لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج ؛ چه زمانی و با چه محتوایی به دادگاه داده شود؟

لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج

نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج یکی از لوایحی است که امکان تقدیم آن به دادگاه خانواده و دادگاه کیفری وجود دارد. یعنی این ‌موضوع هم از لحاظ جنبه کیفری و هم از جنبه حقوقی قابل پیگیری است. تدلیس در ازدواج موضوع بسیار مهمی است که موجب فسخ نکاح و مجازات حبس برای مجرم می‌شود. احتمالاً شما هم در اطراف خود یا در رسانه‌ها افرادی را ملاحظه کرده‌اید که برای ازدواج با فرد مورد نظرشان دست به هر کاری می‌زنند. یعنی ممکن است آقا با کاشت مو و خانم با جراحی‌های زیبایی تلاش کنند، تا مورد پسند طرف مقابل قرار بگیرد. این موارد تا جایی ‌که با نیرنگ همراه نباشند، به ‌عنوان تدلیس محسوب نمی‌شوند.

تدلیس مربوط به زمانی است که شخصی یک عیب یا بیماری دارد و آن را پنهان می‌کند، یا اینکه خود را به دروغ شخصی معرفی می‌کند که مورد پسند خانم باشد. مانند اینکه فردی می‌داند به ‌علت بیماری‌، امکان بچه‌دار شدن برای او وجود ندارد و با پنهان ‌کاری این‌ موضوع با فرد مورد نظرش ازدواج می‌کند. در صورتی که بعد از ازدواج، طرف مقابل این موضوع را متوجه شود، می‌تواند علیه همسر خود در دادگاه اقدام کند. اگر مبنای ازدواج آن‌ها بر اساس این مساله باشد، ممکن است که موجبات فسخ نکاح آن‌ها میسر شود.

در مثال دیگر، ممکن است که شخصی به دروغ، خود را رئیس اداره معرفی کند تا طرف مقابل برای ازدواج با او ترغیب شود. چنانچه طرف مقابل، نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج یا لایحه فریب در ازدواج را علیه او تنظیم کند، ممکن است سبب فسخ نکاح یا مجازات حبس برای تدلیس کننده شود.

ماهیت تدلیس چیست؟ + انواع آن

تدلیس در لغت به‌ معنای ظلمت و تاریکی است. معنای دیگر آن فریفتن، پوشاندن و پنهان کردن عیب است. تدلیس کننده حقیقت را پنهان می‌کند و یک موضوع غیر واقعی را برای طرف مقابل به‌ عنوان واقعیت نشان می‌دهد. تدلیس در حقوق به معنی فریفتن طرف مقابل به وسیله گفتار یا پنهان کردن عیب با هدف ترغیب او برای نوشتن قرارداد است. عمل تدلیس در عقد نکاح هم معنایی نزدیک به این ‌موضوع دارد. در عقد نکاح تدلیس به سه صورت قابل‌ تصور خواهد بود. در ادامه درباره انواع تدلیس توضیح خواهیم داد:

تدلیس در عیوب

اولین مورد آن تدلیس در عیوب است. این‌ موضوع زمانی رخ می‌دهد که شخصی عیب خود را از طرف مقابل، پنهان می‌کند. مانند، اینکه مردی عقیم باشد و این‌ موضوع را از همسرش پنهان کند. در این حالت بعد از عقد نکاح، خانم با اطلاع از این ‌موضوع، می‌تواند نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج را علیه همسر خود تنظیم کند و به دادگاه ارائه دهد.

تدلیس در صفت و لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج

نوع دیگری از تدلیس، در شرط صفت است. یعنی صفتی بین زوجین شرط شده باشد و عقد بر مبنای وجود آن واقع شود. چنانچه بعد از ازدواج معلوم شود که طرف مقابل فاقد این صفت بوده‌ است، این‌ موضوع موجب فسخ نکاح یا مجازات تدلیس کننده می‌شود. تحصیلات، شغل، موقعیت اجتماعی و مواردی مانند آن از نمونه‌های شرط صفت هستند. ممکن است خانمی شرط ‌کند که همسر او وکیل پایه یک دادگستری باشد و آقا به دروغ خودش را وکیل معرفی ‌کند. بعد از عقد مشخص می‌شود که این آقا وکیل نبوده‌ است. در این حالت خانم می‌تواند برای مجازات او نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج را به دادگاه کیفری تقدیم کند. قاضی در صورت احراز شرایط، ممکن است به مجازات حبس برای این مرد حکم ‌دهد.

نوع سومِ تدلیس در لایحه تدلیس در ازدواج

نوع دیگری از تدلیس خارج از این موارد است. این موضوع مربوط به مواردی است که در زمان عقد، معمولاً در مورد آن صحبت نمی‌شود. مانند اینکه یکی از زوجین دندان مصنوعی داشته باشد و این ‌موضوع را مطرح نکند. همچنین زمانی‌ که زوج یا زوجه دست یا پای مصنوعی دارد یا اینکه خانم مو نداشته باشد و از کلاه‌ گیس استفاده کند. این موارد نیز با احراز شرایط لازم، ممکن است موجب فسخ نکاح شود.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج

فسخ نکاح یکی از راه‌های اتمام زندگی مشترک زوجین است. فسخ نکاح به علل مختلفی محقق می‌شود. تدلیس یکی از مواردی است که زوجین می‌توانند بر مبنای آن برای فسخ نکاح اقدام کنند. کاربرد نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج ، جایی است که شخصی با نیرنگ خود، موجب شده باشد که طرف مقابل برای ازدواج با او ترغیب شود. فردی که به‌ علت تدلیس طرف مقابل، به ازدواج با او راضی شده‌ است، می‌تواند برای فسخ نکاح اقدام کند. این شخص برای این کار نیاز دارد که یک نمونه لایحه تدلیس در ازدواج را به دادگاه خانواده تقدیم کند.

البته این شخص باید بتواند ثابت کند که از تدلیس طرف مقابل بی ‌اطلاع بوده‌ است. به ‌عنوان مثال، خانم یک بیماری دارد و آن را از همسرش پنهان می‌کند تا بین آن‌ها عقد نکاح واقع شود اما این مرد از طریق یکی از دوستان خانم از این موضوع مطلع می‌شود. در این حالت مرد نمی‌تواند بعد از عقد نکاح برای فسخ نکاح علیه خانم نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند زیرا از این‌ موضوع مطلع بوده‌ است.

نحوه تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج

چنانچه قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج را تنظیم کنید، لازم است که ابتدا مشخصات خود و همسرتان را به‌ همراه آدرس بنویسید. بعد از آن توضیحات خود را در مورد تدلیس همسرتان به‌ صورت کامل و دقیق بیان کنید. سعی کنید از طولانی شدن توضیحات و نوشتن مطالب غیر ضروری خودداری کنید. شما می‌توانید در متن نمونه لایحه تدلیس در ازدواج از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه استفاده کنید. با رعایت این موارد، کاربرد و تاثیر آن بیشتر است. در انتهای نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج خواسته خود را مبنی‌ بر فسخ نکاح یا مجازات تدلیس کننده، بنویسید. در صورتی ‌که تدلیس همسرتان در دادگاه ثابت شود، دادگاه حکم مناسب را در این ‌مورد صادر می‌کند.

استناد به مدارک در نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج

مهم‌ترین موضوع برای اثبات تدلیس همسر شما، ارائه دلایل و مدارک لازم در این زمینه است. در صورتی‌ که تدلیس به ‌صورت پنهان‌کاری بیماری یا عیوب بوده‌ است، می‌توانید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج با ارائه مدارک پزشکی، این‌ موضوع را در دادگاه ثابت کنید. اگر تدلیس او در زمینه موقعیت شغلی یا تحصیلات عالی یا داشتن صفات یا ویژگی‌های خاصی بوده‌ است، می‌توانید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج با معرفی شاهد و ارائه مدارک تحصیلی یا شغلی او این ‌موضوع را در دادگاه مطرح کنید.

تنظیم استشهادیه نیز در این‌ مورد می‌تواند به شما کمک کند. یعنی افراد مطلع با امضای استشهادیه، خلاف واقع بودن صحبت‌های همسر شما را تایید می‌کنند. در صورتی‌ که تدلیس ‌کننده متأهل باشد و خود را شخص مجرد معرفی کند، شما می‌توانید با ارائه مدارک شناسایی، سند نکاح، یا با معرفی همسر سابق این شخص به‌ عنوان شاهد، این موضوع را در دادگاه ثابت کنید. قاضی بعد از بررسی محتوای نمونه لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج و مدارکی که ارائه ‌شده است در این ‌رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

پیشنهاد خدمات حقوقی برای این موضوع

بدون شک لازم است با شخص مطلع در حوزه مسائل حقوقی مشورت کنید و پس از آگاهی کامل از جنبه‌های قانونی، نسبت به ارائه لایحه به دادگاه اقدام شود. لذا توصیه می‌کنیم حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه استفاده کنید.

ثبت نظر یا سوال