لایحه دفاعیه کلاهبرداری از نظر مصادیق و ابعاد قانونی آن چگونه است؟

لایحه دفاعیه کلاهبرداری

لایحه دفاعیه کلاهبرداری یک لایحه مهم است. این لایحه، یکی از انواع لایحه کلاهبرداری محسوب می‌شود. یکی از جرایم مهم که شیوه‌های ارتکاب گوناگونی دارد، کلاهبرداری است. کلاهبرداری یک بِزه علیه اموال محسوب می‌شود. این بزه موجب از بین رفتن نظم عمومی و سلب اعتماد مردم نسبت ‌به یکدیگر می‌شود. کلاهبرداری واژه‌ای است که احتمالاً شما نیز در زندگی روزانه آن را بسیار شنیده‌اید. اما جالب است بدانید مفهوم قانونی آن با آنچه بین مردم شناخته شده است، تفاوت‌هایی دارد. زیرا مردم هر نوع بردن مالی را کلاهبرداری می‌دانند. در حالی ‌که تحقق جرم کلاهبرداری ارکان و شرایطی دارد که بدون وجود آن‌ها این بزه محقق نمی‌شود.

کلاهبرداری به این معنا است که شخصی با استفاده از وسایل متقلبانه و امیدواری دادن به مردم یا ترساندن آن‌ها، مال آن‌ها را ببرد. این‌ موضوع ممکن است با استفاده از وسایل متقلبانه یا اقدامات فریب‌کارانه انجام شود. گاهی ممکن است شخصی بر خلاف واقعیت، خودش را مدیر یک شرکت معرفی کند. او با سخنان امیدوارانه تلاش می‌کند اعتماد دیگران را جلب کند. او با وعده شراکت و پرداخت سود، بسیاری از مردم را اغفال می‌کند. این افراد برای شراکت با این شخص، تشویق می‌شوند و اموال خود را با تنظیم قرارداد شراکت یا بدون قرارداد به او می‌دهند. در این حالت بزه کلاهبرداری محقق شده ‌است. این افراد که از این‌ موضوع متحمل ضرر و زیان شده‌اند، می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند. آن‌ها با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری مجازات کلاهبردار و رد مال خود را درخواست می‌کنند.

در صورتی ‌که قاضی شرایط لازم برای تحقق این بزه را احراز کند، به مجازات کلاهبردار و رد مال حکم می‌دهد.

معنی نمونه لایحه دفاعیه در کلاهبرداری

کلاهبرداری به‌ معنای آن است که شخصی با فریب و نیرنگ، مال دیگران را از آن‌ها بگیرد. این بزه معمولاً توسط افرادی صورت می‌گیرد که توانایی بسیاری برای فریب دادن دیگران دارند. استفاده از این توانایی به گونه‌ای است که دیگران با سخنان یا رفتار مرتکب اغفال می‌شوند و اموال خود را در اختیار این شخص قرار می‌دهند.

برای مثال، فرض کنید شخصی خودش را بر خلاف واقع به ‌عنوان معاون استاندار معرفی می‌کند. او با استفاده از اطلاعاتی که به دیگران می‌دهد، آن‌ها را فریب می‌دهد. او به مردم وعده می‌دهد که می‌تواند فرزندان آن‌ها را در اداره‌های مهم استخدام و با آن‌ها قرارداد کار یا قرارداد استخدام منعقد کند. این شخص از مردم می‌خواهد هرکدام مبلغ بیست میلیون تومان را به او بپردازند، تا اقدامات لازم برای استخدام فرزندانشان را انجام دهد. در این ‌صورت مردم که با سخنان امیدوارکننده این شخص، اغفال شده‌اند، مبلغ مورد نظر را به او پرداخت می‌کند. بعد از مدتی غیر واقعی بودن سخنان او برای مردم معلوم می‌شود. آن‌ها با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه از اتهام کلاهبرداری برای احقاق حق خود اقدام می‌کنند. قاضی بعد از مطالعه نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری و بررسی شرایط در این‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

مصادیق کلاهبرداری و استفاده از لایحه دفاعیه کلاهبرداری

کلاهبرداری به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که بسیار متنوع هستند. ارتکاب این بزه به تناسب شرایط نیز متفاوت است. در قانون مصادیقی برای کلاهبرداری بیان شده‌ است که در این قسمت بعضی از آن‌ها را با مثال توضیح می‌دهیم:

لایحه دفاعیه کلاهبرداری با فریب به داشتن شرکت

فریب مردم به داشتن شرکت یا کارخانه و امثال آن یکی از مصادیق کلاهبرداری است. به ‌عنوان مثال، شخصی را تصور کنید که خودش را صاحب کارخانه تولید مواد غذایی معرفی می‌کند و به کشاورزان وعده سود فراوان می‌دهد. این شخص به آن‌ها وعده می‌دهد اگر محصولات خود را به او بدهند تا از آن‌ها برای تهیه کنسرو مواد غذایی استفاده کند، سود بسیار زیادی نصیب آن‌ها می‌شود. در این شرایط کشاورزان، سخنان این شخص را قبول می‌کنند. آن‌ها تمام محصولات خود را با رضایت خود به انباری که او تعیین کرده ‌است، تحویل می‌دهند.

بعد از مدتی مشخص می‌شود که این سخنان کذب بوده و به منظور فریب کشاورزان است. آن‌ها که محصولات خود را از دست داده‌اند، با مراجعه به دادگاه و تقدیم لایحه دفاعیه برای کلاهبرداری از دادگاه تقاضا می‌کنند تا به این‌ موضوع رسیدگی کند. قاضی بعد از مطالعه متن لایحه دفاعیه کلاهبرداری و بررسی شرایط، مرتکب را به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌کند.

لایحه دفاعیه کلاهبرداری به واسطه ترساندن مردم

یکی دیگر از مصادیق کلاهبرداری که در قانون بیان‌ شده است؛ ترساندن مردم از حوادث غیر واقعی است. این موضوع ممکن است به این صورت باشد که شخصی خودش را کارمند وزارت امور خارجه معرفی کند. او با اطلاعات خلاف واقع، به مردم یک شهر مرزی اعلام ‌می‌کند که یک حمله نظامی به شهر آن‌ها در راه است. این شخص به مردم وعده می‌دهد که اگر مبلغی پول را به او بپردازند، آن‌ها را به یک محل امن منتقل می‌کند. مردم به جهت ترس، سخنان او را قبول می‌کنند و این مبلغ را به او پرداخت می‌کنند. بعد از مدتی افراد زیان‌دیده از غیر واقعی بودن سخنان او مطلع می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با مراجعه به دادگاه و تقدیم لایحه دفاعی کلاهبرداری از قاضی تقاضا کنند که به این پرونده رسیدگی کند.

قاضی با مطالعه محتوای نمونه لایحه دفاعیه در کلاهبرداری و بررسی شرایط بزه کلاهبرداری در این ‌مورد تصمیم‌ گیری می‌کند.

کلاهبرداری با عنوان جعلی

یکی دیگر از مصادیق کلاهبرداری، زمانی است که شخصی با استفاده از اسم یا عنوان جعلی، خودش را شخص مهمی معرفی می‌کند. در این حالت اگر این‌ موضوع منجر به بردن اموال دیگران شود، بزه کلاهبرداری محقق شده ‌است. در این حالت هم، زیان ‌دیده می‌تواند برای احقاق حق خود، نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری را به دادگاه تقدیم کند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

نکات مهم نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری

توسل به وسایل متقلبانه و فریب دیگران باید درباره بردن مال دیگری باشد. یعنی اگر شخصی مال خودش را به دیگری امانت داده است ولی او این مال را پس ندهد در صورتی ‌که این شخص با استفاده از فریب طرف مقابل، مال خودش را از او پس بگیرد، این بزه محقق نشده‌ است. در این شرایط متهم می‌تواند نمونه لایحه دفاع کلاهبرداری را به دادگاه تقدیم کند. زیرا مال خودش را با اقدامات فریب ‌کارانه از طرف مقابل گرفته ‌است.

در صورتی‌ که مرتکب بزه کلاهبرداری، از کارکنان دولت یا قوای سه‌گانه یا افراد وابسته به دولت باشد، مجازات او تشدید می‌شود. در این حالت زیان ‌دیده می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه دفاع از کلاهبرداری این‌ موضوع را در دادگاه مطرح کند و تشدید مجازات مرتکب را از قاضی تقاضا کند.

کلاهبرداری اموال با مبلغ کمتر از صد میلیون تومان، بزه قابل گذشت محسوب می‌شود. یعنی اگر شاکی از مرتکب گذشت کند، دادرسی و مجازات متوقف می‌شود.

اگر مبلغی که مرتکب، کلاهبرداری کرده‌ است از میزان صد میلیون تومان بیشتر باشد، این بزه قابل گذشت نیست. یعنی به تقدیم نمونه لایحه دفاعیه در پرونده کلاهبرداری نیازی ندارد. حتی با گذشت زیان ‌دیده هم مجازات این شخص متوقف نمی‌شود.

مدارک و مستندات قابل استفاده در نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری

برای ثابت کردن بزه کلاهبرداری، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری مدارک و دلایل خود را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که از پرداخت مبلغ به کلاهبردار، مدرکی در اختیار دارید، می‌توانید آن را به دادگاه تقدیم کنید. همچنین اگر برای این ادعا شاهدی دارید، می‌توانید با معرفی او به دادگاه، تحقق کلاهبرداری را ثابت کنید. در صورتی ‌که بزه کلاهبرداری در منطقه شما محقق شده ‌است، شما می‌توانید با نوشتن استشهادیه و ارائه مدارک معتبر، این ‌موضوع را در دادگاه ثابت کنید. گاهی ممکن است شخص مرتکب خودش به ارتکاب کلاهبرداری اقرار کند، در این ‌صورت نیز قاضی به نفع شما حکم می‌دهد.

تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی

تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی از خدمات مهم و با اهمیتی است که توسط مجموعه حقوقی احتراما ارائه می‌شود. ما توصیه می‌کنیم حتما از این خدمات استفاده کنید و با اطلاع کامل از قوانین و به صورت حساب شده در محاکم دادگستری حاضر شوید.

تنظیم لایحه کلاهبرداری از طرف شاکیتنظیم لایحه کلاهبرداری از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال