تمام دلایل قابل استناد برای ارائه در لایحه ابطال سند رهنی را در اینجا بخوانید!

لایحه ابطال سند رهنی

اگر مدعی ابطال سند رهنی هستید، می‌توانید با مراجعه به دادگاه حقوقی و تقدیم نمونه لایحه ابطال سند رهنی ، این‌ موضوع را به دادگاه اطلاع دهید. رهن، عقدی است که معنای آن در علم حقوق، با آنچه بین مردم بیان می‌شود، متفاوت است. در علم حقوق، رهن نوعی عقد به حساب می‌آید که در آن، شخصی که به دیگری بدهکار است، مالی را نزد طلبکار خود قرار می‌دهد تا اگر نتواند در زمان مقرر، بدهی خود را بپردازد، طرف مقابل از محل فروش این مال، طلب خود را وصول کند. آنچه در بین مردم به ‌عنوان رهن شناخته می‌شود، همان عقد اجاره است ولی به ‌اشتباه آن را رهن می‌دانند.

گاهی ممکن است بدهکار به‌ منظور اطمینان بخشیدن به طلبکار، سند مالی را نزد او یا شخص ثالث قرار دهد. یکی از پرکاربردترین موارد سند رهنی، زمانی است که شخص از بانک وام دریافت می‌کند و بابت تضمین، سند مالی را به ‌عنوان رهن قرار می‌دهد. سند رهنی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند. برای تنظیم سند رهنی باید به دفترخانه ثبت اسناد مراجعه کنید تا مامور صلاحیت‌دار در حوزه اختیارات خود، آن را تنظیم کند. برای ابطال این سند، دادگاه حقوقی صالح به رسیدگی است.

تعریف مفاهیم جزء به جزء لایحه ابطال سند رهنی

رهن یکی از عقود مهم در فقه و حقوق ما محسوب می‌شود. در عقد رهن به ‌جهت اینکه طلبکار بابت تادیه طلب خود، اطمینان خاطر داشته باشد؛ مالی را از بدهکار دریافت می‌کند. به این ترتیب در عقد رهن، به شخصی که مدیون است و مالی را نزد طلبکار قرار می‌دهد، راهن گفته می‌شود. از طرف دیگر، به شخص طلبکار نیز که سند رهنی به نفع او تنظیم خواهد شد، مرتهن می‌گویند. همچنین به مالی که به‌ عنوان رهن نزد مرتهن قرار می‌گیرد، مال مرهونه یا عین مرهونه گفته می‌شود.

موضوعی که در مورد سند رهنی اهمیت دارد، این است که در واقع مالی به مرتهن سپرده نمی‌شود، بلکه در دفترخانه اسناد رسمی، یک سند رهنی تنظیم خواهد شد. به این ترتیب، اگر راهن در زمان مقرر نتواند دین خود را به طلبکار (مرتهن) پرداخت کند، از طریق دفترخانه ثبت اسناد، به راهن، ده روز فرصت داده می‌شود تا بدهی خود را بپردازد. اگر او در این بازه زمانی، دین خود را پرداخت نکند، مالی که برای آن سند رهنی تنظیم‌ شده بود، به فروش می‌رسد. سپس از محل فروش آن، طلب مرتهن پرداخت می‌شود.

اگر راهن مدعی باشد که سند رهنی مطابق قانون تنظیم نشده یا شرایط صحت عقد را نداشته‌ است، می‌تواند ابطال آن را از طریق دادگاه درخواست کند. برای این کار لازم است که راهن یا وکیل او نمونه لایحه ابطال سند رهنی را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند. اگر قاضی صحت اظهارات آن‌ها را بپذیرد، به ابطال این سند حکم می‌دهد.

مساله تصرف مال رهنی در لایحه ابطال سند رهنی

توجه داشته باشید؛ زمانی‌ که سند رهنی تنظیم می‌شود، مال مورد نظر، همچنان در تصرف صاحب آن قرار دارد. این مال از تصرف او خارج نمی‌شود مگر زمانی ‌که او نتواند دین خود را بپردازد و به موجب این توافق، مال رهنی به فروش برسد.

یکی از بارزترین مواردی که برای آن سند رهنی تنظیم می‌شود، زمانی است که شخصی از بانک وام دریافت می‌کند. به دلیل افزایش تسهیلات دریافتی مردم از بانک ، این ‌موضوع در بین مردم شناخته شده ‌است. بانک‌ها در زمان اعطای وام، یک سند مالی را برای تضمین، دریافت می‌کنند. در صورتی که وام‌ گیرنده در مهلت مقرر، اقساط وام خود را پرداخت نکند، بانک می‌تواند از طریق سند رهنی، برای فروش آن مال و دریافت طلب خود اقدام کند. اگر شخصی که وام دریافت کرده است، مدعی باشد که سند رهنی، شرایط صحت عقد را ندارد، می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه ابطال سند رهنی به دادگاه، ابطال آن را تقاضا کند. قاضی با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه ابطال سند رهنی و مدارکی که ارائه شده است، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

جهات ابطال سند رهنی در لایحه ابطال سند رهنی

  1. ابطال سند رهنی به دلیل باطل بودن اصل عقدی که به موجب آن سند رهنی تنظیم شده است. (اگر توافق نامه ابتدایی به هر دلیلی باطل باشد، سند رهنی تابع آن توافق نیز باطل خواهد بود.)
  2. ابطال سند رهنی به جهت تقدم رهن نسبت به دین؛ یکی دیگر از جهات ابطال سند رهنی است. زیرا باید ابتدا تسهیلاتی به شخص پرداخت شود، سپس برای تضمین پرداخت دین، عقد رهن را برقرار کنند.
  3. مورد دیگر که موجب ابطال سند رهنی می‌شود، عدم قبض (در اختیار گرفتن، دریافت کردن) مال مرهونه است زیرا سند رهنی باید به قبض مرتهن یا شخص ثالثی که به توافق و تراضی هر دو طرف تعیین شده است، درآید.
  4. فضولی بودن سند رهنی یکی دیگر از جهات ابطال سند رهنی محسوب می‌شود.
  5. همچنین یکی دیگر از جهات ابطال سند رهنی، اختصاص سند رهنی سابق برای دین جدید است.

مواردی که بیان شد، به عنوان جهات ابطال سند رهنی شناخته می‌شوند.

فضولی بودن سند؛ دلیلی برای ابطال

یکی از موضوعاتی که موجب ابطال سند رهنی می‌شود، فضولی بودن آن است. همان ‌طور که می‌دانید، اشخاص در صورت رضایت می‌توانند مال خود را برای دین شخص دیگری، به‌ عنوان رهن قرار دهند. یعنی اگر دوست شما قصد دریافت وام دارد، شما می‌توانید خانه خود را از طرف او در رهن بانک قرار دهید.

در رهن قرار دادن مال متعلق به دیگری، فقط با اطلاع و رضایت صاحب اصلی آن امکان‌پذیر خواهد بود. گاهی ممکن است فردی بدون اطلاع صاحب مال، برای آن مال سند رهنی تنظیم کند. این موضوع، موجب فضولی بودن این عقد می‌شود زیرا صاحب مال به این عقد و شرایط آن راضی نبوده یا از آن بی‌اطلاع بوده است. در این حالت، صاحب مال می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه ابطال سند رهنی از قاضی بخواهد که این سند را باطل اعلام کند. اگر فضولی بودن این سند برای دادگاه احراز شود، قاضی به ابطال آن دستور خواهد داد.

شخصی را در نظر بگیرید که مدارک و سند خانه برادرش، به‌ عنوان امانت نزد او قرار دارد. این شخص برای دریافت وام از بانک اقدام می‌کند و برای خانه برادر خود، بدون اطلاع و اذن او سند رهنی تنظیم می‌کند. بعد از مدتی برادرش که متوجه این ‌موضوع می‌شود، با مراجعه به دادگاه‌ و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه ابطال سند رهنی از قاضی درخواست می‌کند تا به این‌ موضوع رسیدگی کند. در صورتی که صحت اظهارات او برای دادگاه احراز شود، سند رهنی باطل می‌شود.

نحوه تنظیم نمونه لایحه ابطال سند رهنی

برای تنظیم نمونه لایحه ابطال سند رهنی لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل را بنویسید. اگر سند شما به‌ صورت فضولی مورد استفاده قرار گرفته، لازم است که مشخصات هر دو طرف یعنی راهن و مرتهن را بیان کنید. بعد از آن، درباره دین یا وام و میزان آن و ادعای خود، مبنی‌ بر باطل بودن این سند توضیح دهید. در ادامه، دلایل خود را جهت ابطال سند رهنی بنویسید. دلایل شما باید محکمه‌پسند و قانع‌کننده باشند. شما می‌توانید در متن نمونه لایحه دفاعیه ابطال سند رهنی از مواد قانونی مناسب، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه نیز استفاده کنید.

درباره قوانین مرتبط با این لایحه از چه کسی بپرسیم؟

این سوال که درباره قوانین مرتبط با لایحه ابطال سند رهنی باید از چه اشخاصی اطلاعات گرفت؛ از متداول‌ترین سوالاتی است که در خصوص تهیه و نوشتن این لایحه پرسیده می‌شود. بدون شک نوشتن لایحه یک مهارت محسوب خواهد شد که نیازمند دانش، تجربه و تخصص است. به همین دلیل، تنها اشخاصی می‌توانند پاسخگوی سوالات شما باشند که به صورت اختصاصی در این حوزه فعالیت کرده‌اند. تیم احتراما با تمرکز به حوزه تخصصی تنظیم لایحه ، به ارائه این نوع از خدمات حقوقی می‌پردازد. علاوه براین، برای گفتگوی تخصصی‌تر در این زمینه، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید.

ثبت نظر یا سوال