لایحه دفاعیه تیراندازی ؛ چگونه با این لایحه حکم برائت بگیریم؟

لایحه دفاعیه تیراندازی

نمونه لایحه دفاعیه تیراندازی یکی از لوایح مهم و حساس است که به دادگاه کیفری تقدیم می‌شود. تیراندازی یکی از جرایمی است که موجب خسارات جبران‌ناپذیری در جامعه می‌شود. آسیب‌های ناشی از کاربرد سلاح گرم، تهدیدی جدی برای جسم و جان افراد محسوب خواهد شد. استفاده از سلاح گرم علاوه ‌بر ایجاد وحشت و هراس در بین مردم، ممکن است موجب تحقق جرائمی مانند قتل، ضرب‌ و جرح و محاربه شود. در قانون مجازات اسلامی، همراه داشتن سلاح و استفاده از آن جرم ‌انگاری شده است و برای آن مجازاتی تعیین کرده‌اند.

بعضی مواقع افراد از سلاح برای قدرت‌نمایی و ترساندن مردم استفاده می‌کنند. در این حالت، اگر تیراندازی به سمت مردم انجام شود، با وجود شرایطی ممکن است مشمول عنوان محاربه باشد و مرتکب به اعدام محکوم شود.

اهمیت تامین امنیت شهروندان در لایحه دفاعیه تیراندازی

یکی از مهم‌ترین اهداف و وظایف دولت‌ها، تامین امنیت شهروندان است. این وظیفه خطیر موجب شده است که آن‌ها برای رسیدن به این هدف، اقدامات لازم را انجام دهند و قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای را پیش‌بینی کنند. استفاده از سلاح توسط افراد موجب از بین رفتن امنیت و ایجاد هراس در جامعه می‌شود.

در بسیاری از مناطق، اختلافات ایلی و قبیله‌ای یا نزاع بین اشرار و تبه‌کاران یا اختلافات خانوادگی، موجب تحقق جرم تیراندازی می‌شود. این ‌موضوع به‌ عنوان یکی از جرائم مهم و تاثیرگذار، نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان مربوطه است.

در بعضی مناطق استفاده از سلاح و تیراندازی مطابق آداب ‌و رسوم آن منطقه و در زمان جشن‌ها انجام می‌گیرد که این ‌موضوع نیز به‌ عنوان جرم محسوب می‌شود زیرا خطرات احتمالی استفاده از سلاح، در این شرایط نیز وجود دارد.

زمانی‌ که شخصی به اتهام تیراندازی تحت تعقیب قرار می‌گیرد؛ با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه تیراندازی و ارائه مدارک مناسب، تلاش می‌کند که قاضی را قانع کند تا مجازات او را کاهش دهد. قاضی بر اساس مدارک و مندرجات پرونده در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

پیامدهای تیراندازی و استفاده از سلاح گرم و لایحه دفاعیه تیراندازی

استفاده از سلاح گرم و تیراندازی، فضای جامعه را سرشار از خشم و نفرت می‌کند. افراد در این جامعه همیشه احساس ناامنی خواهند کرد. گاهی تیراندازی به‌ علت انجام جرم دیگری است. در مواقع زیادی ممکن است افراد ضمن قاچاق مواد مخدر یا مشروبات الکلی با تیراندازی موجب کشته شدن مردم یا مأموران شوند. همچنین تیراندازی در زمان تحقق جرم آدم‌ ربایی نیز یکی از موارد استفاده از سلاح است. در صورتی‌ که مرتکب در این موارد از سلاح استفاده کرده باشد؛ مجازات او سنگین‌تر خواهد بود زیرا این ‌موضوع مشمول تعدد جرم می‌شود.

در واقع به‌ علت ممنوعیت استفاده از سلاح در کشور ما، هیچکس حق استفاده از آن را ندارد. افراد نظامی هم با رعایت شرایطی ویژه می‌توانند از سلاح خود، استفاده کنند. افرادی هم که دارای مجوز سلاح شکاری هستند، در موارد محدودی که نسبت ‌به آن مجوز دارند؛ امکان استفاده از سلاح را خواهند داشت. هیچ کس نمی‌تواند در سطح شهر یا به هر علتی نسبت به دیگران تیراندازی کند. در غیر این صورت این شخص باید در محاکم قضایی حاضر شود. در صورتی ‌که فردی مرتکب تیراندازی شده باشد، باید در دادگاه با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه تیراندازی توضیحات و دفاعیات خود را مطرح کند.

چه زمانی از لایحه دفاعیه تیراندازی استفاده می‌کنند؟

سلاح گرم و تیراندازی از موضوعات مهم و بسیار هراس‌آور در جامعه محسوب می‌شوند زیرا افراد حتی اگر بزه دیده این جرم نباشند نیز، در صورتی ‌که شاهد صحنه تیراندازی باشند تا مدت‌ها تحت تاثیر این‌ موضوع قرار دارند.

مثالی برای کاربرد لایحه دفاعیه تیراندازی

تصور کنید فردی که یکی از تبه‌کاران و فروشندگان عمده مواد مخدر است، به ‌علت اختلاف با یکی دیگر از وارد کنندگان مواد مخدر، اقدام به تیراندازی می‌کند. طرف مقابل نیز برای مقابله با این شخص، تیراندازی می‌کند. مردمی که در آن منطقه یا حتی شهر زندگی می‌کنند، متحمل فشارهایی جبران‌ ناپذیر و ترس فراوان از این‌ موضوع می‌شوند. در این حالت، دادستان به‌ عنوان مدعی‌ العموم و نماینده مردم، این ‌موضوع را پیگیری می‌کند. در مقابل، مجرمان برای دفاع از خود، نمونه لایحه دفاعیه تیراندازی را تنظیم و تقدیم می‌کنند. به ‌موجب قانون، همه افراد حق دفاع و بیان توضیحات خود را در دادگاه دارند. بنابراین حتی این افراد که موجب ناامنی جامعه شده‌اند یا وکیل آن‌ها، دفاعیات لازم را در دادگاه مطرح می‌کنند. قاضی با توجه به شرایط پرونده، رأی مناسب را صادر می‌کند.

در واقع اگر بخواهیم به ‌طور دقیق‌تر کاربرد این دفاعیه مکتوب را بررسی کنیم، باید بگوییم که کاربرد آن در جایی است که شخصی مرتکب تیراندازی شده و قصد دارد با تقدیم لایحه از قاضی، کاهش مجازات یا صدور حکم برائت را تقاضا کند.

حکم برائت در لایحه دفاعیه تیراندازی چه زمانی صادر می‌شود؟

حکم برائت در صورتی صادر می‌شود که ثابت شود، متهم تیراندازی نکرده‌ است. مثلا؛ شخصی به‌ همراه فرد دیگری در یک خیابان حضور داشته باشد و طرف مقابل اقدام به تیراندازی کند. شخص مرتکب جرم، تا قبل ‌از رسیدن نیروی انتظامی اسلحه را به دست فرد مقابل می‌دهد. پلیس با تصور اینکه این شخص مرتکب تیراندازی شده است، او را به مراجع قضایی تحویل می‌دهد. با تشکیل جلسات دادرسی متهم یا وکیل او توضیحات خود را در دادگاه مطرح می‌کنند.

در صورتی‌ که دوربین مداربسته خانه‌ها یا مغازه‌ها صحنه وقوع جرم را ضبط کرده باشند، ارائه فیلم ضبط شده این دوربین‌ها نیز می‌تواند نتیجه دادگاه را تغییر دهد. در این حالت، متهم با توجه به این‌ موضوع در متن نمونه لایحه دفاعیه تیراندازی ، از قاضی تقاضا می‌کند که حکم برائت او را صادر کند. قاضی در صورت احراز صحت اظهارات این شخص، رأی مناسب را صادر خواهد کرد.

چگونه این لایحه را بنویسیم؟+ اشاره به تمام بخش‌های مهم لایحه

برای تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تیراندازی لازم است که ابتدا مشخصات خود و طرف مقابل را بنویسید. سپس درباره نوع سلاح مورد استفاده توضیحاتی را بیان کنید. پس‌ از آن، درباره جریان تیراندازی و اتفاقاتی که رخ داده است، به ‌طور کامل و البته مختصر توضیح دهید. به ‌طوری‌ که هر کس این توضیحات را بخواند، در جریان پرونده قرار بگیرد. پس‌ از آن دلایل خود را به ‌صورت تیتروار و به ‌ترتیب اولویت بنویسید. دلایل شما باید محکمه‌پسند و مناسب باشند.

استفاده از مواد قانونی مرتبط، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه موجب تاثیرگذاری بیشتر متن شما می‌شود. در انتهای لایحه، بر اساس توضیحات و دلایلی که ارائه داده‌اید، قسمتی را به ‌عنوان نتیجه‌گیری قرار دهید. یعنی خواسته اصلی خود را مبنی ‌بر کاهش مجازات یا صدور حکم برائت در این بخش بنویسید. در صورتی ‌که به ‌عنوان بزه دیده نمونه لایحه دفاعیه تیراندازی را به دادگاه تقدیم می‌کنید، در پایان، مجازات مرتکب را تقاضا کنید. قاضی بر اساس مدارک و دلایلی که ارائه ‌شده است، در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

بر اساس این ماده، اگر کسی عمداً به شخص دیگری جرح یا ضربی وارد کند و موجب نقصان، شکستن یا از کار افتادن عضو، اعضا، موجب مرض دائمی، فقدان یا نقص یکی از حواس، منافع یا زوال عقل او شود، در صورتی ‌که قصاص امکان‌پذیر نباشد، به حبس درجه ۶ محکوم می‌شود.

بر اساس تبصره این ماده، در صورتی ‌که جرح وارد شده، منتهی به مواردی که مطرح شد، نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد، مرتکب به مجازات حبس از ۳ ماه تا یک‌ سال محکوم خواهد شد.

توصیه می‌کنیم

برای حضور در دادگاه، داشتن یک لایحه مناسب، بسیار کارآمد خواهد بود.

به همین دلیل است که برای نوشتن لایحه، حساسیت زیادی وجود دارد. نوشتن لایحه باید به اشخاصی سپرده شود که از مسائل حقوقی و قانونی آگاهی داشته باشند. به همین منظور، تیم حقوقی احتراما با هدف دسترسی آسان تمام اقشار به خدمات حقوقی، شرایطی را مهیا کرده است که می‌توانید با سهولت درخواست تنظیم لایحه و همچنین درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید. در کنار شما هستیم.

ثبت نظر یا سوال