لایحه رشوه چه کاربردی دارد و باید چگونه تنظیم شود؟

لایحه رشوه

لایحه رشوه یک لایحه است که به دادگاه کیفری تقدیم می‌شود. رشوه‌ خواری جرمی است که در نظم اقتصادی و اداری کشور اخلال ایجاد می‌کند. این جرم علاوه ‌بر طرفین آن، یعنی راشی و مُرتَشی موجب ورود ضرر به جامعه نیز خواهد شد. رشوه ‌خواری موجب از بین رفتن اعتماد مردم نسبت ‌به مسئولین، کارکنان قوای سه‌گانه و مأموران دولت می‌شود. جرم رشوه ‌خواری از طرف راشی و مرتشی قابل تحقق است. یعنی ممکن است کارمند یا مامور دولت برای انجام دادن کار مورد نظر ارباب رجوع، از طرف مقابل مال یا وجهی را تقاضا کرده باشد.

همچنین ممکن است راشی خودش به کارمند، مال یا وجهی را پیشنهاد دهد تا کار مورد نظر او انجام شود. در این شرایط اگر این جرم به هر طریقی به مراجع قضائی اطلاع داده شود، متهمان باید به دادگاه مراجعه کنند. سپس با تنظیم لایحه رشوه و ارائه مدارک لازم، درباره این جرم توضیحات خود را به دادگاه ارائه دهند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک ارائه ‌شده و با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه رشوه در این ‌رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

رشوه چیست؟ ماهیت لایحه رشوه

رشوه در حقوق به‌ معنای مال یا وجهی است که شخصی برای انجام هدف مورد نظر خود به کارمند یا مامور دولتی و افراد وابسته به دولت یا قوای سه‌گانه بدهد. در قانون به شخصی که رشوه می‌دهد راشی و به دریافت‌کننده رشوه، مُرتَشی گفته می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که رشوه فقط وجه نقد خواهد بود. این باور از آن جهت است که دریافت وجه نقد راحت‌ترین نوع رشوه محسوب می‌شود. زیرا اثبات دریافت آن، نسبت به سایر موارد دشوارتر است. اما بهتر است بدانید که هر نوع مال یا وجه یا سند پرداخت وجه که فردی به مستخدمین دولت یا به طور کلی به کارکنان قوای سه‌گانه می‌دهد تا کار مورد نظر او را انجام دهند، رشوه محسوب می‌شود.

یعنی ممکن است شخصی از کارمند یا مدیر اداره‌ای تقاضا کند که مانع انجام یک اقدام قانونی شود تا در مقابل این اقدام، راشی، سند یک خانه یا باغ را به نام او ثبت کند. همچنین ممکن است شخصی به کارمند یا پزشک مشغول به کار در سازمان پزشکی قانونی، پیشنهاد دهد که در مقابل دریافت یک هکتار زمین، گزارش فوت متوفی را یک ‌ساعت زودتر یا دیرتر ثبت کند. در این ‌صورت اگر کارمند یا مدیر یا کارکنان این ادارات و سازمان‌ها این پیشنهاد را بپذیرند و مال را دریافت کنند، جرم رشوه‌ خواری محقق شده ‌است.

چنانچه این جرم توسط ضابطین قضایی کشف شود، طرفین موظف هستند به دادگاه مراجعه کنند. با شروع جلسات دادرسی، آن‌ها می‌توانند برای دفاع از خود، لایحه رشوه را به دادگاه تقدیم کنند. قاضی بعد از مطالعه محتوای لایحه دفاع از رشوه و با توجه به مدارک ارائه شده، حکم مناسب را صادر می‌کند.

کاربرد لایحه رشوه

رشوه یکی از جرائم عمومی است که موجب آسیب به ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور می‌شود. این جرم در دین اسلام گناه و حرام است. در قوانین ما نیز این اقدام جرم ‌انگاری شده است و برای آن نیز مجازاتی تعیین کرده‌اند. رشوه‌ خواری جرمی است که در آن از طمع افراد برای دریافت مال بیشتر یا تحقق سریع‌تر هدف غیرقانونی آن‌ها سوءاستفاده می‌شود. در این جرم، رشوه‌ خوار، رشوه دهنده و شخصی که موجب تسهیل وقوع این جرم شده است، مستحق مجازات هستند. کاربرد لایحه رشوه در جایی است که جرم رشوه‌ خواری کشف شود و راشی و مرتشی تحت تعقیب باشند.

در این حالت هر کدام از طرفین با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه رشوه و بیان توضیحات کامل، از دادگاه تقاضا می‌کنند مجازات آن‌ها را کاهش دهد. قاضی بعد از بررسی شرایط تحقق این جرم و با توجه به محتوای لایحه رشوه و مدارکی که ارائه ‌شده است، حکم مناسب را صادر می‌کند.

به ‌عنوان مثال

شخصی را در نظر بگیرید که با مراجعه به اداره منابع طبیعی گیلان از رئیس این اداره تقاضا می‌کند هتلی که به صورت غیر قانونی در جنگل ساخته است را خراب نکنند. راشی به مدیر وعده یک ویلای گران ‌قیمت را می‌دهد. چنانچه مدیر این اداره با این ‌موضوع موافقت کند و مال مورد نظر را دریافت کند، جرم رشوه خواری واقع می‌شود. اگر در این حالت یکی از کارمندان اداره از این موضوع مطلع شود و مراتب را به مراجع قضایی اطلاع دهد، راشی و مرتشی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

سپس در شروع جلسات دادرسی، هرکدام از آن‌ها لایحه دفاع از اتهام رشوه را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کنند. آن‌ها در لایحه تخفیف مجازات رشوه ، توضیحات خود را به ‌صورت دقیق و کامل می‌نویسند. سپس از دادگاه تقاضا می‌کنند، مجازات آن‌ها را کاهش دهد. قاضی بعد از بررسی محتوای لایحه رشوه و مدارکی که به دادگاه ارائه شده ‌است، حکم مناسب را صادر می‌کند.

نحوه‌ تنظیم لایحه رشوه

زمانی که لایحه رشوه را تنظیم می‌کنید، لازم است مشخصات طرفین را به‌ همراه آدرس آن‌ها بنویسید. پس ‌از آن، توضیحات خود را در مورد مال موضوع جرم رشوه ‌خواری و خواسته راشی بیان کنید. توضیحات خود را به ‌صورت خلاصه، کامل و دقیق بنویسید. از نوشتن مطالب غیرضروری و طولانی شدن محتوای نمونه لایحه دفاعیه رشوه خودداری کنید. شما می‌توانید توضیحات خود را به صورت پاراگراف‌های مرتب، منظم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. به جهت اینکه قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده، مخاطب لایحه رشوه است، بهتر خواهد بود که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. در صورتی‌ که تخصصی در این‌ مورد ندارید، می‌توانید از وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. شما می‌توانید در متن لایحه دفاع از اتهام رشوه از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه استفاده کنید.

در این ‌صورت کاربرد و اعتبار لایحه تخفیف مجازات رشوه بیشتر است. در انتهای لایحه دفاع از رشوه خواسته خود مبنی بر مجازات راشی و مرتشی را بنویسید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است در این‌ مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

ماده‌ 588 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

مطابق این ماده، در صورتی ‌که داوران، ممیزان و کارشناسان، اعم از اینکه توسط دادگاه تعیین ‌شده یا طرفین آن‌ها را تعیین کرده باشند، با دریافت وجه یا مالی به نفع یکی از طرفین نظر دهند یا به نفع یکی از آن‌ها تصمیم‌گیری کنند، به حبس و مجازات نقدی محکوم می‌شود و آنچه به این واسطه دریافت کرده‌اند، به‌ عنوان مجازات شخصی که رشوه داده‌ است، به نفع دولت ضبط می‌شود.

از مشاوره حقوقی استفاده کنید

برای آگاهی از ابعاد حقوقی و قانونی موضوع این پرونده، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. با ثبت درخواست در این بخش می‌توانید با متخصصان گروه حقوقی احتراما ارتباط بگیرید. همچنین برای نوشتن لایحه مورد نظر خود نیز این امکان را دارید که از خدمات تنظیم لایحه بهره ببرید. برای این منظور نیز کافی است که روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را در سایت ثبت کنید. تیم احتراما در اسرع وقت با شما ارتباط خواهند گرفت.

ثبت نظر یا سوال