برخورد سازمان تعزیرات با جرم احتکار روغن ؛ جریمه‌های مربوط به این جرم را در این مقاله بخوانید!

جرم احتکار روغن

جرم احتکار روغن یکی از جرائمی است که علیه جامعه محقق می‌شود. به ‌طور کلی، انجام این جرم و احتکار مواد غذایی باعث می‌شود که معیشت مردم با مشکل مواجه شود زیرا این اقدام سبب از بین رفتن رفاه اجتماعی و نارضایتی آن‌ها خواهد شد. احتمالا شما نیز در سال‌های اخیر به جهت احتکار سودجویان، با کمبود روغن مواجه شده‌اید. انبار کردن روغن به منظور گران‌تر فروختن آن، موضوعی است که در بین واحدهای صنفی رخ می‌دهد. اشخاص متخلف بدون در نظر گرفتن دستور سازمان‌های مربوطه برای عرضه به موقع روغن، با انبار کردن آن، باعث زیان رساندن به مردم می‌شوند. هدف آن‌ها معمولا بالا رفتن قیمت روغن و کسب سود بیشتر است.

در مواقعی هم ممکن است احتکار را به منظور ضرر رساندن به جامعه انجام دهند. احتکار روغن موجب بروز مشکلاتی برای مردم و دولت می‌شود زیرا دولت موظف است رفاه مردم را تامین کند و احتکار مانع انجام این وظیفه مهم خواهد شد. از لوایح مهمی که در زمان رسیدگی به این جرم در دادگاه ارائه می‌شود، لایحه دفاعیه در خصوص احتکار است. درباره این لایحه در مجله حقوقی احتراما بخوانید.

جرم احتکار روغن به چه معنا است؟ (بررسی ماهیت این جرم)

احتکار به ‌معنای جمع‌آوری و نگهداری مواد غذایی یا کالا به انتظار بالا رفتن قیمت آن است. روغن یکی از مواد خوراکی مهم و ضروری به حساب می‌آید. احتکار روغن موجب می‌شود که قیمت آن افزایش پیدا کند و این ماده غذایی در بازار کمیاب یا نایاب شود. به‌ دنبال کاهش روغن در بازار، قیمت آن به‌ صورت غیر منطقی بالا می‌رود. علاوه ‌بر آن، مردم برای تهیه روغن با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. صف‌های طولانی، هجوم به فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و افزایش قیمت محصولاتی که با روغن تهیه می‌شوند، از پیامدهای احتکار روغن است.

جرم احتکار روغن با انگیزه گران فروختن آن یا ضرر رساندن به جامعه محقق می‌شود. احتکار روغن موجب آشفتگی در نظام توزیع کالا و مواد غذایی خواهد شد. قانون نیز برای این رفتار مجرمانه مجازاتی در نظر گرفته است.

احتکار روغن یا احتکار سایر مواد غذایی به‌ عنوان معضلی اقتصادی محسوب می‌شود و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روغن خوراکی به ‌عنوان مایحتاج مهم زندگی مردم برای تهیه غذا محسوب می‌شود. همچنین تعداد زیادی از مشاغل مانند رستوران‌ها، واحدهای تولید اغذیه یا قنادی‌ها و موارد دیگری مانند آن، برای تهیه غذا و شیرینی به روغن نیاز دارند. کمبود روغن در بازار برای این مشاغل نیز موجب ضرر می‌شود زیرا آن‌ها مجبور خواهند بود که برای تهیه روغن، هزینه‌های زیادی بپردازند. بنابراین، در این شرایط راهی جز بالا بردن قیمت خدمات و سرویس‌دهی خود ندارند. همانطور که ملاحظه می‌کنید، این ضرر باز هم به مردم آسیب می‌رساند زیرا مردم مجبور می‌شوند غذاها و محصولات تولید شده با روغن را با قیمت بالاتر خریداری کنند.

نحوه رسیدگی به جرم احتکار روغن

غذا و مواد خوراکی بارزترین چیزهایی هستند که مردم به آن‌ها احتیاج دارند. جرم احتکار روغن یکی از موضوعاتی است که مردم بر اثر آن با سختی زیادی روبه‌رو می‌شوند.

مطابق قانون نظام صنفی، احتکار به معنی نگهداری کالا به ‌صورت عمده و امتناع از عرضه آن با هدف گران‌فروشی یا ضرر رساندن به جامعه است. یعنی زمانی که ضرورت عرضه روغن توسط مسئولان مرتبط اعلام می‌شود، افرادی با هدف ضرر رساندن به جامعه یا برای اینکه روغن را با قیمتی بالاتر بفروشند، از توزیع آن خودداری می‌کنند. در این شرایط است که جرم احتکار روغن محقق می‌شود.

اگر جرم احتکار روغن به طور گسترده انجام شود؛ رسیدگی به آن‌ در صلاحیت دادگاه است. در غیر این صورت، سازمان تعزیرات حکومتی صالح به رسیدگی خواهد بود.

به این مثال توجه کنید:

به‌ عنوان مثال، اشخاصی به صورت تیم سازمان‌ یافته با هدف ایجاد تشویش و بی‌نظمی در جامعه، تمام روغن‌های تولید شده در کارخانه‌های کشور را خریداری می‌کند. آن‌ها این اقدام را با هدف از بین بردن نظم اقتصادی کشور و به منظور ضرر رساندن به دولت انجام می‌دهد. در این شرایط، رسیدگی به جرم احتکار روغن در دادگاه انجام خواهد شد زیرا هدف این تیم فقط کمبود روغن یا گران‌تر شدن قیمت آن نبوده است، بلکه آن‌ها قصد از بین بردن نظم جامعه و ایجاد نگرانی برای مردم را داشته‌اند.

صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی در مورد جرم احتکار روغن در شرایطی است که احتکار در سطح کمتری صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال زمانی که چند فروشگاه زنجیره‌ای در سطح یک شهرستان، با انبار کردن روغن‌، از فروش آن‌ها خودداری می‌کنند، این مورد در صلاحیت تعزیرات شهرستان خواهد بود.

سازمان تعزیرات حکومتی و نیروهای مرتبط، جرم احتکار روغن را بررسی می‌کنند و پرونده را به مرجع صلاحیت‌دار ارسال می‌کنند.

در صورتی ‌که این جرم در صلاحیت دادگاه باشد، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده، رأی مناسب را صادر می‌کند.

این موضوع ممکن است منجر به حبس مجرم یا جریمه نقدی او شود. اگر در سازمان تعزیرات، به جرم احتکار روغن رسیدگی شود، برای شخص متخلف، جریمه‌هایی مانند جریمه نقدی یا تعطیلی واحد صنفی و موارد دیگر را در نظر می‌گیرند.

سازمان رسیدگی کننده و مجازات جرم احتکار روغن

تشخیص مجازات محتکر به ‌عهده مرجع رسیدگی ‌کننده به پرونده احتکار روغن است. دولت مکلف خواهد بود از منافع مردم در هر حالتی دفاع کند. یکی از مواردی که دولت مسئولیت حمایت از مردم را به عهده دارد، مقابله با پدیده احتکار است.

سازمان تعزیرات حکومتی یکی از مراجع دولتی محسوب می‌شود. در واقع این سازمان به ‌عنوان زیر مجموعه دولت، مسئولیت رسیدگی به تخلفات صنفی مانند گران‌فروشی، احتکار یا کم‌فروشی را بر عهده دارد. به‌ این ‌ترتیب، اگر واحد صنفی مرتکب احتکار شده باشد، سازمان تعزیرات حکومتی این موضوع را پیگیری می‌کند.

ورود به محل اختفای کالای احتکار شده

بر اساس قانون نظام صنفی، برای کشف تخلف احتکار، نیاز به صدور اجازه است. شعب سازمان تعزیرات حکومتی با رعایت مقررات قانونی، تحت نظارت مدیر کل استان یا رییس اداره تعزیرات شهرستان، برای ورود به محلی که کالا در آن انبار شده است، باید اجازه ورود داشته باشند. اجازه ورود توسط مدیر کل استان یا رییس اداره تعزیرات صادر می‌شود. پس ‌از آن، نیروی انتظامی و اجرای احکام سازمان تعزیرات، دستوری که ابلاغ ‌شده است را اجرا می‌کنند.

به‌ عنوان مثال، مردم به یک فروشگاه عرضه مواد غذایی مراجعه و مشاهده می‌کنند که قفسه‌های این فروشگاه از روغن، خالی است. آن‌ها روغن‌های ذخیره‌ شده را در انبار مجاور فروشگاه ملاحظه می‌کنند. سپس این‌ موضوع را به سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع می‌دهند. مأموران سازمان تعزیرات برای ورود به این انبار با اجازه‌نامه‌ای که صادر شده است، اقدام می‌کنند. در صورت کشف روغن‌های احتکار شده و احراز جرم احتکار روغن ،این واحد صنفی برابر مقررات جریمه می‌شود.

در زمان ورود به محل اختفای روغن در این فروشگاه، چه مجازاتی برای جرم احتکار روغن در نظر گرفته می‌شود؟

بر اساس قانون نظام صنفی، این فروشگاه ملزم می‌شود تمام روغن‌هایی که احتکار شده است را بین مردم عرضه کند. همچنین معادل۷۰ درصد قیمت روز روغن‌ها جریمه می‌شود. یعنی اگر قیمت روغن‌های احتکار شده ۲۰۰ میلیون تومان باشد، این واحد صنفی باید 60 میلیون جریمه بپردازد.

در صورتی‌ که این واحد صنفی قبلاً نیز مرتکب احتکار شده باشد، علاوه‌ بر الزام به عرضه روغن‌های احتکار شده، به سه ‌برابر قیمت روغن‌ها جریمه خواهد شد. یعنی با فرض ارزش ۲۰۰ میلیون تومان برای روغن‌هایی که احتکار شده است، این شخص باید ۶۰۰ میلیون تومان جریمه بپردازد. علاوه ‌بر آن با نصب پارچه یا تابلو، این واحد صنفی به ‌عنوان متخلف معرفی می‌شود. همچنین این واحد صنفی به مدت ۱ ماه تعطیل خواهد شد.

در صورتی ‌که این واحد صنفی برای مرتبه سوم مرتکب احتکار شده باشد، علاوه ‌بر الزام به عرضه روغن‌ها به ۷ برابر قیمت کالاهای احتکار شده جریمه می‌شود. یعنی اگر قیمت کالاهای احتکار شده ۲۰۰ میلیون تومان باشد، این واحد صنفی متخلف باید ۱ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان جریمه بپردازد و ۳ ماه نیز تعطیل خواهد شد.

همچنین با نصب پارچه و تابلو، این واحد صنفی به‌ عنوان متخلف معرفی می‌شود. این موارد جریمه‌هایی هستند که سازمان تعزیرات حکومتی برای محتکر تعیین می‌کند. همانطور که بیان شد، تکرار جرم احتکار روغن موجب جریمه‌های بسیار زیادی برای محتکر می‌شود.

تعیین جریمه‌های سنگین نقدی و غیرنقدی به منظور پیشگیری از ارتکاب واحدهای صنفی به جرم احتکار و به منظور حمایت دولت از مردم تعیین شده است.

در خصوص این جرم در نظر داشته باشید

مساله مقابله با محتکران و احتکار انواع اقلام خوراکی یا حتی سایر کالاهای مصرفی دیگر، از مهمترین مسائلی است که باید توسط دولت و مردم، به صورت جدی به آن توجه شود زیرا این موضوع به صورت مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد و رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مواردی ممکن است که آشوب و هرج و مرج را نیز به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، اگر متوجه این جرم می‌شوید، لازم است که علیه آن اقدام کنید. از طرف دیگر، اگر به اشتباه در رابطه با این جرم از شما شکایت شده است، نیاز دارید که با لوایحی مناسب و بیان مدارک و شواهد، از خود دفاع کنید.

برای دریافت مشاوره در خصوص این مساله، پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب تیم احتراما ارتباط بگیرید. همچنین برای نوشتن لایحه مورد نیاز می‌توانید از خدمات تنظیم لایحه بهره ببرید.

ثبت نظر یا سوال