لایحه قصور پزشکی؛ لایحه‌ای که اهمیت آن قابل چشم پوشی نیست!

لایحه قصور پزشکی

لایحه قصور پزشکی از لوایحی است که در زمان خطا و قصور پزشکی، به دادگاه تقدیم می‌شود. پزشکان از نظر قانونی مسئول خطاهای خود هستند. در صورتی ‌که غفلت یا عدم مهارت یا سهل‌انگاری پزشکان باعث ورود آسیب و ضرر به بیماران شود، موظف خواهند بود که آسیب یا زیان ناشی از این مساله را جبران کنند. همان‌ طور که می‌دانید هدف پزشکان بهبود سلامت بیماران است. پزشکان با حسن‌نیت و احساس مسئولیت، در جهت معالجه بیماران تلاش می‌کنند. اما گاهی ممکن است پزشک به‌ علت خطاهای انسانی یا تقصیر یا رعایت نکردن موازین پزشکی و نظامات دولتی، مرتکب قصور پزشکی شود.

در این شرایط مطابق قانون، بیمار حق دفاع از خودش را دارد. برای این کار لازم است بیمار ضمن تقدیم لایحه قصور پزشکی با ارائه دلایل و مدارک معتبر، قصور پزشکی را در دادگاه مطرح کند. مساله نارضایتی و شکایت بیماران از پزشکان، موضوع تازه‌ای نیست. از گذشته‌های دور خطاهای بعضی پزشکان موجب ورود آسیب و ضرر به بیماران شده است. علت توجه مردم به این ‌موضوع در سال‌های اخیر، این است که آن‌ها با حقوق خود، در مقابل پزشکان آشنا شده‌اند. قصور پزشکی دایره گسترده‌ای دارد. یعنی ممکن است مواردی به‌ عنوان خطای پزشکی محسوب شود که بسیاری از افراد از آن اطلاع نداشته باشند.

قصور پزشکی موضوع بسیار مهمی است که احتمالاً شما نیز درباره آن را شنیده‌اید یا چنین ماجرایی را مشاهده‌ کرده‌اید و نیازمند لایحه باشید.

قصور پزشکی و انواع آن برای لایحه قصور پزشکی

واژه قصور به ‌معنای کوتاهی از انجام وظایف است. قصور پزشکی به ‌معنای آن است که درمان بیمار مطابق استانداردهای پذیرفته ‌شده پزشکی نباشد. قصور پزشکی ممکن است منجر به فوت یا نقص‌ عضو یا آسیب به جسم و روح بیمار شود. موضوعی که باید در مورد قصور پزشکی بدانید این است که بسیاری از مردم هر اقدامی از طرف پزشک را به ‌عنوان قصور یا خطای پزشکی تلقی می‌کنند. در حالی‌ که ممکن است این اقدامات در جهت موازین پزشکی و مقررات قانونی انجام شده باشد، ولی مردم از آن اطلاع نداشته باشند. قصور پزشکی انواع مختلفی دارد که از طریق بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی یا عدم مهارت انجام می‌شود.

بی‌مبالاتی شایع‌ترین نوع قصور پزشکی خواهد بود. بی‌مبالاتی به این معنی است که پزشک اقدامات لازم برای درمان بیمار را انجام نداده‌ باشد. مانند اینکه قبل ‌از انجام عمل جراحی، از بیمار آزمایشات لازم را نگیرد. در این شرایط بیمار یا خانواده او علیه پزشک شکایت خواهند کرد و نمونه لایحه قصور پزشکی را به دادگاه تقدیم می‌کنند.

بی‌احتیاطی نیز نوع دیگری از قصور پزشکی است. در این نوع قصور، به‌علت سهل‌انگاری و فراموشی، انجام یک عمل ترک می‌شود. یعنی شخصی کاری را انجام می‌دهد که نباید انجام می‌داد. زمانی ‌که پزشک در زمان جراحی یکی از لوازم جراحی را در شکم بیمار جا می‌گذارد، این اقدام مصداق بارز بی‌احتیاطی است. بیماری که از بی‌احتیاطی پزشک، ضرر و زیانی دیده است، می‌تواند علیه پزشک، لایحه قصور پزشکی را تنظیم کند و به دادگاه ارائه دهد.

یک مثال برای مورد بالا

اگر عمل پزشک در زمان معالجه روده بیمار منجر به پاره شدن ریه یا سایر اعضای او شود، بی‌احتیاطی رخ داده ‌است. در این‌ صورت بیمار یا خانواده او می‌توانند علیه پزشک لایحه قصور پزشکی را به دادگاه تقدیم کنند. آن‌ها باید خواسته خود را به ‌طور کامل در لایحه قصور پزشکی بنویسند. سپس با ارائه دلایل و مدارک کافی، این ‌موضوع را ثابت کنند.

عدم مهارت نیز نوع دیگری از قصور پزشکی است. این ‌موضوع به معنی آن است که پزشک به علت ناتوانی در انجام کاری یا کم‌تجربگی یا دانش کم، اقداماتی را انجام دهد که منجر به فوت یا نقص یا آسیب به بیمار شود. مانند اینکه به علت عدم تجربه کافی، موجب آسیب به بیمار شود. در این حالت بیماری که به ‌علت عدم مهارت پزشک به او ضرری رسیده ‌است، می‌تواند علیه او شکایت کند. سپس لایحه قصور پزشکی را تنظیم و به دادگاه ارائه دهد.

کاربرد لایحه قصور پزشکی

فعالیت در هر حرفه‌ای دارای چالش‌های مربوط به خود است. پزشکی و مشاغل و رشته‌های وابسته به آن، به دلیل ارتباطی که با جان بیمار دارند، دارای اهمیت ویژه‌ای هستند. تلاش پزشکان بر هیچ کسی پوشیده نیست اما مسلم است که در این حوزه کاری نیز امکان خطای انسانی و تقصیر وجود دارد. زمانی ‌که پزشک با اقدام خود، موجب آسیب به بیمار یا از بین رفتن او شود، ضامن است. یعنی باید دیه او را بپردازد. همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر میزان شکایت از پزشکان نسبت به گذشته افزایش داشته ‌است. این ‌موضوع را می‌توانیم با آگاهی مردم از حقوق قانونی خود و مقررات حاکم بر حرفه پزشکی و مسئولیت پزشکان در برابر بیماران مرتبط بدانیم.

مردم بعد از شکایت از پزشک، لایحه قصور پزشکی را به دادگاه تقدیم می‌کنند. شاکی در نمونه لایحه دفاعیه قصور پزشکی درباره خواسته خود و قصور یا خطای پزشک معالج توضیحاتی را مطرح می‌کند. سپس دلایل و مدارک لازم را ارائه می‌دهد. در صورتی ‌که این قصور پزشکی برای قاضی محرز شود، با پزشک مطابق قانون برخورد می‌شود.

به ‌عنوان مثال، شخصی را در نظر بگیرید که برای انجام عمل زیبایی به پزشک متخصص مراجعه می‌کند. او از پزشک می‌خواهد که پلک او را عمل کند. پزشک با خطای خود در زمان عمل جراحی، موجب آسیب دیدن چشم بیمار می‌شود. در این حالت بیمار بعد از عمل جراحی از پزشک شکایت می‌کند. سپس با تقدیم لایحه قصور پزشکی درباره خطای پزشکی و آسیب چشم‌ خودش، توضیحات کاملی را بیان خواهد کرد. قاضی بعد از بررسی نظریه کارشناسی و با توجه به محتوای لایحه قصور پزشکی و مدارکی که ارائه شده ‌است، حکم مناسب را صادر می‌کند.

تنظیم لایحه قصور پزشکی

اگر قصد دارید لایحه قصور پزشکی را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و پزشک متخلف را به‌ طور کامل بنویسید. پس ‌از آن توضیحات خود را به‌ صورت مختصر، ساده و بدون ابهام بیان کنید. شما می‌توانید توضیحات خود را دسته‌بندی کنید. یعنی توضیحات را به‌صورت پاراگراف‌های منظم، مرتب و مرتبط با یکدیگر بنویسید تا نمونه لایحه قصور پزشکی دارای نظم خاصی باشد. استفاده از مواد قانونی مناسب، نظریه‌های مشورتی، آرای وحدت رویه و قواعد فقهی موجب تاثیرگذاری بیشتر نمونه لایحه دفاعیه قصور پزشکی می‌شود. به دلیل اینکه مخاطب لایحه در خصوص قصور پزشکی قاضی رسیدگی ‌کننده به پرونده است، توصیه می‌شود توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید.

در صورتی ‌که به این‌ موضوع تسلط ندارید، بهتر است از یک مشاور حقوقی یا وکیل کمک بگیرید. در انتهای نمونه لایحه قصور پزشکی ، لازم است که خواسته اصلی خود، یعنی مجازات پزشک متخلف را از دادگاه تقاضا کنید. قاضی با بررسی دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است و با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه قصور پزشکی در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

اسناد و مدارک مورد نیاز شما!

برای اینکه بتوانید قصور پزشکی را ثابت کنید، لازم است که ضمن تقدیم لایحه قصور پزشکی ، مدارک و دلایل این ادعا را به دادگاه ارائه دهید. برای اثبات قصور پزشکی نیاز به نظریه کارشناسی است. یعنی باید فردی که خودش با مقررات پزشکی آشنایی دارد، قصور پزشکی را تایید کند. هم‌چنین شما می‌توانید برای اثبات این ‌موضوع از شهادت شهود استفاده کنید. یعنی اگر پزشکی مرتکب قصور شده ‌است، می‌توانید از شهادت همکاران او استفاده کنید. در صورتی که دادگاه این شهادت را بپذیرد، رای خود را متناسب با آن صادر می‌کند.

به‌ عنوان مثال: اگر یک پزشک متخصص زنان و زایمان، در هنگام تولد نوزاد مرتکب تقصیر شود و در اثر عمل او، نوزاد مشکل تنفسی پیدا کند، قصور پزشکی رخ داده است. در این حالت والدین نوزاد می‌توانند علیه پزشک لایحه در خصوص قصور پزشکی را به دادگاه تقدیم کنند. هم‌چنین می‌توانند علاوه ‌بر نظریه کارشناسی، از شهادت همکاران او برای اثبات این ‌موضوع استفاده کنند. یعنی از همکاران او بخواهند که به این ‌موضوع شهادت دهند. در صورتی‌ که آن‌ها گواهی دهند در اثر اهمال یا سهل‌انگاری پزشک متخصص، این نوزاد با مشکل مواجه شده ‌است، قاضی براساس توضیحات و مدارکی که ارائه ‌شده است و با توجه به محتوای لایحه قصور پزشکی حکم خود را صادر می‌کند.

پیشنهاد ما برای لایحه قصور پزشکی

برای دفاع قاطعانه در این دعوا نیازمند لایحه خواهید بود. تیم حقوقی احتراما مرجع تخصصی تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی است. حتما از این خدمات استفاده کنید.

ثبت نظر یا سوال