فرار از سربازی در حین خدمت؛ فرار از سربازی چه عواقبی دارد؟

فرار از سربازی

برای دفاع از تمامیت ارضی و حفظ استقلال کشور باید نیروهای مقتدر و منضبط آموزش داده شوند. نیروهای مسلح به ‌عنوان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین نهادهای کشور محسوب می‌شوند. اساس کار نیروهای مسلح نظم و انضباط است. خدمت سربازی یکی از راه‌های مهم برای آموزش نیروهای کارآمد و آماده محسوب می‌شود. بعضی مواقع سربازان محل خدمت خود را ترک می‌کنند، به این موضوع فرار از سربازی می‌گویند.

عواملی برای این موضوع وجود دارد که باید به ‌طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرند. این موضوع ممکن است به ‌علت مشکلات روحی، بیماری و به هر دلیل دیگری انجام شود. با این‌ وجود ما قصد داریم این موضوع را از نگاه قانون مورد بررسی قرار دهیم. یعنی مصادیق این اقدام را به‌ همراه مجازات آن بیان می‌کنیم.

علاوه بر فرار از سربازی ، از دیگر جرایمی که ممکن است جوانان مشمول خدمت سربازی به آن فکر کنند و در صدد انجام آن باشند، جرم جعل کارت پایان خدمت است. با زدن روی لینک، می‌توانید یک مقاله اختصاصی درباره آن مطالعه کنید. در آن مقاله، مجازات و عواقب این اقدام را توضیح دادیم.

خدمت سربازی چیست؟

سربازی در لغت به معنی جان‌فشانی کردن و تا پای جان در رزم ایستادن است. در اصطلاح، سربازی به خدمتی گفته می‌شود که در نیروهای مسلح صورت می‌گیرد. اشخاص مذکر در کشور ما از سن 18 سالگی مشمول خدمت سربازی خواهند شد.

سربازان با ورود به خدمت نظام‌ وظیفه مسئولیت‌هایی را بر عهده می‌گیرند. ویژگی بارز خدمت سربازی، نظم‌پذیری کارکنان وظیفه است. یعنی جوانان در این دوره با مقررات حاکم بر نیروهای مسلح آشنا می‌شوند. آن‌ها وظیفه دارند فرمان‌ها را مطابق مقررات انجام دهند و سرپیچی نکنند. گاهی ممکن است افرادی که در حال خدمت سربازی هستند، به دلیل عدم تحمل و ناسازگاری با این شرایط، محل خدمت خود را ترک کنند. در این حالت به آن‌ها سرباز فراری گفته می‌شود. این موضوع برای این اشخاص پیامدهایی دارد که در این مطلب درباره آن صحبت خواهیم کرد.

فرار از سربازی چه عواقبی دارد؟

ممکن است گذراندن دوره سربازی برای بعضی از جوانان دشوار باشد. با این‌ حال فرار کردن از خدمت اقدام نادرستی محسوب می‌شود که پیامدهایی را برای این جوانان به ‌دنبال دارد. اولین و شاید بارزترین پیامد آن، فشارهای روحی و روانی فرار برای سرباز است. معمولا افرادی که محل خدمت خود را ترک می‌کنند، متحمل فشارهای روانی زیادی از ناحیه خانواده، دوستان و جامعه می‌شوند. این افراد علاوه‌ بر مشکلاتی که در جامعه برای آن‌ها به وجود می‌آید، باید متحمل مجازات نیز شوند.

اشخاصی که از سربازی فرار می‌کنند، برای اشتغال، دریافت گواهی‌نامه، خروج از کشور و شرکت در آزمون‌های استخدامی دچار مشکل می‌شوند. در واقع علاوه بر مجازات، از بعضی حقوق اجتماعی نیز محروم خواهند شد.

فرار از سربازی و سرباز غایب چه تفاوت‌هایی دارند؟

شخصی که بعد از اعزام به محل خدمت و طی مدت زمانی به مرخصی برود ولی به پادگان برنگردد، به‌ عنوان سرباز فراری محسوب می‌شود. همچنین شخصی که اقدامات لازم برای ورود به خدمت را انجام دهد اما در پادگان محل خدمت حاضر نشود، این اقدام او فرار از سربازی است. یعنی این فرد بعد از معرفی خود به‌ عنوان مشمول، به پادگان محل خدمت خود نرفته ‌است. این دو مورد مصادیق فرار از سربازی هستند.

در مواقعی که شخصی شرایط حضور در خدمت را داشته باشد، باید خودش را به ‌عنوان فرد مشمول معرفی کند. چنانچه این اقدام را انجام ندهد، به عنوان مشمول غایب شناخته می‌شود. بعضی از مصادیق غایبان خدمت افرادی هستند که در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. اشخاص مذکر که بعد از 18 ‌سالگی برای خدمت احضار می‌شوند و چنانچه خودشان را معرفی نکنند، غایب محسوب خواهند شد.
  2. همچنین مشمولانی که بعد از فراغت از تحصیل، خودشان را معرفی نکنند، به‌ عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند.
  3. دانشجویانی که ترک تحصیل کرده‌اند، از تحصیل انصراف داده‌اند یا اخراج شده‌اند، باید تا یک ‌سال بعد از آن، خودشان را به‌ عنوان مشمول معرفی کنند.

این افراد مصادیقی از مشمولان غایب هستند. یعنی هنوز خدمت آن‌ها شروع نشده است و خودشان را به ‌عنوان مشمول معرفی نکرده‌اند.

حکم فرار از سربازی در زمان جنگ چیست؟

جنگ به‌ عنوان یک شرایط ویژه و اضطراری محسوب می‌شود. در مواقعی که جنگی رخ دهد، نیروهای مسلح وظیفه دارند، از خاک کشور دفاع کنند. اولین و مهمترین نهاد برای دفاع در زمان جنگ، نیروهای مسلح هستند. فرار از سربازی در زمان جنگ مجازات سنگین‌تری نسبت‌ به زمان صلح برای کارکنان وظیفه دارد. دلیل این موضوع آن است که دفاع از کشور در زمان جنگ باید اولویت همه مردم، به خصوص افراد نظامی باشد. فرار از سربازی در زمان جنگ آسیب‌هایی به کشور وارد می‌کند که ممکن است جبران‌ناپذیر باشد.

مجازات فرار از خدمت سربازی در زمان جنگ بر اساس ماده ۶۳ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح تعیین می‌شود. بر اساس این ماده، اگر کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، در زمان جنگ بدون عذر موجه بیش ‌از ۵ روز غیبت کنند، به‌ عنوان فراری شناخته می‌شوند. مجازات فرار از خدمت در زمان جنگ حبس بیش ‌از ۱ تا ۳ سال است.

چنانچه فرار کارکنان وظیفه از جبهه صورت ‌گرفته باشد، از زمان غیبت، او به‌ عنوان فراری شناخته می‌شود و مجازاتش سنگین‌تر خواهد بود. مجازات فرار از جبهه برای کارکنان وظیفه حبس از ۲ تا ۵ سال است.

اگر این نیروی فراری خودش را معرفی کند و مشغول به خدمت شود، مجازات حبس او کاهش پیدا می‌کند.

حکم فرار از سربازی حین خدمت چیست؟

مطابق ماده ۵۹ قانون مجازات نیروهای مسلح، اگر کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در زمان صلح بیش‌ از ۱۵ روز متوالی غیبت کنند و برای این غیبت عذر موجهی نداشته باشند، به‌ عنوان فراری محسوب می‌شوند.

اگر این افراد دستگیر شده باشند، به حبس از ۳ ماه تا یک ‌سال محکوم خواهند شد. ممکن است برای این افراد به ‌جای حبس، ۳ ماه تا یک ‌سال اضافه خدمت در نظر گرفته شود.

این موارد حکم فرار از سربازی حین خدمت هستند. یعنی حبس یا اضافه خدمت در انتظار افرادی خواهد بود که محل خدمت را بدون دلیل موجه ترک کنند.

پشیمانی از این اقدام

بر اساس ماده ۶۰ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، کارکنان وظیفه که در زمان صلح از خدمت فرار کرده باشند و بعد خودشان را معرفی کنند و مشغول خدمت شوند به ‌ترتیب زیر با آن‌ها برخورد خواهد شد:

اگر فرار از سربازی بار اول رخ دهد یا این سرباز سابقه‌ فرار نداشته باشد و ظرف مدت ۶۰ روز از شروع غیبت به محل خدمت برگردد، پرونده او به مرجع قضایی ارسال نخواهد شد.

مطابق قانون برای این شخص در مقابل هر روز غیبت و فرار، ۲ روز به خدمت دوره ضرورت آن اضافه می‌شود. این اضافه خدمت حداکثر ۳ ماه است. یعنی فرار از سربازی بار اول منجر به ۳ ماه اضافه خدمت برای کارکنان وظیفه می‌شود.

اگر سربازی بعد از ۶۰ روز خودش را معرفی کند یا فرار از سربازی بار دوم صورت‌ گرفته باشد، این شخص به حبس محکوم خواهد شد. یعنی اگر شخصی سابقه فرار از خدمت داشته باشد، با حکم دادگاه به حبس از ۲ تا ۶ ماه محکوم می‌شود.

بنابراین فرار از سربازی بار دوم منجر به ارجاع پرونده به دادگاه و محکومیت سرباز به حبس خواهد شد.

خدمات ما در این زمینه

اگر به هر دلیلی از سربازی فرار کرده‌اید، می‌توانید با معرفی خود و بازگشت به محل خدمت، این اشتباه را جبران کنید. برای آگاهی از مقررات این اقدام می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. فقط کافی است که سفارش خود را جهت مشاوره حقوقی تلفنی ، در وب سایت ما ثبت کنید. کارشناس مربوطه در اولین فرصت با شما در ارتباط خواهد بود.

چنانچه در مورد هر موضوعی اعم از جرائم نظامی و مانند آن به لایحه نیاز دارید، می‌توانید این اقدام تخصصی را به ما بسپارید. کارشناسان ما خدمات تنظیم لایحه را با بهره‌مندی از تخصص خود انجام می‌دهند.

اگر در مورد این متن سوالی دارید، لطفا سوال خود را زیر همین مطلب مطرح کنید تا در اولین فرصت به شما پاسخ دهیم.

ثبت نظر یا سوال