده، همراه با رباینده برود، این مورد آدم‌ ربایی محسوب نمی‌شود. زیرا این جرم نیازمند ربوده شدن بدون رضایت مجنی علیه است.

اگر آدم ‌ربا در حین انجام جرم آدم ‌ربایی، جرایم دیگری را نیز انجام دهد، به ‌صورت مجزا به مجازات هرکدام از آن‌ها محکوم می‌شود.

اشخاصی که به‌ جهت شغل خود دیگران را به‌ صورت غیرقانونی بازداشت می‌کنند، مرتکب جرم آدم‌ربایی نمی‌شوند. ولی به مجازات مقرر نسبت ‌به جرم ارتکابی محکوم می‌شوند.

نحوه تنظیم لایحه آدم ربایی

زمانی ‌که قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه در خصوص آدم ربایی را تنظیم کنید، لازم است که خودتان را معرفی کنید و سمت خود را در لایحه آدم ربایی بنویسید. بعد از آن لازم است که خواسته خود را مبنی ‌بر مجازات شخص آدم ‌ربا، به ‌طور کامل، رسمی و مرتب بنویسید. مخاطب لایحه دفاعیه آدم ربایی ، قاضی پرونده است. بنابراین خواسته خود را با زبان قانون بنویسید. به این صورت، تاثیرگذاری لایحه آدم ربایی افزایش خواهد داشت.

در لایحه دفاعیه در مورد آدم ربایی ، شرح آنچه که رخ داده ‌است را به‌ صورت ساده، گویا و خلاصه بنویسید. نگارش جملات را در قالب پاراگراف‌های مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر انجام دهید. شما می‌توانید در متن لایحه در مورد ادم ربایی از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه استفاده کنید. در این حالت اعتبار لایحه دفاعیه در جرم آدم ربایی افزایش پیدا می‌کند. در انتها بنویسید که تقاضای صدور محکومیت مجرم و مجازات او را دارید. قاضی بعد از مطالعه محتوای لایحه آدم ربایی و بررسی مدارک و دلایل، حکم خود را اعلام می‌کند.

لایحه آدم ربایی به چه سند و مدرکی نیاز دارد؟

برای اینکه آدم ‌ربا به مجازات مقرر در قانون محکوم شود، لازم است که ضمن تقدیم لایحه دفاعیه در خصوص آدم ربایی تمام مدارک و دلایل خود را به دادگاه ارائه دهید. ممکن است فیلمی که در زمان ربوده شدن از دوربین‌های مداربسته ضبط‌ شده است یا فایل صوتی تماس‌هایی که برای دریافت وجه نقد با شما برقرار شده است، به قاضی در اعلام رای و حکم نهایی کمک کنند. همچنین پرینت متن پیام‌هایی که برای شما به ‌صورت پیامک یا در فضای مجازی ارسال می‌شود نیز ممکن است مؤثر باشد. علاوه ‌بر این موارد، اقرار متهم به ارتکاب این جرم به نفع شما خواهد بود.

در صورتی‌ که آدم‌ ربایی در یک محیط عمومی و در مقابل انظار عمومی محقق شده باشد، می‌توانید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه کیفری آدم ربایی ، شهود خود را به دادگاه معرفی کنید. همچنین تنظیم استشهادیه برای اثبات این جرم نیز مؤثر است. یعنی شما ضمن تقدیم لایحه آدم ربایی، استشهادیه‌ای را که افراد مطلع آن را امضا کرده‌اند به دادگاه ارائه می‌دهید. قاضی بعد از مطالعه محتوای لایحه آدم ربایی و بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

نظریه مشورتی شماره 7/99/415 مورخ 17/4/1399

مجازات حبس جرم آدم‌ربایی، به ‌موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، کم شده‌ است. با توجه به این موضوع، در مواقعی که آدم‌ربایی نسبت به شخص زیر پانزده سال صورت بگیرد یا زمانی که با وسیله نقلیه انجام‌شده باشد یا به شخص مورد نظر آسیب جسمی یا روحی وارد شود، مرتکب به ‌موجب قانون جدید، به حداکثر مجازات حبس درجه چهار یا پنج محکوم می‌شود. یعنی مواردی که در قانون مجازات اسلامی از دلایل تشدید مجازات محسوب می‌شدند، در قانون جدید هم بیشترین مجازات حبس به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

پیشنهاد می‌کنیم

از مهمترین اقداماتی که پیش از حضور در محاکم قضایی و دادگاه‌ها باید انجام دهید، نوشتن و تهیه یک لایحه جامع و کاربردی است که بتواند به خوبی به تمام مواردی که تمایل دارید در دادگاه مطرح شوند، اشاره کند. برای این منظور، مناسب است که مسئولیت نوشتن این لایحه را به اشخاصی بسپارید که در این زمینه تخصص و تجربه دارند. تیم حقوقی احتراما با ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، فرآیند تهیه لایحه را برای شما تسهیل کرده است.

علاوه بر مساله نوشتن لایحه، ممکن است در خصوص پرونده‌ای که آن را پیگیری می‌کنید، با ابهامات یا سوالاتی مواجه شوید. در چنین شرایطی، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بسیار کاربردی خواهد بود.

تنظیم لایحه آدم ربایی از طرف شاکیتنظیم لایحه آدم ربایی از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال