جرم دستگاه ماینر، آیا نگهداری ماینر جرم است؟

جرم دستگاه ماینر

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مردم دنیا به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند و از طریق استخراج رمز ارز دیجیتال، درآمد کسب می‌کنند. دستگاه ماینر ، دستگاهی آشنا برای این افراد است. معامله ماینر در سایت‌های مختلف صورت می‌گیرد. در واقع تبلیغ ماینر به‌ صورت قانونی و غیر قانونی در جامعه رواج دارد. با این‌ حال هنوز هم تعداد زیادی از مردم با کارکرد این دستگاه و نحوه دریافت مجوز برای آن آشنایی ندارند. در مواردی که افرادی به ‌صورت غیرمجاز این دستگاه را وارد کشور کنند یا بدون مجوز قانونی آن را مورد استفاده قرار دهند، مرتکب جرم دستگاه ماینر شده‌اند.

به دلیل نوظهور بودن این جرم توجه بسیاری از افراد حقوقدان به سمت بررسی این جرم و مجازات آن متمرکز شده ‌است. در این مطلب قصد داریم در خصوص این دستگاه و مجازات استفاده غیر مجاز از آن مواردی را بیان کنیم.

دستگاه ماینر چیست؟

دستگاه ماینر به وسیله‌ای گفته می‌شود که افراد توسط آن استخراج رمز ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مردم به ‌خصوص جوان‌ها به سمت استخراج رمز ارز دیجیتال و کسب سود از این شیوه گرایش پیدا کرده‌اند. به عملیات استخراج رمز ارز دیجیتال، ماینینگ گفته می‌شود. فردی هم که با استفاده از این دستگاه استخراج رمز را انجام می‌دهد، ماینر نام دارد.

دستگاه ماینر دارای انواع گوناگونی است. روزانه جمعیت زیادی از مردم کشورهای مختلف دنیا برای کسب درآمد، عملیات رمز ارز دیجیتال را انجام می‌دهند. ارزهای دیجیتال به کشور و نهاد خاصی اختصاص ندارند. بنابراین همه مردم دنیا می‌توانند از طریق استخراج رمز ارز دیجیتال کسب سود کنند. زمانی ‌که عملیات ماینینگ (استخراج رمز ارز) انجام می‌شود، تراکنش مربوط به رمز ارز صورت می‌گیرد. پس ‌از اینکه این رمز استخراج می‌شود، دستگاه‌های بعدی برای استخراج رمزهای دیگر تراکنش‌های لازم را انجام می‌دهند. با این کار سود حاصل از استخراج رمز به ماینری تعلق می‌گیرد که ابتدا آن رمز را کشف کرده باشد.

آیا دستگاه ماینر جرم است؟

شاید برای شما هم سوال باشد که جرم دستگاه ماینر چیست؟ با توجه به مواردی که بیان کردیم، به ‌نظر می‌رسد دستگاه ماینر و سود حاصل از آن برای بسیاری از افراد وسوسه‌انگیز باشد. عدم تعلق ارزهای دیجیتال به نهاد یا کشوری خاص باعث شده ‌است که مردم دنیا از این فرصت استفاده کنند و برای کسب سود فراوان به این شیوه روی آورند.

در کشور ما عملیات ماینینگ و استفاده از دستگاه ماینر با محدودیت‌هایی مواجه است. اولین موضوعی که وجود دارد، ممنوعیت این اقدام مطابق فقه است. تعداد زیادی از فقها استخراج رمز ارز دیجیتال را حرام می‌دانند. بعضی از فقها هم به دلیل نوظهور بودن این عملیات، آن را به قانون کشور واگذار کرده‌اند و نظری در این ‌رابطه ندارند.

در واقع در کشور ما هنوز قانونی مدون و یکپارچه در خصوص استخراج رمز ارز دیجیتال و عملیات ماینینگ وجود ندارد. یعنی ما نمی‌توانیم به ‌طور مطلق این اقدام را جرم بدانیم.

البته در نظر داشته باشید در مواردی که دستگاه ماینر به صورت غیرقانونی وارد کشور شده باشد، به‌ عنوان یک کالای قاچاق محسوب می‌شود. یعنی خرید دستگاهی که به‌ صورت قاچاق وارد کشور شده ‌است، سبب محکومیت مجرم به مجازات جرم واردات ماینر قاچاق می‌شود. علاوه بر این، خرید و فروش دستگاه ماینر جرم است.

به این مثال توجه کنید

تصور کنید شخصی از طریق راه آبی، تعداد 15 دستگاه ماینر را به کشور وارد می‌کند. اگر او برای وارد کردن ماینر مجوز گمرک و سایر مجوزهای مورد نیاز را نداشته باشد، این اقدام او به ‌عنوان جرم محسوب می‌شود. یعنی این شخص به مجازات واردات قاچاق کالا محکوم خواهد شد.

چنانچه این شخص ماینر را در شهرهای مختلف توزیع کند و به افراد مختلفی بفروشد، مرتکب جرم فروش دستگاه ماینر شده ‌است. شخصی که ماینر را به‌ صورت غیرمجاز خریداری کند، به مجازات جرم خرید دستگاه ماینر محکوم می‌شود.

آیا داشتن دستگاه ماینر جرم است؟

در شرایطی که شخصی برای استخراج رمز ارز دیجیتال و عملیات ماینینگ از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرد این اقدام او قانونی محسوب می‌شود. البته لازم است که برای وارد کردن دستگاه ماینر مجوز گمرک را نیز داشته باشد.

در صورت داشتن این مجوزها، این فرد مجرم محسوب نمی‌شود. چنانچه شخصی دستگاه ماینری که به ‌صورت غیرمجاز وارد کشور شده ‌است را بخرد، به ‌عنوان مرتکب جرم خرید دستگاه ماینر تحت تعقیب قرار می‌گیرد. اگر او این ماینر را در محلی قرار دهد و با آن رمز دیجیتال استخراج کنند، مرتکب جرم استفاده از دستگاه ماینر شده‌ است. یعنی به‌ جهت غیرمجاز بودن این اقدام، این فرد قابل مجازات خواهد بود.

تصور کنید شخصی یک انبار یا سوله اجاره می‌کند و در آن تعداد زیادی دستگاه ماینر قرار می‌دهد و عملیات ماینینگ به ‌صورت شبانه‌ روزی با این دستگاه‌ها انجام می‌شود. در این حالت اگر ماینرهای او توسط ضابطین قضایی کشف شوند، مرتکب به مجازات جرم داشتن دستگاه ماینر محکوم خواهد شد.

جرم کشف دستگاه ماینر چیست؟

گاهی ممکن است فردی دستگاه‌های ماینر را به‌ صورت غیرمجاز تهیه کند، ولی قبل ‌از اینکه استخراج رمز را با آن‌ها انجام دهد، توسط پلیس دستگیر شود. در این حالت او به مجازات جرم نگهداری دستگاه ماینر محکوم خواهد شد، چون جرم کشف دستگاه ماینر غیر مجاز سبب مجازات مرتکب می‌شود.

در شرایطی ممکن است فردی ماینرهای متعلق به شخص دیگری را برای او نگهداری کند. یعنی مالک این دستگاه‌ها، آن را به فردی که انبار یا یک ساختمان خالی دارد، می‌دهد تا آن‌ها را برای او نگهداری کند. در صورتی ‌که جرم نگهداری دستگاه ماینر توسط مقامات صالح احراز شود، این شخص به جرم نگهداری دستگاه ماینر محکوم خواهد شد.

آیا استفاده از دستگاه ماینر جرم است؟

در سال‌های گذشته استخراج رمز بعضی از ارزهای دیجیتال از طریق رایانه‌ها امکان‌پذیر بود. با گذشت زمان و افزایش تعداد طرفداران این حوزه، استخراج رمز از طریق رمز ارز دیجیتال، بیشتر با دستگاه ماینر صورت می‌گیرد. ماینرها تنوع فناوری فراوانی دارند. در تمام دنیا عملیات ماینینگ دارای طرفداران زیادی است. افرادی که در زمینه استخراج رمز ارز و فروش آن فعالیت دارند، تلاش می‌کنند با استخراج رمزهای جدید و فروش آن‌ها سود فراوانی به دست آورند.

ماینرها تراکنش و استخراج رمز ارز دیجیتال را انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند و سبب تولید دی‌اکسید کربن فراوانی می‌شوند. از این‌ جهت لازم است که افراد برای استفاده از دستگاه ماینر از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کنند.

ماینرها در عملکرد و توان استخراج، میزان مصرف برق، وزن دستگاه و میزان دسترسی به استخرهای ارز دیجیتال تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. شخصی که قصد دارد برای استخراج رمز ارز دیجیتال از ماینر استفاده کند، باید هزینه گمرک را بپردازد. سپس مجوزهای لازم را نیز برای استفاده از آن دریافت کند. در غیر این صورت به مجازات مربوط به این کالای قاچاق محکوم می‌شود.

اگر شخصی ماینری دارد که به‌ صورت مجاز آن را وارد کرده و برای عملیات ماینینگ مجوز دریافت کرده ‌است، این اقدام او جرم نیست. جرم استفاده از دستگاه ماینر زمانی محقق می‌شود که این اقدام بدون مجوز انجام بگیرد. در این حالت این شخص به دلیل ارتکاب جرم داشتن دستگاه ماینر قابل مجازات خواهد بود.

پیشنهاد ما

آگاهی از مقررات روز کشور به افراد کمک می‌کند تا به شیوه صحیح اقدامات موردنظر خود را انجام دهند. چنانچه قصد دارید از طریق ماینینگ درآمد کسب کنید، بهتر است ابتدا از مقررات مربوط به آن آگاه شوید. برای کسب آگاهی در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ما بهره‌مند شوید.

اگر در خصوص ماینر یا جرایم مربوط به آن پرونده شما به دادگاه ارسال شده است، می‌توانید یک لایحه ارائه دهید. تنظیم لایحه یک اقدام مهم و تخصصی است که باید توسط افراد حقوقدان انجام شود. شما می‌توانید تنظیم لایحه موردنظرتان را به کارشناسان مجموعه احتراما واگذار کنید.

چنانچه در مورد این متن سوالی دارید، لطفا پرسش خود را در قسمت ثبت سوال ثبت کنید. در اولین فرصت پاسخ‌گوی شما خواهیم بود.

ثبت نظر یا سوال