لایحه تنصیف اموال شامل چه شرایطی است و چه زمانی معنی خواهد داشت؟

لایحه تنصیف اموال

لایحه تنصیف اموال یک لایحه بسیار کاربردی است که در دادگاه خانواده ارائه می‌شود. یکی از بندهای عقدنامه نکاح در مورد شرط تنصیف است. این شرط به معنی آن است که مرد تا نصف اموالی را که بعد از ازدواج به دست آورده‌ است، در زمان طلاق به همسر خود بدهد. اگر مردی در هنگام عقد نکاح این بند را امضا کرده باشد و خودش بخواهد که خانم را طلاق دهد، موظف است که به این شرط عمل کند. در صورتی ‌که زوجه تمام وظایف خود را در مقابل آقا انجام دهد، ولی با این ‌وجود مرد بخواهد او را طلاق دهد، ممکن است دادگاه تا نیمی از اموال شوهر را برای خانم در نظر بگیرد.

اگر مرد در هنگام طلاق به این شرط عمل نکند، خانم می‌تواند به همان دادگاهی که مرد برای طلاق اقدام کرده‌ است، مراجعه کند. سپس با تنظیم نمونه لایحه تنصیف اموال و ارائه مدارک لازم، از دادگاه تقاضا کند که حق او را از مرد دریافت کند. چنانچه قاضی صحت دلایل و مدارکی که توسط زوجه ارائه‌ شده است را تأیید کند، در مورد تنصیف دارایی مرد و تعلق آن به زوجه تصمیم‌گیری می‌کند.

شرایط استحقاق زوجه و لایحه تنصیف اموال

برای آنکه زوجه مستحق دریافت تا نصف دارایی مرد باشد، لازم است که شروطی رعایت شود. در صورت انجام شدن آن شروط، زوجه می‌‌تواند برای دریافت تا نصف اموال مرد اقدام کند و لایحه تنصیف اموال ارائه دهد. در ادامه به شرح این شرایط می‌پردازیم:

اولین شرط استحقاق زوجه

اولین شرط این است که مرد در هنگام عقد نکاح شرط تنصیف دارایی را پذیرفته باشد و آن را امضا کند. این شرط مقدمه شروط دیگر است. یعنی اگر مرد در هنگام عقد نکاح این بند را امضا نکند، زوجه نمی‌تواند برای گرفتن نصف دارایی او اقدامی انجام دهد و نمونه لایحه تنصیف اموال را تنظیم کند. به‌ عبارت ‌دیگر بدون امضای این شرط، سایر شروط درباره تنصیف دارایی نیز منتفی است.

دومین شرط استحقاق زوجه

شرط دوم برای این ‌موضوع این است که مرد، متقاضی طلاق باشد. یعنی آقا بخواهد خانم را طلاق دهد و طلاق از طرف خانم نباشد. همچنین در طلاق توافقی نیز ممکن است که این شرط رعایت نشود. البته اگر مرد خودش قبول کند که تا نصف اموالی که بعد از ازدواج به دست آورده است را به خانم ببخشد، زن می‌تواند از این میزان بهره‌مند شود.

شرط سوم استحقاق زوجه

شرط دیگری که برای تنصیف دارایی لازم است؛ این است که طلاق به‌ علت نشوز زن، ناسازگاری، سوء رفتار و بداخلاقی او نباشد. یعنی خانمی که با رفتار خود موجب شده ‌است که آقا او را طلاق دهد، نمی‌تواند از شرط تنصیف دارایی بهره‌مند شود.

شرط چهارم استحقاق زوجه

یکی دیگر از شرایط لازم برای این ‌موضوع آن است که دارایی مرد، حاصل زندگی مشترک باشد. یعنی مردی که قبل ‌از ازدواج اموالی داشته ‌است یا حتی بعد از ازدواج به او ارثی برسد، خانم نمی‌تواند علیه او نمونه لایحه تنصیف اموال را تنظیم کند. زیرا ملاک این شرط دارایی و اموالی است که بعد از عقد نکاح به دست آمده‌ است.

شرط پنجم استحقاق زوجه

آخرین شرطی که بهتر است بدانید، این است که دارایی و اموال مرد در زمان طلاق موجود باشد. یعنی اگر زن و مرد بعد از عقد نکاح با هم اموالی به دست آورده‌اند، ولی این اموال تلف، مفقود یا فروخته شده باشد، زن نمی‌تواند برای گرفتن نصف آن‌ها علیه همسر خود اقدام و نمونه لایحه تنصیف اموال را تنظیم کند.

نکات لازم درباره نمونه لایحه تنصیف اموال

عبارت تا نصف اموال بیانگر آن است که حداکثر مالی که بعد از طلاق به خانم می‌رسد، نمی‌تواند بیشتر از نصف باشد. دادگاه با توجه به اموال مرد ممکن است کمتر از نصف اموال را برای خانم در نظر بگیرد، ولی بیشتر از آن امکان ‌پذیر نیست.

دادگاه صالح برای رسیدگی به این‌ موضوع دادگاه خانواده است. خانمی که نمونه لایحه تنصیف اموال را تنظیم می‌کند، باید لایحه را به همان دادگاهی تقدیم کند که شوهرش برای طلاق به آن‌جا مراجعه کرده‌ است.

تا زمانی‌ که حقوق مالی خانم به او داده نشود، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را برای آن‌ها صادر نمی‌کند. یعنی آقایی که برای طلاق دادن خانم به دادگاه مراجعه می‌کند، باید تمام حقوق مالی زوجه از قبیل نفقه، مهریه، اجرت‌المثل و تا نصف اموال مشترک خود را به خانم بدهد.

اگر خانمی به علت بیماری و عیوب جسمی نتواند از همسر خود تمکین کند و وظایف زناشویی خود را در مقابل او انجام دهد، همچنان مستحق دریافت تا نصف اموال آقا است. یعنی بیماری و عیوبی که خارج از اراده زوجه است، موجب محرومیت او از شرط تنصیف اموال و دارایی مرد نمی‌شود.

چه زمانی نمونه لایحه تنصیف اموال تنظیم می‌شود؟

گاهی ممکن است خانم و آقایی بعد از ازدواج به‌ طور مشترک برای یک شغل تلاش کنند. برای مثال با تاسیس یک رستوران با کمک یکدیگر برای ارتقای آن و جذب مشتری اقداماتی را انجام دهند. بعد از گذشت چندین سال، این رستوران به‌ طور بی‌سابقه‌ای مشهور می‌شود. در این حالت مرد به دلیل اختلاف با همسر خود برای طلاق دادن او به دادگاه مراجعه می‌کند. این آقا در دادگاه مدعی می‌شود که تمام اموال را قبل ‌از ازدواج به دست آورده ‌است. در این حالت خانم برای دفاع از حق خودش نمونه لایحه تنصیف دارایی را به دادگاه تقدیم می‌کند.

این خانم باید با ارائه مدارک لازم در دادگاه ثابت کند که این اموال را به ‌صورت مشترک به دست آورده‌اند. در صورتی ‌که این ‌موضوع در دادگاه محرز شود، قاضی مرد را موظف می‌کند تا نصف اموال خود را به خانم بدهد. یعنی به ‌جهت تلاش دوطرفه آن‌ها خانم نصف اموال شوهر را دریافت می‌کند. اگر مردی بدون کمک و حمایت خانم مغازه‌ای را خریداری کند. در زمان طلاق ممکن است کمتر از نصف اموال او به خانم تعلق بگیرد. یعنی کمتر از نصف دارایی او به خانم داده می‌شود.

نحوه تنظیم نمونه لایحه تنصیف اموال

اگر قصد دارید نمونه لایحه تنصیف اموال را تنظیم کنید؛ لازم است که مشخصات خود و شوهرتان را بنویسید. همچنین دلایل و توضیحات خود را به ‌طور خلاصه و بدون ابهام بیان کنید. شما می‌توانید برای اثرگذاری بیشتر نمونه لایحه تنصیف اموال ، از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، آرای وحدت رویه و نظریات مشورتی استفاده کنید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک برای این‌ موضوع تعیین تکلیف می‌کند.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه تنصیف اموال

زمانی که نمونه لایحه تنصیف اموال را تنظیم می‌کنید بهتر است که تمام دلایل و مدارک لازم را به دادگاه ارائه دهید. شما باید مدارک شناسایی خود و همسرتان را به همراه سند ازدواج به دادگاه ببرید. چنانچه شروط خود را در قرارداد دیگری ثبت کرده‌اید، می‌توانید با ارائه آن قرارداد به دادگاه به نفع خود عمل کنید. اگر همسرتان ادعا می‌کند که اموال خود را قبل‌ از عقد نکاح به دست آورده است، می‌توانید ضمن تقدیم نمونه لایحه تنصیف دارایی با ارائه مدارک مالکیت، معرفی شهود و تنظیم استشهادیه در دادگاه ثابت کنید که این دارایی بعد از عقد نکاح به مالکیت همسرتان در آمده است.

پیشنهاد ما درباره نمونه لایحه تنصیف اموال

برای رسیدگی به پرونده‌هایی با موضوع تنصیف اموال، لازم است که به محاکم قضایی مراجعه کنید. برای مراجعه به این مراکز نیز بهتر است یک لایحه در اختیار داشته باشید تا بتوانید اسناد، مدارک و تمام مواردی که تمایل دارید مطرح کنید را به صورت جامع در اختیار قاضی قرار دهید. با این تفاسیر، لایحه شما باید به صورت دقیق نوشته شود. نوشتن لایحه به آگاهی از دانش حقوقی و برخورداری از مهارت نوشتن این اوراق نیاز دارد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم نوشتن لوایح خود را به کارشناسان حقوقی یا وکلای مجرب واگذار کنید. بدون شک، ارائه یک لایحه جامع و دقیق می‌تواند در رای نهایی دادگاه تاثیر بگذارد و از حقوق شما دفاع کند.

اگر می‌خواهید تنظیم لایحه یا مشاوره حقوقی تلفنی را با وکلا و مشاوران ارشد حقوقی احتراما تجربه کنید روی هر یک از لینک‌‎های قبل بزنید. ما در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

ثبت نظر یا سوال