از کلیات و جزئیات قابل توجه لایحه دفاعیه منابع طبیعی با خبر شوید!

لایحه دفاعیه منابع طبیعی

نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی زمانی تنظیم می‌شود که شخصی مدعی باشد که دولت، ملک متعلق به او را به‌ عنوان اموال دولتی مالک شده ‌است. در گذشته‌های دور، افراد می‌توانستند هر زمینی را که مال نداشت و زراعتی در آن نشده بود را به نام خود تصاحب کند. بسیاری از مردم با مراجعه به روستاهای کم‌ جمعیت آنجا را آباد می‌کردند یا در زمین‌های کنار رودخانه، با ساخت خانه برای خود، حق مالکیت ایجاد می‌کردند. در اوایل دهه چهل این‌ موضوع به ‌طور جدی مورد بررسی قرار گرفت. در همان سال‌ها با تصویب قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع کشور، تمامی جنگل‌ها، مراتع، بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی به‌ عنوان اموال ملی و متعلق به دولت معرفی شد.

بر این اساس و از آن پس، دیگر هیچکس حق مالکیت اموال ملی را ندارد. در سال‌های اخیر پرونده‌های مربوط به منابع طبیعی به ‌عنوان مهمترین پرونده‌های دادگاه مطرح می‌شوند زیرا دولت و بعضی مردم در این نوع پرونده‌ها در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. به‌ همین‌ جهت پرونده‌های منابع طبیعی، همیشه دارای حساسیت فراوانی هستند. شما در این مقاله با نکات مهم لایحه دفاعیه علیه منابع طبیعی آشنا می‌شوید.

نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی برای چه مواردی نوشته می‌شود؟

ممکن است شخصی نسبت ‌به مالی که به‌ عنوان اموال دولتی شناخته شده‌ است، ادعای مالکیت یا ذی‌نفع بودن داشته باشد. او باید به کمیسیون اداره منابع طبیعی مراجعه کند و با ارائه دلایل و مدارک لازم، ادعای مالکیت خود را مطرح کند. در صورتی ‌که این کمیسیون، مدارک او را تایید نکند، شخص مدعی می‌تواند با مراجعه به دادگاه، لایحه جامع منابع طبیعی را تنظیم کند. نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی برای اموالی مانند جنگل، مراتع، بیشه‌ها و زمین‌های بدون کشت نوشته تنظیم می‌شود. این اموال به ‌عنوان اموال دولتی محسوب می‌شوند. یعنی مردم نمی‌توانند آن‌ها را دارایی خود بدانند و سند مالکیت آن‌ها را به نام خود ثبت کنند.

البته منابع طبیعی مستثنیاتی دارند که قانونگذار به افراد مجوز صدور مالکیت آن‌ها را داده‌ است. این مستثنیات، شامل مواردی است که مهمترین آن‌ها زمین‌هایی هستند که سابقه کشت در آن وجود دارد. یعنی وجود محصول یا گیاهان کشف ‌شده است یا ابزار و وسایل نشان می‌دهد که پیش‌تر افرادی این زمین‌ها را آباد کرده‌اند. بنابراین نباید به عنوان اموال ملی ثبت شوند. در صورتی‌ که کارشناسان اداره منابع طبیعی یا جهاد سازندگی این زمین‌ها را به ‌عنوان اموال ملی ثبت کرده باشند، مالک می‌تواند با مراجعه به اداره منابع طبیعی این‌ موضوع را در کمیسیون مربوطه مطرح کند. چنانچه مشکل او در این اداره حل نشود، می‌تواند برای احقاق حق خود، لایحه دفاعیه علیه منابع طبیعی را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند. چنانچه قاضی پس از مطالعه محتوای نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی و بررسی دلایل، صحت مدارک او را تایید کند، به مالکیت او حکم خواهد داد.

تشخیص ملی بودن اراضی بر عهده‌ چه مقامی است؟

کارشناسان کمیسیون ماده 56 قانون جنگل‌ها و مراتع اداره منابع طبیعی و کارشناسان جهاد سازندگی، مسئولیت تشخیص اراضی ملی را دارند. این کارشناسان با بررسی سابقه زمین و اراضی اطراف آن و با بررسی نقشه‌های هوایی، در مورد ملی بودن اراضی کشاورزی، نظر خود را اعلام می‌کنند. ممکن است یک زمین به تشخیص کارشناسان مربوطه، بدون سابقه کشت معرفی شود و به ‌عنوان زمین موات به نام دولت ثبت شود و بعد از مدتی شخصی مدعی می‌شود که این زمین به او تعلق دارد و کارشناسان این ‌مورد را به‌ اشتباه اراضی ملی ثبت کرده‌اند.

در صورتی ‌که این ادعا در اداره منابع طبیعی پذیرفته نشود، شخص مدعی می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی و ارائه دلایل و مدارک، قاضی را قانع کند تا به مالکیت او حکم دهد. اگر قاضی با مطالعه محتوای نمونه لایحه منابع طبیعی ادعای این شخص را بپذیرد، حکم خود را به نفع او صادر می‌کند.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی

قانونگذار به‌ جهت حمایت از اموال ملی، تمام زمین‌های بدون مالک را به‌ عنوان اموال دولتی اعلام کرده‌ است. کاربرد نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی در جایی خواهد بود که شخص یا اشخاصی مدعی مالکیت اراضی ملی باشند. آن‌ها با تقدیم نمونه لایحه منابع طبیعی به دادگاه، برای احقاق حق خود، تلاش می‌کنند. فرض کنید اشخاصی مالک زمین‌هایی بوده‌اند، ولی به دلیل کمبود منابع آب روستا، این زمین‌ها را رها می‌کنند و به شهر مهاجرت کرده‌اند. به دلیل اینکه هیچکس در زمین‌های آن‌ها زراعت نکرده ‌است، زمین‌ها شبیه زمین موات می‌شوند. این ‌موضوع موجب اشتباه کارشناسان منابع طبیعی و جهاد سازندگی می‌شود و آن‌ها این زمین‌ها را به‌ عنوان منابع ملی ثبت می‌کنند. بعد از مدتی مالکان زمین با یادگیری راه‌حل‌هایی برای احیای زمین‌های خود، به روستا مراجعه می‌کنند و کشت محصول را با شیوه‌های نوین آغاز می‌کنند.

این زمان، افرادی از طرف اداره منابع طبیعی با ارائه سند اموال ملی، مانع کشت محصول می‌شوند. در این شرایط این اشخاص با مراجعه به اداره منابع طبیعی تلاش می‌کنند مالکیت خود را ثابت کنند. در صورتی ‌که این مدارک در کمیسیون مربوطه تایید نشود، مالکان برای احیای حق خود به دادگاه مراجعه می‌کنند. آن‌ها ضمن تقدیم لایحه جامع منابع طبیعی مدارک خود را به دادگاه ارائه می‌دهند. در صورتی ‌که این مدارک برای قاضی قانع‌کننده باشند، به نفع آن‌ها حکم می‌دهد.

چه زمانی نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی تنظیم می‌شود؟

زمانی ‌که ادعای مالکیت شخصی در اداره منابع طبیعی رد شود، می‌تواند نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی را به دادگاه تقدیم کند. این شخص باید مدارکی را به دادگاه ببرد که مالکیت او را نسبت ‌به ملکی که به‌ عنوان اموال ملی ثبت‌ شده است، ثابت کند. اگر دلایل و مدارکی که همراه نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی به دادگاه ارائه شده است، محکمه‌ پسند باشند، دادگاه به مالکیت او حکم خواهد داد. اما چنانچه این مدارک قانع‌ کننده نباشد، مالکیت او توسط دادگاه رد می‌شود. فرض کنید شخصی محدوده مجاور جنگل را به‌ عنوان اراضی خود بداند و در آن یک ساختمان، هتل یا مجتمع گردشگری بسازد.

این شخص مدعی می‌شود که قبل‌ از تصویب قانون ملی شدن جنگل‌ها، این محدوده در تصرف خاندان او بوده‌ است. این شخص با مراجعه به کمیسیون مربوطه در اداره منابع طبیعی، مدارکی را ارائه می‌دهد اما این کمیسیون ادعای او را رد می‌کند. در این شرایط این شخص به دادگاه مراجعه می‌کند. سپس با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی و ارائه مدارک لازم، ادعای خود را مطرح می‌کند. قاضی بعد از مطالعه محتوای نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی و بررسی دلایل و مدارک، متوجه می‌شود که زمین مجاور جنگل، پیش ‌از تصویب قانون به نام اجداد این شخص ثبت‌ شده است. به همین دلیل، دادگاه مالکیت او را تایید می‌کند زیرا این موضوع و چنین حقی در قانون مطرح شده است.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی

مهمترین موضوع در مورد این پرونده، ارائه مدارک و اسناد است. شما باید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی دلایل محکمه پسندی را به دادگاه ارائه دهید. بدون ارائه دلیل و مدارک مناسب، ادعای شما رد می‌شود. نظریه کارشناسان رسمی در این‌ مورد بسیار کمک کننده است. سند مالکیت زمین نیز که به ‌صورت عادی یا رسمی تنظیم‌ شده باشد، می‌تواند به اثبات این ادعا کمک کند. ارائه تصاویر هوایی از زمین یا ملک مورد نظر نیز، در اخذ تصمیم قاضی مؤثر است. در پرونده‌های منابع طبیعی، معرفی شهود ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه منابع طبیعی و تنظیم استشهادیه، نقش بسیار مؤثری دارند. زیرا افراد محلی و همسایه‌ها از سابقه مالکیت این شخصیت اطلاع دارند. آن‌ها با شهادت خود، می‌توانند مالکیت مدعی را در دادگاه مطرح کنند. چنانچه قاضی دلایل و مدارک ارائه‌ شده را مناسب بداند، به نفع متهم حکم می‌دهد.

رأی وحدت رویه شماره 750 مورخ 5/5/1395

این رأی وحدت رویه، صلاحیت دبیرخانه هیأت اختلافی موضوع ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع را جهت رسیدگی به پرونده‌هایی که در مرجع قضایی مطرح شده‌اند ولی رای قطعی درباره آن‌ها صادر نشده‌ است، مطرح می‌کند. به عبارت ساده‌تر، اگر یک سال یا حتی پنج سال از زمان مطرح شدن یک پرونده، گذشته ولی رای قطعی در خصوص آن صادر نشده باشد، صلاحیت رسیدگی به آن پرونده به‌ عهده هیأت یاد شده‌ است.

یک پیشنهاد قابل توصیه به شما

از اهمیت تنظیم لایحه غافل نباشیم! نقش لایحه در دادگاه غیر قابل کتمان است و باید در راستای اثبات حقوق خودمان، حتما یک لایحه قدرتمند آماده کنیم. هدف ما نیز همین است و شما می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی یا درخواست تنظیم سفارشی و کاملا اختصاصی لایحه درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

ثبت نظر یا سوال