جرم طلایاب، آیا کشف طلا با این دستگاه جرم است؟

جرم طلایاب

مردم از گذشته های دور به ‌دنبال راهی برای پیدا کردن گنج و طلا بوده‌اند. همانطور که می‌دانید در بسیاری از داستان‌های کهن، در مورد یافتن طلا یا گنج صحبت شده ‌است. تعداد زیادی از افرادی که قصد دارند بدون زحمت به ثروت فراوانی برسند، به یافتن طلا فکر می‌کنند. این رویا پردازی تا جایی پیش می‌رود که افراد به طمع کشف گنج و طلا مرتکب جرم می‌شوند. آن‌ها با استفاده از دستگاه طلایاب به ‌دنبال یافتن طلا به مناطق قدیمی و باستانی می‌روند. استفاده از این دستگاه باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شود. در غیر این صورت مرتکب به دلیل ارتکاب جرم طلایاب قابل مجازات خواهد بود.

تصور کنید دو نفر قصد دارند به یک قلعه قدیمی در یک روستا بروند. آن‌ها برای کشف طلا از این قلعه با خودشان دستگاه طلایاب را حمل می‌کنند. در صورتی‌ که این دستگاه توسط ضابطین قضایی کشف شود، آن‌ها به مجازات قانونی جرم دستگاه طلایاب محکوم خواهند شد.

توجه داشته باشید که هر گونه اقدامی از قبیل خرید، فروش، نگهداری، حمل و استفاده از این دستگاه بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی غیرقانونی است. یعنی اگر افرادی مجوز نداشته باشند، حتی اگر هیچگونه گنج یا طلایی را کشف نکنند، به‌ عنوان مرتکب قابل مجازات هستند. دلیل این موضوع آن است که هیچکس حق ندارد سرمایه‌های ملی را به‌ صورت غیرمجاز استخراج و کاوش کند و این اقدامات باید حتما با مجوز سازمان میراث فرهنگی صورت بگیرند.

جرم طلایابی چیست؟

تعداد زیادی از افراد سودجو به ‌دنبال آن هستند که راه صد ساله را در یک شب طی کنند. این افراد می‌خواهند با پیدا کردن گنج یا طلا زندگی خود را تغییر دهند. آن‌ها با رویای از فقر به ثروت رسیدن، اقدامات مجرمانه‌ را برای کشف گنج یا طلا انجام می‌دهند. البته این اقدام به‌ عنوان عملی پر از خطر محسوب می‌شود.

کشف طلا یا گنج خطرات فراوانی را به ‌دنبال دارد. معمولا افرادی که با همکاری یکدیگر برای کشف طلا اقدام می‌کنند و مرتکب جرم طلایاب می‌شوند، به دست افراد مافیا در این حوزه کشته خواهند شد. تعداد زیادی از قاچاقچیان آثار باستانی با فریب افرادی که با دستگاه گنج‌یاب مقداری عتیقه یا طلا پیدا می‌کنند، اموال کشف شده را از آن‌ها می‌گیرند. سپس با آن‌ها درگیر می‌شوند. گاهی ممکن است این افراد توسط قاچاقچیان آثار باستانی به قتل برسند. این موارد از جمله تبعات کشف غیرقانونی طلا و گنج محسوب می‌شود.

بررسی این جرم در شرایط دیگر

ممکن است افرادی در یک معدن طلا مشغول به کار باشند. آن‌ها برای کشف طلا از دستگاه طلایاب استفاده می‌کنند. در این حالت چون آن‌ها این اقدام را با مجوز قانونی انجام می‌دهند، مرتکب جرم طلایابی نشده‌اند. به دلیل اینکه آن‌ها برای انجام وظیفه خود و کشف طلا اقدام کرده‌اند.

در حالت دیگر، تصور کنید یک تیم باستان‌ شناسی برای کاوش و حفاری به یک منطقه باستانی بروند. این افراد ممکن است از یک یا چند دستگاه طلایاب استفاده کنند. در این حالت چون آن‌ها با مجوز سازمان میراث فرهنگی این اقدام را انجام می‌دهند، مرتکب جرم طلایاب نشده‌اند. این اقدام برای کشف اشیا با ارزش و عتیقه یا نگهداری آن‌ها در موزه صورت می‌گیرد. در شرایطی ممکن است کشف یک سکه‌ طلا، ظرف یا هر نوع شی باستانی، اطلاعات بسیار کاربردی و دقیقی را به باستان‌ شناسان بدهد. این موضوع نه ‌تنها جرم نیست، بلکه یک اقدام بسیار موثر محسوب می‌شود.

جرم حمل دستگاه طلایاب

هرگونه اقدام یا فعالیتی با دستگاه طلایاب باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شود. اگر شخص یا اشخاصی بدون مجوز قانونی این دستگاه را حمل کنند، مرتکب جرم حمل دستگاه طلایاب شده‌اند.

تصور کنید شخصی از یک شهر مرزی یک دستگاه طلایاب را خریداری می‌کند. او قصد دارد این دستگاه را به یکی از شهرهای مرکزی کشور ببرد. در این حالت اگر او توسط ضابطین قضایی شناسایی شود، به ‌علت ارتکاب جرم دستگاه طلایاب قابل مجازات خواهد بود.

گاهی ممکن است فردی خودش به‌ علت تخصص و مهارتی که دارد، دستگاه طلایاب را بسازد. در این حالت این اقدام او نیز اگر بدون مجوز باشد، مصداق جرم طلایاب است. مطابق قانون حتی ساخت دستگاه طلایاب نیز به مجوز سازمان میراث فرهنگی نیاز دارد. این اقدام به ‌منظور جلوگیری از کشف و خرید و فروش غیرمجاز دستگاه طلایاب صورت می‌گیرد. به دلیل اینکه معمولا افراد این دستگاه را می‌سازند تا خودشان یا دیگران از آن استفاده کنند. همچنین ممکن است آن‌ها این دستگاه را بسازند تا آن را به دیگران بفروشند. در هر صورت حمل، نگهداری، ساخت و خرید و فروش دستگاه طلایاب بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی جرم است و چنانچه این دستگاه کشف شود، با مرتکب مطابق قانون برخورد خواهد شد.

تبلیغ دستگاه طلایاب در فضای مجازی

در سال‌های اخیر تبلیغ دستگاه طلایاب نسبت ‌به گذشته افزایش پیدا کرده‌ است. در گذشته تبلیغ این دستگاه از طریق چاپ آگهی و انتشار آن در سطح شهر صورت می‌گرفت. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده مردم از فضای مجازی، تعداد زیادی از مردم از طریق شبکه‌های مجازی و سایت‌های مختلف دستگاه طلایاب را تبلیغ می‌کنند. این موضوع مطابق قانون جرم است. هر گونه تبلیغ دستگاه طلایاب نیز باید با مجوز قانونی صورت بگیرد. چنانچه شخصی بدون داشتن مجوز اقدام به تبلیغ این دستگاه کرده باشد، مطابق قانون قابل مجازات خواهد بود.

تصور کنید شخصی ۱۵۰ عدد دستگاه طلایاب را به‌ صورت غیرمجاز به کشور وارد کرده‌ است. این شخص برای فروش و توزیع این دستگاه‌های طلایاب از طریق فضای مجازی اقدام می‌کند. او با ساختن صفحه‌هایی در شبکه‌های مجازی و معرفی دستگاه طلایاب، مردم را تشویق می‌کند تا این دستگاه را تهیه کنند. چنانچه این موضوع توسط ضابطین قضایی کشف شود، مرتکب به‌ علت ارتکاب جرم تبلیغ دستگاه طلایاب قابل مجازات خواهد بود.

جرم خرید و فروش دستگاه طلایاب

همانطور ‌که بیان شد، هر گونه اقدام در خصوص این دستگاه مصداق جرم طلایاب است. چنانچه اشخاصی به‌ صورت غیر مجاز و بدون داشتن مجوز از سازمان میراث فرهنگی این دستگاه را خرید و فروش کنند، مجرم هستند.

تصور کنید فردی قصد دارد یک دستگاه طلایاب را به شخص دیگری بفروشد. آن‌ها برای فروش این دستگاه با یکدیگر توافق می‌کنند و مبلغی توسط خریدار به فروشنده داده می‌شود. چنانچه این موضوع توسط ضابطین قضایی کشف شود، مرتکبان به ‌علت خرید و فروش غیر مجاز دستگاه طلایاب قابل مجازات هستند. این افراد تحت تعقیب قرار می‌گیرند و سازمان میراث فرهنگی به ‌عنوان شاکی علیه آن‌ها اقدام می‌کند. چنانچه ثابت شود این افراد بدون مجوز این اقدام را انجام داده‌اند، مطابق قانون به مجازات خرید و فروش دستگاه طلایاب محکوم خواهند شد.

در شرایطی ممکن است فردی برای یافتن طلا در زمین کشاورزی خود، دستگاه طلایاب را تهیه کند. این اقدام نیز مطابق قانون مصداق جرم طلایاب است. یعنی افراد حتی نمی‌توانند بدون داشتن مجوز برای یافتن طلا در زمین یا املاک خود اقدام کنند. هر کس قصد دارد این اقدام را انجام دهد، باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی اقدام کند. در غیر این صورت ممکن است به مجازات مقرر در قانون محکوم شود.

خدمات مجموعه احتراما

برای آگاهی از مسائل حقوقی و یافتن پاسخ سوالات حقوقی خود، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی احتراما استفاده کنید. کارشناسان ما شما را راهنمایی می‌کنند تا در چهارچوب قانون عمل کنید.

اگر به هر دلیلی پرونده شما با موضوع دستگاه طلایاب به دادگاه ارسال شده است، توصیه می‌کنیم یک لایحه به دادگاه ارائه دهید. تنظیم لایحه و تقدیم آن به دادگاه، به فرآیند صدور حکم کمک موثری خواهد کرد. شما می‌توانید این اقدام تخصصی را به کارشناسان مجموعه احتراما واگذار کنید.

چنانچه در مورد این مقاله، سوالی دارید، لطفا پرسش خود را در قسمت ثبت سوال مطرح کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما هستند.

ثبت نظر یا سوال