لایحه دفاعیه اجرت المثل زوجیت چه کاربردی دارد و چگونه نوشته می‌شود؟

لایحه دفاعیه اجرت المثل زوجیت

اجرت‌المثل دوران زوجیت یکی از حقوق مالی زن است که پرداخت آن به عهده‌ شوهر، قرار داده شده ‌است. اجرت‌المثل ایام زوجیت در فقه و قانون ما پذیرفته ‌شده است. بر این اساس، زنی که در خانه شوهر خود، کارهایی را انجام داده‌ است که دیگران برای آن دستمزد دریافت می‌کنند، مستحق اجرت‌المثل خواهد بود. استحقاق زن نسبت ‌به اجرت‌المثل، زمانی خواهد بود که او کارهای منزل را به دستور شوهر خود و بدون قصد تبرع انجام دهد. قصد تبرع؛ یعنی شخصی کاری را جهت نیکوکاری و در راه رضای خدا انجام دهد. چنانچه زنی با تنظیم لایحه دفاعیه اجرت المثل زوجیت ، برای دریافت اجرت‌المثل دوران زوجیت به دادگاه مراجعه کند، باید بتواند ثابت کند، که این کارها را با انتظار دریافت مالی، از طرف همسر خود انجام داده ‌است.

یعنی این کارها را به دستور او انجام داده است تا مرد، این امور را با پرداخت حق‌الزحمه او جبران کند. در صورتی ‌که مردی مدعی شود، خانم این امور را بدون توقع مالی و به ‌صورت رایگان، برای بهبود زندگی انجام داده‌ است، باید بتواند این موارد را اثبات کند. در این حالت لازم است با تنظیم لایحه دفاعیه زوجه در پرونده اجرت المثل و بیان توضیحات کامل، این ادعای خود را در دادگاه ثابت کند.

باید بگوییم که این لایحه، از انواع لایحه اجرت المثل است که به صورت اختصاصی ایام زندگی مشترک را در نظر دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ماهیت اجرت المثل، حتما مقاله‌ای که نام بردیم را مطالعه کنید.

علاوه براین، این امکان را دارید که با مطالعه مقالات مرتبط دیگری مانند لایحه اجرت المثل ایام زوجیت و لایحه دفاعیه اجرت المثل در مجله حقوقی احتراما، با این لوایح نیز آشنا شوید. برای مطالعه هر کدام از این مقالات، می‌توانید روی آن‌ها بزنید.

تعریف مفهومی اجرت المثل و شرایط دریافت آن

اجرت به ‌معنای دستمزد است. در اصطلاح حقوقی اجرت‌المثل به ‌معنای دستمزدی معادل دستمزد شخصی است که شبیه آن عمل را انجام داده‌ است. در طول زندگی مشترک، زن با مدیریت امور مربوط به خانه، نظافت، نگهداری فرزندان، آشپزی و سایر امور مربوط به خانه‌داری، تلاش می‌کند که زندگی مشترک را محل آرامش خانواده قرار دهد. گاهی ممکن است خانمی این امور را طبق عادت، همیشه انجام دهد و موجب شود که انتظار مرد و اعضای خانواده از او غیر از این نباشد. یعنی ممکن است که اگر این خانم این کارها را انجام ندهد، موجب بحث و اختلاف در خانواده او شود.

این‌ موضوع نوعی دستور ضمنی، برای انجام این امور محسوب می‌شود. در قانون ما بیان‌ شده است که اگر مرد به زن دستور دهد، امور خانه را انجام دهد، زن مستحق اجرت‌المثل خواهد بود. منظور از دستور؛ تحکم و فرمان دادن نیست. همین ‌که مردی همسر خود را برای انجام ندادن امور منزل، سرزنش کند یا با او بد رفتاری کند، این‌ موضوع، نوعی دستور محسوب می‌شود. زیرا زن به ‌علت ترس از بروز اختلاف با شوهر خود، این کارها را انجام می‌دهد.

موضوع دیگری که برای دریافت اجرت‌المثل لازم است به آن توجه شود؛ این است که خانم این کارها بدون توقع مالی، انجام نداده باشد. یعنی اگر شما قصد دارید اجرت‌المثل خود را دریافت کنید، لازم است بعد از مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه دفاعیه اجرت المثل ایام زندگی مشترک ، دلایل و توضیحات خود را بیان کنید. اگر شما در لایحه دفاعیه اجرت المثل زوجیت بنویسید که این امور را برای رضای خدا و بدون انتظار جبران از طرف همسرتان انجام داده‌اید، اجرت‌المثل دوران زوجیت به شما تعلق نخواهد گرفت.

لایحه دفاعیه اجرت المثل از طرف زوج

گاهی ممکن است زن و مردی در زمان عقد نکاح یا بعد از آن شروط و توافقاتی را با یکدیگر داشته باشند. یعنی زن به شوهر خود می‌گوید هر ماه اجرت‌المثل کارهایی را که در خانه انجام داده‌ام، برای من پرداخت کنید. اگر مرد این شرط را بپذیرد و در هر ماه، اجرت‌المثل دوران زوجیت را به همسر خود بپردازد، این خانم نمی‌تواند علیه شوهر خود لایحه دفاعیه اجرت المثل زوجیت را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند. زیرا تمام حق‌الزحمه خود را از همسرش دریافت کرده ‌است.

چنانچه این خانم، به‌ منظور گرفتن اجرت‌المثل، علیه همسر خود در دادگاه خانواده اقدام کند، مرد می‌تواند با تنظیم لایحه دفاعیه اجرت المثل از طرف زوج و ارائه مدارک لازم اثبات کند که حقوق مالی خانم را به او پرداخته ‌است.

همچنین ممکن است مردی به‌ منظور رفاه همسرش برای او یک خدمتکار استخدام کرده باشد. با شروع زندگی مشترک، خدمتکار آن‌ها عهده‌دار تمام امور منزل، پرستاری و مراقبت از فرزندان شده ‌است. در این حالت اگر خانم به دادگاه مراجعه کند و با تنظیم لایحه دفاعیه زوج در پرونده اجرت المثل ، برای اجرت‌المثل دوران زوجیت اقدام کند، مرد نیز می‌تواند در مقابل، علیه او لایحه دفاعیه اجرت المثل از طرف زوج را تنظیم کند. این آقا ضمن تقدیم لایحه دفاعیه زوج در پرونده اجرت المثل باید با ارائه مدارکی مانند: قرارداد خدمتکار و معرفی شهود ثابت کند که امور مربوط به منزل به عهده‌ خانم نبوده‌ است.

لایحه دفاعیه اجرت المثل ایام زندگی مشترک

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه اجرت المثل زوجیت

زمانی‌که قصد دارید لایحه دفاعیه اجرت المثل زوجیت را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و همسرتان را وارد کنید. بعد از آن با ارایه دلایل و مدارک لازم، خواسته خود را بنویسید. سپس از قاضی رسیدگی به این ‌موضوع را تقاضا کنید. شما می‌توانید در متن لایحه دفاعیه در مورد اجرت المثل ایام زوجیت از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کنید. در این ‌صورت اعتبار لایحه دفاعیه زوجه در پرونده اجرت المثل بیشتر خواهد بود. در متن نمونه لایحه دفاعیه اجرت المثل ایام زوجیت تمام توضیحات خود را بیان کنید. لازم است که توضیحات خود را به‌ صورت دقیق و البته خلاصه بنویسید. در صورتی ‌که دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است مؤثر باشد، قاضی به نفع شما حکم می‌دهد.

اسناد و مدارک مرتبط با لایحه دفاعیه اجرت المثل زوجیت

زمانی که لایحه دفاعیه اجرت المثل زوجیت را تنظیم می‌کنید؛ بهتر است که ضمن آن، تمام دلایل و مدارک اثبات ادعای خود را به دادگاه ارائه دهید. اگر پیش‌ از طلاق ، این خواسته را مطرح می‌کنید، باید به همراه نمونه لایحه دفاعیه اجرت المثل ایام زوجیت تمام مدارک شناسایی و سند ازدواج‌ را به دادگاه ببرید. در صورتی ‌که بعد از طلاق، برای دریافت حقوق مالی خود، اقدام کنید، باید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه در پرونده اجرت المثل ایام زوجیت ، مدارک طلاق را به دادگاه ارائه دهید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید بعد از طلاق هم برای دریافت حقوق مالی خود، اقدام کنید. برای دریافت اجرت‌المثل لازم است که در دادگاه ثابت کنید که امور مربوط به خانه را به‌ صورت مجانی و در راه رضای خدا انجام نداده‌اید. بلکه از همسرتان انتظار جبران این زحمات را داشته‌اید. هم چنین باید ثابت کنید که این امور را به دستور شوهرتان انجام داده‌اید. در این موارد، قاضی به نفع شما حکم می‌دهد. یعنی مرد را ملزم می‌کند که حقوق مالی شما را بپردازد.

نظریه مشورتی شماره 7/93/467 مورخ 3/2/1393

مطابق این نظریه مشورتی؛ اجرت‌المثل ایام زوجیت بر اساس تبصره ماده 336 قانون مدنی برای زن در نظر گرفته می‌شود. تعیین اجرت‌المثل ارتباطی بر رفتار زن یا سایر موارد ندارد. یعنی اگر زنی مجرم باشد یا حتی به علت ارتباط نامشروع به تحمل شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم‌ شده باشد، باز هم مرد موظف است مطابق رای دادگاه خانواده، اجرت‌المثل ایام زوجیت او را بپردازد زیرا مجرم بودن زن، ارتباطی به حقوق مالی او در زندگی مشترک ندارد.

در نظر داشته باشید

لازم است این مساله مهم را در نظر داشته باشید که باید برای حضور در محاکم با خود یک لایحه به همراه ببرید. لایحه‌ای که آماده می‌کنید، دربرگیرنده تمام مطالب، دفاعیات و اسناد و مدارکی است که تمایل دارید به اطلاع دادگاه برسد. مسلم است که برای نگارش این لایحه باید با تشریفات خاص محاکم و ادبیات منحصر به فرد آن‌ها آشنایی داشته باشید. به همین دلیل در اکثر مواقع پیشنهاد می‌شود که مسئولیت نگارش لایحه مورد نظر خود را به مشاوران حقوقی و وکلای مجرب بسپارید.

تیم حقوقی احتراما با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص و وکلای مجرب، در تلاش است که در راستای دسترسی آسان به خدمات حقوقی، این نوع خدمات را با سهولت بیشتری در اختیار عموم مردم قرار دهد. به این ترتیب، امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین امکان ثبت درخواست تنظیم لایحه اختصاصی را فراهم کرده است. با ثبت درخواست برای هر کدام از این خدمات، در اسرع وقت با شما ارتباط خواهیم گرفت.

ثبت نظر یا سوال