برای چه مواردی بهتر است که از لایحه مزاحمت همسایه استفاده کنیم؟

لایحه مزاحمت همسایه

علاوه‌ بر تمام محاسنی که برای همسایگی بیان ‌شده است، ممکن است این موضوع برای افراد، مشکلاتی را به وجود آورد. از گذشته‌های دور به رفتار خوب و سازش میان همسایه‌ها سفارش بسیار شده ‌است. اما ممکن است دو یا چند نفر که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، از این همسایگی رضایت نداشته باشند. این نارضایتی به جهت ایجاد سروصدای همسایه‌ها، فرزندان و یا انجام کارهایی باشد که در مال مشاع ممنوع است. انجام این موارد سبب شده‌اند که نمونه لایحه مزاحمت همسایه ، یکی از لوایح پرکاربرد و همیشگی در دادگاه‌ها باشد. مشکلات بین همسایه‌ها از دو جنبه مدنی و همچنین از ‌نظر جزایی قابل پیگیری هستند.

مسائل مربوط به ساختمان، معمولاً در صلاحیت دادگاه حقوقی و مسائل مربوط به همسایه‌ها در صلاحیت دادگاه کیفری است. به‌ طور مثال، وقتی همسایه‌ای از سروصدای آزاردهنده همسایه خود شکایت می‌کند، این یک موضوع کیفری است و در دادگاه کیفری بررسی می‌شود. به این صورت که همسایه‌ای که از این‌ موضوع شکایت دارد، با تنظیم نمونه لایحه مزاحمت همسایه و ارائه مدارک لازم، از دادگاه رسیدگی به این جرم و مجازات متهم را تقاضا می‌کند. از طرف دیگر، در مواردی هم که همسایه‌ای در دیوار مشترک خانه خودش، یک روزنه به سمت خانه‌ همسایه باز کند، این ‌موضوع در دادگاه حقوقی پیگیری می‌شود.

اگر شما هم به این دلیل که از سمت همسایه خود آزار و اذیت دریافت می‌کنید، ناچار به طرح شکایت علیه او شده‌اید، می‌توانید در این مقاله با نمونه لایحه مزاحمت همسایه آشنا شوید. این لایحه زمانی کاربرد دارد که جرم مزاحمت شکل گرفته باشد.

آیا نگهداری حیوانات توسط همسایه جرم مزاحمت محسوب می‌شود؟

امروزه افراد زیادی در خانه خود، حیواناتی را نگهداری می‌کنند. مسلم است که بهترین محیط برای حیوانات ، طبیعت است. اما این اشخاص به دلایل شخصی حیوانات را در خانه خود نگهداری می‌کنند. این ‌موضوع ممکن است سبب سلب آرامش شما شود. در صورتی‌ که همسایه‌ شما در خانه خود، حیواناتی را نگهداری می‌کند که این ‌موضوع موجب تهدید سلامتی شما و خانواده‌ شما یا هراس شما شده‌ است، می‌توانید علیه او شکایت کنید. این‌ موضوع یکی از مصادیق جرم مزاحمت همسایه است. زیرا در یک ساختمان که چندین خانواده در آن سکونت دارند، وجود حیوانات ممکن است موجب به خطر افتادن سلامتی افراد و به خصوص کودکان و ترس آن‌ها شود.

در صورتی ‌که از آزار و اذیت‌ها و از سر و صدای حیوان همسایه خود شکایتی دارید، می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه مزاحمت همسایه ، در دادگاه کیفری علیه صاحب حیوان (همسایه) اقدام کنید. شما می‌توانید در نمونه لایحه مزاحمت همسایه توضیحات خود را به ‌طور کامل بنویسید تا قاضی را قانع کنید که به نفع شما حکم دهد. برای مثال؛ اگر همسایه شما حیوان خود را در پشت‌بام یا حیاط یا در پله‌ها رها کرده است و این حیوان آزادانه در این مناطق حرکت می‌کند، می‌توانید این موارد را در متن نمونه لایحه مزاحمت همسایه بنویسید. زیرا نگهداری حیوانات در مناطق مشاع ممنوع است. همچنین اگر حیوان و در ساعات استراحت شما مدام سر و صدا ایجاد می‌کند، می‌توانید این موارد را نیز در نمونه لایحه مزاحمت همسایه بیان کنید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، در این ‌مورد تصمیم ‌گیری می‌کند.

آیا می‌توان به‌ جهت شغل همسایه از او شکایت کرد؟

گاهی مواقع ممکن است همسایه شما کسب‌ و کاری را در منزل داشته باشد که این‌ موضوع سبب ناامن شدن یا از بین رفتن آرامش شما و سایرین شده است. همسایه‌ای که در منزل خود شغلی دارد که نیازمند یک محیط تجاری است و روزانه افراد زیادی در ساختمان در رفت ‌و آمد هستند، مرتکب کاری ممنوع ‌شده است. در این حالت اگر تذکر شما برای رفت ‌و آمد مشتری‌های او نتیجه‌ای نداشته باشد، می‌توانید علیه او شکایت کنید و نمونه لایحه مزاحمت همسایه را تنظیم کنید.

به‌ عنوان مثال:

شخصی خانه خود را تبدیل به یک محل برای استفاده دخانیات کرده‌ است. این‌ موضوع در ساختمان مسکونی، ممنوع است. در این‌ صورت شما می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه مزاحمت همسایه در دادگاه علیه او شکایت کنید. و در متن این لایحه شرایط را به طور کامل توضیح دهید. همچنین در مواقعی که شخصی خانه خودش را به محل استفاده از مشروبات الکلی یا استعمال مواد مخدر تبدیل کرده ‌است یا اینکه خانه خود را به قمارخانه تبدیل کند، می‌توانید علیه او در دادگاه کیفری شکایت کنید. شما در متن نمونه لایحه مزاحمت همسایه درباره این موضوع و خواسته خود، مبنی ‌بر مجازات مجرم به طور کامل توضیح دهید.

کاربرد نمونه لایحه مزاحمت همسایه

همه مردم انتظار دارند زمانی ‌که برای استراحت به منزل مراجعه می‌کنند، در محیط آرام خانه و دور از هر سر و صدایی اوقات خود را سپری کند. اما متأسفانه بعضی از همسایه‌ها با ایجاد سر و صدا یا مزاحمت، سبب سلب آرامش دیگران می‌شوند. این‌ موضوع زمانی ‌که همسایه‌ها در یک ساختمان زندگی می‌کنند، بیشتر آزار دهنده می‌شود. قانون‌گذار به ‌جهت حمایت از افراد با پیش ‌بینی این موارد، مزاحمت همسایه را جرم ‌انگاری کرده است. به‌ موجب این قانون، هیچکس اجازه ندارد با ایجاد سر و صدا و هیاهو آرامش دیگران را سلب کند.

در صورتی ‌که شخصی مرتکب این عمل شود، همسایه‌ی او‌ می‌تواند علیه او در دادگاه کیفری شکایت کند. بعد از آن، با تنظیم نمونه لایحه مزاحمت همسایه درباره خواسته خود، توضیحات کامل را ارئه دهد. در صورتی ‌که قاضی صحت مدارک لازم را احراز کند، متهم را به مجازات جرم مزاحمت همسایه محکوم می‌کند.

به‌ عنوان مثال:

اگر همسایه شما در خانه خود مدام سر و صدا ایجاد می‌کند یا فرزندان او در ساعت استراحت شما در ساختمان یا حیاط یا حتی در خانه خودشان ایجاد هیاهو می‌کنند، شما می‌توانید به آن‌ها تذکر دهید. چنانچه این تذکرها فایده‌ای نداشته باشد، شما می‌توانید در دادگاه کیفری، علیه همسایه خود طرح شکایت کنید و خواسته‌ خود را در دادگاه بیان کنید. لازم است که با تنظیم نمونه لایحه مزاحمت همسایه درباره آنچه که رخ داده ‌است، به ‌طور دقیق و کامل توضیح دهید.

در صورتی‌ که برای این ادعای خود شاهدی دارید، با معرفی شاهد به دادگاه، می‌توانید نتیجه پرونده را به نفع خود تغییر دهید. زیرا شاهد با اطلاعاتی که در این ‌مورد به قاضی می‌دهد، به قاضی در تصمیم‌ گیری کمک می‌کند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم خود را صادر خواهد کرد. اگر مزاحمت همسایه اثبات شود، ممکن است به مجازات حبس و شلاق نیز محکوم شود.

ماده 132قانون مدنی

به ‌موجب این ماده، هیچکس نمی‌تواند در مال خود، طوری تصرف کند که سبب ضرر به همسایه شود. مگر اینکه تصرف به ‌نحوی باشد که برای رفع حاجت یا رفع ضرر انجام شود. به ‌طور مثال اگر شخصی در مال خود، تغییرات یا بازسازی انجام دهد، نباید این کار به مال همسایه او آسیب وارد کند و حق او را از بین ببرد.

توصیه می‌کنیم

اگر دچار مزاحمت همسایه شده‌‍‌اید یا اگر ناحق شما را به این جرم متهم کرده‌اند، احتمالا لازم است برای رسیدگی به این مساله، به مراجع قضایی مراجعه کنید. در این شرایط، از اقدامات مهمی که می‌تواند برای شما کاربردی باشد، تهیه یک لایحه جامع و کاربردی است. در متن لایحه باید به مدارک، شواهد، دفاعیات، مواد قانونی و هر نکته قانونی تاثیرگذار اشاره کنید. همچنین لایحه باید به زبان قانون نوشته شود. به همین دلیل است که توصیه می‎‌کنیم حتما فرآیند نگارش لایحه مورد نظر خود را به کارشناسان حقوقی و وکلا بسپارید. برای این منظور می‌توانید با زدن روی لینک، درخواست تنظیم لایحه خود را ثبت کنید.

علاوه براین، مسلم است که در خصوص این جرم سوالات حقوقی متعددی خواهید داشت. برای پاسخ به آن سوالات نیز، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تنظیم لایحه مزاحمت همسایه از طرف شاکیتنظیم لایحه مزاحمت همسایه از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال