لایحه دفاعیه ارتشا با ذکر مثال برای کسب اطلاعات کامل!

لایحه دفاعیه ارتشا

نمونه لایحه دفاعیه ارتشا زمانی به دادگاه تقدیم می‌شود که کارمندان یا مسئولان دولتی یا هر یک از قوای سه‌گانه مرتکب جرم ارتشاء شوند. ارتشاء یکی از جرائم عمومی محسوب می‌شود. در این جرم هم راشی و مرتشی، مجرم هستند. شیوع این جرم موجب ورود ضرر به طرفین آن و همچنین باعث اخلال در نظام اداری و اجرایی کشور می‌شود. برای تحقق جرم ارتشاء لازم است که یکی از طرفین آن یعنی مرتشی، از کارکنان قوای سه‌گانه یا سازمان‌های دولتی و دارای شغل اداری باشد.

ارتشا موجب به ‌هم خوردن ساختار اجتماعی، اقتصادی و از بین رفتن اعتماد مردم نسبت به کارکنان ادارات می‌شود. زمانی ‌که شخصی به یک سازمان یا اداره مراجعه می‌کند و برای انجام شدن یا انجام نشدن کار مورد نظر خود، مال یا وجه یا سندی را به ‌طرف مقابل می‌دهد، این جرم واقع می‌شود. در این حالت اگر این جرم آشکار شود، راشی و مرتشی مطابق قانون مجازات می‌شوند.

مثالی کاربردی از لایحه دفاعیه ارتشا

ارتشا جرمی است که با توافق دو طرف انجام می‌شود. در این جرم یکی از طرفین، مالی را به دیگری می‌دهد تا او را به انجام دادن یا ترک وظیفه‌‌ای که دارد، وادار کند. طرف مقابل نیز که یک کارمند است، با پذیرش این مال، موجب تحقق جرم ارتشا می‌شود. به ‌محض اینکه کارمند این مال را بپذیرد، این‌ جرم محقق خواهد شد. جرم ارتشا جرمی مطلق است و نیاز به نتیجه خاصی ندارد. ممکن است شما به اداره‌ای مراجعه کنید و کارمند یا رئیس یا معاون اداره برای انجام کار مورد نظر شما، تقاضای مال یا وجه یا امتیازی را داشته باشد. در این ‌صورت می‌توانید این ‌موضوع را به مراجع صالح اطلاع دهید.

حتی ممکن است گاهی ناچار به دادن مال یا وجهی به کارمند شوید. در این شرایط نیز می‌توانید این‌ موضوع را به دادسرا گزارش دهید. ارتشا موجب فساد اداری و بی‌اعتمادی مردم به سیستم‌های اداری می‌شود. به همین دلیل است که با جدیت با این جرم برخورد خواهد شد. زمانی ‌که این جرم محقق شود، شما می‌توانید لایحه دفاعیه در خصوص ارتشا را به دادگاه ارائه دهید تا به این موضوع رسیدگی کند. لازم به ذکر است که اگر این مالی را به کارمند پرداخت کنید، مطابق قانون شما نیز به‌ عنوان راشی، مجرم محسوب می‌شوید. اما اگر قبل از کشف جرم آن را اطلاع دهید و موجب تعقیب متهم شوید، تا نصف مالی که به کارمند داده‌اید، به شما پس داده می‌شود.

ارتشاء چگونه جرمی است؟

ارتشا جرمی است که دو طرف آن، مطابق قانون مجرم محسوب می‌شوند. یعنی هم کارمندی که مالی را دریافت می‌کند و هم فردی که مال یا وجه یا امتیازی را به کارمند می‌دهد، هر دو از نظر قانون مجرم هستند. این جرم نتایج زیان باری را برای جامعه به‌ دنبال دارد. هر شخصی که از این جرم مطلع شود، می‌تواند آن را به مراجع صلاحیت‌دار اطلاع دهد. یعنی لازم نیست که حتما شخصی که از این جرم متحمل ضرر و زیان شده ‌است، آن را اطلاع دهد. بلکه تمامی افرادی که به هر طریق از تحقق جرم ارتشاء آگاه شده‌اند، می‌توانند این جرم را به دادسرا گزارش دهند.

جرم ارتشاء یکی از جرائم غیرقابل گذشت است. یعنی با گذشت شاکی، دادرسی و مجازات متوقف نمی‌شود. بلکه به علت آثار زیان‌بار این جرم، دادستان به‌ عنوان مدعی‌العموم آن را پیگیری می‌کند. زیرا ارتشا موجب از بین رفتن نظم عمومی و اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود. کارمندی که برای انجام وظایف خود، مالی را از طرف مقابل درخواست می‌کند یا مراجعه‌ کننده‌ای که برای انجام شدن هدف مورد نظر خود، به کارمند پیشنهاد مال یا وجه می‌دهد، هر دو مستحق مجازات هستند. چنانچه این جرم کشف شود، هر دو طرف می‌توانند برای دفاع از خود، نمونه لایحه دفاعیه ارتشا را به دادگاه تقدیم کنند. قاضی با بررسی دلایل و با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه ارتشا حکم مناسب را صادر می‌کند.

نحوه تنظیم نمونه لایحه دفاعیه ارتشا

اگر قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه ارتشا را تنظیم کنید، لازم است مشخصات هر دو طرف را به‌ طور کامل بنویسید. پس ‌از آن درباره میزان مال و سمت مرتشی به طور کامل توضیح دهید. بهتر است توضیحات خود را به‌ صورت خلاصه، کوتاه و بدون ابهام بیان کنید و از طولانی شدن محتوای لایحه دفاعیه برای ارتشاء خودداری کنید. توضیحات خود را به ‌صورت دسته‌بندی مرتب و منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. استفاده از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه موجب تاثیرگذاری بیشتر لایحه دفاعیه در خصوص ارتشا می‌شود.

بهتر است که محتوای لایحه در مورد ارتشاء با زبان قانون نوشته شود. در صورتی‌ که به این ‌موضوع تسلط ندارید، از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. در انتهای نمونه لایحه دفاعیه ارتشا خواسته اصلی خود را مبنی بر مجازات متهم، به ‌طور کامل بنویسید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است و با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه ارتشا حکم مناسب را صادر می‌کند.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه دفاعیه ارتشا

زمانی ‌که نمونه لایحه دفاعیه ارتشا را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که ضمن آن، مدارک تحقق این جرم را نیز به دادگاه ارائه دهید. اگر همکار شما مرتکب ارتشاء شده‌ است، شما می‌توانید با ارائه مدارکی که ثابت می‌کند او از مراجعه‌کنندگان، مال یا وجهی دریافت کرده ‌است، این موضوع را در دادگاه ثابت کنید. همچنین می‌توانید برای اثبات تحقق این جرم را در دادگاه، افرادی که مجبور به دادن مال یا پرداخت وجهی به این شخص شده‌اند را معرفی کنید.

چنانچه خودتان به ‌عنوان راشی مجبور به پرداخت مالی شده‌اید، لازم است که فیش واریز یا سند یا امتیازی که به کارمند داده‌اید را به دادگاه ارائه دهید. قاضی با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه ارتشا و مدارکی که ارائه شده است، مجازات مقرر برای هر دو طرف مطابق قانون تعیین می‌شود.

ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری

بر اساس این ماده، چنانچه مستخدمین و مأمورین دولتی، اعم از کارمندان قضایی، اداری، شوراها، شهرداری‌ها، نهادهای انقلابی و به ‌طور کلی قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح، شرکت‌های دولتی یا سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت و مأمورین به خدمات دولتی، وجه، مال یا سند پرداخت وجه را به ‌طور مستقیم یا غیرمستقیم قبول کنند، در حکم مرتشی هستند. اعم از اینکه این کار به وظایف آن‌ها مربوط بوده یا به کار مأمور دیگری مرتبط باشد؛ اعم از اینکه کار مورد نظر را انجام داده یا نداده باشد یا انجام آن بر طبق حقانیت و وظیفه بوده یا نبوده باشد یا اینکه انجام دادن یا ندادن آن کار، مؤثر بوده یا نبوده باشد، ممکن است به مجازات حبس و پرداخت جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شوند. هر کدام از این مجازات‌ها با توجه به میزان مال دریافت ‌شده و سمت متهم تعیین خواهند شد.

برای دفاع از ما مشورت بگیرید!

به منظور دفاع محکم در مقابل ادعاهای صورت گرفته، از تیم حقوقی احتراما کمک بگیرید. برای این منظور، درخواست مشاوره حقوقی تلفنی یا درخواست تنظیم اختصاصی لایحه ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت و پس از تماس با شما، اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.

ثبت نظر یا سوال