آدرس دقیق دادگاه کیفری شیراز و توضیح درباره پیگیری پرونده در شعب مختلف آن

دادگاه کیفری شیراز

برای پیگیری و شکایت در مورد جرائم مختلف، لازم است که به دادگاه صلاحیت‌دار مراجعه کنید. در مواقعی که جرمی در شیراز محقق شود، شما می‌توانید این جرم را از طریق دادگاه کیفری شیراز پیگیری نمایید. صلاحیت هر کدام از دادگاه‌ها و مراجع در قانون مطرح ‌شده است. علاوه براین، در یک مقاله مجزا درباره دادسرا نیز صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز مطالعه کنید.

جرم به هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل گفته می‌شود که در قانون، جرم‌انگاری شده و برای آن مجازاتی تعیین ‌شده باشد. دادگاه کیفری ۲ صلاحیت رسیدگی به کلیه جرائم را دارد، مگر آنکه به ‌موجب قانون، جرم مورد نظر در صلاحیت دادگاه دیگری قرار داده شود. به ‌این‌ ترتیب اگر جرائمی مانند تخریب، تهدید یا سرقت تعزیری در شیراز صورت ‌گرفته باشد، دادگاه کیفری ۲ شهر شیراز صالح به رسیدگی خواهد بود. این دادگاه با تشکیل جلسات دادرسی، بعد از استماع اظهارات طرفین و بررسی دلایل و مدارک، رأی مناسب را صادر می‌کند.

فرض کنید شخصی در یکی از خیابان‌های شیراز مرتکب سرقت تعزیری شده و یکی از وسایل شما را ربوده است. در این حالت دادگاه کیفری شعبه دو شیراز صلاحیت رسیدگی به این جرم را دارد. برای اینکه بتوانید در جلسات دادرسی حاضر شوید و مجازات مرتکب را تقاضا کنید، لازم است آدرس دادگاه کیفری دو شیراز را بدانید. ما در این مطلب صلاحیت و آدرس مراجع کیفری شیراز را بیان می‌کنیم، تا در صورت لزوم به هر کدام از این دادگاه‌ها مراجعه کنید.

دادگاه کیفری دو شیراز کجا است؟

آدرس دادگاه کیفری 2 شیراز در میدان گل سرخ، بلوار شهید شیرودی، مجتمع قضایی شهید قدوسی قرار دارد. در این مجتمع قضایی شعبه‌های ۱۰۱ تا ۱۰۳، شعبه‌های ۱۰۵ تا 107، شعبه‌های ۱۰۹ الی ۱۲۵ قرار دارند. به ‌این ‌ترتیب اگر پرونده شما مطابق متن ابلاغیه، به یکی از این شعبه‌ها ارجاع داده شود، با مراجعه به دادگاه كيفري دو شهر شيراز، می‌توانید در جلسات دادرسی حاضر شوید.

در قانون آیین دادرسی کیفری، یکی از مراجع صالح جهت رسیدگی به جرائم، دادگاه کیفری دو تعیین شده است. این دادگاه با حضور یک قاضی و در صورت لزوم علاوه بر قاضی، با حضور دادستان یا نماینده او تشکیل می‌شود.

دادگاه کیفری دو یکی از مراجعی است که صلاحیت گسترده‌ای دارد. در واقع تمام جرائم، به جز آنچه به طور صریح در قانون، در صلاحیت مراجع دیگر قرار داده شده است، در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ قرار دارد. به ‌همین دلیل دادگاه کیفری ۲ یکی از دادگاه‌هایی است که همیشه مراجعین زیادی دارد و پرونده‌های فراوانی در آن مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

دادگاه کیفری ۱ شیراز

در قانون آیین دادرسی کیفری، جرائمی که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ قرار دارد، تصریح شده است. جرایمی مانند جرایم سیاسی و مطبوعاتی، جرائمی که مجازات آن‌ها حبس ابد، سلب حیات، قطع عضو و جرائم درجه ۳ و بالاتر باشد، در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ قرار دارند. بنابراین در صورتی‌ که جرمی در شیراز واقع شود که در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ شیراز قرار دارد، لازم است برای پیگیری آن به دادگاه کیفری گل سرخ شیراز مراجعه کنید. این دادگاه با بررسی همه جوانب پرونده شما، رأی مناسب را صادر خواهد کرد.

دادگاه کیفری ۱ تنها نسبت ‌به جرائمی که در قانون آیین دادرسی کیفری به آن‌ها تصریح ‌شده است، صلاحیت رسیدگی دارد. جرائمی که در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ قرار دارند، دارای اهمیت فراوانی هستند. قانونگذار برای بالا بردن دقت نظر، در مورد آرای صادره از این دادگاه، تعدد قاضی را برای آن الزامی دانسته‌ است. یعنی علاوه ‌بر رئیس دادگاه کیفری یک ، لازم است که دو قاضی دیگر به ‌عنوان مستشار حضور داشته باشند. دادگاه کیفری ۱ در مرکز استان تشکیل می‌شود و صلاحیت رسیدگی به جرائمی را دارد که در قانون بیان شده است.

آشنایی با دادگاه کیفری ۱ شیراز با ذکر مثال

به ‌عنوان مثال، شخصی در شیراز به اتهام سرقت حدی تحت تعقیب قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید در صورت اثبات سرقت حدی، مجازات آن قطع عضو یا سلب حیات خواهد بود. رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ شیراز قرار دارد. این دادگاه با حضور رئیس دادگاه کیفری یک شیراز و دو مستشار تشکیل می‌شود. در صورتی‌ که وقوع جرم و انتساب آن به متهم احراز شود، رای مناسب در این زمینه صادر خواهد شد.

با توجه به آنچه بیان شد، چنانچه جرائمی که در صلاحیت دادگاه کیفری قرار دارند، در شهر شیراز محقق شوند، دادگاه‌های کیفری این شهر، واقع در مجتمع قضایی شهید قدوسی، صلاحیت رسیدگی به این پرونده‌ها را خواهند داشت.

قرار عدم صلاحیت در دادگاه کیفری یک

دادگاه کیفری یک در مواقعی که کیفر خواست صادر شده باشد یا جرائم به‌ طور مستقیم در این دادگاه مطرح‌ شده باشند، صلاحیت رسیدگی دارد. این ‌موضوع به معنی آن است که اگر پرونده‌ای خارج از صلاحیت دادگاه کیفری ۱ این مرجع ارجاع داده شود، باید با صدور قرار عدم صلاحیت پرونده را به دادگاه صالح ارجاع دهد.

به ‌عنوان مثال، در قانون بیان ‌شده است که دادگاه کیفری ۱ صلاحیت رسیدگی به جرائم درجه 3 و بالاتر را دارد. در صورتی ‌که پرونده جرم درجه ۴ به این دادگاه ارسال شود، قاضی با صدور قرار عدم صلاحیت پرونده را به مرجع صالح ارسال می‌کند.

بعضی از جرائم منافی عفت به‌ طور مستقیم در دادگاه کیفری یک مطرح می‌شوند. در صورتی ‌که شخصی به دلیل اطلاع نداشتن از این ‌موضوع، جرائم پایین‌تر از حد زنا مانند، تقیبل یا مضاجعه (بوسیدن و همبستر شدن) را به عنوان زنا، در دادگاه کیفری یک شیراز مطرح کند، این دادگاه با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به دادگاه کیفری ۲ ارجاع می‌دهد.

مراحل دادرسی در مراجع کیفری

اگر شما به دلایل ارتکاب جرم توسط مرتکب، متحمل ضرر و زیان شده باشید یا او به شما آسیب وارد کرده باشد، می‌توانید از طریق مراجع کیفری علیه او شکایت کنید. در صورتی ‌که این جرم در شیراز محقق شده باشد، رسیدگی به آن در صلاحیت مراجع کیفری شیراز قرار دارد.

مراحل دادرسی در مراجع کیفری با ذکر یک مثال

به ‌عنوان مثال شخصی در شهر شیراز علیه اموال شما مرتکب جرم خیانت در امانت شده ‌است. به این صورت که خودروی خود را به او سپرده‌اید تا از آن نگهداری کند. طرف مقابل به قصد ورود ضرر به شما این خودرو را خراب کرده یا از آن به ضرر شما استفاده کرده است. در این حالت شما می‌توانید علیه او شکایت کنید. با طرح شکایت شما، تحقیقات مقدماتی و کشف جرم آغاز می‌شود. در صورتی‌ که انتساب جرم خیانت در امانت به متهم احراز شود، برای این پرونده توسط مقامات صلاحیت‌دار، قرار جلب به دادرسی صادر خواهد شد. سپس دادستان، کیفرخواست صادره را به همراه پرونده به مرجع کیفری ۲ شیراز ارجاع می‌دهد.

ارجاع پرونده به دادگاه به همراه شماره پرونده وشماره شعبه کیفری، به شما ابلاغ خواهد شد. یعنی ممکن است در متن ابلاغ شما بیان شود که پرونده شما با شماره مطرح ‌شده، شعبه 101 دادگاه کیفری دو شیراز ارجاع داده شد. در این حالت باید به این شعبه مراجعه کنید.

برای صدور حکم مناسب لازم است که در جلسات دادرسی حاضر شوید و دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. دادگاه کیفری ۲ با توجه به شرایط پرونده و اظهارات طرفین، حکم خود را صادر می‌کند.

مراجعه مستقیم به دادگاه کیفری

دادگاه‌های کیفری یک و دو شیراز با توجه به صلاحیت خود، به پرونده‌هایی که به آن‌ها ارجاع می‌شوند، رسیدگی می‌کنند. همچنین این دادگاه‌ها وظیفه دارند نسبت ‌به جرایمی که به‌ طور مستقیم در دادگاه کیفری مطرح می‌شوند تحقیق کنند و کشف جرم را انجام دهند.

بر اساس قانون، تحقیقات مقدماتی و کشف جرم در مورد جرایم منافی عفت مانند زنا یا لواط، جرایم افراد زیر ۱۵ سال و جرایم درجه ۷ و ۸، به ‌طور مستقیم در دادگاه کیفری انجام می‌شوند. به‌ این‌ ترتیب که اگر شخصی در شهر شیراز مرتکب زنا یا لواط شود، این ‌موضوع به ‌طور مستقیم در دادگاه کیفری بررسی خواهد شد. در این حالت این دادگاه وظیفه کشف جرم و تحقیقات مقدماتی را بر عهده دارد.

به یاد داشته باشید

اگر مقیم شیراز هستید و در این شهر زندگی می‌کنید یا اگر به هر نحوی در شیراز پرونده‌ای را پیگیری خواهید کرد، لازم است که برای رسیدگی به این مساله، حتما درباره شرایط دادگاه‌ها در شیراز و موقعیت مکانی آن‌ها آگاه باشید. برای این منظور در این مقاله مطالب دقیقی را ارائه داده‌ایم. همچنین این امکان نیز برایتان وجود دارد که برای آشنایی بیشتر با فرآیند حضور و تشریفات خاص ورود به دادگاه کیفری شیراز ، از یک مشاور کمک بگیرید و با او گفتگو کنید.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دقیقا به همین منظور ارائه می‌شوند. از طرف دیگر، ممکن است که برای حضور در دادگاه نیاز به یک لایحه داشته باشید. برای رسیدگی به این مساله نیز، به شما استفاده از خدمات تنظیم لایحه اختصاصی را پیشنهاد می‌کنیم.

ثبت نظر یا سوال