جرم چاقوکشی و مصادیق آن در جامعه

جرم چاقو

در خصوص جرم چاقو کشی سؤالات زیادی مطرح می‌شود. تعداد زیادی از مردم می‌خواهند بدانند که چاقوکشی در چه شرایطی جرم (برای آشنایی با ماهیت جرم در قانون، روی لینک بزنید و مقاله اختصاصی آن را مطالعه کنید.) است و در چه مواقعی موجب محاربه می‌شود. این موضوع از حساسیت فراوانی برخوردار است. زمانی ‌که چاقوکشی رخ می‌دهد، دادگاه باید به‌ طور دقیق و کامل جریان پرونده را مورد بررسی قرار دهد. چنانچه وقوع محاربه در دادگاه اثبات شود، مرتکب به مجازات محاربه محکوم خواهد شد.

جرم چاقوکشی یکی از جرایم حساس و خشونت‌ آمیز محسوب می‌شود. زمانی ‌که مرتکب با استفاده از چاقو موجب هراس دیگران شده باشد، این جرم محقق شده است. قدرت‌ نمایی با چاقو و ایجاد حس ناامنی در مردم، موجب وحشت آن‌ها می‌شود. معمولاً افرادی که برای رسیدن به هدف خود، از چاقو کشی استفاده می‌کنند، مجرمان سابقه‌دار هستند. متأسفانه در سال‌های اخیر وقوع این جرم در جامعه با افزایش مواجه شده ‌است. افراد با چاقو کشی سبب رعب و وحشت مردم می‌شوند. سپس از این طریق به خواسته غیرقانونی خود می‌رسند.

مصادیق این جرم در جامعه

به ‌عنوان مثال، تصور کنید شخصی با چاقو کشی در یک کوچه، راه عابران را سد می‌کند. سپس با ترساندن آن‌ها مال یا وجهی را از آن‌ها می‌گیرد. این اقدام به ‌عنوان جرمی خشونت‌آمیز شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر چاقوکشی توسط افراد نوجوان و جوان بیشتر شده ‌است. تعداد زیادی از نوجوانان برای افزایش اعتماد به‌ نفس کاذب خود و آماده بودن برای درگیری احتمالی، چاقویی را در جیب خود قرار می‌دهند. در این شرایط آن‌ها مرتکب جرم چاقو در جیب می‌شوند. این اقدام موجب خواهد شد تا این شخص برای مسائل کوچک و بی‌اهمیت نیز مرتکب جرم چاقو کشیدن و زدن شود.

تصور کنید فردی در یک منطقه حاشیه شهر زندگی می‌کند. او همیشه چاقویی در جیب خود دارد. این موضوع سبب می‌شود تا برای هر موضوعی که با دیگران اختلاف دارد، چاقوکشی کند. در یکی از پرونده‌های مربوط به قتل با چاقو، متهم علت چاقوکشی بر مقتول و کشتن او را کج نگاه کردن او اعلام کرده بود. یعنی این سلاح سرد تا این حد به فرد متهم قدرت و جسارت می‌دهد تا او برای مسائل غیر منطقی و بی‌اهمیت چاقوکشی کند و جان دیگران را بگیرد.

جرم چاقوکشی چیست؟

چاقوکشی به ‌معنای آن است که فرد چاقویی را از غلاف خارج کرده باشد و با آن قدرت‌نمایی کند. زمانی ‌که متهم چاقو را از جیب خود بیرون می‌آورد و با نمایش دادن آن موجب هراس مردم می‌شود، جرم چاقوکشی محقق خواهد شد. در این‌ صورت طرف مقابل که متهم بر او چاقو کشیده بود، می‌تواند علیه او شکایت کند.

جرم چاقوکشی موجب می‌شود که مردم جامعه احساس ناامنی کنند. این اقدام خشونت‌آمیز معمولاً برای رسیدن به یک هدف غیر قانونی محقق می‌شود.

به‌ عنوان مثال، فردی را در نظر بگیرید که به‌ علت اعتیاد، حضانت فرزندش از او سلب و به مادر کودک سپرده شده ‌است. در این شرایط آقا با چاقو کشی در محل زندگی همسر سابق خود، تلاش می‌کند فرزند را از مادر بگیرد. این موضوع سبب وحشت و هراس خانم و کودک می‌شود. در صورتی ‌که این خانم علیه شوهر سابق خود شکایت کند، متهم به دلیل این جرم، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

در شرایطی ممکن است فردی با چاقو کشی سبب ایجاد جراحت در دیگران شود. تصور کنید دو جوان در خیابان با یکدیگر درگیر شده‌اند. در این شرایط یکی از آن‌ها با چاقو موجب زخمی شدن طرف مقابل می‌شود. مطابق قانون او به دلیل جرم چاقو کشیدن و زدن مستحق مجازات خواهد بود. چنانچه متهم با چاقو جراحتی در طرف مقابل ایجاد کرده باشد، باید دیه بپردازد.

جرم چاقوکشی در قانون چه شرایطی دارد؟

در مورد جرم چاقوکشی در قانون مجازات اسلامی صحبت ‌شده است. مطابق ماده ۶۱۷ این قانون، اگر شخصی با استفاده از چاقو یا هر نوع سلاح دیگری تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا موجب مزاحمت برای دیگران شود یا از آن‌ها اخاذی کند یا آن‌ها را بترساند، به مجازات حبس و شلاق محکوم خواهد شد.

جرم چاقو در قانون اساسی مطرح نشده است. به دلیل اینکه قانون اساسی در مورد اصول و کلیات نظام صحبت می‌کند. بنابراین جرم چاقو در قانون اساسی جایگاهی ندارد. این جرم در قانون مجازات اسلامی مطرح‌ شده و مجازات آن تعیین شده است.

مطابق قانون مجازات اسلامی، چاقوکشی، غیرقابل گذشت است. به دلیل آثار مخرب و منفی این جرم، اگر شاکی علیه متهم شکایت نکند یا پس از طرح شکایت، به او رضایت دهد، مرتکب برای بررسی جنبه عمومی جرم چاقوکشی تحت تعقیب قرار می‌گیرد. این اقدام ناپسند دارای مجازات حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

البته اگر اقدامات مرتکب از مصادیق محاربه نباشد. چنانچه فردی با چاقو کشی و ایجاد هراس در مردم به‌ عنوان محارب شناخته شود و مجازات شدیدتری برای او در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین به دلیل اهمیت این اقدام غیرقانونی و ایجاد ناامنی در جامعه حتی بدون شکایت شاکی خصوصی، جنبه عمومی جرم چاقوکشی در دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

جرم چاقو کشی در دعوا

یکی از پرتکرار ترین و متداول‌ترین جرایم در جامعه ما جرم چاقو کشی در دعوا است. زمانی ‌که فردی با شخص دیگری به هر دلیلی دعوا کند، ممکن است حین دعوا مرتکب چاقوکشی شود. این اقدام در بسیاری از مواقع منجر به قتل یا جراحت افراد خواهد شد. فوت و جراحت افراد در دعوا از مسائل پرتکرار محسوب می‌شود که در مراکز درمانی و بیمارستانی بسیار رخ می‌دهد. این جرم اثرات منفی زیادی دارد که جراحت و قتل از مصادیق آن هستند. با متهم چاقوکشی، مطابق قانون برخورد می‌شود.

تصور کنید ۲ نفر با یکدیگر در خیابان دعوا می‌کنند. اگر یکی از آن‌ها با استفاده از چاقو موجب هراس دیگران شود، یا طرف مقابل را مجروح کند، مطابق قانون قابل مجازات خواهد بود.

در موارد زیادی دیده می‌شود که فرد با چاقو دیگران را بترساند و اموال آن‌ها را بگیرد. این موضوع نیز در قانون قابل مجازات است.

اگر چاقو کشی در دعوا رخ دهد، مسائلی ماننده قتل یا ضرب‌ و جرح به‌ دنبال آن خواهد آمد. این موضوع یکی از مسائلی است که نیازمند توجه خواهد بود. یعنی متهم با چاقوکشی در دعوا منجر به کشته شدن یا جراحت دیگران می‌شود.

تصور کنید مردم دو روستا با یکدیگر اختلاف دارند. آن‌ها با استفاده از چاقو برای دعوا اقدام می‌کنند. آن‌ها در حین دعوا با استفاده از چاقو مرتکب قتل چند نفر و مجروحیت تعداد زیادی از مردم دو روستا می‌شوند. در این شرایط افرادی که از این حادثه به آن‌ها از این موضوع به آن‌ها ضرری رسیده است، می‌توانند علیه مرتکب شکایت کنند. با مطرح شدن این موضوع در دادگاه کیفری، مرتکبان برای جراحت و قتل مورد محاکمه قرار خواهند گرفت.

نحوه رسیدگی به جرم چاقوکشی در دادگاه

در شرایطی که شخصی علیه دیگران مرتکب چاقوکشی شده باشد، بزه دیده می‌تواند علیه او شکایت کند. برای این کار لازم است که شاکی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برود. سپس با ارائه مدارک و دلایل مناسب، شکایت خود را تنظیم و ثبت کند. پس ‌از این اقدامات، در دادسرا تحقیقات مقدماتی انجام می‌شود.

چنانچه برای این پرونده قرار جلب به دادرسی صادر شود، پرونده به‌ همراه کیفرخواست صادره به دادگاه ارسال خواهد شد. در دادگاه اظهارات متهم و شاکی مطرح می‌شود. اگر متهم دفاعی داشته باشد، آن را بیان می‌کند. اگر دفاعیات او مورد قبول قاضی نباشد، متهم به عنوان مرتکب شناخته می‌شود. چنانچه وقوع جرم چاقو در جیب و اقدامات غیرقانونی مرتکب در دادگاه ثابت شود، قاضی مرتکب را به حبس و شلاق محکوم خواهد کرد.

خدمات مجموعه احتراما در خصوص این جرم

برای پیگیری این پرونده در دادگاه، بهتر است اطلاعاتی حقوقی کسب کنید. به این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی وب سایت احتراما بهره‌مند شوید. پس از ثبت درخواست، کارشناس ما با شما ارتباط خواهد گرفت.

برای شرح جزئیات مربوط به پرونده، بهتر است که لایحه‌ای به دادگاه ارائه دهید. تیم حقوقی وب سایت ما به صورت تخصصی و کاملا حرفه‌ای تنظیم لایحه شما را انجام می‌دهند.

چنانچه در خصوص این مطلب سوال یا ابهامی برای شما به وجود آمده است یا تجربه مشابهی دارید، می‌توانید آن را در قسمت ثبت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ثبت نظر یا سوال