لایحه سرقت احشام چیست؟

لایحه سرقت احشام

لایحه سرقت احشام زمانی به دادگاه تقدیم می‌شود که احشام، موضوع سرقت قرار بگیرند. این لایحه یکی از انواع لایحه برای سرقت است. در صورتی‌ که احشام توسط مرتکب ربوده شوند؛ بزه سرقت احشام محقق می‌شود. در این حالت شما می‌توانید علیه مرتکب در دادگاه اقدام کنید و بعد از آن با تقدیم لایحه سرقت احشام، درباره شرایط این نوع سرقت و احشامی که ربوده ‌شده‌اند به‌ طور کامل توضیح دهید. سرقت احشام یکی از انواع سرقت است که ویژگی‌های خاص خود را دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این نوع سرقت، فقر است. مرتکب سرقت احشام برای تامین نیازهای تغذیه‌ای خود و خانواده‌اش این سرقت را انجام می‌دهد. از عوامل دیگر این نوع سرقت، بیکاری، حرص، زیاده‌خواهی و خصومت با صاحب احشام است.

یکی از مشاغل سخت و با سابقه در کشور ما دامداری و دام‌پروری است. اکثر افرادی که در روستا زندگی می‌کنند، در کنار کشاورزی به دامداری و دام‌پروری نیز اشتغال دارند. به ‌همین دلیل بیشتر سرقت‌های مربوط به احشام در روستاها محقق می‌شود. اگر سرقت احشام در روستا و توسط افراد آن منطقه انجام شود؛ مرتکب با سرعت بیشتری شناسایی می‌شود. ولی اگر سرقت توسط شخص ناشناس یا غریبه انجام شود؛ شناسایی این فرد به‌ راحتی امکان‌پذیر نیست. حتی ممکن است هرگز به مجازات این سرقت محکوم نشود.

منظور از سرقت احشام، دقیقا چه چیزی است؟

احشام به معنی گله، رمه و چهارپایان است. سرقت احشام نیز به معنی ربودن چهارپایان متعلق به شخص دیگری است که شایع‌ترین نوع آن ربودن دام است. زمانی ‌که شخصی گاو، گوسفند، اسب، شتر، قاطر یا چهارپایان دیگر که مالکیت آن‌ها برای شخص دیگری است را برباید؛ مرتکب بزه سرقت احشام شده ‌است. در این شرایط بزه دیده علیه مرتکب لایحه سرقت احشام را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند. اگر دادگاه وقوع این نوع سرقت را احراز کند، به مجازات مرتکب رای می‌دهد.

فرض کنید شخصی با حضور در محل نگهداری اسب‌های مسابقه‌ای، اسب متعلق به شخص دیگری را برباید. هدف او از این اقدام، تملک اسب و ورود ضرر به صاحب آن است. در این شرایط، صاحب اسب که از این‌ موضوع مطلع می‌شود، با مراجعه به دادگاه لایحه دفاعیه سرقت احشام را علیه سارق تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند. در صورتی ‌که قاضی صحت اظهارات او را تایید کند، بر اساس قانون، مرتکب را مجازات خواهد کرد. اگر ارزش این حیوان ربوده‌ شده بیش ‌از صد میلیون تومان باشد، بزه غیر قابل گذشت و در صورتی ‌که ارزش آن کمتر از صد میلیون تومان باشد، بزه قابل گذشت محسوب می‌شود.

ذکر یک مثال در خصوص مفهوم سرقت احشام

اگر شخصی پانزده عدد گاو متعلق به دیگری را ربوده باشد و ارزش این گاوها بیش ‌از صد میلیون تومان باشد، با گذشت صاحب این حیوانات، دادرسی و مجازات متوقف نمی‌شود و این بزه از نظر اجتماعی نیز بررسی می‌شود اما اگر مرتکب یک گاو را دزدیده باشد، به علت اینکه ارزش آن کمتر از صد میلیون تومان است، با گذشت صاحب گاو، دادرسی و مجازات متوقف خواهد شد. به‌ این ترتیب در صورت گذشت صاحب حیوان، دادگاه قرار موقوفی تعقیب صادر خواهد کرد.

لایحه سرقت احشام چه کاربردی دارد؟

سرقت احشام از سال‌های قدیم موجب نارضایتی و ورود ضرر به صاحب آن‌ها بوده است. پرورش دام شغل اصلی بسیاری از مردم روستا محسوب می‌شود. بنابراین سرقت احشام خسارت‌های جبران‌ناپذیری به امرار معاش دامپروران وارد می‌کند. به ‌طوری ‌که این افراد به ‌طور مداوم در رابطه با نحوه نگهداری حیوانات خود، احساس نگرانی دارند. به‌ ‌جهت اهمیت مالکیت افراد، قانون‌گذار، شخصی که به ‌علت سرقت، حیوان خود را از دست داده ‌است، مورد حمایت قرار می‌دهد. لایحه سرقت احشام در جایی کاربرد دارد که صاحب حیوان به دادگاه مراجعه کرده باشد و با تقدیم لایحه سرقت احشام درباره نحوه وقوع سرقت و خواسته خود مبنی ‌بر مجازات مرتکب و رد مال مسروقه به طور کامل توضیح می‌دهد. در صورتی ‌که قاضی وقوع این بزه را احراز کند، مرتکب را به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌کند.

بررسی کاربرد این لایحه با ذکر مثال

به ‌عنوان مثال در نظر بگیرید که شخصی صد رأس گوسفند را در یک دامداری نگهداری می‌کند. اگر سارق با ورود به این دامداری دو رأس گوسفند را برباید، بزه سرقت احشام محقق شده‌ است. در این حالت صاحب این گوسفندان با مراجعه به دادگاه، لایحه سرقت احشام را علیه مرتکب، تقدیم می‌کند. او با ارائه دلایل و مدارک مناسب، از قاضی درخواست خواهد کرد که مرتکب را به مجازات این بزه محکوم کند. در صورتی‌ که صحت دلایل و مدارک ارائه ‌شده توسط قاضی احراز شود، با مرتکب مطابق قانون برخورد خواهد شد.

چه زمانی لازم است که لایحه سرقت احشام را تنظیم کنیم؟

زمانی‌ که مالک حیوانات به ‌علت سرقت احشام متحمل ضرر و زیان شود، علیه مرتکب، لایحه سرقت احشام را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند. در این شرایط قاضی بر اساس شواهد و قرائن در این‌ رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

فرض کنید شخصی حیوانات خود، مانند گوسفند و گاوهایی را در زمین کشاورزی و مراتع به چرا می‌برد. در این حالت فردی با استفاده از غفلت این شخص، تعدادی از حیوانات او را به وسیله ماشین خود، به سرقت می‌برد. صاحب این حیوانات با مراجعه به دادگاه، علیه مرتکب، لایحه سرقت احشام را تنظیم و تقدیم می‌کند. او ضمن تقدیم لایحه دفاعیه سرقت احشام مدارک و دلایل خود را به دادگاه ارائه می‌دهد. در صورتی ‌که این دلایل و مدارک برای دادگاه قابل ‌قبول باشد، قاضی به مجازات مرتکب رای خواهد داد.

گاهی سرقت احشام در جاده‌های کشور محقق می‌شود. این‌ موضوع زمانی رخ می‌دهد که چوپان دام‌های خود را از کنار یا وسط جاده عبور می‌دهد. در این حالت، فردی با بازکردن در ماشین خود، یک یا چند حیوان را به سرقت می‌برد. این نوع سرقت به ‌دشواری قابل پیگیری است زیرا معمولاً سارق فردی ناشناس است اما اگر سارق توسط شخص دیگری شناخته شود، یا آنکه پلاک ماشین او توسط افرادی که شاهد این ماجرا هستند، ثبت شود، ممکن است تحت تعقیب قرار بگیرد. در غیر این صورت پیگیری او با دشواری همراه است.

چگونه یک لایحه سرقت احشام بنویسیم؟

در صورتی‌ که قصد دارید لایحه سرقت احشام را تنظیم کنید؛ لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل را به طور کامل بنویسید. پس‌ از آن تعداد و مشخصات احشام ربوده‌ شده را به‌ طور کامل بیان کنید. بهتر است که توضیحات در متن لایحه سرقت احشام به‌ صورت کوتاه، خلاصه و بدون ابهام بیان شود. شما می‌توانید این توضیحات را در قالب پاراگراف‌های مرتب، منظم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. به‌ جهت اینکه مخاطب لایحه دفاعیه سرقت احشام، قاضی دادگاه است، توصیه می‌شود توضیحات خود را به زبان قانون بیان کنید.

چنانچه به این ‌موضوع تسلط ندارید، می‌توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. استفاده از مواد قانونی مناسب، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه موجب کاربرد بهتر لایحه سرقت احشام می‌شود. در انتهای لایحه دفاعیه سرقت احشام خواسته اصلی خود، مبنی ‌بر مجازات مرتکب و رد مال را بنویسید. قاضی بر اساس دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است و باتوجه به متن لایحه دفاعیه سرقت احشام رای خود را صادر می‌کند.

اسناد و مدارکی که حتما باید بیان شوند

در صورتی که لایحه سرقت احشام را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که ضمن آن، دلایل و مدارک مناسب برای این بزه را به دادگاه ارائه دهید. اگر در زمان سرقت احشام، شاهدی این واقعه را ملاحظه کرده‌ است، با معرفی او به دادگاه، به قاضی برای تصمیم‌گیری در این زمینه کمک کنید. در صورتی‌ که محیط نگهداری احشام، مجهز به دوربین‌های مداربسته است و صحنه سرقت توسط این دوربین‌ها ضبط شده‌ است؛ می‌توانید با ارائه فیلم ضبط ‌شده این دوربین‌ها وقوع سرقت را در دادگاه ثابت کنید.

البته فیلم ضبط ‌شده به‌ عنوان دلیل محسوب نمی‌شود و فقط به اطلاعات قاضی در این زمینه کمک می‌کند. گاهی ممکن است رد لاستیک ماشین مرتکب یا وسایل متعلق به او در صحنه سرقت باقی بماند. در این‌ موارد ارائه نظریه کارشناسی می‌تواند مؤثر باشد. قاضی با توجه به محتوای لایحه سرقت احشام و بر اساس مدارکی که ارائه‌ شده است، رأی خود را اعلام می‌کند.

رای وحدت رویه شماره 799 مورخ 15/7/1399

مطابق این رأی وحدت رویه، در موارد شرکت در سرقت، یعنی مواقعی که سرقت به‌ صورت مشارکتی محقق شده‌ است، هر یک از سارقان در زمان رد مال، به میزان مالی که تحصیل ‌کرده‌اند، مسئولیت دارند. چنانچه میزان مالی که توسط هر کدام از سارقان تحصیل شده است، معلوم نباشد، با توجه به تساوی مسئولیت که مورد پذیرش قانونگذار قرار گرفته ‌است، مسئولیت سارقان برای رد مال مسروقه، مساوی خواهد بود.

پیشنهاد ما برای موفقیت

برای در اختیار داشتن یک لایحه تاثیر گذار، نیاز است که در هنگام تنظیم لایحه، تمام موارد مهم را در نظر بگیرید. به همین منظور، پیشنهاد می‌کنیم که حتما در خصوص موضوع پرونده با یک مشاور حقوقی تلفنی یا یک وکیل گفتگو کنید. تیم حقوقی احتراما در راستای رسیدگی به این موارد، امکاناتی را ایجاد کرده است که می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید. همچنین شما می‌توانید مسئولیت تنظیم لایحه مورد نظرتان را نیز به تیم حقوقی احتراما بسپارید. در کنار شما هستیم.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال