لایحه توهین در چه مواردی کاربرد دارد؟

لایحه توهین

توهین کردن و دشنام دادن به دیگران، رفتاری است که علیه حیثیت و کرامت انسان‌ها انجام می‌شود. گفتار یا رفتار یا هر نوع حرکت توهین‌ آمیزی نسبت به دیگران به‌ منظور کوچک شمردن و بی‌حرمتی به آن‌ها، ممنوع است. با شخصی که با قصد آسیب زدن به حیثیت و کرامت دیگران، به آن‌ها توهین کند، مطابق قانون برخورد می‌شود. نمونه لایحه توهین زمانی تنظیم می‌شود که شخصی با گفتار یا رفتار اهانت‌ آمیز خود، موجب ورود ضرر به حیثیت، شان و جایگاه دیگران شود. در این شرایط شخصی که به او توهین شده است، برای اینکه حق از دست‌ رفته خود را از طریق قانون مطالبه کند، با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه توهین ، خواسته خود را مطرح می‌کند. چنانچه قاضی، شرایط لازم برای تحقق بزه توهین را احراز کند، مرتکب را به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد کرد.

ممکن است شما نیز به‌ عنوان بزه دیده، قصد شکایت علیه متهم و پیگیری این ‌موضوع را داشته باشید. برای این کار لازم است؛ ابتدا با نکات و ارکان تحقق توهین آشنا شوید، تا بتوانید حق خود را مطالبه کنید. در صورتی ‌که قصد دارید لایحه شکایت توهین را تنظیم کنید، می‌توانید با استفاده از نکاتی که در این مقاله بیان می‌کنیم، یک لایحه مفید و کاربردی را به دادگاه تقدیم کنید. توصیه می‌کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

تعریف مفهومی توهین و بیان مصادیق آن

توهین به ‌معنای بی‌حرمتی کردن، سست کردن، دشنام و ناسزا دادن است. در اصطلاح حقوقی، توهین به معنی آن است که شخصی با فعل یا گفتار خود به قصد خوار کردن دیگری، به او اهانت کند. نسبت دادن هر موضوعی که سبب آسیب به شأن و آبروی شخص دیگر می‌شود، از مصادیق توهین محسوب خواهد شد. برای اینکه بزه توهین محقق شود، نیازی نیست عباراتی که توسط بزهکار استفاده‌ شده است حتماً واقعی باشند. یعنی اگر بر خلاف واقعیت، شخصی شما را در یک جمع، بی‌سواد یا بی‌نزاکت خطاب کند و این ‌موضوع سبب از بین رفتن احترام شما شود، بزه توهین محقق شده‌ است. در این حالت شما می‌توانید علیه مرتکب، شکایت کنید. سپس با تنظیم نمونه لایحه توهین و ارائه مدارک لازم، این ‌موضوع را در دادگاه ثابت کنید.

مسخره کردن دیگران هم ممکن است موجب توهین به آن‌ها شود. اگر شخصی در یک مجلس سخنرانی با استفاده از عبارات یا حرکات یا هر نوع رفتاری، شخص سخنران را مسخره کند و موجب ضرر به جایگاه او شود، رفتارهای او از مصادیق توهین محسوب می‌شوند. یعنی سخنران می‌تواند علیه شخص هتاک، نمونه لایحه توهین را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند.

همان‌ طور که بیان شد توهین منحصر به گفتار و کلام نیست. یعنی اگر شخصی با رفتار خود از طریق یک نوشته یا انتشار مطلبی، سبب اهانت به دیگری شود، بزه توهین محقق شده ‌است. در هر صورت شخصی که به او توهین شده ‌است، می‌تواند از طریق شکایت و تنظیم لایحه در خصوص توهین و تقدیم آن به دادگاه، برای احقاق حق خود، اقدام کند.

لایحه توهین به زنان و کودکان

یکی از جنبه‌های بزه توهین که سبب تشدید مجازات مرتکب می‌شود، توهین به زنان و کودکان است. قانونگذار به ‌منظور حمایت از این اقشار جامعه، با تعیین مجازات شدید، توهین و استفاده از الفاظ رکیک را نسبت به آن‌ها ممنوع کرده‌ است. بنابراین اگر یک شخص به خانمی توهین کند، این ‌موضوع سبب بی‌حرمتی نسبت‌ به او می‌شود. یعنی اگر شخصی به خانمی در یک خیابان یا فضای عمومی با استفاده از الفاظ رکیک توهین کند، موجب ضرر به حیثیت او و بی‌حرمتی این خانم می‌شود. در این حالت این خانم می‌تواند علیه مرتکب شکایت کند و نمونه لایحه توهین را به دادگاه تقدیم کند. در صورتی ‌که دادگاه صحت این موارد را احراز کند، مرتکب را به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد کرد.

لایحه توهین در فضای مجازی

توهین باعث هتک حرمت اشخاص می‌شود. این بزه به شیوه‌های مختلفی محقق می‌شود. یکی از شیوه‌های تحقق بزه توهین به دیگران، به این صورت است که شخصی در فضای مجازی به دیگران اهانت کند. یعنی اگر شخصی با انتشار یک متن به دیگری توهین کند و باعث بی‌احترامی و از بین رفتن جایگاه او شود، مرتکب توهین شده ‌است. در این شرایط این شخص مطابق قانون مجازات می‌شود.

به‌ عنوان مثال، دانشجویی را در نظر بگیرید که به‌ علت پایین بودن نمره خود، از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی، با انتشار یک متن یا کلیپ به استادش دشنام می‌دهد و با استفاده از الفاظ رکیک به استاد خود اهانت می‌کند. دانشجو با این کار موجب از بین رفتن احترام این استاد نزد سایر دانشجویان و اساتید دیگر شده است. در این شرایط استاد می‌تواند علیه دانشجو در دادگاه اقدام کند. برای این کار لازم است که با تنظیم نمونه لایحه توهین و ارائه مدارک لازم این ‌موضوع را در دادگاه ثابت کند. در صورتی ‌که صحت ادعایی که مطرح ‌شده است در دادگاه محرز شود، قاضی به مجازات مرتکب حکم خواهد داد.

استفاده از نمونه لایحه توهین

در هر جامعه‌ای حفظ شأن و حیثیت اشخاص از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور نیز برای صیانت از احترام و جایگاه مردم، قوانینی تصویب شده ‌است. توهین یک بزه علیه حیثیت معنوی اشخاص محسوب می‌شود و در قانون نیز برای آن مجازاتی در نظر گرفته‌اند. کاربرد لایحه برای توهین در جایی است که شخصی با رفتار یا گفتار خود به دیگری بی ‌احترامی کرده باشد. در این حالت بزه دیده برای احقاق حق خود، اقدام می‌کند. او باید بتواند در دادگاه ثابت کند که مرتکب، به او توهین کرده ‌است. اگر صحت ادعای او در دادگاه احراز شود، قاضی بزهکار را به مجازات مقرر محکوم خواهد کرد.

حتما شما هم این شرایط را دیده‌اید که شخصی برای تحقیر دیگری با رفتار یا گفتاری به او اهانت کند. شخصی که برای تحقیر دیگری شغل یا سمت او را مسخره کند و با انجام حرکاتی سبب آسیب به جایگاه او شود، مرتکب بزه توهین شده‌ است. در این حالت شخصی که با الفاظ رکیک و دشنام به او توهین شده است‌ و به شغل او بی احترامی کرده‌اند، می‌تواند برای احقاق حق خود از طریق دادگاه اقدام کند. او با تنظیم متن لایحه توهین و ارائه مدارک لازم در دادگاه، مجازات متهم را تقاضا می‌کند. در صورتی ‌که صحت این ادعا احراز شود، قاضی مرتکب را به مجازات مقرر برای توهین محکوم می‌کند.

نحوه تنظیم نمونه لایحه توهین

زمانی‌ که قصد دارید نمونه لایحه توهین را تنظیم کنید، لازم است که ابتدا خود و طرف مقابلی که به شما توهین کرده است را معرفی کنید. پس ‌از آن باید خواسته خود را به ‌صورت ساده، دقیق و خلاصه بنویسید زیرا مخاطب لایحه شکایت توهین ، قاضی دادگاه است. همچنین توصیه می‌کنیم که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. در نظر داشته باشید که اظهارات خود را در قالب پاراگراف‌های مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بیان کنید. شما می‌توانید در متن لایحه توهین از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه بهره ببرید. در این شرایط، اعتبار نمونه لایحه توهین بیشتر می‌شود. قاضی پس از بررسی مدارک و دلایل، حکم مناسب را صادر می‌کند.

پیشنهاد ما برای شما

توهین یک جرم رایج است که ما باید در خصوص نحوه مقابله با آن مطلع باشیم. احتراما مرجع تخصصی تنظیم لایحه است. شما می‌توانید درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید یا از وکلا و مشاوران ارشد حقوقی ما، مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید.

تنظیم لایحه توهین از طرف شاکیتنظیم لایحه توهین از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال