لایحه سرقت ؛ انواع سرقت و شیوه نوشتن نمونه لایحه کیفری سرقت

لایحه سرقت

نمونه لایحه سرقت به ‌عنوان یکی از لوایح پرکاربرد در دادگاه‌های کیفری است. همه ‌روزه در دادسراها و دادگاه‌های کیفری، درباره پرونده‌های مربوط به سرقت، تحقیق و بررسی انجام می‌شود. سرقت از قدیمی‌ترین جرائمی است که در اسلام، اخلاق و حقوق مذموم و ناپسند شمرده شده است. در فقه و حقوق برای سرقت مجازاتی در نظر گرفته‌اند. سرقت دارای انواع گوناگونی است که هر کدام از آن‌ها مجازات مختص به خود را دارند. در همه این موارد، اموال شخص دیگر توسط سارق به سرقت می‌رود. بعضی از سرقت‌ها علاوه ‌بر ورود ضرر مالی به دیگران، با خشونت نیز همراه هستند و موجب آسیب‌های جسمی به بزه دیده می‌شوند که این شیوه از بزه، تشدید مجازات مرتکب را به همراه دارد.

قانون‌گذار به‌ جهت ضررهایی که سرقت، به مالکیت و امنیت جامعه وارد می‌کند؛ با مرتکب مطابق قانون برخورد خواهد کرد. با بروز این عمل مجرمانه، بزه دیده می‌تواند با مراجعه به دادسرا علیه مرتکب شکایت ‌کند. بعد از آن، اگر دادسرا وقوع این بزه را احراز کند، پرونده را به همراه کیفرخواست به دادگاه کیفری ارسال می‌کند. دادگاه با بررسی دلایل و مدارکی که ارائه‌ شده است و با توجه به محتوای نمونه لایحه در خصوص سرقت درباره این پرونده تصمیم‌گیری می‌کند. علاوه بر شاکی، مرتکب نیز می‌تواند نمونه لایحه اثبات سرقت را به دادگاه تقدیم کند. این لایحه یکی از انواع لایحه مهم است.

 

مفهوم سرقت و انواع آن در لایحه سرقت

سرقت به معنی بردن، ربودن و دزدیدن مال غیر است. سرقت از جرائم علیه اموال و مالکیت محسوب می‌شود زیرا مرتکب با ربودن مال متعلق به دیگری، به‌ حق مالکیت او آسیب وارد می‌کند. این بزه از رایج‌ترین جرائم در همه جوامع و به خصوص جوامع شهری محسوب می‌شود. سرقت در شهرهای بزرگ نسبت‌ به شهرهای کوچک بیشتر است. بزه دیده سرقت با مراجعه به دادگاه کیفری، نمونه لایحه برای سرقت را تقدیم می‌کند. او در متن نمونه لایحه شکایت سرقت درباره خواسته خود، توضیح می‌دهد. این لایحه زمانی کاربرد دارد که جرم سرقت انجام شده باشد. برای آشنایی با ویژگی‌های قانونی این جرم و کسب اطلاعات بیشتر درباره آن، به شما پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک جرم سرقت ، مقاله‌ای که به صورت اختصاصی درباره آن تالیف شده است را مطالعه کنید.

سرقت ساده در لایحه سرقت

از مصادیق سرقت می‌توان به سرقت ساده، سرقت به عنف و سرقت با سلاح اشاره کرد. سرقت ساده به نوعی از سرقت گفته می‌شود که شخصی بدون تشکیل تیم و بدون استفاده از زور و سلاح، مرتکب سرقت شده باشد. مانند اینکه فردی وسیله یکی از مسافران اتوبوس را بدزدد، این نوع سرقت ساده محسوب می‌شود. اگر مسافر از موضوع این سرقت مطلع شود، می‌تواند علیه مرتکب شکایت کند. بعد از آن نیز با تقدیم لایحه پرونده سرقت مجازات او را درخواست کند. قاضی با مطالعه محتوای نمونه لایحه سرقت و بررسی دلایل، در این خصوص رای خود را صادر می‌کند.

سرقت به عنف

نوع دیگری از سرقت، سرقت به عنف است. عنف در این عبارت، معنی زور و اجبار دارد. در این شیوه از سرقت، مرتکب، مال بزه دیده را با زور و اجبار با خود می‌برد. مانند اینکه شخصی با کتک زدن دیگری، تلفن ‌همراه او را بگیرد. در این حالت، صاحب تلفن علیه مرتکب، لایحه شاکی در پرونده سرقت را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند. او در متن نمونه لایحه سرقت درباره وقوع این سرقت توضیح می‌دهد. قاضی نیز بر اساس علم خود و با توجه به محتوای نمونه لایحه سرقت رأی مناسب را صادر خواهد کرد.

دزدی به همراه اعمال خشونت ‌بار در لایحه سرقت

نوع دیگری از سرقت که از خشونت ‌بارترین سرقت‌ها شمرده می‌شود؛ سرقت همراه با سلاح است. در این شیوه از سرقت، مرتکب با سلاح و با ترساندن بزه دیده، اموال او را تصاحب می‌کند. این سرقت در بیشتر مواقع در بانک یا صرافی یا طلافروشی رخ می‌دهد. بزه دیده این نوع سرقت، مجازات مرتکب و رد مال خود را از دادگاه درخواست می‌کند. او با تنظیم نمونه لایحه کیفری سرقت درباره وقوع این بزه و خواسته خود به‌ طور کامل توضیح می‌دهد.

نحوه تنظیم لایحه

اگر قصد دارید نمونه لایحه سرقت را تنظیم کنید، لازم است که ابتدا مشخصات خود و شخصی که اموال شما را ربوده ‌است، بنویسید. بعد از آن مشخصات مال مسروقه و زمان وقوع سرقت را به‌ طور کامل شرح دهید. بهتر است که توضیحات خود را به ‌صورت خلاصه و کوتاه بیان کنید، تا در وقت دادگاه صرفه‌جویی شود. توضیحات خود را در قالب پاراگراف‌های مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بیان کنید. بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. برای این کار می‌توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. استفاده از مواد قانونی مناسب، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه، موجب تاثیرگذاری بیشتر نمونه لایحه سرقت می‌شود. در انتهای لایحه پرونده سرقت خواسته اصلی خود، مبنی ‌بر مجازات مرتکب و رد مال مسروقه را بیان کنید. قاضی با توجه به محتوای نمونه لایحه سرقت و بر اساس علم خود، در این‌ رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

اگر در جریان رسیدگی به یک پرونده با این موضوع، نیاز دارید از لایحه‌ای برای بیان دفاعیه خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله لایحه دفاعیه سرقت را نیز مطالعه کنید. برای این منظور روی لینکی که پیش‌تر مشخص کرده‌ایم بزنید. با این اقدام به صفحه مقاله مرتبط به این لایحه وارد خواهید شد و می‌توانید آن را مطالعه کنید.

مدارک، اسناد و شواهدی که باید به دادگاه ارائه شود

زمانی ‌که این لایحه را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که مدارک و دلایل اثبات این بزه را به‌ همراه لایحه به دادگاه ببرید. برای اثبات تحقق بزه سرقت، شهادت شهود یکی از دلایل مهم برای دادگاه محسوب می‌شود. شخصی که در زمان وقوع سرقت توسط بزهکار، در صحنه حاضر بوده یا ربودن مال مسروقه را به هر طریقی مشاهده کرده‌ است، می‌تواند در دادگاه حاضر شود. سپس با اطلاعاتی که در خصوص این پرونده به قاضی می‌دهد، به علم او در رابطه با این‌ موضوع کمک کند. اگر سرقت در یک محیط مجهز به دوربین‌های مداربسته محقق شده باشد، می‌توانید با ارائه فیلم ضبط‌ شده این سرقت به دادگاه، برای تصمیم‌گیری در این خصوص کمک کنید. اقرار مرتکب نیز راه دیگر اثبات این بزه است. یعنی مرتکب با حضور در دادگاه به ارتکاب سرقت اموال شما اقرار می‌کند. قاضی بر اساس مدارکی که ارائه ‌شده است و با توجه به متن نمونه لایحه سرقت رأی خود را صادر می‌کند.

پیشنهاد قابل ارائه به شما

پیشنهاد قابل ارائه به شما این است که تنظیم لایحه خود را به مجموعه حقوقی احتراما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم لایحه یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی لینک‌های قبل بزنید.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال