رسیدگی به مشکل عدم انجام تعهدات قرارداد با استفاده از لایحه عدم ایفای تعهد

لایحه عدم ایفای تعهد

در ابتدای بحث در رابطه با نمونه لایحه عدم ایفای تعهد لازم است نکته‌ای را به شما مخاطب گرامی یادآور شویم. گاهی ممکن است عناوین و اصطلاحاتی در بین مردم به کار برده شود که با آنچه در حقوق و در دادگاه‌ها مطرح می‌شود، متفاوت است. عدم انجام تعهد یکی از مواردی است که مردم و حتی بعضی حقوق‌دانان از آن استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید اگر خواهان، قصد دارد طرف مقابل را به انجام تعهد وادار کند، باید دعوای خود را با ‌عنوان الزام به ایفای تعهد مطرح کند. چنانچه او قصد دارد خساراتی که به علت عدم انجام تعهد از جانب طرف مقابل به او وارد شده ‌است را از دادگاه تقاضا کند، باید دعوای خسارت عدم ایفای تعهد را در دادگاه مطرح کند.

بنابراین استفاده ما از عنوان عدم ایفای تعهد در این مقاله، به این منظور بوده ‌است تا افرادی که با این عناوین آشنایی ندارند، بتوانند با جست‌ و جوی عنوان مورد نظرشان به این مقاله دسترسی پیدا کنند. به ‌این ‌ترتیب، در هر قسمت از این مقاله که از این عناوین استفاده شده ‌است، مقصود ما دعاوی مطرح‌ شده به‌ صورت صحیح خواهد بود. علاوه براین مقاله، پیش‌تر مقاله‌ای را درباره لایحه دفاعیه الزام به ایفای تعهد منتشر کرده‌ایم. اگر آن شرایط را در نظر دارید، پیشنهاد می‌کنیم که آن مقاله را نیز مطالعه کنید.

شناخت لایحه عدم ایفای تعهد و بررسی ماهیت آن

قراردادها یکی از موضوعات مهم و کاربردی در زندگی امروز جوامع بشری هستند زیرا مبنای زندگی جمعی انسان‌ها، بر اساس قراردادها و تعهدات استوار بوده‌ و خواهد بود. بنابراین همه افراد برای رفع نیازهای خود در زندگی، نیازمند انعقاد قرارداد با یکدیگر هستند. هر قراردادی آثار و تعهداتی را برای طرفین به وجود می‌آورد و هر کدام از طرفین باید به این تعهدات عمل کنند.

عدم ایفای تعهد توسط هر کدام از طرفین موجب ورود ضرر به طرف مقابل می‌شود. خسارت ناشی از عدم ایفای تعهد، ممکن است خسارت عادی، معنوی یا متشکل از هر دو باشد. به ‌این ‌ترتیب با ورود ضرر به هر کدام از طرفین، طرف مقابل می‌تواند متخلف را به جبران ضرر وارده یا انجام تعهد وادار کند. این وادار کردن از طریق دادگاه انجام می‌شود. به این صورت که متعهدله یعنی کسی که تعهد به نفع او انجام ‌شده است، علیه متعهد طرح دعوا می‌کند. پس ‌از آن با تقدیم نمونه لایحه عدم ایفای تعهد درباره خواسته خود، توضیح می‌دهد. در صورتی‌ که این شخص بخواهد طرف مقابل را به انجام تعهدات ناشی از قرارداد ملزم کند، می‌تواند این‌ موضوع را از دادگاه تقاضا کند.

بررسی ابعاد مختلف و جزئیات مربوط به لایحه عدم ایفای تعهد

ایفا به معنی وفا و مترادف با ملازمت عهد و پیمان است. ایفای تعهد به معنی وفا به عهد و تعهد است. در واقع ایفای تعهد به معنی اجرای تعهد خواهد بود. به همین ترتیب، عدم ایفای تعهد به معنی انجام نشدن و اجرا نشدن تعهدات است.

گاهی ممکن است شرایطی به وجود آید که طرفین یا یکی از آن‌ها نتوانند به‌ درستی تعهد خود را انجام دهند. در این حالت، طرف مقابل می‌تواند از طریق دادگاه این‌ موضوع را پیگیری کند در صورتی‌ که این شخص(متعهدله) بخواهد که به هر طریقی، تعهد انجام شود، علیه متعهد طرح دعوا می‌کند. سپس از قاضی تقاضا می‌کند تا او را به ایفای تعهد وادار کند. اگر این شخص جبران خسارت خود را از دادگاه درخواست کند، دعوای عدم انجام تعهد را تقاضا می‌کند.

هدف از تنظیم نمونه لایحه عدم ایفای تعهد و کارایی آن

هدف نهایی از انعقاد قرارداد یا ایجاد یک تعهد، این است که نتیجه‌ای که طرفین، آن را دنبال می‌کردند، محقق شود. راحت‌ترین راه برای رسیدن به نتیجه، این است که طرفین تعهد را اجرا کنند اما در بعضی قراردادها ممکن است طرفین به خصوص متعهد نتوانند به تعهدات خود عمل کنند. این اقدام ۳ نتیجه به ‌همراه دارد.

اولین نتیجه این است که طرف دیگر قرارداد، یعنی متعهدله از طریق دادگاه متعهد را به انجام تعهد وادار کند. دومین نتیجه این است که متعهد خسارات وارده را جبران کند و نتیجه سوم، فسخ قرارداد خواهد بود.

کاربرد نمونه لایحه عدم ایفای تعهد در جایی است که متعهد به ‌دنبال راهی غیر از فسخ قرارداد باشد. او با تقدیم لایحه و ارائه مدارک، تلاش می‌کند، به نتیجه مورد نظرش برسد. یعنی از دادگاه تقاضا می‌کند که متعهد را به ایفای تعهد یا به جبران خسارات وارده محکوم کند. در این حالت قاضی با بررسی همه ‌جانبه این پرونده تصمیم مناسب را اعلام خواهد کرد.

ذکر یک مثال

فرض کنید شخصی ضمن یک قرارداد مشارکت در ساخت ، متعهد می‌شود تا در مدت‌ 6 ماه پلی را بر روی رودخانه‌ای بسازد. در این‌ شرایط، اگر او بعد از گذشت این بازه زمانی، به تعهد خود عمل نکند، متعهد می‌تواند از طریق دادگاه این‌ موضوع را پیگیری کند. با تشکیل جلسات دادرسی، متعهدله نمونه لایحه عدم ایفای تعهد را علیه متعهد تنظیم و تقدیم می‌کند. سپس ‌از قاضی تقاضا می‌کند، متعهد را به جبران خسارات ناشی از عدم انجام تعهد ملزم کند. در صورتی که دادگاه اظهارات این شخص را احراز کند، به جبران خسارت وارده حکم می‌دهد.

چه زمانی نمونه لایحه عدم ایفای تعهد تنظیم می‌شود؟

لزوم احترام به یک قرارداد، اجرای تعهدات ناشی از آن است. به‌ طوری ‌که عدم ایفای تعهدات، دارای ضمانت اجراهای متعددی از جمله فسخ خواهد بود. در شرایطی که متعهد موضوع تعهد را اجرا نکند، طرف دیگر می‌تواند علیه او طرح دعوا کند. سپس با تقدیم نمونه لایحه عدم ایفای تعهد خواسته خود مبنی ‌بر جبران خسارات وارده یا اجبار طرف مقابل به ایفای تعهد را از دادگاه درخواست کند.

در بعضی مواقع ممکن است دادگاه به شخصی که تعهد به نفع او شده ‌است، این اجازه را بدهد که خودش عمل مورد نظر را انجام دهد. در این حالت، قاضی متعهد را به تادیه مخارج این ‌موضوع ملزم می‌کند.

فرض کنید شخصی متعهد می‌شود که در مدت یک ‌سال، یک ساختمان سه ‌طبقه بسازد اما بعد از گذشت یک ‌سال متعهد هنوز نیمی از ساختمان را نساخته ‌است. در این حالت، طرف مقابل می‌تواند علیه او دعوای خسارت عدم انجام تعهد را مطرح کند. پس‌ از آن، با شروع جلسات دادرسی، نمونه لایحه عدم ایفای تعهد را علیه طرف مقابل تنظیم و تقدیم می‌کند.

او در متن نمونه لایحه عدم انجام تعهد درباره موضوع تعهد و خساراتی که به علت عدم انجام تعهد او وارد شده ‌است، به‌ طور کامل توضیح می‌دهد. قاضی با بررسی مدارکی که ارائه ‌شده است در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند. ممکن است قاضی به این شخص اجازه دهد که با هزینه خودش این ساختمان را تکمیل کند. پس ‌از آن متعهد را ملزم کند تا هزینه‌های تکمیل این ساختمان را به او بپردازد.

خودداری از انجام یک کار در لایحه عدم ایفای تعهد

گاهی موضوع تعهد خودداری از انجام کاری است. مانند اینکه یک شرکت واردات لوازم بهداشتی به شرکت دیگر (ایرانی) تعهد دهد تا در بازه زمانی یک ‌ساله محصولات خود را در یک منطقه خاص عرضه نکند تا طرف مقابل بتواند محصولات خود را در آن منطقه به فروش برساند. در صورتی ‌که شرکتی که متعهد شده است از توزیع محصولات خارجی خودداری کند، برخلاف موضوع تعهد عمل نماید و محصولات وارداتی را در این منطقه عرضه کند، شرکت دیگر می‌تواند علیه او طرح دعوا کند.

پس ‌از آن با تقدیم نمونه لایحه عدم ایفای تعهد درباره خواسته خود و جبران خساراتی که وارد شده است به ‌طور کامل توضیح دهد. قاضی بر اساس مدارک ارائه‌ شده و با توجه به محتوای نمونه لایحه عدم انجام تعهد در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

اسناد مناسب نمونه لایحه عدم ایفای تعهد

زمانی ‌که نمونه لایحه عدم ایفای تعهد را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که ضمن آن، مدارک و دلایل مناسبی را ارائه دهید. در صورتی ‌که تعهد طرف مقابل ناشی از انعقاد یک قرارداد بوده ‌است، متن این قرارداد را به دادگاه ببرید. اگر تعهد به‌ صورت شفاهی انجام ‌شده است، می‌توانید از شهادت شهود یا تنظیم استشهادیه استفاده کنید. چنانچه مدعی هستید به علت عدم انجام تعهد، به شما خساراتی وارد شده ‌است، با ارائه نظریه کارشناسی می‌توانید میزان این خسارات را در دادگاه مطرح کنید و جبران آن‌ها را از دادگاه تقاضا کنید. قاضی بر اساس مدارک ارائه شده رأی مناسب را صادر می‌کند.

پیشنهاد ما

برای تنظیم این لایحه حتما با یک مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید. این اقدام به شما کمک خواهد کرد که لایحه موثرتری داشته باشید. تیم حقوقی احتراما در راستای سهولت دسترسی به خدمات حقوقی، با ارائه خدماتی مانند تنظیم لایحه و همچنین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما خواهد بود.

تنظیم لایحه الزام به ایفای تعهد از طرف خواهانتنظیم لایحه الزام به ایفای تعهد از طرف خوانده

ثبت نظر یا سوال