جرم فلزیاب، آیا حمل و نگهداری فلزیاب جرم است؟

جرم فلزیاب

یکی از اقداماتی که مطابق قانون ما جرم محسوب می‌شود، عملیات حفاری و کاوش غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی و باستانی است. معمولا این اقدام با هدف به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی انجام می‌شود. دستگاهی که برای این اقدام مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه فلزیاب است. اگر شخصی با این دستگاه، عملیات کاوش غیرمجاز را برای یافتن فلزهای گران‌بها و تاریخی انجام دهد، جرم فلزیاب محقق می‌شود. هرگونه اقدامی در جهت تبلیغ، خرید و فروش، حمل و نگهداری دستگاه فلزیاب باید با مجوز قانونی صورت بگیرد. این مجوز از طریق سازمان میراث فرهنگی صادر می‌شود. یعنی اگر شخصی بدون داشتن مجوز، این اقدامات را انجام دهد، مجرم است و مطابق قانون مجازات خواهد شد.

تعداد زیادی از مردم از گذشته‌های دور به ‌دنبال کشف اموال عتیقه و گنج بوده‌اند. افسانه‌های زیادی نیز در این ‌رابطه وجود دارد. این موارد و طمع افراد سبب شده ‌است تا آن‌ها با هدف پیدا کردن اموال قدیمی و باارزش برای یافتن فلز اقدام کنند. در شرایطی که شخصی بدون داشتن مجوز قانونی از سازمان میراث فرهنگی این اقدام را انجام دهد یا حتی فلزیاب را نگهداری کند، مرتکب جرم نگهداری فلزیاب شده ‌است. با این شخص مطابق قانون برخورد خواهد شد.

فلزیاب چیست؟

فلزیاب وسیله‌ای جهت کشف اشیا و اجسام فلزی است. در شرایطی که اجسام فلزی در زیر خاک، پشت دیوار یا محل‌های دیگر پنهان یا مفقود شده باشند، از این دستگاه برای پیدا کردن آن‌ها استفاده می‌شود. زمانی ‌که دستگاه فلزیاب در اطراف دیسک خود، فلزی را کشف کند، شدت میدان مغناطیسی با تغییراتی مواجه خواهد شد. در این حالت دستگاه با هشدار دادن این موضوع و ایجاد صدا، کشف فلز را اعلام می‌کند.

فلزیاب‌ها انواع مختلفی دارند. آن‌ها با توجه به قدرت تفکیک و موارد استفاده، تقسیم‌بندی می‌شوند. بعضی از فلزیاب‌ها قدرت کمی دارند و بعضی پیشرفته‌تر هستند. دسته دیگری از فلزیاب‌ها، فلزیاب حرارتی راداری زمینی هستند. این فلزیاب‌ها قدرت زیادی دارند و با نرم‌افزارهای مختلف عمل می‌کنند.

فلزیاب‌های مغناطیسی نیز دسته دیگری هستند که برای کشف فلز، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر نوع استفاده و نگهداری از این دستگاه‌ باید با مجوز صورت بگیرد، در غیر این صورت شخص مرتکب، قابل مجازات خواهد بود.

فلزیاب یک وسیله مفید محسوب می‌شود که متاسفانه افراد سودجو آن را برای کاوش غیرمجاز مورد استفاده قرار می‌دهند. این دستگاه کاربردهای زیادی دارد. از استفاده‌های مفید این دستگاه می‌توان به کاربرد آن در فرودگاه برای پیدا کردن فلز در اموال مسافران اشاره کرد. همچنین در مواردی که دامداری‌ها و محل نگهداری طیور غذای حیوانات را مورد بررسی قرار می‌دهند، با استفاده از این دستگاه، فلزهای موجود در غذا کشف می‌شود. این اقدام از تلف شدن و ایجاد جراحت در بدن دام و طیور جلوگیری می‌کند.

آیا حمل دستگاه فلزیاب جرم است؟

بعضی اشخاص به ‌علت شغل و فعالیتی که دارند، ممکن است به دستگاه فلزیاب نیاز ضروری داشته باشند. در این حالت آن‌ها باید با مراجعه به سازمان میراث فرهنگی برای حمل این دستگاه و نگهداری آن مجوز دریافت کنند.

به ‌عنوان مثال، اشخاصی که در معدن مشغول به کار هستند، ممکن است برای اکتشافات خود در معدن به این دستگاه نیاز داشته باشند. آن‌ها با دریافت مجوز می‌توانند این دستگاه را حمل یا نگهداری کنند. در غیر این صورت حمل بدون داشتن مجوز منجر به ضبط این دستگاه و مجازات فرد خواهد شد. پس دریافت مجوز شرط لازم برای حمل و استفاده از این دستگاه محسوب می‌شود.

در مثالی دیگر، ممکن است افرادی که در یک کارخانه نساجی مشغول به کار هستند، برای پیدا کردن سوزن‌هایی که شکسته شده و در میان پارچه‌ها پنهان شده‌اند، از فلزیاب استفاده کنند. در این حالت این افراد با مجوز می‌توانند این دستگاه را حمل کنند یا مورد استفاده قرار دهند.

گاهی ممکن است فلزاتی در چوب‌هایی مانند نئوپان یا ام دی اف قرار بگیرند و موجب بروز مشکلاتی شوند. در این شرایط افراد می‌توانند با استفاده از فلزیاب این تکه فلزها را پیدا کنند. چنانچه برای این اقدامات مجوز حمل دستگاه دریافت شود، این افراد مرتکب جرم نشده‌اند و مجازات نخواهند شد. در غیر این صورت آن‌ها به دلیل داشتن این وسیله و ارتکاب جرم داشتن فلزیاب قابل مجازات هستند.

آیا خرید و فروش فلزیاب جرم است؟

افرادی که قصد دارند این دستگاه را بفروشند یا بخرند، باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی این اقدام را انجام دهند. یعنی باید حوزه فعالیت خود را به‌ طور دقیق مشخص کنند تا بتوانند برای آن مجوز بگیرند. معمولا جرم خرید و فروش دستگاه فلزیاب با هدف حفاری و کاوش غیرمجاز محقق می‌شود. چنانچه فردی این اقدامات را انجام دهد، به مجازات جرم خرید و فروش دستگاه فلزیاب محکوم خواهد شد.

برخورد با متهمان جرم فلزیاب در ایران به ‌صورت کاملا قاطع صورت می‌گیرد. افرادی که بدون مجوز این دستگاه را نگهداری کنند، دستگاه آن‌ها ضبط می‌شود. علاوه ‌بر این ممکن است مجازاتی برای آن‌ها تعیین شود.

تصور کنید شخصی کشاورز است. او برای اینکه لوله‌های زیر زمین خود را پیدا کند، یک دستگاه فلزیاب می‌خرد. سپس با استفاده از آن، لوله‌های آب یا سایر موارد را پیدا می‌کند. در صورتی ‌که استفاده‌ او بدون داشتن مجوز از سازمان میراث فرهنگی صورت ‌گرفته باشد، ممکن است این شخص به مجازات جرم نگهداری دستگاه فلزیاب محکوم شود.

آیا نگهداری دستگاه فلزیاب جرم است؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به‌ علت اشتغال در مرغداری، دامداری، نساجی و معادن به فلزیاب نیاز دارید، می‌توانید برای این کار مجوز دریافت کنید. در صورتی‌ که با مجوز سازمان میراث فرهنگی این دستگاه را بخرید یا نگهداری کنید، این اقدام شما به‌ عنوان جرم فلزیاب در ایران محسوب نخواهد شد، چون مجوز لازم را کسب کرده‌اید.

چنانچه بدون داشتن مجوز از این دستگاه استفاده کنید، دستگاه شما توقیف و ضبط خواهد شد. اگر مجوز داشته باشید، جرمی مرتکب نشده‌اید و اقدامات شما مجازاتی به‌ دنبال نخواهد داشت.

در شرایطی ممکن است شخصی یک فلزیاب تهیه کند یا خودش آن را بسازد. او قصد دارد با این فلزیاب به یک روستای تاریخی برود و با کاوش در زمین و دیوارهای خانه‌های قدیمی این روستا، فلزهای گران‌بها و قدیمی را کشف کند. در صورتی ‌که این دستگاه در خانه یا محل کار او کشف شود، مرتکب به‌ علت ارتکاب جرم نگهداری فلزیاب تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

چنانچه خودش آن دستگاه را ساخته باشد، به دلیل جرم ساخت فلزیاب قابل مجازات خواهد بود.

جرم داشتن فلزیاب

بعضی از افراد برای اقدامات مجرمانه مانند پیدا کردن و کشف اموال و اشیا فلزی عتیقه، فلزیاب تهیه می‌کنند. آن‌ها با این دستگاه به زمین‌ها و محله‌های قدیمی می‌روند تا اموال فلزی و گران‌ بهای آنجا را پیدا کنند. در صورتی ‌که این موضوع توسط ضابطین قضایی کشف شود، مرتکبان به ‌علت ارتکاب جرم داشتن فلزیاب قابل مجازات هستند.

تصور کنید دو نفر با یکدیگر توافق می‌کنند تا در یک ساعت مشخص به یک خانه قدیمی بروند و در آنجا عملیات کشف فلز را انجام دهند. این دو نفر برای پیدا کردن اموال فلزی آن خانه یک فلزیاب می‌سازند. یک روز قبل ‌از زمان سرقت، همسایه آن‌ها موضوع ساخت فلزیاب را به پلیس گزارش می‌دهد. در صورتی ‌که پلیس فلزیاب را از منزل آن‌ها کشف کند، مرتکبان به مجازات جرم ساخت فلزیاب محکوم خواهند شد.

خدمات مجموعه احتراما

اگر به علت شغل یا حرفه خود به یک فلزیاب نیازمند هستید، ابتدا با یک کارشناس مشورت کنید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، سوالات خود را در مورد نحوه دریافت مجوز از کارشناسان ما بپرسید.

چنانچه در خصوص این جرم در دادگاه پرونده‌ای دارید، می‌توانید یک لایحه ارائه دهید. تنظیم لایحه یکی دیگر از خدمات مهم مجموعه ما است. کارشناسان ما با توجه به مقررات روز کشور و با آگاهی از رویه قضایی تنظیم انواع لایحه را انجام می‌دهند.

اگر در مورد این مطلب سوالی دارید، لطفا سوال خود را در قسمت ثبت سوال مطرح کنید. در اسرع وقت پاسخگوی شما هستیم.

ثبت نظر یا سوال