لایحه نشر اکاذیب را با خواندن این مطلب بشناسید!

لایحه نشر اکاذیب

امروزه با گسترش علم و فناوری، سرعت انتشار اخبار نسبت ‌به گذشته افزایش چشمگیری داشته ‌است. این افزایش سرعت، گاهی مواقع موجب کاهش دقت شخص منتشرکننده می‌شود. همچنین ممکن است به ‌علت بالا بودن تعداد این اخبار، اشخاصی به قصد تشویش اذهان عمومی، خبری را منتشر کنند که کذب باشد. آنچه مسلم است، این است که حیثیت و احترام اشخاص ، موضوع بسیار مهمی است. حفظ شأن و جایگاه اشخاص از ارزش ویژه‌ای برخوردار است. هیچکس حق ندارد با رفتار خود موجب ضرر مادی یا معنوی به دیگران شود. چنانچه شخصی به‌ صورت مستقیم یا غیرمستقیم، فعل یا گفته‌ای را به شما نسبت دهد، می‌توانید علیه او شکایت کنید و نمونه لایحه نشر اکاذیب را تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید.

در سال‌های اخیر جرم نشر اکاذیب افزایش بی‌سابقه‌ای داشته ‌است. هر کس به دیگران ضرر مادی و معنوی وارد کند، متهم است. در این صورت طرف مقابل می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه شکایت نشر اکاذیب مجازات او را از دادگاه تقاضا کند. برای اطلاع از مفاد لایحه ، این مطلب را تا پایان بخوانید. ضمن آنکه ما در مقاله دیگری، در خصوص لایحه افترا صحبت کرده‌ایم.

مفهوم‌ شناسی این نوع لایحه

نشر به معنی انتشار و پخش کردن و اکاذیب، جمع دروغ‌ است. در اصطلاح حقوقی نشر اکاذیب به معنی آن است که شخصی به ‌صورت عمدی، خبرهای دروغ را منتشر کند تا به دیگری ضرری وارد کند. در واقع اکاذیب به معنی خلاف واقع بودن و دروغ بودن است. هر کس که با قصد ضرر زدن به دیگران یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی، دروغی را منتشر کند، مجرم است و با او مطابق قانون برخورد می‌شود. در جرم نشر اکاذیب، شخصی که از این ‌موضوع متضرر شده‌ است، می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نشر اکاذیب علیه متهم، مجازات او را از دادگاه درخواست کند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

لایحه دفاعیه جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی

به ‌علت فراگیری و همگانی بودن فضای مجازی، سرعت انتشار اخبار در آن بسیار زیاد است. در این فضا ممکن است اخبار دروغی منتشر شود که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود. برای تحقق این جرم، لازم است که شخص از کذب بودن و دروغ بودن اطلاعاتی که منتشر کرده ‌است، اطمینان داشته باشد. زیرا یکی از ارکان لازم برای تحقق این جرم، سوءنیت است. شخصی که با انتشار یک خبر در فضای مجازی، باعث تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی شود یا اینکه نقل ‌قولی را به دروغ به دیگری نسبت دهد، مرتکب جرم انتشار و نشر اکاذیب شده ‌است.

در این حالت شخصی که از این جرم متحمل ضرر شده ‌باشد، لایحه دفاعیه جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی را تنظیم می‌کند و به دادگاه ارائه می‌دهد. او با ارائه مدارک و دلایل، تلاش می‌کند که قاضی را قانع کند تا به نفع او حکم دهد. قاضی با مطالعه محتوای لایحه دفاعیه نشر اکاذیب رایانه ای و بررسی مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

ممکن است شخصی با علم به دروغ بودن خبری، آن را در فضای مجازی منتشر کند. مانند اینکه شخصی آمار فوت‌شدگان یا مبتلایان به ویروس خاصی را به دروغ و به قصد تشویش اذهان عمومی، رقمی بسیار بالاتر از میزان واقعی آن اعلام کند. این ‌موضوع سبب تشویش اذهان و بی اعتمادی مردم می‌شود. در این حالت علیه این شخص لایحه دفاعیه نشر اکاذیب رایانه ای تنظیم خواهد شد و به دادگاه تقدیم می‌شود. در ادامه نیز دادگاه مطابق قانون در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

نکات مهم در مورد نمونه لایحه نشر اکاذیب

جرم نشر اکاذیب، یک جرم مطلق است. یعنی برای تحقق آن نیازی به حصول نتیجه نیست. همین ‌که شخصی به قصد ضرر زدن به دیگران مطالبی را برخلاف واقعیت منتشر کند، این جرم واقع شده ‌است و طرف مقابل مجازات خواهد شد.

جرم نشر اکاذیب، جرم قابل گذشت است. یعنی با شکایت شاکی، تعقیب متهم آغاز می‌شود و با انصراف او دادرسی متوقف می‌شود. در هر مرحله از دادرسی که شاکی از شکایت خود انصراف دهد، دادرسی متوقف می‌شود.

تحقق جرم نشر اکاذیب، ارکانی دارد که در صورت نبودن هر کدام از آن‌ها این جرم محقق نمی‌شود. ارکان این جرم به این صورت است که مرتکب، باید برای انتشار این اخبار، سوءنیت و قصد ورود ضرر به دیگری را داشته باشد. در صورتی ‌که مرتکب جرم فاقد قصد مجرمانه باشد، مجرم نیست و این جرم محقق نشده ‌است.

کاربرد نمونه لایحه نشر اکاذیب

حقوق افراد و شخصیت آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر خبر دروغ و انتشار آن ممکن است موجب تشویش اذهان عمومی شود. قانون‌گذار به منظور برقراری نظم و امنیت کامل در جامعه این ‌موضوع را جرم ‌انگاری کرده‌ است. بر این اساس، هیچکس نمی‌تواند دروغی را به دیگری نسبت دهد و یا خبری را به دروغ منتشر کند. زیرا این کار موجب آسیب به نظم اجتماعی می‌شود.

کاربرد لایحه شکایت نشر اکاذیب در جایی است که شخصی به ‌طور صریح یا ضمنی دروغی را منتشر کند یا آن را به دیگری نسبت دهد. در واقع نشر اکاذیب به معنی آن است که شخصی کارهایی را که می‌داند حقیقت ندارد را به صورت آگاهانه و با سوءنیت به دیگری نسبت دهد. به زبان ساده‌تر، این لایحه زمانی کاربرد دارد که جرم نشر اکاذیب اتفاق افتاده باشد. برای آشنایی با این جرم، می‌توانید روی لینک بزنید و به صفحه مقاله آن وارد شوید. پیگیری این جرم در دادگاه، حتما به ارائه لایحه نیاز دارد.

اسناد و مدارک مرتبط!

برای اثبات جرم نشر اکاذیب، لازم است که دلایل و مدارک اثبات این جرم را به همراه لایحه دفاعیه در خصوص نشر اکاذیب به دادگاه ارائه دهید. از آنجایی‌ که جرم نشر اکاذیب به‌ صورت مکتوب واقع می‌شود، لازم است که اصل یا کپی کاغذ یا نامه یا عریضه‌ای که در آن دروغی به شما نسبت داده شده‌ است یا اخبار کذبی را که منتشر شده ‌است به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که این جرم در فضای مجازی یا به ‌صورت پیامک واقع ‌شده باشد، شما می‌توانید ضمن تقدیم لایحه دفاعیه جرم نشر اکاذیب ، پرینت مکاتبات را به دادگاه ارائه دهید. چنانچه صحت ادعای شما در دادگاه احراز شود، قاضی به نفع شما حکم می‌دهد.

توصیه ما به شما

همانطور که می‌دانید فرآیند نوشتن لایحه و مسائل مرتبط با آن، از امور تخصصی هستند که بهتر است انجام صحیح آن‌ها را به مشاوران حقوقی و وکلای پایه یک دادگستری بسپارید. در همین راستا به شما توصیه می‌کنیم از خدمات تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی که توسط تیم حقوقی احتراما ارائه می‌شوند، استفاده کنید. برای این منظور، کافی است روی لینک‌های مرتبط با هر خدمات بزنید و با وارد شدن به صفحه مربوط به آن، درخواستتان را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

تنظیم لایحه نشر اکاذیب از طرف شاکیتنظیم لایحه نشر اکاذیب از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال