نکاتی که درباره لایحه چک برگشتی باید بدانید! (به همراه اسناد قابل ارائه و شیوه تنظیم لایحه)

لایحه چک برگشتی

نمونه لایحه چک برگشتی زمانی به دادگاه تقدیم می‌شود که دارنده چک از طریق دادگاه برای دریافت مبلغ چک و خسارتی که به او وارد شده است، اقدام ‌کند. چک سندی عادی است که به‌ موجب آن، صادرکننده چک، پولی را که در بانک دارد، برای خود دریافت می‌کند یا به شخص دیگری مجوز دریافت آن را می‌دهد. وقتی شخصی چکی را صادر می‌کند و آن را به فرد دیگری می‌دهد، طرف مقابل در تاریخ مندرج روی چک، می‌تواند به بانک مراجعه و مبلغ آن را دریافت کند. اگر مبلغ مورد نظر در حساب جاری صادرکننده چک موجود نباشد، چک او برگشت زده می‌شود.

در صورتی‌ که چک برگشت بخورد، دارنده چک از چهار طریق می‌تواند اقدام کند. مراجعه به دادگستری و دریافت اجراییه؛ اقدام از طریق دادگاه حقوقی؛ اقدام از طریق دادگاه جزایی و اقدام از طریق اداره ثبت؛ راه‌هایی هستند که دارنده چک می‌تواند از طریق آن‌ها حق خود را دریافت کند. ما در این مقاله این موارد را به ‌طور مجزا بررسی می‌کنیم. نمونه لایحه چک برگشتی در مواقعی به دادگاه تقدیم می‌شود که دارنده چک، از طریق دادگاه حقوقی یا جزایی برای احقاق حق خود، تلاش می‌کند. در زمان دریافت اجرائیه از دادگاه و اجراییه اداره ثبت، به تقدیم نمونه لایحه دفاعیه چک برگشتی و سایر اقدامات مربوط به دادرسی نیاز نیست. این لایحه، یکی از انواع لایحه چک محسوب می‌شود.

تعریف لایحه چک برگشتی از ابعاد مختلف؛ مفهوم‌ شناسی این لایحه

چک یکی از اسناد تجاری است که برای معاملات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. چک سندی عادی محسوب می‌شود که دارای سر رسید ‌است. یعنی در تاریخ درج‌ شده روی چک، دارنده چک می‌تواند برای دریافت مبلغ مورد نظر اقدام کند. امروزه با تغییرات قانون جدید چک، چک‌ها به ‌صورت متحدالشکل و چک صیادی هستند. برای صادر کردن چک لازم است که مشخصات صادرکننده، مشخصات و مبلغ چک در سامانه صیاد وارد شود. یعنی تایید و انتقال چک‌های صیادی باید در سامانه ثبت شود. بر خلاف گذشته که صادر کننده چک در هر موقعیتی می‌توانست چکی صادر کند و آن را به دارنده تحویل دهد، امروزه باید قبل از نقل‌ و انتقال چک یا قبل از هر اقدامی، چک مورد نظر در این سامانه ثبت شود.

شیوه‌های پیگیری چک برگشتی

در ادامه به شیوه‌های پیگیری چک برگشتی اشاره خواهیم کرد و درباره هر کدام توضیحاتی را بیان می‌کنیم:

ارائه لایحه چک برگشتی از طریق دادگاه حقوقی

زمانی ‌که چک برگشت می‌خورد، دارنده چک می‌تواند از طریق دادگاه حقوقی علیه صادر کننده چک، طرح دعوا کند. سپس با تشکیل جلسات دادرسی، نمونه لایحه چک برگشتی را تنظیم و تقدیم کند. او در متن لایحه چک برگشتی حقوقی درباره مبلغ، تاریخ چک، مشخصات چک و مشخصات صادرکننده چک توضیحات کامل را ارائه می‌دهد. پس ‌از آن، از قاضی تقاضا می‌کند مرتکب را به جبران خساراتی که وارد کرده است و پرداخت مبلغ مندرج در چک ملزم کند. قاضی بعد از بررسی مدارکی که ارائه ‌شده است و با توجه به محتوای لایحه چک برگشتی حقوقی در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

ارائه لایحه چک برگشتی از طریق دادگاه جزایی

زمانی ‌که چک برگشت می‌خورد، با وجود شرایطی، دارنده چک می‌تواند از طریق دادگاه جزایی اقدام کند. در صورتی ‌که تاریخ چک به‌روز باشد یا چک بدون هیچ نوشته‌‎ای، فقط امضا ‌شده باشد یا چک دارای مدت و زمان سر رسید باشد، دارنده این چک نمی‌تواند از طریق دادگاه جزایی اقدام کند. در صورت مشروط بودن چک نیز اقدام از طریق دادگاه جزایی ممکن نیست. اگر دارنده چک بتواند با وجود شرایط جزایی، ثابت کند که چک برگشت خورده ‌است، دادگاه صادر کننده را به مجازات مقرر و جبران خسارتی که وارده شده است، محکوم می‌کند. لایحه چک کیفری ، لایحه‌ای است که برای این شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراجعه به اداره ثبت

راه دیگر برای دریافت مبلغ چک برگشتی، مراجعه به اداره ثبت است. در این حالت، اداره ثبت اموال صادرکننده چک را توقیف و اجراییه مربوطه به آن را صادر می‌کند.

درخواست اجراییه دادگستری

درخواست اجراییه از طریق دادگستری، جدیدترین شیوه‌ای است که بر اساس قانون جدید چک مطرح ‌شده است و در آن نیازی به تقدیم نمونه لایحه چک برگشتی و تشکیل جلسات دادرسی نیست. در این حالت، دارنده چک به‌ همراه گواهی بانک به مرجع صالح مراجعه می‌کند و با ارائه مشخصات چک، صدور اجراییه و توقیف اموال صادر کننده را درخواست می‌کند. در این روش، روند احقاق حق دارنده چک، با سرعت ‌عمل بیشتری انجام می‌شود. لذا افراد بیشتر این روش را برای دریافت مبلغ چک برگشتی انتخاب می‌کنند زیرا با توجه به اهمیتی که در قانون جدید چک، به صدور اجراییه داده ‌شده و همچنین به جهت اینکه بخش گسترده‌ای از خدمات سایت و سامانه به این ‌موضوع اختصاص داده شده است، بدون نیاز به تقدیم نمونه لایحه دفاعیه چک برگشتی و سایر مراحل دادرسی، با صدور اجراییه این ‌موضوع پیگیری می‌شود.

مدارک شایسته برای نمونه لایحه چک برگشتی

زمانی‌ که نمونه لایحه چک برگشتی را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که ضمن آن، مدارک و دلایل مناسبی را ارائه دهید تا بتوانید درخواست خود را مطرح کنید. به یاد داشته باشید که باید گواهی عدم پرداخت چک، مدارک و مشخصات مربوط به آن را به دادگاه ببرید. همچنین باید مدارک شناسایی خود را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که در دادگاه جزایی، علیه شما نمونه لایحه چک برگشتی تنظیم‌ شده است، می‌توانید با ارائه مدارکی مانند مشروط بودن چک و موارد دیگری مانند آن، ثابت کنید که این چک فاقد جنبه جزایی است. قاضی با بررسی مدارکی که از هر دو طرف ارائه‌ شده است و بر اساس محتوای نمونه لایحه چک برگشتی، در این ‌رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

طریقه نگارش نمونه لایحه چک برگشتی

اگر قصد دارید نمونه لایحه چک برگشتی را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل را در این لایحه بنویسید. پس ‌از آن، درباره مشخصات چک، مبلغ و تاریخ آن به ‌طور کامل توضیح دهید. بهتر است که متن لایحه چک برگشتی را به‌ صورت خلاصه و کوتاه بنویسید تا در زمان دادگاه صرفه‌جویی شود. شما می‌توانید توضیحات خود در متن لایحه چک برگشتی را در قالب بندهای مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. به دلیل اینکه مخاطب نمونه لایحه چک برگشتی قاضی دادگاه است، توصیه می‌شود که توضیحات خود را با زبان قانون بیان کنید. برای این کار می‌توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید.

استفاده از مواد قانونی مناسب، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه موجب تاثیرگذاری بهتر متن لایحه برای چک برگشتی می‌شود. در انتهای نمونه لایحه چک برگشتی ، درخواست اصلی خود، مبنی ‌بر پرداخت خسارات وارده و دریافت مبلغ مندرج در چک را بنویسید. قاضی بر اساس محتوای نمونه لایحه چک برگشتی و با توجه به مدارکی که ارائه‌ شده است، در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

رای وحدت رویه مرتبط با نمونه لایحه چک برگشتی ؛ شماره 812 مورخ 1/4/1400

براساس این رأی وحدت رویه و مطابق قانون صدور چک، صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج روی آن، وجوهی معادل مبلغ نوشته ‌شده را در بانک محال علیه داشته باشد. در صورت تاخیر در تادیه مبلغ چک، مبنای محاسبه خسارت تأخیر پرداخت، تاریخ چک است. به ‌این ‌ترتیب مقررات مربوط به تاخیر خسارت مبلغ چک، به‌ طور خاص درباره چک وضع شده و براساس آن محاسبه می‌شود. بنابراین خسارات تاخیر تادیه چک از شمول قانون آیین دادرسی مدنی خارج است و مقررات خاص خود را دارد.

در نظر داشته باشید

لازم است برای پیگیری شکایت خود در رابطه با چک برگشتی، در نظر داشته باشید که برای حضور در مراجع قضایی از جمله دادگاه، به ارائه یک لایحه مناسب نیاز دارید. نکته دارای اهمیت دیگر این است که، این لوایح باید توسط مشاوران حقوقی و وکلای با تجربه تهیه و تنظیم شوند. تیم احتراما با در اختیار داشتن مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای مجرب، مسئولیت نوشتن لایحه مورد نظر شما را به عهده می‌گیرد. برای این اقدام کافی است که درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی و در صورت تمایل در بخش تنظیم لایحه ثبت کنید.

تنظیم لایحه چک از طرف شاکیتنظیم لایحه چک از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال