لایحه تقسیط مهریه یا لایحه دفاعیه در برابر تقسیط مهریه و همه چیز درباره آن!

لایحه تقسیط مهریه

یکی از لوایح پرکاربرد و همیشگی در دادگاه‌های خانواده نمونه لایحه تقسیط مهریه است. این لایحه یکی از انواع لایحه مهریه است. با توجه به افزایش میزان تورم، معمولاً مهریه‌های تعیین ‌شده در سال‌های اخیر نسبت ‌به گذشته افزایش چشمگیری داشته‌اند. مهریه سنگین و ناتوانی مرد از تادیه آن، موجب بروز مشکلاتی برای زن و شوهر می‌شود. اگر مرد نتواند مهریه خانم را بپردازد، خانم با مراجعه به دادگاه از قاضی الزام آقا را به تأدیه مهریه تقاضا می‌کند. از طرفی مرد که نمی‌تواند مهریه خانم را به طور کامل به او بدهد، برای اثبات عدم توانایی مالی خود، تلاش می‌کند. این آقا با تنظیم نمونه لایحه تقسیط مهریه و ارائه لیست اموال خود، از قاضی تقاضا می‌کند که به این ‌موضوع رسیدگی شود. قاضی بعد از بررسی مدارک و با توجه به متن لایحه تقسیط مهریه ، برای مهریه زوجه تعیین تکلیف می‌کند.

چند نکته درباره نمونه لایحه تقسیط مهریه

دادگاه صالح برای رسیدگی به تقسیط مهریه، دادگاه خانواده است. بنابراین زمانی ‌که شما قصد دارید ناتوانی مالی خود را ثابت کنید؛ لازم است که نمونه لایحه تقسیط مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کنید. میزان مهریه قسطی برای افراد متفاوت است. زیرا این میزان با توجه به تمام مهریه، دارایی، اموال و درآمد مرد تعیین می‌شود.

اگر مهریه زوجه عندالمطالبه باشد، ممکن است عدم تادیه آن از طرف مرد، موجب حبس و ممنوع‌الخروجی آقا شود. در صورتی ‌که آقا بعد از تقسیط مهریه، میزان مهریه‌ای که قاضی تعیین کرده است را به خانم ندهد، خانم می‌تواند حکم جلب او را بگیرد.

در صورتی‌ که بعد از تقسیط مهریه توسط دادگاه، شرایط مالی مرد متحول شود، امکان تغییر در میزان مهریه وجود دارد. یعنی اگر مرد از هر طریقی درآمد و دارایی بیشتری کسب کند، خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه دفاعیه در برابر تقسیط مهریه ، تقاضا کند که میزان مهریه‌ای که تعیین ‌شده است، افزوده شود. البته ما قبلا درباره لایحه تعدیل مهریه و لایحه تعدیل پیش قسط مهریه صحبت کرده‌ایم.

حق حبس زوجه

با عقد نکاح، خانم می‌تواند هر زمانی‌که بخواهد مهریه خود را از شوهرش تقاضا کند. در صورتی که زن تا زمانی که مهریه خود را بگیرد، از مرد تمکین نکند، به این حالت حق حبس گفته می‌شود. حق حبس یک حق قانونی و شرعی برای زنی است که قبل ‌از آن هرگز از شوهر خود تمکین نکرده است. یعنی اگر زن یک ‌بار از شوهر خود تمکین کند، دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده کند. ولی می‌تواند هر زمانی ‌که بخواهد، مهریه را از شوهر خود تقاضا کند.

در صورتی‌ که خانم از حق حبس خود استفاده کند، مرد موظف است که مهریه او را بپردازد. اگر مرد توانایی تادیه تمام مهریه را نداشته باشد، می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه برای تقسیط مهریه و تقدیم آن به دادگاه، تقاضای خود را مطرح کند. اگر در دادگاه عدم توانایی مرد ثابت شود قاضی مهریه زوجه را تقسیط می‌کند.

کاربرد نمونه لایحه تقسیط مهریه

در زمان عقد نکاح، زن و مرد توافقاتی را با یکدیگر تعیین می‌کنند. یکی از موضوعاتی که در زمان عقد نکاح به آن توجه می‌شود، مهریه است. معمولاً در زمان عقد نکاح، مرد به دلیل اشتیاق شروع زندگی و هیجانات ناشی از دوران آشنایی، هر مهریه‌ای که به او گفته می‌شود را قبول می‌کند. بعد از عقد نکاح و با شروع زندگی مشترک، ممکن است خانم مهریه خود را تقاضا کند. در این حالت آقا که در زمان عقد از روی احساسات میزان زیاد مهریه خانم را پذیرفته ‌است، ناچار به تأدیه آن است. این آقا می‌تواند در همان دادگاهی که خانم مهریه خود را تقاضا کرده ‌است، نمونه لایحه دفاعیه تقسیط مهریه را تقدیم کند. در صورتی‌ که ناتوانی او از تادیه مهریه برای دادگاه محرز شود، قاضی مهریه خانم را تقسیط می‌کند.

نمونه لایحه تقسیط مهریه و زمان تنظیم آن

زمانی ‌که مردی توانایی تأدیه مهریه همسر خود را ندارد، نمونه لایحه تقسیط مهریه را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند. خانم می‌تواند بعد از عقد نکاح، مهریه خود را از آقا تقاضا کند. مطابق قانون مرد موظف به تأدیه مهریه است. اما اگر بتواند عدم توانایی مالی خود را ثابت کند، قاضی مهریه خانم را تقسیط می‌کند. در دو حالت ممکن است که مرد لایحه درخواست تقسیط مهریه را تنظیم کند؛ حالت اول زمانی است که خانم تقاضای دریافت مهریه خود را از طریق دادگاه مطرح می‌کند. در این حالت مرد با مراجعه به دادگاه و ارائه مدارک لازم و تقدیم لایحه دفاعیه در خصوص تقسیط مهریه ناتوانی خود را در دادگاه ثابت می‌کند.

حالت دوم زمانی است که مردی بخواهد همسر خود را طلاق دهد. در این حالت اگر او توانایی تأدیه مهریه را نداشته باشد، همزمان با درخواست طلاق، نمونه لایحه برای تقسیط مهریه را به دادگاه تقدیم می‌کند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، در این ‌باره تصمیم‌گیری می‌کند. تا زمانی‌ که آقا مهریه خانم را نپردازد، حکم طلاق آن‌ها صادر نخواهد شد. مگر این‌ که زوجه به طلاق رضایت دهد یا این ‌که قاضی مهریه زوجه را تقسیط کند. در صورتی ‌که قاضی عدم توانایی مالی مرد را احراز کند، مهریه خانم را به‌ صورت قسطی تعیین می‌کند. سپس مرد را موظف می‌کند، در زمان مقرر، میزان مهریه‌ای را که دادگاه تعیین کرده ‌است، به خانم بدهد.

مدارک و مستندات مرتبط

برای این که مهریه خانم را به صورت قسطی به او بدهید، باید بتوانید ناتوانی خود را برای تأدیه مهریه او در دادگاه ثابت کنید. لازم است ضمن تقدیم نمونه لایحه تقسیط مهریه تمام مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. ارائه لیست اموال و دارایی، به همراه فیش حقوقی، مدارک و حساب‌های بانکی شما، می‌تواند در این‌ مورد مؤثر باشد. شما می‌توانید از شهادت شهود استفاده کنید. یعنی اشخاصی که از وضعیت مالی شما اطلاع دارند، مانند همکار یا شریک خود را به دادگاه معرفی کنید. لازم است که آن‌ها شهادت دهند که شما توانایی تادیه مهریه را به‌ صورت یکجا و کامل ندارید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارکی که ارائه‌ شده است و با توجه به محتوای نمونه لایحه تقسیط مهریه حکم مناسب را صادر می‌کند.

ماده 1083 قانون مدنی

تقسیط مهریه نوعی کمک به مرد است تا بتواند به این تعهد مالی خود نسبت ‌به همسرش عمل کند. در این ماده آمده ‌است که دادگاه می‌تواند برای تأدیه تمام یا بخشی از مهریه، مدت ‌زمان مقرر، قرار دهد و آن را تقسیط کند. یعنی اگر مردی ادعا کند که نمی‌تواند مهریه همسرش را به طور کامل بدهد، دادگاه مهریه خانم را برای او تقسیط می‌کند. یعنی مرد را موظف می‌کند در زمان مقرر، میزان مهریه‌ای را که دادگاه تعیین کرده‌ است، به زوجه بپردازد.

پیشنهاد ما برای شما

همه می‌دانیم که تنظیم و نوشتن لایحه یک امر تخصصی و نیازمند دانش حقوقی کافی است. به همین دلیل برای تاثیرگذار بودن لوایحی که به دادگاه ارائه می‌دهید، لازم است که از مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای حرفه‌ای کمک بگیرید. شما می‌توانید اسناد، مدارک و شواهدی که در نظر دارید را با مشاوران حقوقی تیم احتراما در میان بگذارید تا در اسرع وقت، لایحه مناسب شما را تهیه و تنظیم کنند. برای برقراری ارتباط و ثبت درخواست، روی لینک تنظیم لایحه اختصاصی بزنید و اطلاعاتتان را وارد کنید.

همچنین برای شما مناسب خواهد بود که سوالات خود در خصوص موضوع این لایحه را با متخصصان احتراما در میان بگذارید. برای این منظور نیز می‌توانید درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

تنظیم لایحه مهریه از طرف زوجتنظیم لایحه مهریه از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال