جرم تبلیغ، آیا تبلیغ شرط بندی جرم است؟

جرم تبلیغ

تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی جهت اطلاع‌ رسانی نسبت ‌به کالا، خدمات، فرد و حتی آیین است. افراد از طریق تبلیغات تلاش می‌کنند موضوع مورد نظرشان را به مردم معرفی کنند. تبلیغات باید مجاز و متکی بر صداقت باشد. در صورتی ‌که فرد یا افرادی در خصوص یک موضوع یا کالای ممنوع، تبلیغات کنند یا در معرفی کالا و خدمات دروغ بگویند، مرتکب جرم تبلیغ شده‌اند.

در واقع تبلیغ تا زمانی ‌که با دروغ و گمراهی مردم همراه نباشد، جرم نیست. تعدادی از افراد برای معرفی موضوع مورد نظرشان با فریب دادن مردم تلاش می‌کنند به هدف خود برسند. این موضوع مخالف مقررات است. علاوه‌ براین، تبلیغ بعضی از کالاها و موضوعات در کشور ما جرم محسوب می‌شود. یعنی هیچکس حق ندارد، هیچگونه تبلیغی در مورد آن‌ها داشته باشد و مجوزی هم برای تبلیغ و معرفی آن صادر نمی‌شود.

جرم تبلیغ مسیحیت و شرایط تحقق آن

مطابق قانون اساسی، اسلام و تشیع، دین و مذهب رسمی کشور ما هستند. بر اساس دین اسلام اگر مسلمانی به دین دیگری گرایش پیدا کند، به‌ عنوان مرتد شناخته می‌شود. در این ‌صورت ممکن است این شخص اعدام شود.

موضوع تبلیغ مسیحیت در سال‌های اخیر نسبت ‌به گذشته افزایش پیدا کرده‌ است. تعداد زیادی از پیروان مسیحیت با اهداف گوناگون تلاش می‌کنند تا جوانان و نوجوانان را به سمت این دین دعوت کنند.

معرفی ادیان و آشنایی مردم با اصول و قواعد سایر ادیان جرم نیست. زمانی جرم تبلیغ مسیحیت محقق می‌شود که تبلیغ با هدف دعوت به دین و آیین خاصی صورت بگیرد. به‌ جهت حکم ارتدادی که برای مسلمانان بعد از خروج از دین اسلام صادر می‌شود، تبلیغ مسیحیت دارای مجازات است. این موضوع منجر به اعدام افرادی خواهد شد که از دین خارج شده باشند.

گاهی ممکن است پیروان ادیان دیگر از جمله مسیحیت، با اهداف ضد حکومتی این اقدام را انجام دهند. یعنی بعضی از افراد با تشویق مردم به خروج از دین اسلام و گرایش به مسیحیت اقداماتی ضد حکومتی انجام دهند. این مورد مطابق مقررات، مجازاتی دارد.

آرای متفاوت دادگاه‌ها در مورد تبلیغ مسیحیت

در خصوص این موضوع در دادگاه‌های ایران احکام مختلفی صادر شده ‌است. تعداد زیادی از محاکم هرگونه فعالیت در خصوص تبلیغ دین مسیحیت را جرم می‌دانند و مجازاتی برای مرتکبان تعیین می‌کنند.

دادگاهی نیز در این زمینه حکم متفاوتی صادر کرده ‌است. در این دادگاه تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیسای خانگی به‌ عنوان مصداق این جرم شناخته نشده بود. به ‌نظر می‌رسد انگیزه افراد و اوضاع‌ و احوال مربوط به پرونده نقش مهمی در تصمیم دادگاه دارد.

ممکن است اشخاصی که در خصوص مسیحیت صحبت می‌کنند، قصد تبلیغ و دعوت مردم به این دین را نداشته باشند و صرفا در جهت معرفی این دین و اشتراک‌های آن با دین اسلام صحبت کنند و اهداف ضد حکومتی یا ضد دین اسلام نداشته باشند. در این صورت، این اقدام جرم نیست اما در غیر این صورت اگر افراد با هدف مجرمانه این اقدام را انجام دهند، مرتکب جرم شده‌اند.

جرم تبلیغ شرط ‌بندی و تبعات آن برای مرتکب

شرط‌بندی یکی از جرایم سابقه‌دار در کشور ما و بسیاری از جوامع محسوب می‌شود. تحقق این عمل مجرمانه در سال‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داشته است. تعداد زیادی از افراد سودجو با هدف فریب مردم و بردن اموال آن‌ها به تاسیس شبکه‌ها یا سایت‌های شرط‌بندی اقدام می‌کنند. این موضوع درآمد فراوانی را برای آن‌ها به‌دنبال دارد.

متاسفانه شرط‌بندی در زمینه‌های ورزشی به ‌خصوص فوتبال بیشتر از سایر موارد به چشم می‌خورد. تعداد زیادی از سایت‌های شرط‌بندی افرادی را برای تبلیغ استخدام می‌کنند. آن‌ها برای فریب مردم امکانات و شرایط بسیار اشرافی را در اختیار مستخدمان خود قرار می‌دهند. به‌ طوری ‌که مردم تصور می‌کنند این زندگی تجملاتی حاصل شرط‌بندی بوده ‌است. در حالی‌ که واقعیت اینگونه نیست. هر شخصی که مردم را به شرط‌بندی تشویق کند یا تبلیغاتی را برای آن انجام دهد، به مجازات جرم تبلیغ شرط ‌بندی محکوم خواهد شد.

جرم تبلیغ قمار نیز یکی دیگر از جنبه‌های تحقق جرایم مربوط به تبلیغ است. افرادی که قمار را تبلیغ کنند، قابل مجازات هستند. قمار ضربه‌های مالی فراوانی به مردم وارد می‌کند. جرم تبلیغ قمار و شرط‌بندی معمولا در فضای مجازی و به‌ صورت گسترده صورت می‌گیرد. این اقدام سبب می‌شود تا تعداد زیادی از مردم اموال و دارایی خود را از دست بدهند. چنانچه این موضوع به‌ صورت گسترده یا شبکه‌ای انجام شود، مجازات سنگینی برای مرتکبان به‌ دنبال خواهد داشت.

مطابق قانون مجازات اسلامی، متناسب با فعل ارتکابی متهم، برای او مجازات حبس و شلاق تعیین می‌شود. در بعضی از پرونده‌های مربوط به گردانندگان سایت قمار و شرط‌بندی، ممکن است حکم افسادفی‌الارض برای آن‌ها صادر شود. یعنی این امکان وجود دارد که مرتکب به اعدام محکوم شود.

چه زمانی جرم تبلیغ فلزیاب محقق می‌شود؟

مطابق قانون تبلیغ فلزیاب باید با مجوز میراث فرهنگی صورت بگیرد. اگر شخصی بدون داشتن مجوز فلزیاب را تبلیغ کند، مرتکب جرم تبلیغ فلزیاب شده ‌است. فلزیاب به ‌عنوان وسیله‌ای شناخته می‌شود که برای جستجوی اشیا فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد در شرایطی که این دستگاه وجود یک شی فلزی را تشخیص دهد، این موضوع را با تغییر در مانیتور یا ایجاد صوت اطلاع می‌دهد. در خصوص این موضوع ماده واحده‌ای وجود دارد که در زمینه فلزیاب تصویب شده ‌است.

مطابق ماده واحده، ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب و واردات آن به کشور فقط با مجوز سازمان میراث فرهنگی مجاز است. به ‌این ‌ترتیب اگر شخصی از طریق شبکه‌های مجازی، پخش تراکت یا به هر شیوه دیگری در زمینه فلزیاب تبلیغ کند، مجرم خواهد بود.

جرم تبلیغات زود هنگام چه پیامدهایی برای کاندیدها به دنبال دارد؟

یکی از مسائلی که در زمان انتخابات و مدت‌ها قبل ‌از آن رخ می‌دهد، تحقق جرم تبلیغات زودهنگام است. نامزدها و طرفداران آن‌ها ممکن است قبل ‌از شروع مدت زمان قانونی تبلیغات برای نامزد مورد نظر تبلیغاتی را انجام دهند. این موضوع جرم تبلیغات زود هنگام است و برای مرتکب مجازاتی را به ‌دنبال دارد.

فعالیت و تبلیغ زودهنگام از جرایم انتخاباتی شناخته می‌شوند. در هر کدام از انتخابات مربوط به مجلس شورای اسلامی و ریاست‌ جمهوری، مقررات مربوط به تبلیغ مطرح خواهند شد. نامزدها مکلف هستند در بازه زمانی معینی که از طرف کمیسیون تبلیغات اعلام می‌شود، تبلیغات را انجام دهند.

مطابق ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست ‌جمهوری، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست ‌جمهوری از زمان اعلام اسامی آن‌ها توسط وزارت کشور آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل ‌از شروع رای‌گیری به اتمام می‌رسد. فعالیت و تبلیغ خارج از این مدت جرم است و با نامزد خاطی مطابق قانون برخورد می‌شود.

بررسی ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

بر اساس ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها ۸ روز قبل ‌از روز رای‌گیری آغاز و تا ۲۴ سال قبل ‌از اخذ رای ادامه دارد. هرگونه فعالیت و تبلیغ خارج از این بازه زمانی جرم محسوب خواهد شد.

گاهی ممکن است نامزدهای انتخابات، به خصوص نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از ماه‌ها یا حتی سال قبل از شروع انتخابات بین فامیل و آشنایان و در محل زندگی خود تبلیغات را آغاز کنند. این موضوع به‌ عنوان جرم شناخته می‌شود.

تصور کنید شخصی قصد دارد در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کند. این شخص از ما‌ها قبل از شروع انتخابات، تبلیغات را در شهر یا روستای محل زندگی خود، آغاز می‌کند. او با پخش تصاویر خود یا تشکیل گروه و کانال در شبکه‌های اجتماعی این اقدامات را انجام می‌دهد. در صورتی که تخلف این شخص محرز شود، با او مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

خدمات مجموعه احتراما

اگر قصد دارید در خصوص هر کدام از جرایم مربوط به تبلیغ در دادگاه اقدام کنید، توصیه می‌کنیم با مشاور حقوقی مشورت داشته باشید. به این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی ما بهره‌مند شوید. کارشناسان ما به شما کمک می‌کنند تا بهترین اقدام را انجام دهید.

چنانچه پرونده‌ شما در دادگاه مطرح شده باشد، می‌توانید به عنوان شاکی یا متهم، یک لایحه ارائه دهید. تنظیم لایحه اقدامی تخصصی است که حتما باید توسط افراد حقوقدان انجام شود.

اگر در مورد این متن، سوالی دارید، لطفا پرسش خود را در قسمت ثبت سوال مطرح کنید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

ثبت نظر یا سوال