جرم سگ گردانی چیست؟ آیا نگه داشتن سگ در آپارتمان جرم است؟

جرم سگ گردانی

در سال‌های اخیر در مورد جرم سگ ‌گردانی مواردی بیان‌ شده است. این موضوع موافقان و مخالفان زیادی دارد. تعداد زیادی از مردم خواهان ممنوعیت سگ ‌گردانی در معابر و مکان‌های عمومی هستند. در مقابل این افراد، کسانی قرار دارند که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند. آن‌ها به دلیل وابستگی به سگ خود، او را همراه خود به بیرون از خانه می‌برند. به ‌همین دلیل مخالف مقررات راجع به ممنوعیت این اقدام عمل می‌کنند.
حتماً شما هم در پارک، خیابان یا مکان‌های مختلف، افرادی را مشاهده کرده‌اید که حیوانی ‌همراه خود دارند. بعضی مواقع ممکن است این حیوانات به افراد حمله کنند. این موضوع سبب مشکلاتی برای صاحب آن حیوان و فردی خواهد شد که حیوان به او حمله کرده‌ است.
به این ترتیب یکی از دلایل برای اعلام ممنوعیت سگ ‌گردانی خطرات احتمالی و حمله‌ور شدن حیوان به مردم است.
موافقان طرح ممنوعیت سگ ‌گردانی در مواردی نیز به دلیل خطرات حیوانات برای بهداشت محیط یا محل زندگی این مورد را بیان می‌کنند.
با این‌ وجود لازم است این نکته را بدانید که در قانون ما، ماده‌ای که با صراحت جرم سگ ‌گردانی را اعلام کند، وجود ندارد. اعلام ممنوعیت این عمل با توجه به لایحه‌ای مطرح می‌شود که در سال‌های گذشته به مجلس ارائه ‌شد. البته این لایحه هنوز تصویب نشده است.

جرم سگ ‌گردانی چیست؟

زمانی ‌که شخصی سگ خود را در معابر و مکان‌های عمومی بگرداند، ممکن است این اقدام او موجب مزاحمت برای دیگران شود. جرم سگ ‌گردانی در قانون مطرح نشده است. با این‌ وجود در سال‌های اخیر خبرهایی در مورد ممنوعیت این اقدام اعلام می‌شود که سبب نگرانی و اعتراض صاحبان این حیوان‌ها شده ‌است.

در بعضی از شهرهای بزرگ، نیروی انتظامی با افرادی که مرتکب جرم سگ ‌گردانی شوند، برخورد قضایی می‌کند.

حقوقدانانی هستند که معتقدند جرم سگ ‌گردانی در معابر در قانون مطرح نشده است. به ‌همین دلیل این اقدام را جرم نمی‌دانند. این موضوع در حالی است که فرمانده پلیس بعضی از استان‌ها با صاحبان سگ‌هایی که در معابر مشاهده شوند، برخورد قانونی خواهند داشت. سپس این افراد را به عنوان متخلف به دادسرا معرفی می‌کند.

با توجه به مواردی که گفته شد، مشخص می‌شود که فرمانده پلیس بعضی از شهرها بنا به اقتضائات و شرایط درون استانی، ممنوعیت سگ ‌گردانی را اعلام کرده‌اند و آن را به نوعی جرم سگ گردانی می‌نامند.

جرم سگ گردانی داخل ماشین

در بعضی مناطق جرم سگ داخل ماشین مطرح می‌شود. برای این مورد نیز ماده‌ای قانونی وجود ندارد بلکه تصمیماتی است که به‌ عنوان طرح‌های انتظامی اعلام و اجرا می‌شوند. در مواقعی که شخصی مرتکب جرم سگ ‌گردانی در ماشین شود، ممکن است پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه نقدی برای او در نظر بگیرد. البته میزان این جریمه بسیار ناچیز است.

جرم سگ ‌گردانی در ماشین در شرایطی رخ می‌دهد که صاحبش این حیوان را با خودش در ماشین در شهر بچرخاند. این اقدام به دلیل تصمیم نیروی انتظامی، به ‌عنوان یک عمل ممنوع شناخته می‌شود اما در قانون به جرم سگ داخل ماشین تصریح نشده است.

به این مثال توجه کنید

تصور کنید خانمی یک سگ نژاد دار و گران‌ قیمت دارد. او این حیوان را با ماشین خود به بیرون می‌برد. در این شرایط اگر حیوان او موجب هراس و ترس دیگران شود، ممکن است مشکلاتی برای صاحب آن به وجود آید. مطابق قانون با این شخص به دلیل سگ گردانی برخورد خواهد شد.

آیا نگه‌ داشتن سگ در آپارتمان جرم است؟

آیین‌نامه قانون تملک آپارتمان‌ها جرم نگه داشتن سگ در اپارتمان و قسمت‌های مشاع ساختمان را مطرح می‌کند. سر و صدای حیوانات خانگی از جمله سگ و بیماری‌هایی که احتمال بروز آن‌ها وجود دارد، موجب شده‌ است تا نگهداری این حیوان در قسمت‌های مشترک آپارتمان ممنوع اعلام شود.
افراد زیادی به دلیل سروصدای سگ‌هایی که در آپارتمان نگهد‌اری می‌شوند، علیه صاحبان آن‌ها شکایت می‌کنند. جرم نگه داشتن سگ در اپارتمان در دادگاه قابل پیگیری است. در صورتی ‌که پارکینگ، انباری، حیاط، پشت‌بام یا راهروی آپارتمان، قسمت‌های مشترک باشند، نگهداری حیوان در این مکان‌ها نیز ممنوع است.
اگر یکی از ساکنان این ساختمان سگی را در قسمت‌های مشترک که مورد استفاده تمام ساکنان است، نگهداری کند، مرتکب جرم شده ‌است.

به ‌این ‌ترتیب زمانی ‌که فردی در قسمت‌های مشترک ساختمان، سگ خود را نگهد‌اری کند، این اقدام او مطابق آیین‌نامه قانون تملک آپارتمان‌ها ممنوع است.

به این چند مثال توجه کنید

تصور کنید شخصی یک سگ را در واحد مسکونی خودش نگهداری می‌کند. این سگ هیچ آزار و اذیت یا سر و صدایی برای همسایه‌ها ندارد. همچنین این حیوان ویروس یا بیماری خاصی هم ندارد و ساکنان او را نمی‌بینند. این موضوع جرم نیست. چون صاحبش آن را در قسمت‌های مشترک نگهداری نکرده و این حیوان موجب آزار و اذیت همسایه‌ها نشده است.

از طرف دیگر، تصور کنید خانمی سگی دارد که هر روز آن را به حیاط ساختمان مشترک می‌برد. وجود این حیوان در حیاط سبب ترس و وحشت ساکنان به‌ خصوص کودکان می‌شود. در این حالت اقدام این خانم جرم سگ گردانی است و موجب مجازات او می‌شود.

بعضی از حیوانات خانگی از جمله سگ به دلیل شرایطی که دارند، ممکن است ایجاد سر و صدا ‌کنند. تصور کنید سگی در یک آپارتمان نیمه‌ شب تا صبح با ایجاد سروصدا موجب مزاحمت برای همسایه‌ها می‌شود. در این حالت همسایه‌ها می‌توانند برای طرح شکایت علیه صاحب آن اقدام کنند.

گاهی شخصی سگ خود را در پاگرد ساختمان قرار می‌دهد. این موضوع موجب می‌شود تا ساکنان این ساختمان به دلیل هراس نتوانند از راه پله رفت‌ و آمد کنند. در این حالت ساکنان می‌توانند با اعلام این موضوع علیه صاحب حیوان شکایت کنند. چنانچه این حیوان در ساختمان به فردی حمله کند و به او آسیب برساند، صاحبش ضامن است.

نحوه پیگیری جرم نگهداری سگ توسط همسایه‌ها

برای اعلام این موضوع ساکنان علیه شخصی که در قسمت‌های مشترک ساختمان سگ نگهداری می‌کند، شکایت می‌کنند. در این شرایط تحقیقات مقدماتی راجع ‌به این موضوع آغاز می‌شود. چنانچه مقام تحقیق این ادعا را تأیید کند، قرار جلب دادرسی صادر خواهد شد. اگر قاضی وقوع این جرم را تشخیص دهد، می‌تواند در صورت صلاحدید، مجازات مرتکب را به جریمه نقدی تبدیل کند. همچنین امکان تخفیف مجازات مرتکب نیز وجود دارد.

مجازات جرم سگ ‌گردانی

بر اساس ماده 522 قانون مجازات اسلامی، صاحب حیوانی که از احتمال حمله آن آگاه است، باید آن را حفظ کند. چنانچه به دلیل تقصیر او این حیوان به شخص دیگری صدمه برساند، صاحب حیوان ضامن است. اگر صاحب این حیوان از حمله‌ او آگاه نباشد، ضامن نیست.

تصور کنید صاحب حیوان می‌داند که سگ او نسبت ‌به کودکان واکنش شدید نشان می‌دهد یا نسبت ‌به یک رنگ خاص، حساسیت دارد. اگر او حیوان خود را به محل بازی کودکان در پارک ببرد و سگ به کودکی حمله کند، صاحب حیوان ضامن است. در شرایطی که صاحب حیوان از احتمال حمله او آگاه نباشد، ضامن نیست.

تصور کنید سگی که همیشه آرام و بدون آزار کنار افراد مختلف قرار می‌گیرد، در یک حرکت غیر منتظره به یک خانم حمله کند. در این حالت صاحب آن ضامن نیست.

چنانچه در مکان‌های عمومی این موضوع رخ دهد، جرم سگ گردانی انجام می‌شود با صاحب حیوان برخورد قانونی خواهد شد.

ماده 501 قانون مجازات اسلامی

مهمترین ماده‌ای که در رابطه با سگ در قانون مطرح‌ شده، ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی است. بر اساس این ماده، اگر شخصی حیوان خود را برای حمله به دیگری و ایجاد هراس در او برانگیزد، مرتکب جرم شده ‌است. اگر طرف مقابل به دلیل هراس یا حمله‌ سگ صدمه ببیند و فوت کند، حسب مورد صاحب حیوان به قصاص یا پرداخت دیه محکوم می‌شود.

تصور کنید شخصی سگی دارد که آن را در خانه خود نگهداری می‌کند. این شخص به‌ عنوان شوخی سگ را برای ترساندن دوست خود برمی‌انگیزد. در این حالت اگر دوست او به ‌علت ترس از حمله این حیوان فوت کند یا به او آسیب جسمی برسد، صاحبش باید دیه بپردازد یا قصاص شود.

این مواد قانونی، صرفا مجازات حمله سگ هستند. همانطور که بیان شد، ما ماده قانونی برای جرم بودن سگ‌ گردانی نداریم.

پیشنهاد ما در این زمینه

اگر شما از افرادی هستید که به نگهداری سگ در منزل علاقه دارید، باید مقررات مربوط به نگه

داری این حیوان را بدانید. جرم سگ گردانی در معابر و مکان‌های عمومی در قوانین ما جرم شناخته نمی‌شود. با این حال، در بعضی مناطق به تشخیص نیروی انتظامی ممنوع شده است. برای آگاهی از جزئیات این موضوع توصیه می‌کنیم که با کارشناسان حقوقی مشورت کنید.

در وب سایت احتراما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی توسط کارشناسان حقوقی با تجربه ارائه می‌شود. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از این خدمات کارآمد، سفارش خود را در وب سایت احتراما ثبت کنید.

علاوه بر این موضوع، کارشناسان مجموعه احتراما به صورت کاملا تخصصی تنظیم لوایح حقوقی و کیفری شما را انجام می‌دهند. شما این امکان را دارید که تنظیم لایحه مورد نظرتان را نیز به کارشناسان ما واگذار کنید.

اگر در رابطه با این مطلب سوال یا پیشنهاد یا ابهامی دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات آن را ثبت کنید. با افتخار پاسخ‎‌گوی شما خواهیم بود.

ثبت نظر یا سوال