لایحه طلاق عسر و حرج و کاربرد و سایر نکات بسیار مهم این لایحه

لایحه طلاق عسر و حرج

لایحه طلاق عسر و حرج یکی از انواع لایحه دفاعیه طلاق است که برای طلاق از جانب خانم مورد استفاده قرار می‌گیرد. حفظ خانواده و بقای رابطه زوجیت موضوع مهمی است که در مورد آن مباحث بسیاری مطرح‌ شده است. گاهی شرایط به‌ گونه‌ای پیش می‌رود که زوجین قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند. خانم و آقایی که در ابتدای زندگی با هزاران امید و آرزو با یکدیگر ازدواج کرده‌اند، هم ‌اکنون جدایی را ترجیح داده‌اند و از همسر خود جدا می‌شوند. طلاق راهی برای پایان دادن به زندگی مشترک است که اصولا از سمت شوهر واقع می‌شود اما در بعضی مواقع خانم هم می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

یکی از مواردی که قانون به خانم اجازه داده که از شوهرش طلاق بگیرد، عسر و حرج است. عسر و حرج موجب می‌شود که ادامه زندگی مشترک برای خانم ناممکن باشد. در این حالت، با تنظیم لایحه طلاق عسر و حرج و بیان شرایط خود، از قاضی تقاضا می‌کند که شوهرش را وادار به طلاق کند. در صورتی‌ که شوهر به طلاق راضی نباشد، دادگاه خانم را طلاق می‌دهد.

مفهوم

حتما شما هم در اطراف خود این‌ موضوع را شنیده‌اید که شوهری همسر خود را آزار می‌دهد یا او را کتک می‌زند یا اینکه شوهری خانه خود را ترک کرده است و همسر خود را تنها می‌گذارد. این موارد نمونه‌هایی از عسر و حرج هستند. عسر یعنی سختی و دشواری و حرج هم به معنای تنگنا و فشار است. عسر و حرج به شرایطی گفته می‌شود که شوهر زندگی مشترک را برای خانم به گونه‌ای سخت کند که خانم قادر به ادامه زندگی نباشد.

قانون‌گذار برای تحکیم بنیان خانواده، اختیار طلاق را به شوهر داده است. گاهی ممکن است شوهر با اعمال و رفتار خود موجب شود که ادامه زندگی مشترک برای خانم سخت شود. در این حالت، قانون به خانم اجازه می‌دهد تا به دادگاه مراجعه کند و از همسرش طلاق بگیرد. این خانم با تنظیم لایحه طلاق عسر و حرج و بیان موارد عسر و حرج در زندگی خود از دادگاه تقاضای طلاق می‌کند.

مصادیق عسر و حرج

مواردی که در قانون مدنی برای عسر و حرج بیان‌ شده است؛ جنبه تمثیلی دارد. یعنی غیر از این موارد، هر شرایط دشواری که برای قاضی محرز شود، به‌ عنوان عسر و حرج شناخته می‌شود. در قانون به مواردی مانند اعتیاد شوهر یا ابتلاء او به جنون یا بیماری‌های صعب ‌العلاج اشاره‌ شده است. همچنین اگر شوهر به ۵ سال حبس یا بیشتر محکوم‌ شده باشد، یا اینکه به مدت ۶ ماه یا بیشتر خانه را ترک کرده باشد، این موارد از مصادیق عسر و حرج شناخته می‌شود. علاوه بر این موارد، هر شرایطی که برای خانم موجب سختی و آزار شود و بتواند هنگام تقدیم لایحه طلاق عسر و حرج به دادگاه این‌ موضوع را ثابت کند، از مصادیق عسر و حرج است.

برای مثال؛ ممکن است خانمی به‌ علت اینکه آقا همیشه مشروبات الکلی مصرف می‌کند و دائم‌ الخمر است به دادگاه مراجعه کند و شرایط خود را به‌ عنوان عسر و حرج بیان کند. در این حالت اگر خانم بتواند شرایط دشوار خود را در دادگاه ثابت کند، قاضی به نفع او تصمیم‌گیری می‌کند. یعنی شوهرش را وادار می‌کند او را طلاق دهد یا اینکه دادگاه به جای شوهر، خانم را طلاق خواهد داد.

یکی دیگر از مصادیق عسر و حرج بدرفتاری با همسر است. سوء رفتار با خانم جنبه‌های متفاوتی دارد. فحاشی، بی‌احترام، هتک حرمت به همسر در خانواده یا جامعه و شکاکی از مصادیق سوء رفتار شوهر با خانم‌ است. در این حالت خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه طلاق عسر و حرج درباره موارد عسر و حرج خود در زندگی توضیح دهد. قاضی پس از بررسی شرایط تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

نکات مهم درباره لایحه طلاق عسر و حرج

اثبات شرایط عسر و حرج به عهده‌ خانم است. اگر خانم نتواند مصادیق عسر و حرج خود را در دادگاه ثابت کند، به تقاضای او ترتیب‌ اثر داده نخواهد شد.

موضوعی که به ‌عنوان عسر و حرج در دادگاه مطرح می‌کنید، باید در زمان تقاضای طلاق از سمت شما وجود داشته باشد. یعنی نمی‌توانید بگویید: من الان تقاضای طلاق دارم، زیرا همسرم ۵ سال قبل به مدت ۶ ماه خانه را ترک کرده بود. به عبارت دیگر موضوع عسر و حرج باید در زمان حال موجود باشد.

معیار تشخیص عسر و حرج نسبت‌ به هر خانمی با خانم دیگر متفاوت است. عسر و حرج خانم با توجه به وضعیت و شرایط هر خانم بررسی می‌شود. یعنی ممکن است یک خانم از اینکه همسرش به مشروبات الکلی اعتیاد دارد، در شرایط دشواری باشد و برای طلاق اقدام کند. همچنین ممکن است این ‌موضوع برای خانم دیگری با همین شرایط اهمیت چندانی نداشته باشد.

لایحه طلاق عسر و حرج چه کاربردی دارد؟

عسر و حرج یکی از مسائلی است که باعث می‌شود، خانم زندگی مشترک خود را تحمل نکند و برای طلاق اقدام کند. شوهر موظف است شرایط و امکانات زندگی را برای همسر خود فراهم کند و با خوش‌ رفتاری و حسن معاشرت، رضایت خانم را جلب کند. گاهی ممکن است آقا با اعتیاد خود موجب شود که همسرش در فشار و سختی قرار بگیرد. در این حالت قانون به خانم اجازه داده ‌است که اگر تحمل شرایط برای او مقدور نیست به دادگاه مراجعه و تقاضای خود را مطرح کند. برای این کار لازم است که لایحه طلاق عسر و حرج تنظیم شود. قاضی بعد از احراز شرایط، تصمیم مناسب را خواهد گرفت.

با توجه به مواردی که بیان شد اگر شما هم به ‌عنوان یک خانم در زندگی مشترک خود، مسائل و مشکلات دشواری را تجربه می‌کنید، می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج برای طلاق از شوهر خود اقدام کنید. برای مثال؛ اگر همسرتان مدام شما را کتک می‌زند یا فحاشی می‌کند، این موضوع از مصادیق عسر و حرج است. شما می‌توانید با مراجعه به دادگاه و تقدیم لایحه طلاق به دلیل عسر و حرج از قاضی تقاضا کنید که شوهرتان را مجبور کند، شما را طلاق دهد. در این حالت، اگر آقا برای طلاق در دادگاه حاضر نشود، شما با اجازه دادگاه طلاق داده می‌شوید.

پیشنهاد ما

اگر در حال رسیدگی به پرونده یک دعوی با موضوع طلاق عسر و حرج هستید، بسیار احتمال دارد که از شما بخواهند لایحه‌ای را برای حضور در دادگاه آماده کنید یا اینکه ممکن است به شما پیشنهاد دهند که دفاعیات و مدارک خود را در قالب یک لایحه به دادگاه ارائه دهید. می‌دانیم که نوشتن لایحه یک اقدام تخصصی محسوب می‌شود و مناسب است که مسئولیت نوشتن لایحه را به مشاوران حقوقی و وکلای مجرب بسپارید. تیم حقوقی احتراما با ارائه خدماتی همچون خدمات تنظیم لایحه و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، فرآیند تهیه لایحه را آسان‌تر کرده است. شما می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید و با تیم حقوقی احتراما ارتباط بگیرید.

تنظیم لایحه طلاق از طرف زوجتنظیم لایحه طلاق از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال