لایحه شرب خمر و توضیحات مهمی که همه باید بدانیم!

لایحه شرب خمر

نمونه لایحه شرب خمر یک لایحه مهم است که به دادگاه تقدیم می‌شود. شخصی که به‌ علت شرب خمر تحت تعقیب قرار گرفته ‌است، با تنظیم نمونه لایحه شرب خمر تلاش می‌کند، دفاعیات خود را در دادگاه مطرح کند. همان طور که می‌دانید سال‌ها است موضوع شرب خمر به یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی در همه کشورها تبدیل ‌شده است. فقه، شرب خمر را حرام می‌داند. در قانون ما هم به تبعیت از فقه، شرب خمر دارای حد است. یعنی 80 ضربه شلاق برای مرتکب این جرم در نظر گرفته‌اند. شرب خمر بر هوشیاری و عقل انسان اثراتی می‌گذارد. این ‌موضوع آثار زیان ‌باری را برای این شخص و دیگران به دنبال دارد.

شرب خمر یک جرم حدی است. یعنی شرایط و مجازات این جرم در شرع مقدس بیان ‌شده است. این جرم یکی از جرائم حساس است. زیرا باید شرایط حدی بودن مجازات آن به ‌طور دقیق بررسی شود. حدی بودن شرب خمر موجب می‌شود که اگر مجرم سه مرتبه این کار را انجام دهد و دو بار حد بر او اجرا شده باشد، در مرتبه سوم به اعدام محکوم می‌شود.

آشنایی مفهومی با این لایحه

شرب به‌ معنای نوشیدن و خمر به معنای مایعی است که نوشیدن آن موجب مستی می‌شود. شراب مایعی است که از بعضی محصولات مانند انگور یا خرما و موارد مانند آن‌ها تولید می‌کنند. در فقه و قانون نوشیدن آب ‌جو حتی اگر مستی نیاورد، موجب حد برای فردی می‌شود که آن را استفاده کرده ‌است. البته مجازات شرب خمر فقط به نوشیدن منحصر نیست. اگر شخصی شرب خمر، تزریق یا دود کند و از این طریق به حالت مستی درآید، مرتکب جرم شرب خمر شده ‌است.

مسکر بودن به معنی مست کنندگی است. سکر به معنی مستی و حالتی است که موجب می‌شود، میان انسان و عقل او فاصله ایجاد شود. شرب خمر امروزه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. میزان و تنوع این مسکرات نسبت‌ به گذشته بیشتر شده ‌است. همین موضوع نیز سبب گرایش مردم و به‌ خصوص جوانان به این ماده ممنوعه خواهد شد.

بعضی افراد الکل سفید را با نوشابه‌ها یا نوشیدنی‌های دیگر مخلوط می‌کنند، تا این محلول، مست ‌کننده شود. در صورتی‌ که میزان الکل این محلول موجب شود که این فرد مست شود، حد بر او اجرا خواهد شد اما اگر میزان الکل این محلول، شخص را مست نکند و مایع مست‌کننده نباشد، حد بر او اجرا نمی‌شود زیرا همان طور که بیان شد، حد دارای شرایط ویژه‌ای است که نیاز به‌ دقت و توجه بسیار زیادی دارد. شرب خمر موجب اجرای حد بر متهم می‌شود. قاضی نمی‌تواند میزان این حد را تغییر دهد. مگر اینکه شخص توبه کند یا شرایطی که در قانون برای آن بیان‌ شده است، وجود داشته باشند.

اثبات شرب خمر از چند طریق انجام می‌شود؟

به دلیل اینکه شرب خمر یکی از جرائم حدی است، برای اثبات آن لازم است که فرد به این کار اقرار کند. یعنی مرتکب خودش اقرار کند که شرب خمر کرده‌ است. در صورتی ‌که فردی به اتهام شرب خمر دستگیر شود، ولی حالتی از مستی بر احوالات او مشخص نباشد و خودش نیز به این ‌موضوع اقرار نکند، مجازات نمی‌شود.

گاهی ممکن است شاهدانی به شرب خمر مرتکب شهادت دهند. در این حالت این جرم اثبات می‌شود. البته باید شرایط شهادت برای این افراد وجود داشته باشد.

علم قاضی نیز راه سومی برای اثبات شرب خمر و اجرای حد بر مرتکب است. در صورتی‌ که یکی از این سه مورد وجود داشته باشد، حد بر شخصی که شرب خمر کرده‌ است اجرا می‌شود.

گاهی ممکن است شخصی به‌ صورت پنهانی شرب خمر کرده باشد. در این حالت اگر این شخص تا پایان حالت مستی از منزل خارج نشود، حد بر او اجرا نمی‌شود. اما اگر شخصی در معابر عمومی یا خیابان یا مجامع عمومی شرب خمر کند، علاوه ‌بر اجرای حد، به تعزیر هم محکوم می‌شود. این شخص می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه شرب خمر و بیان دلایل خود، از قاضی درخواست کند، مجازات او را تخفیف دهد.

نمونه لایحه شرب خمر از نظر نوع کاربرد

شرب خمر و تجاهر به آن، موجب نا امنی جامعه می‌شود. معمولاً شرب خمر مقدمه بسیاری از جرائم دیگر است. شخصی که به ‌علت مستی، اراده خود را از دست داده باشد ممکن است مرتکب ضرب ‌و شتم، توهین، تهدید، قتل و مواردی مانند آن‌ها شود.

رانندگی در حالت مستی هم ممنوع است. زیرا موجب اتفاقات جبران‌ ناپذیری می‌شود. کاربرد نمونه لایحه شرب خمر در جایی است که شخصی به‌ علت شرب خمر تحت تعقیب قرار می‌گیرد. این شخص با نوشتن توضیحات کامل در نمونه لایحه شرب خمر تلاش می‌کند تا از خودش دفاع کند. قاضی بعد از مطالعه محتوای نمونه لایحه شرب خمر با بررسی مدارک و دلایل، حکم مناسب را صادر می‌کند.

فرض کنید خودروی شخصی که شرب خمر کرده‌ است، در حالت مستی متوقف شود. پلیس که متوجه مستی این شخص می‌شود، او را به مراجع قضایی تحویل می‌دهد. با تشکیل جلسات دادرسی، مرتکب یا وکیل او نمونه لایحه شرب خمر را تنظیم می‌کنند. سپس دفاعیات خود را در نمونه لایحه شرب خمر بیان می‌کنند. قاضی بعد از مطالعه محتوای نمونه لایحه شرب خمر و بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

طریقه تنظیم نمونه لایحه شرب خمر

اگر قصد دارید نمونه لایحه شرب خمر را برای خود یا شخص دیگری تنظیم کنید، لازم است که مشخصات متهم را به ‌طور کامل به‌ همراه آدرس وارد کنید. سپس دفاعیات خود را به‌ صورت ساده، خلاصه و روشن بنویسید. از نوشتن مطالب غیر ضروری خودداری کنید. شما می‌توانید خواسته خود را به‌ صورت پاراگراف‌های منظم، مرتب و مرتبط با یکدیگر در لایحه در مورد شرب خمر بنویسید. به جهت اینکه قاضی دادگاه، مخاطب لایحه دفاعیه شرب خمر است، بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید.

شما می‌توانید در متن لایحه از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه استفاده کنید. در این حالت اعتبار و ارزش لایحه دفاعیه در خصوص شرب خمر بیشتر می‌شود. در پایان بهتر است که خواسته خود را مبنی ‌بر کاهش مجازات یا صدور حکم برائت در لایحه دفاعی شرب خمر بنویسید. قاضی پس ‌از بررسی محتوای نمونه لایحه شرب خمر و دلایل ارائه‌ شده، حکم خود را صادر می‌کند.

مستندات!

برای اینکه جرم شرب خمر اثبات شود، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه شرب خمر دلایل و مدارک خود را به دادگاه تقدیم کنید. در این شرایط شهادت شهود می‌تواند مؤثر باشد. یعنی باید افرادی که در زمان شرب خمر متهم، حاضر بوده‌اند، شهادت دهند که متهم با جهل یا تهدید، شرب خمر کرده است. در این‌ صورت ممکن است قاضی با توجه به محتوای لایحه در مورد شرب خمر و شهادت شهود قانع شود و به اجرای حد بر این شخص حکم ندهد.

برای اثبات بی‌اطلاعی از مسکر بودن این مایع هم می‌تواند با تنظیم استشهادیه و اثبات حسن سابقه‌اش این ‌موضوع را ثابت کند. به‌ این ‌ترتیب که توضیحات خود را در فرم استشهادیه می‌نویسد. سپس افراد مطلع با امضای خود توضیحات او را تأیید می‌کنند. در صورتی ‌که قاضی این بی‌اطلاعی را احراز کند، حد بر متهم اجرا نمی‌شود.

مواد قانونی نمونه لایحه شرب خمر

در این بخش از مقاله، به تعدادی از ماده‌های قانونی در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

ماده 701قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

بر اساس این ماده، اگر کسی در معابر، اماکن و مجامع عمومی، شرب خمر کند، علاوه ‌بر اجرای حد شرعی، به 2 تا 6 ماه حبس تعزیری محکوم می‌شود.

ماده 704 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

بر اساس این ماده، اگر کسی محلی را برای شرب خمر دایر کند و مردم را به آن‌جا دعوت کند، به 3 ماه تا 2 سال حبس و 74 ضربه شلاق و از یک میلیون تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می‌شود. اگر کسی مرتکب هر دوی این جرائم شود، به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

ماده 264 قانون مجازات اسلامی

بر اساس این ماده، استفاده مسکر به هر طریقی که باشد، موجب حد است. یعنی اگر شخصی مسکرات را به ‌صورت خوردن یا تزریق یا دود کردن استفاده کند، مقدار آن یا مایع یا جامد بودن، مست‌ کننده یا مست کننده نبودن آن، یا خالص بودن یا نبودن آن تفاوتی ندارد. در هر صورت موجب اجرای حد بر متهم می‌شود. مطابق تبصره این ماده، خوردن آب ‌جو حتی اگر باعث مستی نشود، موجب حد است.

توصیه ما برای نمونه لایحه شرب خمر

توصیه می‌کنیم برای آنکه بتوانید با دست پُر در محاکم دادگستری حاضر شوید حتما از خدمات تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی احتراما استفاده کنید.

تنظیم لایحه شرب خمر از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال