لایحه فریب در ازدواج و همه بایدها و نبایدهای آن

لایحه فریب در ازدواج

صداقت را از اصول مهم برای ازدواج در نظر می‌گیرند. اما گاهی ممکن است ازدواج دو نفر با یکدیگر با فریب یکی از آن‌ها توسط طرف مقابل همراه شود. این ‌موضوع موجب می‌شود فردی که فریب‌ خورده است، با تنظیم نمونه لایحه فریب در ازدواج از دادگاه تقاضا کند که به این پرونده، رسیدگی شود. در مواقعی که شخصی با فریب دادن طرف مقابل او را برای ازدواج با خودش راضی کند، این ‌موضوع امکان دارد موجب فسخ نکاح شود. زیرا قانون‌گذار به شخصی که برای ازدواج فریب ‌خورده و راضی به ازدواج با طرف مقابل شده ‌است، این حق را می‌دهد تا برای فسخ نکاح اقدام کند.

فسخ نکاح یکی از راه‌های انحلال نکاح و پایان دادن ازدواج است. البته فسخ دشواری‌های طلاق را ندارد. در صورتی‌ که ثابت شود خانم یا آقایی در هنگام ازدواج با توجه به گفتار یا اعمال طرف مقابل فریب ‌خورده است و برای ازدواج با او ترغیب شده ‌است این‌ موضوع می‌تواند موجب فسخ نکاح شود. در واقع نمونه لایحه دفاعیه فریب در ازدواج در جایی تنظیم می‌شود که یکی از زوجین مدعی باشد که طرف مقابل، او را با صحبت‌های خود یا با ادعاهای واهی فریب داده است. این لایحه یک لایحه مهم است.

برای درک اهمیت موضوع با یک مثال شروع می‌کنیم

یکی از مهمترین معیارهای یک خانم برای ازدواج، پزشک بودن مرد ‌است. حال تصور کنید که مردی خودش را به دروغ پزشک معرفی کرده است و به این خانم وعده می‌دهد که بعد از ازدواج به یکی از کشورهای اروپایی مهاجرت کنند و در آنجا آقا به طبابت ادامه ‌دهد. خانم‌ بر مبنای همین صحبت‌های واهی آقا با او ازدواج می‌کند. مدتی بعد از عقد نکاح خانم متوجه می‌شود که تمام صحبت‌های همسرش دروغ بوده‌ است و او را به این شیوه فریب داده‌‌اند. در این شرایط خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و تنظیم نمونه لایحه فریب در ازدواج از قاضی تقاضا کند که به این موضوع رسیدگی شود.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم این لایحه، پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگری تحت عنوان لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج را نیز مطالعه کنید.

نمونه لایحه فریب در ازدواج و چند نکته لازم

یکی از موضوعات مهم در رابطه با فریب در ازدواج، بی‌اطلاعی طرف مقابل است. یعنی اگر شخصی در زمان عقد نکاح از کذب بودن ادعاهای طرف مقابل یا از موضوعی که پنهان شده ‌است، به هر شیوه‌ای مطلع شود، نمی‌تواند بعد از عقد نکاح، نمونه لایحه فریب در ازدواج را تنظیم کند و به دادگاه ارائه دهد. زیرا بی‌اطلاعی از مواردی که پنهان ‌شده است، شرط لازم برای فریب و فسخ نکاح است. یعنی اگر همسر شما خودش را شخص مجردی معرفی کرده باشد، ولی شما از طریق یکی از دوستان او متوجه شوید او قبلا ازدواج کرده است، نمی‌توانید بعد از ازدواج به دلیل فریب، علیه همسرتان شکایت کنید. زیرا قبل‌ از عقد نکاح از این موضوع مطلع بوده‌اید.

نکته دیگری که در خصوص فریب در ازدواج بهتر است بدانید، این است که فریب در ازدواج هم در دادگاه خانواده و هم در دادگاه کیفری قابل رسیدگی است. اگر همسرتان شما را فریب داده باشد، شما می‌توانید نمونه لایحه فریب در ازدواج را به دادگاه خانواده تقدیم کنید، تا قاضی به فسخ نکاح رای دهد. اگر شما نمونه لایحه فریب در ازدواج را به دادگاه کیفری تقدیم کنید، در این حالت با احراز مجرمیت همسر شما، دادگاه او را به مجازات حبس محکوم خواهد کرد. سپس برای صدور فسخ نکاح، قرار اناطه را صادر می‌کند و این ‌موضوع را به دادگاه خانواده ارجاع می‌دهد.

کاربرد نمونه لایحه فریب در ازدواج

شخصی که با فریب و نیرنگ با شخص مورد نظر خود ازدواج می‌کند، ممکن است بعد از ازدواج، این فریب‌ نزد طرف مقابل آشکار شود. در صورتی ‌که مبنای ازدواج آن‌ها بر اساس همین فریب بوده باشد، شخصی که فریب ‌خورده است، می‌تواند علیه شخص فریب ‌دهنده نمونه لایحه فریب در ازدواج را تنظیم کند و به دادگاه ارائه دهد. در واقع کاربرد نمونه لایحه فریب در ازدواج بعد از تحقق عقد نکاح بین زن و شوهری است که یکی از آن‌ها با فریب، طرف مقابل را برای ازدواج راضی می‌کند.

به ‌عنوان مثال

مردی را تصور کنید که به ‌جهت علاقه به خانمی که هم‌شأن و هم سطح او نیست، اقداماتی را انجام می‌دهد. او با دروغ خودش را فردی تحصیل‌ کرده و دارای موقعیت اجتماعی مناسب معرفی می‌کند. خانمی که این آقا از او خواستگاری کرده ‌است، با پذیرش این ادعاهای او، راضی می‌شود که با او ازدواج کند. در واقع مبنای ازدواج آن‌ها همین تحصیلات و درآمد و موقعیت واهی آقا است. مدتی بعد از ازدواج خانم متوجه می‌شود که صحبت‌های همسرش دروغ بوده است و او را فریب داده‌اند. در این شرایط خانم می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و نمونه لایحه دفاعیه فریب در ازدواج را به این دادگاه تقدیم کند. چنانچه ثابت شود خانم قبل ‌از ازدواج از این موارد بی ‌اطلاع بوده‌ است، دادگاه به فسخ نکاح آن‌ها حکم خواهد داد.

در مواقعی هم که مردی متأهل و دارای فرزند باشد ولی خودش را مجرد معرفی کند و از خانم خواستگاری کند، این ‌موضوع موجب فریب خانم می‌شود. در این حالت اگر خانم با توجه به مجرد بودن این آقا با او ازدواج کند و بعد از ازدواج متوجه شود که او متأهل بوده‌ است، می‌تواند علیه او شکایت کند. یعنی با مراجعه به دادگاه کیفری و تقدیم نمونه لایحه فریب در ازدواج از قاضی مجازات همسر خود را تقاضا می‌کند. در صورتی ‌که این فریب برای دادگاه محرز شود، قاضی به مجازات او حکم خواهد داد.

نحوه تنظیم نمونه لایحه فریب در ازدواج

اگر قصد دارید نمونه لایحه فریب در ازدواج را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و همسرتان را به ‌طور کامل بنویسید. بعد از آن، توضیحات خود را در مورد فریب‌های همسرتان برای ازدواج، به‌ طور کامل شرح دهید. سعی کنید توضیحات خود را به ‌صورت ساده، روشن و خلاصه بیان کنید تا در زمان رسیدگی دادگاه صرفه‌جویی شود. شما می‌توانید توضیحات و خواسته خود را در قالب بندهای مرتب، منظم و مرتبط با یکدیگر اضافه کنید. استفاده از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه در نمونه لایحه دفاعیه فریب در ازدواج موجب تاثیرگذاری بیشتر آن می‌شود.

در انتها بهتر است که خواسته اصلی خود را مبنی ‌بر فسخ نکاح یا مجازات همسرتان بنویسید. اگر نمونه لایحه فریب در ازدواج را به دادگاه خانواده تقدیم می‌کنید، می‌توانید تقاضای فسخ نکاح را نیز در آن بنویسید. در صورتی ‌که نمونه لایحه دفاعیه فریب در ازدواج را به دادگاه کیفری تقدیم کنید، می‌توانید مجازات همسرتان را از دادگاه تقاضا کنید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

ماده 1128 قانون مدنی

بر اساس این ماده، اگر در یکی از زوجین صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد مشخص شود که این شخص، صفت مذکور را نداشته ‌است، برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد خواهد شد. در این حالت تفاوتی میان اینکه در زمان عقد، این صفت تصریح‌ شده باشد یا اینکه عقد براساس آن واقع‌ شده باشد، وجود ندارد.

پیشنهاد ما برای شما

با توجه به اهمیت این نوع از لوایح توصیه می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه استفاده کنید. با استفاده از این خدمات، می‌توانید نوشتن لایحه مورد نظر خود را به تیم حقوقی احتراما بسپارید و همچنین سوالات حقوقی خود را از مشاوران حقوقی حرفه‌ای و وکلای با تجربه بپرسید. تیم حقوقی احتراما مرجع تخصصی تنظیم لایحه است.

تنظیم لایحه فریب در ازدواج از طرف زنتنظیم لایحه فریب در ازدواج از طرف مرد

ثبت نظر یا سوال