شرایط تنظیم و کاربرد قانونی لایحه اعاده حیثیت

لایحه اعاده حیثیت

حیثیت و حرمت یک شخص، سرمایه ارزشمند زندگی او است که با هیچ چیز با ارزش دیگری قابل قیاس نیست. حیثیت افراد، موجب افزایش اعتبار و جایگاه اجتماعی آن‌ها می‌شود. شخصی که به موجب تهمت یا توهین و افترا به حیثیت و جایگاه اجتماعی او خدشه‌ای وارد شده است، می‌تواند برای اعاده حیثیت اقدام کند. به این صورت که با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه اعاده حیثیت ، علیه شخصی که موجب هتک حرمت و آسیب به جایگاه او شده ‌است، اقدام می‌کند. این ‌موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی ‌که شما نیز قصد دارید برای خود، لایحه‌ای در مورد اعاده حیثیت تنظیم کنید، می‌توانید با ارائه دلایل لازم در جهت احقاق حق خود تلاش کنید. البته ما در مقاله دیگری، درباره لایحه ادعای حیثیت صحبت کرده‌ایم.

تعریف دقیق و مفهومی لایحه اعاده حیثیت

اعاده به ‌معنای بازگردانیدن و حیثیت به ‌معنای اعتبار است. در اصطلاح حقوقی اعاده حیثیت یعنی بازگشت به اهلیتی که شخص آن را به هر دلیلی از دست داده باشد. در واقع اعاده حیثیت، تدبیری برای بازگشت شان و جایگاه مخدوش شده ‌است.

هتک حیثیت از دو طریق صورت می‌گیرد. از یک طرف به‌ علت جرمی است که شخصی انجام می‌دهد و به دلیل این جرم، از حقوق اجتماعی محروم می‌شود. در این حالت بعد از طی شدن مدت آن، آثار محکومیت برای این شخص از بین می‌رود. حالت دیگر جایی است که شخص مرتکب جرمی نشده باشد ولی این جرم به او نسبت داده شود. در این مقاله هر دو حالت این موضوع را به ‌طور کامل بیان خواهیم کرد.

شخصی که به حیثیت او آسیبی وارد شده ‌است، می‌تواند برای احیای حق خود اقدام کند. یعنی با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه برای اعاده حیثیت ، از قاضی تقاضا کند که این ‌موضوع را پیگیری کند. قاضی پس از بررسی محتوای نمونه لایحه اعاده حیثیت و مدارکی که ارائه شده است، به اعاده حیثیت و جبران خسارت او حکم می‌دهد.

درچه صورتی شخص می‌تواند اعاده حیثیت کند؟

اشخاص به شیوه‌های مختلفی و با صحبت یا عمل خود باعث می‌شوند که جایگاه دیگری متزلزل شود یا حیثیت او خدشه‌دار شود. شخصی که در روزنامه یا فضای مجازی یا به هر شیوه دیگر، جرمی را به شخص دیگر نسبت دهد، باعث ضربه زدن به جایگاه آن شخص می‌شود. بنابراین شخصی که از این موضوع متضرر شده‌ است، می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه اعاده حیثیت برای احقاق حق خود تلاش کند. این شخص می‌تواند با ارائه مدارک لازم یا معرفی شهود، در دادگاه اثبات کند که علیه او و جایگاهی که دارد، اقداماتی انجام ‌شده است که منجر به هتک حرمت او شده ‌است. در صورتی ‌که قاضی صحت مدارک این شخص را تایید کند، رای خود را به نفع او صادر می‌کند.

در موارد دیگری هم اشخاص می‌توانند نمونه لایحه اعاده حیثیت را تنظیم کنند. گاهی ممکن است شخصی به‌ جهت تصمیم اشتباه قاضی یا به دلایل دیگری در دادگاه محکوم شود. در صورتی که این شخص مرتکب این جرم نشده باشد، محکومیت او موجب محرومیت از حقوق اجتماعی و حتی شغل و خدمات او می‌شود. در این ‌صورت اگر برائت او در دادگاه ثابت شود، قاضی با انتشار این‌ موضوع برای او اعاده حیثیت می‌کند.

یک مثال دیگر برای کاربرد لایحه اعاده حیثیت

یک شخص نظامی یا کارمند دولت یا رییس یک اداره، مجرم معرفی شده‌اند و به مجازات آن جرم محکوم می‌شوند. بعد از مدتی با شناسایی مدارک جدید، مشخص می‌شود که این اشخاص بی‌گناه هستند و مرتکب جرمی نشده‌اند. در این ‌صورت اگر قاضی مرتکب تقصیر شده باشد، ضامن است و در غیر این صورت، دولت موظف است که خسارات این اشخاص را جبران کند. به این منظور، در جهت اعاده حیثیت آن‌ها دستور انتشار این ‌موضوع در روزنامه‌های کثیرالانتشار صادر می‌شود. به این نحو از این اشخاص اعاده حیثیت می‌شوند.

کاربرد نمونه لایحه اعاده حیثیت

اعاده حیثیت موضوعی آشنا و پرکاربرد در جامعه است. حتی افرادی که به مسائل حقوقی اشراف ندارند، زمانی ‌که می‌خواهند برای احیای حق خود اقدام کنند، از این واژه‌ها استفاده می‌کنند.

کاربرد لایحه در مورد اعاده حیثیت در جایی است که به شما اتهامی وارد شده باشد و جرمی به شما نسبت داده شده است. همچنین وقتی شخصی با رفتار خود، موجب خدشه و آسیب به شأن و جایگاه اجتماعی شما می‌شود، می‌توانید نمونه لایحه اعاده حیثیت را تنظیم کنید. در این شرایط اگر از فعل یا گفتار دیگری حیثیت خود را در خطر ببینید، می‌توانید برای اعاده حیثیت اقدام کنید و این لایحه تنظیم شود.

شما با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه اعاده حیثیت و ارائه مدارک لازم، می‌توانید از قاضی تقاضا کنید که در مورد اعاده حیثیت شما تصمیم‌گیری کند و با مجرم برخورد قانونی داشته باشد. در صورتی ‌که قاضی هتک حیثیت نسبت به شما را احراز کند، مجرم را به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌کند.

نوشتن نمونه لایحه اعاده حیثیت

زمانی ‌که نمونه لایحه اعاده حیثیت را تنظیم می‌کنید ابتدا باید مشخصات خود و طرف مقابل را وارد کنید. سپس خواسته خود مبنی ‌بر اعاده حیثیت و جبران خسارات را به ‌صورت مختصر و دقیق و خلاصه بنویسید. در هنگام نوشتن نمونه لایحه دفاعیه اعاده حیثیت ، دلایل خود را به‌ ترتیب اولویت بیان کنید. از طولانی نوشتن توضیحات خودداری کنید. چنانچه تقاضای خود را به‌صورت گویا، کوتاه و ساده بنویسید، ممکن است، رأی دادگاه، به نفع شما صادر شود. شما می‌توانید در متن لایحه دفاعیه در خصوص اعاده حیثیت از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کنید. استفاده از این موارد، موجب افزایش ارزش و کاربرد بهتر نمونه لایحه اعاده حیثیت می‌شود.

اسناد و مدارک مرتبط

برای اینکه بتوانید اعاده حیثیت کنید، لازم است که ضمن تقدیم لایحه دفاعیه در خصوص اعاده حیثیت دلایل و مدارک خود را ارائه دهید. در صورتی که هتک حرمت شما به‌ صورت مکتوب یا به صورت فایل صوتی و تصویری در فضای مجازی صورت‌ گرفته باشد، می‌توانید با ارائه اصل یا کپی این موارد در دادگاه، به قاضی در تصمیم‌گیری هرچه بهتر او کمک کنید. در مواقعی که هتک حرمت در ملأ عام واقع شده باشد، می‌توانید با تنظیم استشهادیه یا معرفی شهود این ‌موضوع را در دادگاه اثبات کنید. شهود شما می‌توانند در دادگاه حاضر شوند و در این ‌مورد اطلاعاتی به قاضی ارائه دهند. تنظیم استشهادیه نیز به این صورت است که افراد مطلع، مندرجات استشهادیه را تایید کنند و امضا و اثر انگشت بزنند. این موارد به همراه لایحه در مورد اعاده حیثیت می‌تواند سبب اثبات بی‌گناهی شما و البته اعاده حیثیت شود.

چند نکته دیگر لایحه دفاعیه اعاده حیثیت

توجه داشته باشید که یکی از ارکان لازم برای اعاده حیثیت، ورود ضرر است. این ورود ضرر ممکن است مادی و معنوی باشد. اما در هر صورت بدون ورود ضرر، اعاده حیثیت ممکن نیست.

اعاده حیثیت دارای زمان‌بندی خاصی نیست. یعنی برای آن تاریخی مشخص نشده ‌است. اما بهتر است که هرچه سریع‌تر نمونه لایحه اعاده حیثیت را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنید، تا بتوانید این ‌موضوع را در دادگاه ثابت کنید.

برای اینکه اعاده حیثیت کنید، لازم است که به شما جرمی نسبت داده شود. به‌ طور مثال، اگر شخصی بدون داشتن مدرک یا دلیل، شما را سارق یا جاعل معرفی کند و این ‌موضوع سبب هتک حرمت شما شود، می‌توانید با تنظیم لایحه برای اعاده حیثیت علیه او در دادگاه اقدام کنید.

ماده 699 قانون مجازات اسلامی

هر کس به صورت عمدی، با آگاهی و به قصد ورود ضرر به شخص دیگر، وسیله ارتکاب جرم یا اشیایی که وجود آن‌ها، موجب متهم شدن آن شخص می‌شود را، بدون اطلاع او در خانه یا ماشین یا وسایل متعلق به او قرار دهد یا مخفی کند و این اقدام او به ‌نحوی‌ باشد که این وسایل متعلق به آن شخص محسوب شوند، مجرم است. در این حالت این شخص به حبس از شش ماه تا سه سال یا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

پیشنهادی که ما داریم!

همانطور که می‌دانید تیم حقوقی رکلا مرجع تخصصی تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی است. بر همین اساس، شما می‌توانید درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید یا از ما مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید. در کنار شما هستیم.

تنظیم لایحه اعاده حیثیت از طرف شاکیتنظیم لایحه اعاده حیثیت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال