آیا ارائه لایحه ابطال صلح نامه برای باطل کردن صلح نامه صوری کاربرد دارد؟

لایحه ابطال صلح نامه

لایحه ابطال صلح نامه یکی از لوایح مهم و پرکاربرد است که به دادگاه حقوقی تقدیم می‌شود. احتمالاً شما نیز درباره عقد صلح مطالبی را شنیده‌اید ولی با جزئیات آن آشنا نیستید. صلح یکی از عقود لازم محسوب می‌شود که در قانون مدنی به جنبه‌های آن اشاره شده ‌است. صلح در اصطلاح عامیانه به معنی آشتی و سازش و در حقوق به معنی سازشی است که در مورد یک موضوع، محقق می‌شود. این سازش ممکن است برای ایجاد یا از بین بردن یک رابطه حقوقی باشد. همچنین صلح می‌تواند در مورد یک موضوع اختلافی نیز باشد.

گاهی ممکن است موضوع صلح برای پایان دادن به یک اختلاف باشد. به این ‌صورت که دو طایفه یا اهالی روستا برای پایان دادن به اختلافات قدیمی، یک زمین زراعی یا یک منطقه مشترک را صلح می‌کنند. در این حالت، صلح به ‌منظور پایان دادن به اختلافات به کار می‌رود. اگر شرایط اساسی صلح برای این صلح نامه انجام‌ نشده باشد، صلح باطل است. در این حالت هر کدام از طرفین که مدعی ابطال صلح‌نامه باشد، باید با تقدیم لایحه ابطال صلح نامه به دادگاه، این موضوع را مطرح کند. اگر قاضی صحت اظهارات این شخص را احراز کند، به ابطال صلح‌نامه رای خواهد داد.

مثالی از ارائه لایحه ابطال صلح نامه

در مواقعی ممکن است موضوع صلح، اختلاف در میزان یک مال باشد. مانند اینکه یکی از طرفین مدعی است که از طرف مقابل ۱۰۰ میلیون تومان طلب دارد و بدهکار با انکار این مبلغ، مدعی می‌شود که ۸۰ میلیون تومان به این شخص بدهکار است. در این حالت آن‌ها بر سر ۹۰ میلیون تومان صلح می‌کنند و بدهکار ۹۰ میلیون تومان به این شخص می‌پردازد. در صورتی که بعد از مدتی، با پیدا شدن مدارک مرتبط با این ‌موضوع، معلوم شود که اصل بدهی ۱۲۰ میلیون تومان بوده است، طلبکار می‌تواند برای ابطال صلح‌نامه اقدام کند. به این‌ صورت که با مراجعه به دادگاه و تقدیم لایحه ابطال صلح نامه ، از قاضی درخواست می‌کند تا صلح‌نامه را ابطال کند. در صورتی که صحت مدارک موجود در لایحه برای دادگاه، احراز شود، قاضی به ابطال صلح‌نامه رای خواهد داد.

صلح برای هبه ؛ از انواع صلح در لایحه ابطال صلح نامه

زمانی‌ که شخصی قصد دارد مالی را به دیگری هبه کند، می‌تواند از صلح‌نامه استفاده کند. به این صورت که این شخص طی یک صلح‌نامه، متذکر می‌شود تا زمانی که خودش در قید حیات باشد از این مال استفاده کند و پس از فوت او این خانه به طرف مقابل برسد. برای اینکه خانه‌ خود را به همسرش هبه ‌کند، باید یک صلح‌نامه عمری صلح تنظیم کنند. به ‌موجب این صلح‌نامه این شخص تا زمانی ‌که زنده است، در منزل خود سکونت دارد و همسرش نمی‌تواند خانه را از او بگیرد. این ‌شیوه از توافق، دقیقا موضوع صلح‌نامه‌ عمری است.

صلح‌نامه عقدی لازم است. یعنی طرفین نمی‌توانند آن را برهم بزنند مگر اینکه به‌ موجب قانون یا به دلیل رعایت نشدن شرایط این صلح‌نامه باشد. در عقد صلح، نیاز نیست که ارزش عوضین برابر باشد. مانند اینکه شخصی حاضر شود انگشتر با ارزش خود را به دیگری بدهد و در قبال آن، دفتر خاطرات یا آلبوم عکس یادگاری را دریافت کند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در صلح نیازی به برابر بودن عوض و معوض نیست.

برای مثال:

فرض کنید خانمی حاضر می‌شود مهریه خود را در ازای دریافت ۱ خانه به همسرش ببخشد. آن‌ها این ‌موضوع را ضمن عقد صلح با یکدیگر مصالحه می‌کنند. در واقع ارزش مهریه این خانم، چندین برابر ارزش این خانه است ولی به دلیل توافق آن‌ها این عقد صلح صحیح است زیرا در عقد صلح نیازی به برابری ارزش عوض و معوض نیست.

در این حالت فرض بر صحت عقد صلح است اما اگر هر کدام از طرفین به این صلح‌نامه ایرادی وارد کند و از دادگاه، ابطال آن را تقاضا کند باید خواسته خود را ضمن تقدیم لایحه ابطال صلح نامه در دادگاه مطرح کند. مدعی ابطال صلح، باید دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهد تا قاضی قانع شود که به ابطال این صلح‌نامه رای دهد.

آشنایی با انواع صلح‌نامه برای نوشتن لایحه ابطال صلح نامه

صلح‌نامه ممکن است عمری، سکنی یا رقبی باشد. صلح‌نامه‌ عمری به صلح‌نامه‌ای گفته می‌شود که حق استفاده از مال صلح شده تا آخر عمر برای صاحب او باقی خواهد بود. یعنی ممکن است فردی زمینی را به دیگری صلح کند ولی تا پایان عمر خود از آن بهره‌مند شود.

صلح رقبی به صلح گفته می‌شود که دارای مدت معینی است. مانند اینکه شخصی حق استفاده از خودروی خود را به مدت یک‌سال به دیگری صلح کند. پس از آن می‌تواند این خودرو را پس بگیرد.

صلح‌نامه‌ سکنی هم به صلحی گفته می‌شود که برای حق سکونت باشد. مانند اینکه شخصی خانه یا آپارتمان یا ویلای خود را به دیگری صلح کند.

ارکان صلح‌نامه را بهتر بشناسید!

هر صلح‌نامه ارکانی دارد. یکی از ارکان صلح‌نامه، مصالح است. مصالح به کسی گفته می‌شود که در عقد صلح، حقی را به‌ طرف مقابل واگذار می‌کند. متصالح نیز شخصی است که صلح به نفع او انجام می‌شود و صلح را قبول می‌کند.

رکن دیگر صلح‌نامه، مورد صلح است. مورد صلح چیزی است که صلح راجع ‌به آن صورت می‌گیرد. در صلح‌نامه باید راجع به مورد صلح به ‌طور کامل و روشن توضیح داده شود. رکن دیگر صلح‌نامه، مال الصلح است یعنی در مواقعی که طرفین برای صلح، مالی را تعیین می‌کنند، به آن مال‌الصلح گفته می‌شود.

شرایط صحت صلح‌نامه در لایحه ابطال صلح نامه

برای صحت صلح‌نامه همانند هر عقد دیگری شرایط صحت عقد لازم است. یعنی طرفین باید برای عقد صلح، قصد، رضا و اهلیت داشته باشند. موضوع صلح باید مشروع و قانونی باشد. همچنین مورد صلح باید معین باشد. همان‌طور که تملیک به قصد فرار از دین باطل است، صلح کردن مال به دیگری با انگیزه فرار از تأدیه دین باطل خواهد بود.

کاربرد لایحه ابطال صلح نامه

گاهی ممکن است طرفین عقد صلح اقدامی را انجام دهند که باعث ابطال صلح‌نامه شود. کاربرد لایحه ابطال صلح نامه در جایی است که شخصی قصد دارد ابطال صلح‌نامه را به دادگاه اطلاع دهد. در صورتی ‌که دادگاه این‌ موضوع را احراز کند، به ابطال صلح‌نامه رای خواهد داد. فرض کنید شخصی به دیگری مدیون باشد. او با صلح و سازش به‌ جای بدهی خود، ۳ دانگ از ۱ باغ را به طلبکار بدهد. طرف مقابل این ‌موضوع را می‌پذیرد و صلح واقع می‌شود. پس ‌از مدتی معلوم می‌شود که این باغ به بدهکار تعلق نداشته و صاحب باغ برادر او بوده‌ است. در این حالت متصالح یعنی کسی که صلح را پذیرفته بود، با مراجعه به دادگاه لایحه ابطال صلح نامه را تقدیم می‌کند. او با ارائه مدارک مناسب، از قاضی درخواست می‌کند به ابطال صلح‌نامه رای دهد.

چه زمانی لایحه ابطال صلح نامه تنظیم می‌شود؟

زمانی ‌که صلح‌نامه به هر دلیلی ابطال شود ولی طرف مقابل این موضوع را نپذیرد؛ مدعی صلح باید با دلایل محکمه‌پسند قاضی را قانع کند تا به ابطال صلح‌نامه رای دهد. فرض کنید شخصی با سوءاستفاده از ضعف نفس و کهولت سن پدر خود، یک صلح‌نامه را تنظیم می‌کند. او در این صلح‌نامه تمام اموال پدرش را برای خود صلح می‌کند. بعد از مدتی برادران و خواهران او از این‌موضوع مطلع می‌شوند. آن‌ها به دلیل اینکه پدرشان توانایی تشخیص این ‌موضوع را نداشته است، دعوای ابطال صلح‌نامه را علیه فردی که صلح‌نامه را به نفع خود تنظیم کرده‌ بود، مطرح می‌کنند. با تشکیل جلسات دادرسی این افراد یا وکیل آن‌ها، لایحه ابطال صلح نامه را به دادگاه تقدیم می‌کنند. در صورتی‌ که ضعف نفس و ناتوانی پدر برای دادگاه احراز شود، به ابطال صلح‌نامه رای خواهد داد.

همان‌طور که بیان شد مشروعیت جهت و موضوع صلح یکی از شرایط اساسی صحت عقد محسوب می‌شود. ممکن است فردی خانه‌ای را برای ربا، به دیگری صلح کند. یعنی در ازای دریافت ۱ میلیارد تومان، خانه‌ای را که ارزش آن ۵ میلیارد تومان است، به ربادهنده صلح کند. این عقد مشروع و قانونی نیست زیرا رباخواری در اسلام و قانون ممنوع است. صاحب اصلی خانه می‌تواند ربابی بودن این صلح را در دادگاه مطرح کند. البته اثبات این‌ موضوع و ابطال آن به ‌دشواری انجام می‌شود. این شخص باید ضمن تقدیم لایحه ابطال صلح نامه مدارک و دلایل مناسب را به دادگاه ارائه دهد تا ربایی بودن مبنای این صلح را اثبات کند.

اسناد و مدارک مرتبط با لایحه ابطال صلح نامه

زمانی‌ که لایحه ابطال صلح نامه را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که مدارک و دلایل اثبات ادعای خود را به دادگاه ببرید. در واقع اگر به ‌علت مستحق للغیر درآمدن مورد صلح، ابطال آن را درخواست کرده‌اید، باید مدارکی را برای حضور در دادگاه در اختیار داشته باشید تا بتوانید این ‌موضوع را ثابت کنید. شهادت شهود و تنظیم استشهادیه نیز برای ابطال صلح‌نامه کاربردی خواهد بود.

بررسی امکان باطل کردن صلح نامه با مشاوران حقوقی

ممکن است که برای طرح دعوای باطل کردن صلح نامه دچار شک و تردید باشید و ندانید که آیا می‌توانید صلح نامه مورد نظر را باطل کنید یا خیر؟

برای دستیابی به پاسخ این سوال، لازم است که با اشخاص متخصص و آگاه گفتگو و مشورت کنید. مشاوران حقوقی مجرب و وکلای پایه یک دادگستری از جمله اشخاصی هستند که در این زمینه می‌توانند راهنمای شما باشند. تیم حقوقی احتراما با ارائه خدمات مشاوره حقوقی به صورت تلفنی این امکان را ایجاد کرده است که بتوانید به سهولت با مشاوران حقوقی ارتباط بگیرید و با شرح شرایط خود، از آن‌ها راهنمایی بخواهید. این مشاوران، بهترین شیوه اقدام برای باطل کردن صلح نامه را به شما آموزش خواهند داد.

از طرف دیگر، نوشتن این لایحه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای تهیه و نوشتن این لایحه نیز می‌توانید درخواستتان را در بخش تنظیم لایحه ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، با شما ارتباط می‌گیریم.

ثبت نظر یا سوال