لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی ؛ این لایحه قانونی چگونه است؟

لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی

لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی یک نوع لایحه کاربردی است. لایحه دفاعیه در خصوص حمل مشروبات الکلی زمانی به دادگاه تقدیم می‌شود، که شخصی به جرم حمل مشروبات الکلی تحت تعقیب قرار گرفته باشد. در صورتی ‌که مرتکب از کارکنان دولت یا قوای سه‌گانه یا نیروهای مسلح باشد، علاوه‌ بر مجازاتی که برای حمل مشروبات الکلی تعیین‌ شده است، به انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم می‌شود.

یک مثال برای درک بیشتر این موضوع!

اگر شخصی که در یک اداره دولتی مشغول به کار است، 20 لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز را حمل کند، به مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق محکوم می‌شود. علاوه‌ بر آن با توجه به شرایط و اوضاع‌ و احوال، به انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم خواهد شد. در این شرایط متهم با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی و بیان دلایل خود، تلاش می‌کند از دادگاه کاهش مجازات خود را تقاضا کند. چنانچه قاضی جهات تخفیف را تشخیص دهد، ممکن است مجازات او را کاهش دهد. به‌ عنوان مثال، متهم مدعی می‌شود در حین مسیر، مسافری را به مقصد رسانده است و این مشروبات متعلق به مسافر است. اگر قاضی صحت این ‌موضوع را تشخیص دهد، ممکن است مجازات او را کاهش دهد.

حمل مشروبات الکلی شامل چه مواردی است؟

حمل مشروبات الکلی به معنی جا به جا کردن و انتقال مشروبات الکلی در شهرها و استان‌های کشور است. اگر کسی مشروبات الکلی را از مرزهای کشور خارج کند یا به کشور وارد کند، اقدام او مشمول جرم حمل مشروبات الکلی نمی‌شود. یعنی عنوان مجرمانه دیگری دارد. حمل مشروبات الکلی صرفاً در محدوده داخل کشور است. به ‌عنوان مثال، اگر کسی مشروبات الکلی را از یکی از شهرهای جنوبی کشور به شهرهای مرکزی منتقل کند، این موضوع مشمول عنوان حمل می‌شود. همچنین جا به‌ جایی مشروبات الکلی در بین شهرهای یک استان، مجازات حمل مشروبات الکلی را برای مرتکب به دنبال دارد.

حمل مشروبات الکلی مقدمه‌ای برای جرایم دیگر مانند استفاده، مخفی کردن، توزیع و معامله مشروبات است. اگر حمل مشروبات الکی به میزان بیشتر از 20 لیتر باشد، وسایل حمل آن به نفع دولت ضبط می‌شود. در این حالت مرتکب می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی و با اظهار ندامت، از قاضی درخواست کند که مجازات او را کاهش دهد. قاضی پس از بررسی محتوای نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی و بررسی مدارک حکم مناسب را برای متهم صادر می‌کند.

نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی چه زمانی کاربرد دارد؟

مشروبات الکلی کالایی ممنوع است که قانون ‌گذار حمل آن را جرم ‌انگاری کرده ‌است. یعنی علاوه ‌بر استفاده یا معامله این کالا، حمل آن نیز موجب مجازات مجرم می‌شود. کاربرد نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی در جایی است که مرتکب این جرم قصد دارد در دادگاه از خود دفاع کند. او با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی و بیان توضیحات خود، از قاضی تقاضا می‌کند تا مجازات او را کاهش دهد. دادگاه بعد از بررسی دلایل و مدارک در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

مثال دیگری برای درک بیشتر موضوع!

شخصی را در نظر بگیرید که 25 لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز را با خودروی خود حمل می‌کند. در این شرایط گشت نیروی انتظامی به او مشکوک می‌شود و خودروی او را مورد بررسی قرار می‌دهد. پلیس مشروبات الکلی را در ماشین این شخص پیدا می‌کند و ماشین او را ضبط می‌کند. مرتکب را نیز به مقامات قضایی تحویل می‌دهد. با تشکیل جلسات دادرسی، مرتکب با تنظیم لایحه دفاعیه در خصوص حمل مشروبات الکلی توضیحات خود را به‌ طور کامل بیان می‌کند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک در این‌ مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بهتر است بدانید در صورتی‌ که میزان مشروبات الکلی کمتر از 20 لیتر باشد، خودرو یا وسیله نقلیه‌ای که مشروبات با آن‌ حمل شده‌ است، ضبط نمی‌شود.

در مواقعی هم که مالک وسیله نقلیه از حمل مشروبات الکلی با وسیله نقلیه‌اش بی‌اطلاع باشد، حتی اگر میزان این مشروبات بیش ‌از 20 لیتر باشد، وسیله نقلیه‌ به او پس داده می‌شود. در این حالت شخصی که مرتکب حمل مشروبات الکلی با خودروی فرد دیگری شده بود، باید مالی معادل قیمت ماشین به ‌عنوان جریمه نقدی بپردازد. یعنی اگر شخصی مشروبات الکلی را با خودروی دوست خود حمل کند و دوست او از این ‌موضوع بی‌اطلاع باشد، در این حالت به ‌علت بی‌اطلاعی مالک حقیقی خودرو، ماشین به او پس داده می‌شود. اما مجرم باید معادل قیمت خودرو را پرداخت کند.

اسناد و مدارک مرتبط

زمانی ‌که شخصی به اتهام حمل مشروبات الکلی تحت تعقیب قرار گرفته ‌است، باید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی مدارک و دلایل خود را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی ‌که متهم مدعی است از حمل مواد مخدر با وسیله نقلیه‌ خود بی‌اطلاع است، باید این ‌موضوع را در دادگاه ثابت کند. او می‌تواند با معرفی شاهد این بی‌اطلاعی را در دادگاه اثبات کند. اقرار مرتکب نیز در این حالت می‌تواند به او کمک کند. یعنی شخصی که مرتکب حمل مشروبات الکلی می‌شود، در دادگاه اقرار می‌کند که بدون اجازه و اطلاع صاحب خود، مرتکب این جرم شده‌ است.

در مواقعی هم که متهم مدعی است حمل مشروبات الکلی در ماشین او توطئه بوده‌ است، باید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی این ‌موضوع را با معرفی شاهد یا تنظیم استشهادیه یا ارائه فیلم ضبط ‌شده دوربین‌های مداربسته ثابت کند. یعنی صاحب خودرو شاهدی را به دادگاه معرفی می‌کند که در زمان جاساز کردن مشروبات الکلی در خودروی او حاضر بوده‌ است. در صورتی‌ که قاضی پس از مطالعه نمونه لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی این دلایل و مدارک را بپذیرد، ممکن است به کاهش مجازات یا برائت متهم حکم دهد.

خوب است بدانید

خوب است بدانید که در فرآیند رسیدگی به پرونده‌هایی با این موضوع، تهیه یک لایحه جامع و اصولی که به تمام شواهد و مدارک لازم اشاره کند، اقدامی بسیار مهم و تاثیرگذار است. با تقدیم لایحه به دادگاه، قاضی می‌تواند به صورت مکتوب و مستند و همچنین در بازه زمانی کوتاهی، تمام اسناد و مدارکی که تمایل دارید به آن‌ها استناد کنید را مطالعه کند و مسلم است که مطالعه اطلاعات و دفاعیات شما، می‌تواند در رای قاضی موثر باشد. بنابراین، بسیار مهم است که لایحه را چگونه می‌نویسید.

پیشنهاد می‌کنیم برای نوشتن و تنظیم لایحه ، از متخصصان این حوزه، مشاوران با تجربه و وکلای حرفه‌ای کمک بگیرید. تیم حقوقی احتراما در این راستا امکان ثبت درخواست تنظیم لایحه اختصاصی را فراهم کرده است. برای بهره مندی از این خدمات می‌توانید روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

علاوه براین، اگر در فرآیند رسیدگی به دعاوی و جرایم به مشاوره حقوقی و دریافت راهنمایی نیاز دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

تنظیم لایحه حمل مشروبات الکلی از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال