لایحه کلاهبرداری و نکات مهم تنظیم و نوشتن متن لایحه در مورد کلاهبرداری

لایحه کلاهبرداری

کلاهبرداری یکی از جرائم مهم و قدیمی محسوب می‌شود. کلاهبرداری موجب ورود ضرر مالی به دیگران می‌شود. از این ‌جهت قانون‌گذار برای آن مجازاتی را تعیین کرده ‌است. کلاهبرداری به این معنی است که شخصی از راه فریب دادن دیگران، اموال آن‌ها را ببرد. این فریب ممکن است با استفاده از وسایل متقلبانه یا با استفاده از نام یا عناوین جعلی باشد. به این شیوه که مرتکب برای فریب دادن دیگران، اقداماتی را انجام می‌دهد که مردم با رضایت، اموال خود را به او می‌دهند. در این شرایط زیان ‌دیده می‌تواند نمونه لایحه کلاهبرداری را علیه مرتکب تنظیم کند و به دادگاه ارائه دهد.

کلاهبرداری یک بزه مرکب محسوب می‌شود. یعنی برای تحقق بزه فریب دادن، نیاز به وسایل متقلبانه و بردن مال دیگری است. در صورتی‌ که هر کدام از این موارد وجود نداشته باشد، این بزه محقق نشده ‌است. یعنی اگر شخصی بدون اینکه دیگران را فریب دهد یا تقلبی در کار باشد، مال دیگری را ببرد، این ‌موضوع مشمول جرم کلاهبرداری نمی‌شود.

استفاده از نام یا عنوان جعلی به این صورت است که شخصی با استفاده از نام دیگری، خودش را شخص مهمی معرفی می‌کند. مانند اینکه شخصی به دروغ خودش را رئیس یک اداره معرفی کند. در این حالت او با سوءاستفاده از اعتماد مردم، اموال آن‌ها را تصاحب می‌کند. در این شرایط افراد زیان ‌دیده می‌توانند علیه او، نمونه لایحه برای کلاهبرداری را تنظیم کنند و به دادگاه ارائه دهند. قاضی پس ‌از مطالعه محتوای لایحه در مورد کلاهبرداری و بررسی مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

شرایط لازم برای تحقق کلاهبرداری

برای تحقق کلاهبرداری، لازم است که مرتکب با توسل به وسایل متقلبانه، موجب فریب دیگری شود، سپس مال او را ببرد. در این شرایط بزه‌ دیده می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه کلاهبرداری برای احقاق حق خود اقدام کند. منظور از وسایل متقلبانه، مؤسسه، دفتر یا مدارکی است که این شخص بر اساس آن‌ها خودش را معرفی می‌کند.

در این بزه، فریب بزه دیده و بی‌اطلاعی او از کذب بودن وعده‌های کلاهبردار، ضروری است. یعنی اگر شخصی با علم و آگاهی نسبت ‌به دروغ بودن سخنان کلاهبردار، اموالش را به او بدهد، این بزه محقق نشده ‌است. زیرا این شخص از موضوع اطلاع داشته ‌است. برای تحقق کلاهبرداری، لازم است که نتیجه مورد نظر حاصل شود. یعنی اگر این شخص، با وسایل متقلبانه، خودش را مدیر یک شرکت معرفی کند، ولی طرف مقابل این ‌موضوع را قبول نکند و اموالش را به او ندهد در این حالت کلاهبرداری، محقق نشده‌ است.

انواع کلاهبرداری

کلاهبرداری در قانون به دو نوع ساده و مشدد تقسیم شده ‌است.

کلاهبرداری ساده، زمانی است که یک شخص عادی با توسل به وسایل متقلبانه و اعمال فریب‌کارانه، دیگری را فریب دهد و مال او را ببرد، این کلاهبرداری، ساده محسوب می‌شود. مانند اینکه یک شخص عادی، خودش را کارمند یکی از کارخانه‌های ماشین سازی معرفی کند. او به مردم وعده می‌دهد که می‌تواند بدون ثبت‌نام در سایت، ماشین‌های مورد نظر آن‌ها را تحویل دهد.

این افراد برای اینکه زودتر ماشین مورد نظر خود را تحویل بگیرند به او اعتماد می‌کنند. سپس مبلغ لازم را به این شخص پرداخت می‌کنند. مرتکب بعد از اینکه مبالغ را دریافت کرد، متواری می‌شود. در این شرایط، زیان‌دیده‌ها با تنظیم لایحه در خصوص کلاهبرداری و تقدیم آن به دادگاه، از قاضی درخواست می‌کنند که به خواسته آن‌ها رسیدگی کند.

نکات مهم درباره نمونه لایحه کلاهبرداری

کلاهبرداری مشمول مرور زمان نمی‌شود. یعنی برای پیگیری این بزه، محدودیت زمانی وجود ندارد. اگر شخصی چند سال گذشته اموال شما را از راه فریب و نیرنگ برده است و حالا پیدا شده است، شما می‌توانید علیه او نمونه لایحه کلاهبرداری را تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید.

برای تحقق کلاهبرداری بی‌اطلاعی مال ‌باخته لازم است. یعنی اگر شخصی باشد که از متقلبانه بودن وسایل ارتکاب کلاهبرداری و دروغ بودن سخنان مرتکب، مطلع باشد و مالی را به بزه‌کار بدهد، این بزه محقق نشده ‌است. در این صورت مال‌باخته نمی‌تواند تنظیم لایحه کلاهبرداری را علیه مرتکب انجام دهد.

در صورتی‌ که مرتکب کلاهبرداری، از کارکنان دولت یا افراد وابسته به آن‌ها باشد، این شخص به انفصال دائم یا موقت محکوم می‌شود.

اگر میزان مالی که کلاهبرداری شده ‌است، بیشتر از 100 میلیون تومان باشد، این بزه غیر قابل گذشت است. یعنی نیاز به شاکی یا مدعی خصوصی ندارد. حتی با گذشت شاکی، دادستان به ‌عنوان مدعی‌العموم این بزه را پیگیری می‌کند.

اگر میزان مال موضوع کلاهبرداری کمتر از صد میلیون تومان باشد، این بزه قابل گذشت است. یعنی با گذشت شاکی، دادرسی و مجازات متوقف می‌شود.

یکی از ارکان بزه کلاهبرداری، بردن مال دیگری محسوب می‌شود. یعنی اگر شخصی مال متعلق به خودش را به هر طریقی از دیگری بگیرد، این بزه محقق نشده ‌است.

چه زمانی نمونه لایحه کلاهبرداری تنظیم می‌شود؟

زمانی ‌که شخصی با اقدامات فریب‌کارانه، مال شما را ببرد، می‌توانید برای مجازات او و پس گرفتن مال خود، نمونه لایحه برای کلاهبرداری را تنظیم کنید. قاضی با بررسی مدارک و دلایل در این ‌مورد تصمیم‌ گیری می‌کند.

یک مثال برای کاربرد این لایحه

شما برای ادامه تحصیل، قصد مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی را دارید و به یک مؤسسه مهاجرتی مراجعه می‌کنید. مدیر مؤسسه با سخنان خود و ارائه مدارک جعلی، شما را امیدوار می‌کند که اقدامات لازم برای مهاجرت به کشور مورد نظرتان را انجام می‌دهد. این شخص از شما مبلغ قابل ‌توجهی را دریافت می‌کند. بعد از اینکه به مؤسسه مراجعه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این وعده‌ها به بسیاری از افراد دیگر هم داده شده‌ است، ولی عملی نمی‌شوند. در این حالت شما می‌توانید با مراجعه به دادگاه، نمونه لایحه کلاهبرداری را تنظیم کنید.

نحوه نوشتن لایحه کلاهبرداری

برای اینکه مالی که کلاهبردار از شما برده است را پس بگیرید، لازم است که نمونه لایحه کلاهبرداری را به دادگاه تقدیم کنید. برای نوشتن لایحه کلاهبرداری لازم است که ابتدا مشخصات خود و طرف مقابل را وارد کنید. بعد از آن توضیحات خود را به‌ صورت ساده، خلاصه و مرتب بنویسید. توضیحات را در قالب پاراگراف‌های کوتاه، منظم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. به دلیل اینکه قاضی، مخاطب لایحه در مورد کلاهبرداری است، بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید.

شما می‌توانید در متن لایحه کلاهبرداری از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه استفاده کنید. در این‌ صورت اعتبار و کاربرد نمونه لایحه کلاهبرداری بیشتر می‌شود. در پایان، خواسته خود را مبنی ‌بر رد مال و مجازات بزهکار بنویسید. قاضی بعد از مطالعه متن لایحه کلاهبرداری و بررسی مدارک و دلایل در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

نمونه لایحه کلاهبرداری و اسناد و مدارک مرتبط با آن

برای ‌اینکه بتوانید ارتکاب کلاهبرداری توسط طرف مقابل را ثابت کنید، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه کلاهبرداری دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که رسیدهای پرداختی به کلاهبردار را در اختیار دارید، می‌توانید با ارائه آن‌ها به دادگاه، این‌ موضوع را ثابت کنید. همچنین شما می‌توانید ضمن نوشتن لایحه کلاهبرداری یک استشهادیه از افراد مطلع تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید. در صورتی‌ که برای ثابت کردن ادعای خود، شاهدی دارید، می‌توانید با معرفی او به دادگاه، به قاضی در صدور رای کمک کنید. چنانچه بزهکار، خودش به کلاهبرداری اقرار کند، این ‌موضوع به نفع شما خواهد بود. قاضی بعد از مطالعه محتوای نمونه لایحه کلاهبرداری و بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

نظریه مشورتی شماره 7/99/476 مورخ 25/4/1399

مطابق این نظریه مشورتی، چنانچه شخصی مرتکب کلاهبرداری‌های متعددی شده باشد، فقط یک بار جزای نقدی برای او تعیین می‌شود. یعنی برای او به میزان بیشترین مبلغی که کلاهبرداری‌ کرده است، مجازات جزای نقدی تعیین خواهد شد. دلیل این موضوع این است که مطابق قانون چنانچه جرائم ارتکابی مختلف نباشد، فقط یک مجازات تعیین می‌شود. در مورد این شخص نیز، چون مرتکب کلاهبرداری‌های متعدد شده، بزه واحدی صورت گرفته است. بنابراین با توجه به مبلغ بیشترین کلاهبرداری، جزای نقدی او تعیین می‌شود.

برای این لایحه پیشنهادی داریم!

کلاهبرداری در هر جامعه‌ای می‌تواند به عنوان یکی از انواع اقدامات مجرمانه مرسوم باشد. کشور ما نیز از این موضوع استثنا نیست. تیم حقوقی احتراما به عنوان مرجع تخصصی لایحه با ارائه خدمات تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی در خدمت شما خواهد شد.

تنظیم لایحه کلاهبرداری از طرف شاکیتنظیم لایحه کلاهبرداری از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال