لایحه ادعای حیثیت از حیث جزئیات و تبعات قانونی آن چگونه است؟

لایحه ادعای حیثیت

لایحه ادعای حیثیت یکی از انواع لوایح دادگاه است. حیثیت و جایگاه اجتماعی اشخاص، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قانون‌گذار به ‌جهت حمایت از حقوق اشخاص و برای جلوگیری از هتک حیثیت آن‌ها، با شخص هتاک، مطابق قانون برخورد می‌کند. هیچ‌ کس حق ندارد به دیگران اتهام وارد کند و جایگاه اجتماعی آن‌ها را خدشه ‌دار کند. ادعای حیثیت برای افراد، از این‌ موضوع هم فراتر می‌رود. به این‌ صورت که حتی اگر قاضی با اشتباه در حکم یا عملکرد خود، موجب ورود ضرر به شخص متهم شود، موظف است که برای متهم جبران کند.

این‌ موضوع در قانون اساسی بیان ‌شده است و اهمیت ویژه حیثیت و شرف مردم را ثابت می‌کند. اگر شخصی به ‌موجب فعل یا گفته یا نوشته دیگران، حیثیت خود را در معرض آسیب ببیند، می‌تواند ادعای حیثیت کند. به این صورت که با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه ادعای حیثیت ، خواسته خود را مطرح می‌کند. چنانچه تقاضای او در دادگاه موجه شناخته شود، از او حمایت می‌شود و مجرم به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

علاوه بر این مقاله، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات کامل‌تر، مقاله‌ای تحت عنوان لایحه در مورد اعاده حیثیت را نیز مطالعه کنید. برای دسترسی به این مقاله، کافی است که روی لینک بزنید و به صفحه مربوط به آن وارد شوید.

نکات مهم درباره نمونه لایحه ادعای حیثیت

در مواقعی که شخصی به علت اشتباه یا تقصیر قاضی، متهم یا محکوم شود، قاضی ضامن خواهد بود اما اگر این ‌موضوع به ‌علت تقصیر قاضی نباشد، دولت خسارت این شخص را جبران می‌کند.

برای اینکه بتوانید بعد از محکومیت کیفری ادعای حیثیت کنید، لازم است که مجازات مقرر در قانون را برای آن جرم ، متحمل شده باشید یا اینکه اجرای آن مشمول مرور زمان شود. یعنی اجرای مجازات و شمول مرور زمان برای ادعای حیثیت بعد از مجرم بودن، ضروری است.

برای آنکه بعد از دوره محکومیت بتوانید ادعای حیثیت کنید، لازم است که مهلت‌های مقرر در قانون سپری شود. به‌ عنوان مثال، در رابطه با حبس درجه پنج، بعد از دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی، می‌توانید ادعای حیثیت کنید. زیرا زمان ‌بندی این ‌موضوع باید رعایت شود.

این لایحه در رابطه با چه کسانی انجام می‌شود؟

سه دسته از اشخاص می‌توانند ادعای حیثیت کنند:

  1. تاجر ورشکسته
  2. متهم بی‌گناه
  3. مجرم

این اشخاص، اشخاصی هستند که در قانون ما نسبت ‌به آن‌ها ادعای شرف و حیثیت پیش ‌بینی‌شده است. این اشخاص یا به درخواست خودشان یا به ‌موجب قانون، ادعای حیثیت می‌کنند. به ‌عنوان مثال: در مواردی که به‌ علت اشتباه قاضی، شخصی به ‌عنوان مجرم شناخته می‌شود؛ در صورت وجود تقصیر، قاضی ضامن است و در غیر این صورت، جبران خسارت او به عهده دولت است. یعنی در هر صورت باید برای متهم، جبران شود. در این حالت این شخص یا وکیل او با تنظیم نمونه لایحه ادعای حیثیت و ارائه آن به دادگاه انتظامی، تقاضای خود را مطرح می‌کنند.

حالت دیگر مربوط به تاجر ورشکسته است. تاجری که به ‌علت ورشکستگی به تقلب محکوم شده ‌است، به‌ خاطر ارتکاب جرائمی مانند؛ سرقت، کلاه‌برداری یا خیانت در امانت نیز تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در این حالت تاجر باید ادعای حیثیت جزایی کند زیرا بعد از آن ممکن است به صحنه‌ تجارت برگردد. یعنی بازگشت تاجر به امور تجاری، منوط به ادعای شرف و حیثیت جزایی او است.

نوع دیگری از ادعای حیثیت وجود دارد که بعد از محکومیت مجرم و تحمل مجازات توسط او انجام می‌شود. به این صورت که این شخص بعد از اینکه دوران محکومیت خود را سپری کرد، برای ادعای شرف اقدام می‌کند.یعنی آن اعتباری که به واسطه ارتکاب جرم و محکومیت از او گرفته‌ شده است، بعد از اعمال مجازات، به او برمی‌گردد.

درخواست رفع اتهام به چه نحوی انجام می‌شود؟

نوع دیگری از ادعای حیثیت که در عرف بیشتر شناخته‌ شده است؛ ادعای حیثیت برای رفع اتهام است. به این ‌صورت که شخصی با نسبت دادن جرم به دیگری، موجب می‌شود که حیثیت و شرف او خدشه‌ دار شود. در این شرایط، این شخص برای اینکه بتواند از خود رفع اتهام کند و حیثیت خود را از این اتهام پاک کند، به دادگاه مراجعه می‌کند. او با ارائه مدارک لازم، ابتدا بی‌گناهی خود را اثبات می‌کند. سپس با تنظیم نمونه لایحه ادعای شرف برای احقاق حق خود تلاش خواهد کرد. در صورتی ‌که قاضی صحت مدارک و دلایل ارائه ‌شده توسط او را تایید کند، به نفع او حکم خواهد داد.

مثالی برای کاربرد لایحه ادعای شرف یا حیثیت

همکار شما به دلیل اینکه شما دیرتر از سایر همکاران از محل کار خارج می‌شوید، به شما اتهام سرقت از محیط کار را وارد می‌کند. این اتهام موجب می‌شود که اعتبار شما در محیط کار خدشه ‌دار شود و اعتمادی که نسبت ‌به شما وجود داشت، از بین برود. در این حالت، شما می‌توانید علیه همکار خود در دادگاه اقدام کنید. به این ‌صورت که با تنظیم نمونه لایحه ادعای حیثیت خواسته خود را مطرح می‌کنید. در صورتی ‌که قاضی، مدارک ارائه ‌شده را مؤثر بداند، به نفع شما حکم می‌دهد و مجرم را مطابق قانون محکوم می‌کند.

ادعای حیثیت چه آثاری دارد؟

زمانی ‌که شخصی ادعای حیثیت می‌کند، بسته به اینکه کدام نوع هتک حیثیت در حق او صورت‌ گرفته است، آثار متفاوتی دارد. شخصی که به ‌جهت محکومیت جزایی، از حقوق اجتماعی و خدمات دولتی محروم می‌شود، بعد از پایان محکومیت می‌تواند این حقوق خود را مجدد به دست آورد. یعنی شخصی که به علت ارتکاب جرم، شغل دولتی خود را از دست ‌داده است یا اینکه از حقوق اجتماعی خود محروم شده‌ است، بعد از تحمل مجازات می‌تواند دوباره این شغل را داشته باشد. این‌ موضوع یکی از آثار ادعای حیثیت است.

اثر دیگر ادعای شرف، حذف سابقه محکومیت این شخص است. یعنی با ادعای حیثیت، سابقه کیفری شخص از بین می‌رود. در این حالت، این شخص بعد از تحمل مجازات، مانند کسی است که جرمی انجام نداده ‌است. حتی در صورت تکرار آن نیز مشمول مجازات تکرار جرم نخواهد شد.

با توجه به مواردی که بیان شد؛ بهتر است توجه داشته باشید که ادعای حیثیت در قانون با آنچه میان مردم متداول است، متفاوت است. مردم ادعای حیثیت را فقط بازگشت اعتبار از دست ‌رفته می‌دانند. اما همانطور که بیان شد، ادعای حیثیت دارای آثاری فراتر از آن است.

پیشنهاد ما درباره لایحه ادعای حیثیت

تهیه و ارائه یک لایحه به دادگاه، از اقدامات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم به منظور تهیه یک لایحه جامع که بتواند نیاز شما را برطرف کند و در رای دادگاه نیز تاثیر مثبتی داشته باشد، حتما از مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای مجرب کمک بگیرید. تیم حقوقی احتراما شرایطی فراهم کرده است که اقشار مختلف این امکان را داشته باشند که به خدمات حقوقی به صرفه دسترسی پیدا کنند.

شما با ورود به وب سایت احتراما می‌توانید برای تنظیم لایحه اختصاصی درخواستتان را ثبت کنید و همچنین این امکان را نیز خواهید داشت که برای دریافت مشاوره، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

تنظیم لایحه اعاده حیثیت از طرف شاکیتنظیم لایحه اعاده حیثیت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال