ریز و درشتِ نکات و جنبه‌های قانونی لایحه اجرت المثل ایام زوجیت

لایحه اجرت المثل ایام زوجیت

لایحه اجرت المثل ایام زوجیت یک لایحه مهم و کاربردی در دادگاه خانواده و یکی از انواع لایحه اجرت المثل است. زمانی‌ که زن و مردی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، به‌ موجب قانون، فقه و اخلاق، موظف به ایفای وظایفی در برابر یکدیگر هستند. مرد موظف است با فراهم کردن اسباب و شرایط لازم، یک زندگی متناسب با وضعیت و جایگاه همسر خود را برای او فراهم کند. در مقابل خانم موظف است که با تمکین از مرد، در خانه‌ی او زندگی کند و با شوهر خود رابطه زناشویی برقرار کند. به ‌غیر از حسن رفتار، تمکین خاص و عام، زن نسبت ‌به امور خانه و در برابر شوهر، وظیفه‌ دیگری ندارد. یعنی مطابق قانون و فقه، زن موظف به انجام دادن امور منزل، شیر دادن به نوزاد و نگاهداری از فرزندان نیست.

بنابراین می‌تواند، جهت مدیریت امور خانه و تربیت فرزندان از شوهر خود حقوق یا حق الزحمه دریافت کند. به این حق الزحمه ، اجرت‌المثل گفته می‌شود. زمانی‌ که زنی امور مربوط به خانه را برای شوهر و فرزندان خود انجام دهد، شوهر مکلف است که حق الزحمه او را بپردازد. اگر زنی این حق الزحمه را از شوهر خود مطالبه کند، شوهر باید آن را پرداخت کند. در صورتی ‌که مردی این درخواست همسر خود را نادیده بگیرد، خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه اجرت المثل ایام زوجیت از قاضی تقاضا کند، که به این‌ موضوع رسیدگی شود.

لایحه اجرت المثل ایام زوجیت چه زمانی استفاده می‌شود؟

دریافت اجرت‌المثل زن، لزوماً با طلاق همراه نیست. یعنی این طور نیست که زن فقط در هنگام طلاق، حقوق مالی خود را از شوهر خود مطالبه کند. یعنی شما می‌توانید حقوق مالی خود را از شوهرتان دریافت کنید و همچنان با او زندگی کنید. اما در عرف و جامعه ما ، زنان تا قبل ‌از طلاق به حقوق مالی خود توجهی ندارند. آن‌ها معمولاً زمانی نمونه لایحه اجرت المثل ایام زوجیت را تنظیم می‌کنند که با همسر خود اختلاف و ناسازگاری داشته باشند.

همه ما در اطراف خود، افرادی را مشاهده کرده‌ایم که به‌ جهت آشنا نبودن با حقوق خود و مسائل حقوقی با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم، امکانی را فراهم کنیم تا افرادی که آشنایی چندانی با مباحث حقوقی ندارند، بتوانند در این زمینه اطلاعاتی کسب کنند. چنانچه شما نیز قصد دارید برای دریافت حقوق مالی خود، مانند اجرت‌المثل اقداماتی انجام دهید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. در این مطلب تلاش کرده‌ایم با زبانی ساده‌تر، مباحث حقوقی و مرتبط با متن لایحه اجرت المثل ایام زوجیت را بیان کنیم تا بتوانید با رعایت آن‌ها نمونه لایحه اجرت المثل ایام زوجیت را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنید.

مقاله مرتبط دیگری که مجله احتراما با این موضوع منتشر کرده، مقاله لایحه دفاعیه زوجه در پرونده اجرت المثل است. برای دسترسی آسان به این مقاله و مطالعه آن، می‌توانید روی لینکی که مشخص شده است، بزنید. در این مقاله تلاش کرده‌ایم به جنبه‌های حقوقی و قانونی ماهیت این لایحه و شیوه نوشتن آن اشاره کنیم.

دیگر مقاله‌ای که مطالعه آن می‌تواند برای شما کاربردی باشد، مقاله لایحه دفاعیه اجرت المثل ایام تصرف است. خواندن آن مقاله را نیز، در راستای این موضوع پیشنهاد می‌کنیم.

لزوم جلب نظر کارشناسی برای تعیین مبلغ

شما برای دریافت اجرت‌المثل خود به دادگاه مراجعه می‌کنید و با تنظیم نمونه لایحه اجرت المثل ایام زوجیت ، رسیدگی به خواسته خود را از قاضی تقاضا می‌کنید. در این حالت، قاضی قرار جلب نظر کارشناسی صادر می‌کند. در واقع مطابق قانون، قاضی موظف است که برای تعیین میزان اجرت‌المثل ایام زوجیت، از نظر کارشناسان استفاده کند. کارشناس بر اساس سال‌های زندگی زن و شوهر، تعداد فرزندان، شغل، تحصیلات و وضعیت خانوادگی زن، میزان اجرت‌المثل مناسب او را تعیین می‌کند.

مطالبه اجرت‌المثل در صورت فوت یکی از زوجین

گاهی ممکن است خانمی که همسر او فوت کرده ‌است، برای گرفتن حقوق مالی خود از جمله اجرت‌المثل اقدام کند. او می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه اجرت المثل ایام زوجیت ، علیه وراث همسر خود، اجرت‌المثل خود را از دادگاه مطالبه کند. در صورت احراز شرایط لازم، اجرت‌المثل این خانم، از ماترک مرد به او داده خواهد شد.

در مواقعی که خانمی فوت کند، وراث او می‌توانند اجرت‌المثل این خانم را از همسر او مطالبه کنند. به‌ جهت اینکه اجرت‌المثل مانند مهریه به وراث منتقل می‌شود، وراث خانمی که فوت کرده ‌است، با تنظیم متن لایحه اجرت المثل ایام زوجیت و ارائه مدارک لازم، تلاش می‌کنند قاضی را قانع کنند تا به نفع آن‌ها حکم دهد.

کاربرد لایحه اجرت المثل ایام زوجیت

هر خانمی که در زمان عقد نکاح، در مورد حق الزحمه خود، توافقی را با همسر خود نداشته‌ است، مستحق اجرت‌المثل است. او می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست از قاضی تقاضا کند که به خواسته او رسیدگی شود. درخواست تعیین اجرت‌المثل، معمولاً با وقوع اختلاف یا در زمان طلاق، انجام می‌شود. زن و مردی که در دوران زوجیت با گذشت و فداکاری در جهت آرامش خانواده تلاش کرده‌اند، اکنون تمام امور مربوط به زندگی را محاسبه می‌کنند و برای احتساب آن از دادگاه تقاضا می‌کنند. زنی که با شور و علاقه برای خانواده آشپزی کرده‌ است، اکنون با تقاضای اجرت‌المثل خود برای گرفتن حق الزحمه همان آشپزی نیز تلاش می‌کنند. در مقابل مردی که با تمام توان در جهت رفاه و آرامش خانواده تلاش کرده ‌است، اکنون در جهت اثبات همان خریدها و هزینه‌ها هر اقدامی را انجام می‌دهد.

کاربرد لایحه در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت اجرت‌المثل در جایی است که شما به‌ عنوان یک خانم از همسرتان در ازای خدماتی که انجام داده‌اید، حق الزحمه مطالبه می‌کنید. شوهر شما با رد این خواسته از پرداخت اجرت‌المثل شما امتناع می‌کند. در این حالت، می‌توانید با مراجعه به دادگاه، تلاش کنید تا قاضی را قانع کنید که به نفع شما حکم دهد.

زمان مناسب برای تنظیم لایحه اجرت المثل ایام زوجیت

چنانچه شما تمام امور منزل را انجام ‌دهید، ولی همسر شما از این زحمات شما قدردانی نکند یا اجرتی به شما نپردازد، می‌توانید از طریق دادگاه، حق خود را احیا کنید به این صورت که با تنظیم نمونه لایحه اجرت المثل ایام زوجیت و ارائه مدارک لازم، خواسته خود را در دادگاه مطرح کنید. قاضی با جلب نظر کارشناسی، میزان اجرت‌المثل شما را تعیین می‌کند.

مثال:

شما با پدر و مادر همسرتان که بیمار هستند، در یک خانه زندگی می‌کنید. در این صورت علاوه‌ بر نگهداری فرزندان خود، وظیفه مراقبت و پرستاری از آن‌ها را نیز به عهده دارید. اگر شما قصد داشته باشید، اجرت‌المثل خود را از شوهرتان دریافت کنید، باید به دادگاه مراجعه کنید. سپس با تنظیم این لایحه و بیان شرایط زندگی خود، از قاضی درخواست کنید تا به این‌ موضوع رسیدگی کند. در این حالت قاضی بعد از جلب نظر کارشناسی، در این‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

چند نکته درباره نمونه لایحه اجرت المثل ایام زوجیت

تعداد فرزندان بیشتر و خانه‌دار بودن زن، موجب افزایش اجرت‌المثل او می‌شود. زیرا این خانم در مقایسه با زنی که شاغل بوده ‌است، مدت بیشتری را به امور منزل و نگهداری از فرزندان خود اختصاص داده‌ است.

اگر مردی توانایی تادیه اجرت‌المثل ایام زوجیت را نداشته باشد، می‌تواند با ارائه مدارک لازم، اعسار خود را در دادگاه ثابت کند. در این صورت قاضی میزان اجرت‌المثل پرداختی را برای او تقسیط می‌کند.

اثبات قصد عدم تبرع خانم بر عهده‌ مرد است. یعنی آقا موظف است ثابت کند که همسرش امور منزل را در راه رضای خدا و بدون توقع مالی انجام داده‌ است.

در صورتی ‌که خانم در زمان عقد نکاح با شوهرش توافق کرده باشد که برای انجام امور منزل حق الزحمه‌‌ای مطالبه نکند، نمی‌تواند نمونه لایحه اجرت المثل ایام زوجیت را تنظیم کند. زیرا این حق را از خودش ساقط کرده‌ است.

میزان اجرت‌المثل خانم‌ها با یکدیگر متفاوت است. یعنی اجرت‌المثل خانمی که در یک خانواده با رفاه کامل متولد شده‌ است، با خانمی که در یک خانواده با شرایط دشوار مالی زندگی کرده‌ است، تفاوت خواهد داشت.

ثبت سفارش تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی

حتما می‌دانید که اهمیت تنظیم لایحه کامل برای حضور موثر در دادگاه، غیر قابل انکار است. ما نیز از اهمیت این موضوع با خبر هستیم.

با توجه به همین اهمیت بالا است که توصیه می‌کنیم حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی مجموعه حقوقی احتراما استفاده کنید. ضمن آنکه می‌توانید خدمات تنظیم لایحه را نیز با ما تجربه کنید. درخواست خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

ثبت نظر یا سوال