لایحه طلاق غیابی و همه نکاتی که باید درباره این لایحه بدانید!

لایحه طلاق غیابی

خانواده به ‌عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی شناخته می‌شود. همواره به زوجین توصیه می‌شود که برای حفظ خانواده و جایگاه آن تلاش کنند. در زندگی مشترک گاهی شرایطی به وجود می‌آید که زوجین ناچار به طلاق می‌شوند. گاهی ممکن است شوهری بدون علت موجه ماه‌ها یا سال‌ها خانه‌ خود را ترک کند. در این حالت همسر او می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی از قاضی تقاضا کند که به ‌صورت غیابی طلاق بگیرد. این لایحه یکی از انواع مهم لایحه دفاعیه طلاق است. اگر شما هم قصد دارید نمونه لایحه طلاق غیابی را تنظیم کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

قانون اختیار طلاق را به شوهر داده است. در موارد محدودی به خانم هم اجازه داده شده است که برای طلاق اقدام کند. زمانی که خانم تقاضای طلاق خود را در دادگاه مطرح می‌کند، ممکن است بدون حضور آقا و در غیاب او طلاق داده شود. شرایطی که خانم به موجب آن‌ها می‌تواتد تقاضای طلاق دهد را در ادامه بیان می‌کنیم:

مفقودالاثر بودن شوهر و لایحه طلاق غیابی

یکی از مواردی که خانم می‌تواند تقاضای طلاق خود را در دادگاه مطرح کند؛ زمانی است که شوهرش غایب مفقودالاثر باشد. زمانی ‌که شوهر ۴ سال تمام منزل مشترک را ترک کرده باشد و هیچ آدرسی از او نباشد، به‌ عنوان مفقودالاثر شناخته می‌شود. البته برای صدور گواهی عدم امکان سازش در این نوع طلاق، دادگاه چند مرحله، مفقودی این آقا را آگهی می‌کند. اگر در طول یک‌ سال هیچ خبری از آقا نشود، دادگاه به مفقودالاثر بودن او رای می‌دهد. در این شرایط، خانم می‌تواند برای طلاق غیابی اقدام کند و با تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی و بیان شرایط خود و ارائه گواهی مفقودالاثر بودن آقا، از قاضی تقاضا ‌کند که اجازه طلاق او را صادر کند. در این حالت، خانم بدون حضور آقا می‌تواند طلاق بگیرد.

سختی و مشقت در زندگی

زمانی ‌که خانم به ‌علت سختی و دشواری قادر به ادامه زندگی مشترک نباشد، می‌تواند برای طلاق اقدام کند. این مشقت می‌تواند به علت غیبت آقا به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در یک‌ سال باشد. همچنین محکومیت شوهر به حبس ۵ سال یا بیشتر یا ضرب ‌و شتم و اعتیاد شوهر، می‌توانند از مواردی باشند که خانم با وجود آن‌ها بتواند طلاق خود را از دادگاه تقاضا کند. در این شرایط، خانم با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی درباره شرایط سخت خود توضیحات کاملی را ارائه می‌دهد. قاضی در صورت احراز شرایط خانم، اجازه طلاق او را صادر می‌کند.

عدم پرداخت نفقه

وقتی که شوهر به‌ صورت عمدی از پرداخت نفقه همسر و فرزندان خود، خودداری می‌کند، همسر او می‌تواند از قاضی تقاضا کند که او را به پرداخت نفقه اجبار کند. ممکن است این عدم پرداخت نفقه به علت اختلاف زوجین با یکدیگر باشد، در این‌ صورت، شوهر حتی پس ‌از دستور دادگاه، نفقه همسرش را پرداخت نمی‌کند. همچنین ممکن است شوهری به‌ علت ناتوانی از پرداخت نفقه احتیاجات همسر خود را برطرف نکند. در این شرایط خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی از قاضی تقاضا کند که با طلاق او موافقت کند. دادگاه بعد از بررسی دلایل و مدارک، آقا را مجبور می‌کند که همسر خود را طلاق دهد. اگر شوهر برای طلاق همسر حاضر نشود، خانم در غیاب او نیز می‌تواند طلاق بگیرد.

وکالت در طلاق و لایحه طلاق غیابی

گاهی ممکن است زوجین در هنگام عقد نکاح، شروط و توافقاتی را با هم تعیین کرده باشند. یکی از این شرایط وکالت در طلاق است. برای مثال، شوهر به همسرش می‌گوید: اگر در طول زندگی مشترک تو را آزار دادم و کتک زدم می‌توانی با وکالت در طلاقی که به تو داده‌ام، از من طلاق بگیری. همچنین ممکن است شرط شود که اگر شوهر، همسر دوم اختیار کند، خانم از او طلاق بگیرد. در این حالت اگر آقا از شرط خود تخلف کند، خانم می‌تواند با استفاده از وکالتی که به او داده ‌شده است، از آقا طلاق بگیرد. برای این کار لازم است که به دادگاه مراجعه کند، سپس با تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی و ارائه وکالت‌نامه خود، از دادگاه تقاضا کند که او را طلاق دهد. در این حالت، خانم بدون حضور شوهر هم می‌تواند طلاق بگیرد.

نکات مهم درباره نمونه لایحه طلاق غیابی

زمانی‌ که شما نمونه لایحه طلاق غیابی را تنظیم می‌کنید و به دادگاه ارائه می‌دهید، این ‌موضوع باعث محرومیت از حقوق مالی شما نمی‌شود. یعنی شما در هر حالت مستحق دریافت مهریه، نفقه و اجرت‌المثل خود خواهید بود. حتی اگر شوهر شما غایب مفقودالاثر باشد، دادگاه با نصب امین برای اموال او حقوق مالی شما را پرداخت می‌کند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که اگر شوهر شما به‌ علت موجه غیبت کرده باشد، شما نمی‌توانید به دادگاه تقاضای طلاق غیابی دهید. برای مثال، اگر آقا به‌ علت شرایط اشتغال خود مجبور است که ۶ ماه از سال را در کشتی و روی دریا باشد، شما نمی‌توانید علیه او نمونه لایحه طلاق غیابی را تنظیم کنید. زیرا غیبت او موجه محسوب می‌شود.

نکته دیگری که لازم است بدانید این است که اگر مصداق دشواری و سختی شرایط زندگی شما در مواد قانون نباشد، ولی این مشقت برای دادگاه احراز شود، دستور طلاق غیابی شما صادر می‌شود. زیرا مثال‌هایی که در مورد مشقت و سختی بیان شده است، جنبه تمثیلی دارد.

چه زمانی نمونه لایحه طلاق غیابی تنظیم می‌شود؟

زمانی‌ که زندگی مشترک برای خانم سخت و دشوار شود یا شوهر او غایب مفقودالاثر باشد، می‌تواند از آقا جدا شود. در این شرایط نیازی به حضور شوهر نیست. گاهی ممکن است شوهر به ‌علت اعتیاد شدید خود با افرادی در ارتباط باشد که دارای مشکلات اخلاقی و اجتماعی هستند. رفت‌ و آمد این افراد در خانه‌ای که خانم در آنجا زندگی می‌کند، به مشکلات اعتیاد آقا می‌افزاید. در این موقعیت، خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی‌ از قاضی تقاضا کند که او را طلاق دهد. قاضی بعد از احراز شرایط لازم، گواهی عدم امکان سازش را برای زن و شوهر صادر می‌کند. در صورتی ‌که شوهر برای طلاق حاضر نشود، در غیاب او، خانم طلاق داده خواهد شد.

کاربرد نمونه لایحه طلاق غیابی

زندگی مشترک زوجین باید محلی برای آرامش و آسایش آن‌ها باشد. گاهی ممکن است شوهر با غیبت خود موجب سخت شدن شرایط برای همسر و فرزندانش شود. اگر آقا ۴ سال زندگی مشترک خود را رها کرده باشد، همسرش می‌تواند برای طلاق از او اقدام کند. بعد از این‌ که غایب مفقودالاثر بودن شوهر برای دادگاه احراز شود، خانم می‌تواند از او طلاق بگیرد. برای این کار لازم است که نمونه لایحه طلاق غیابی تنظیم و به دادگاه تقدیم شود.

در واقع کاربرد نمونه لایحه طلاق غیابی برای این است که ثابت شود، خانم محکوم به تحمل مصائب و زجر کشیدن در زندگی نیست. خانمی که همسرش زندگی مشترک را ترک کرده است، نمی‌تواند بلاتکلیف بماند. قانونگذار با اجازه‌ دادن برای طلاق غیابی؛ حمایت خود را از این خانم اعلام کرده‌ است.

نحوه تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی

اگر می‌خواهید نمونه لایحه طلاق غیابی تنظیم کنید، ابتدا باید نام و مشخصات خود و همسرتان را بنویسید. لازم است که به آدرس دقیق همسرتان اشاره کنید. اگر همسر شما غایب مفقودالاثر باشد، باید آدرس آخرین اقامتگاه او را بنویسید. هنگام بیان مشکلات و مسائل خود، از طولانی شدن عبارات خودداری کنید. خلاصه ‌نویسی موجب می‌شود که به نمونه لایحه طلاق غیابی شما بهتر رسیدگی کنند. برای تنظیم نمونه لایحه طلاق غیابی می‌توانید از مواد قانونی، آیات، روایات، آرای وحدت رویه، نظریات مشورتی و قواعد فقهی استفاده کنید. در این ‌صورت اعتبار نمونه لایحه طلاق غیابی شما بیشتر خواهد شد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی احتراما، مرجع تخصصی تنظیم لایحه است. شما می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید یا درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید تا وکلا و کارشناسان ارشد حقوقی رکلا با شما تماس بگیرند.

تنظیم لایحه طلاق غیابی

ثبت نظر یا سوال